LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Moneyman

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik moet dankzij jouw relaas gelijk weer terugdenken aan dit artikel dat ik afgelopen weekend las.

Helaas kan en mag ik 'm niet quoten hier. Maar het lezen waard.

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

scharrelschipper schreef:
04 jan 2021 15:34
Ik kom er op terug MM,maar ben nu even druk.
Ik probeerde tijdens het varen even bij te lezen en dat was niet zo`n goed idee.
Er moet tenslotte ook nog gewerkt worden en ik zou niet willen dat een brouwer in het zuiden des lands zonder grondstoffen kwam te zitten.
En sorry voor mijn quote gedrag,was i.d.d. nogal rommelig.
En wat ik verder bedoelde was alleen maar dat Brugwachter de argumenten nu niet kon gebruiken omdat een aantal grondrechten door alle noodwetten en en verordeningen enz. (tijdelijk) niet of maar gedeeltelijk van toepassing zijn.
Dus zo spannend of zelfs provocerend was mijn verhaal nu ook weer niet :wink:

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als schipper moet je echter oppassen in discussie te gaan met de brugwachter.

scharrelschipper

Zag net een "reclame spot"van de overheid.
De vaccins zijn getest op tienduizenden mensen.
Waar,wanneer?
En wat waren de test resultaten?
Nou,dat ze volkomen veilig waren dus........

Nijogeth

Vandaag een maat van me na lange tijd weer eens gesproken. Zijn vriendin werkt bij een apotheek en niemand van haar collega's laten zich vaccineren. De apotheker zelf geeft dat namelijk als advies en geeft aan dat de angst van mensen om zich te vaccineren gegrond is.

Feitelijk komt het neer op het volgende. Normaal wordt een vaccin uitgebreid getest op proefpersonen, waarna deze jarenlang gemonitord worden. 90% van de vaccins wordt na 10 jaar alsnog afgekeurd vanwege de bijwerkingen op lange termijn. Maar bij de coronavaccins kan men daar nog helemaal niets over zeggen. Dus zou het in alle normale gevallen er niet door komen. Daarbij worden de meeste vaccins getest op het effect in het dagelijks leven, maar is dit vaccin door alle maatregelen nooit getest in het dagelijks leven en ook dat noemde hij als kwalijke zaak.

Zijn alternatief was overigens om een groot deel van de bevolking met het virus te besmetten, waarmee men een vorm van groepsimmuniteit kan creëren, wat ook het doel van het vaccin is. Al denk ik dat dat dan ook weer wat extreem is.

Ik vond het wel inzichtelijk om het van de kant van een apotheker te horen. En toen ik het op zocht, kwam ik ook wel wat bronnen tegen die hetzelfde aangaven (van 3-5 tot 10-15 jaar). Ook past het wel in hetzelfde straatje dat de fabrikanten eigenlijk allemaal aangegeven hebben niet verantwoordelijk te willen zijn.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
04 jan 2021 23:56
90% van de vaccins wordt na 10 jaar alsnog afgekeurd vanwege de bijwerkingen op lange termijn.
... En toen ik het op zocht, kwam ik ook wel wat bronnen tegen die hetzelfde aangaven (van 3-5 tot 10-15 jaar)
Helaas zitten we niet in de luxe positie, om 10 jaar te kunnen wachten op een vaccin.

joep873

Ongelezen bericht door joep873 »

Nijogeth schreef:
Zijn alternatief was overigens om een groot deel van de bevolking met het virus te besmetten, waarmee men een vorm van groepsimmuniteit kan creëren, wat ook het doel van het vaccin is.
Jammer dat dat besmetten dan onvrijwillig gaat.
Heeft je apotheker ook al uitgevonden wat de langetermijngevolgen van een virusbesmetting zijn?

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ben je nu gewoon aan het trollen Nijogeth om reacties uit te lokken?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

04 jan 2021 20:35
Waar,wanneer?
Dat gebeurd tijdens de goed gedocumenteerde, en voor goedkeuring door het EMA vereiste, "phase-3" trials. Voor het Pfizer/BioNtech vaccin waren dat 43661 personen. Achter deze link worden al je vragen, en nog veel meer nog niet gestelde, beantwoord.

En het EMA, wat de goedkeuring regelt binnen de EU, heeft nog veel meer data tot hun beschikking voor het goedkeuringsproces, en dat voor elk van de vaccins.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar het is natuurlijk veel handiger dat allemaal tijdens een reclamespot te behandelen ;)

sjohie

Nijogeth schreef:

Zijn alternatief was overigens om een groot deel van de bevolking met het virus te besmetten, waarmee men een vorm van groepsimmuniteit kan creëren, wat ook het doel van het vaccin is. Al denk ik dat dat dan ook weer wat extreem is.
Nee dat is niet het doel van een vaccin. Groepsimmuniteit door besmetting betekent dat elk besmette persoon het ziekteproces moet doorlopen, met veelal weinig tot geen symptomen, maar ook met wel serieuze gevolgen voor die personen. Denk aan de 0,25% mortaliteit, en een veelvoud daarvan aan mensen met een serieus ziektebed, en ditto revalidatie.

Een vaccin bestond tot op heden uit een verzwakte versie van een virus, welke je afweersysteem triggert en bijschoolt, zodat dit het echte virus, mocht dat je lichaam binnenkomen, meteen volgas aan kan vallen. Denk aan getrainde politieagenten (afweercellen) die standby staan, en een wanted poster in je neus en keelholte waar het virus het eerste opduikt. Daarbij doorloop je géén ziekteproces. Anders zou het niks meer brengen dan inderdaad iedereen simpelweg besmetten.

De nieuwe mRNA virussen werken anders. Die bevatten enkel het stukje RNA wat het "spike eiwit", die toetertjes op de plaatjes van het coronavirus, kan maken. Dus geen compleet verzwakt virus zoals in traditionele vaccins. Dat komt, verpakt in wat vetbolletjes je lichaam in, en laat je lichaam dat ene eiwit maken. Dat wordt vervolgens aangevallen net zoals ik hierboven schreef. Dat is dus veel specifieker, en makkelijker te maken en aan te passen op mutaties.

Het werd als een van de heilige gralen gezien in de medische wereld, want hiermee kan je je lichaam kneiterspecifiek bepaalde celstructuren aan laten vallen. De eerste stapjes hiermee werden gezet in kankertherapieën, waar tot voor kort lomp gezegd alle lichaamscellen werden vernietigd door chemokuren, maar de kankercellen net iets sneller.

Ondanks de naam Pfizer, is het BioNtech, en specifiek het Turkse immigranten echtpaar er achter, die dit hebben uitgevonden. Het probleem tot voor kort was nl om dat mRNA ingepakt in lipiden het lichaam in te loodsen, en dat spike eiwit aan te maken, voordat het wordt aangevallen door je afweersysteem. Dat wil je nl niet, dat moet de geproduceerde eiwitten aanvallen, om die later te kunnen herkennen.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
Ik vond het wel inzichtelijk om het van de kant van een apotheker te horen. En toen ik het op zocht, kwam ik ook wel wat bronnen tegen die hetzelfde aangaven (van 3-5 tot 10-15 jaar). Ook past het wel in hetzelfde straatje dat de fabrikanten eigenlijk allemaal aangegeven hebben niet verantwoordelijk te willen zijn.
Tegenover de mening van deze pillendraaier staan twee andere inzichten:
- In Afrika zijn er relatief weinig Corona-besmettingen in landen, waar kinderen een BCG-vaccin krijgen. Het verschil is zo opvallend, dat steeds meer onderzoekers/wetenschappers hier een verband durven te leggen, ondanks het lage aantal testen, ziekenhuisopnames en de geschatte oversterfte. Dit jaar zullen meerdere artikelen hierover de vakbladen halen, wordt vervolgd.
- Vanuit de wondere wereld van de virologen wordt gewezen op het lange termijn geheugen van je immuunsysteem. De Hong Kong Griep levert een sterk voorbeeld. Deze griep variant maakte onder ouderen veel slachtoffers, maar juist weer niet onder de groep 84 jaar en ouder. De verklaring: deze mensen waren als kind ziek geweest met de Spaanse Griep en hadden precies de goede weerstand opgebouwd, want de Hong Kong griep was niets meer of minder dan een mutatie van de Spaanse griep, 70-80 jaar eerder.

Heeft iemand een link naar de vaccinatieplannen? Volkskrant heeft een overzicht gemaakt, maar dat kan ik niet als link plaatsen (tablet)

*

Bijwerking van een lockdown: internet is overdag erg traag geworden. :wink:

sjohie

Hier zie je het plaatje zoals het vanmorgen in de Stentor stond. Dit zijn de plannen zoals die nu bekend zijn over welke groepen wanneer ingeënt kunnen worden, en met welk vaccin.

Lowieze

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ie-roadmap

Hier kun je de voorlopige vaccinatiestrategie downloaden
Laatst gewijzigd door Lowieze op 05 jan 2021 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.

scharrelschipper

sjohie schreef:
05 jan 2021 09:19
Waar,wanneer?
Dat gebeurd tijdens de goed gedocumenteerde, en voor goedkeuring door het EMA vereiste, "phase-3" trials. Voor het Pfizer/BioNtech vaccin waren dat 43661 personen. Achter deze link worden al je vragen, en nog veel meer nog niet gestelde, beantwoord.

En het EMA, wat de goedkeuring regelt binnen de EU, heeft nog veel meer data tot hun beschikking voor het goedkeuringsproces, en dat voor elk van de vaccins.
Nou,mijn Engels is niet zo goed dat ik dit kan volgen.
Bovendien lijkt dit ook wel wat op "reclame",maar dat kan ik mis hebben.

Nijogeth

Lowieze schreef:
05 jan 2021 09:11
Nee, dit was wat mij verteld is. Ik ben toen inderdaad even gaan googelen en daar werd op de meeste plekken inderdaad gezegd 10-15 jaar voor een vaccin. Overigens waren de meeste artikelen al uit april en was men toen al sceptisch over een snel vaccin. En ik snap dat persoonlijk ook wel. Voor mij zal het weinig veranderen, ik heb antistoffen en ga me niet nog eens laten vaccineren.

sjohie

05 jan 2021 09:44
sjohie schreef:
05 jan 2021 09:19
Waar,wanneer?

Nou,mijn Engels is niet zo goed dat ik dit kan volgen.
Bovendien lijkt dit ook wel wat op "reclame",maar dat kan ik mis hebben.
Dat heb je dan weer goed. :wink: Dit is het officiële persbericht van Pfizer, met daarin de harde aantallen personen die mee hebben gedaan aan het laatste, "fase drie", trial. Zo'n persbericht heeft veel gewicht, zeker in dit geval want ze liggen erg onder een vergrootglas, en los daarvan zijn ze een beursgenoteerd bedrijf, wat ook het eea betekent qua gegevens die ze moeten, of soms niet mogen, delen. Maar hier staat de Nederlandse versie, mocht je je er wat in willen verdiepen. Op 2/3e van de pagina staat het aantal deelnemers aan het laatste fase drie trial genoemd. En dan kan je lezen dat er inderdaad tienduizenden, ~43.000 duizend om iets preciezer te zijn, aan dat laatste fase drie trial hebben meegedaan. Die info op de site van de overheid, is dus juist.

Er zijn andere plekken waar je veel meer detailinfo kan vinden, als je dat zou willen, en kan begrijpen (ik niet, ik ben geen statisticus, viroloog of immunoloog), vandaar dat ik er voor heb gekozen om het persbericht, wat de essentie wel bevat, hier te delen,

Uiteraard heeft het EMA, de EU instantie die een positief advies heeft gegeven over dit vaccin, waardoor het door de EU landen is goedgekeurd, containers vol extra gegevens gekregen van Pfizer, dus veel meer dan wat in zo'n persbericht staat, om hun werk te kunnen doen.

sake1987

Ongelezen bericht door sake1987 »

Nou de afspraak voor vaccinatie staat, eerste prik 20 januari, tweede 10 februari.

Lowieze

Nijogeth schreef:
05 jan 2021 11:49

(....)
Voor mij zal het weinig veranderen, ik heb antistoffen en ga me niet nog eens laten vaccineren.
De Gezondheidsraad adviseert om mensen die reeds een infectie met SARS-CoV-2 hebben doorgemaakt, ook te vaccineren. Het is namelijk niet duidelijk hoe lang bescherming na een eerder doorgemaakte infectie aanhoudt en hoe hoog het antistofniveau moet zijn om ziekte te voorkomen.

Bron: Gezondheidsraad.nl

sjohie

Nijogeth schreef:
05 jan 2021 11:49
Lowieze schreef:
05 jan 2021 09:11
Nee, dit was wat mij verteld is. Ik ben toen inderdaad even gaan googelen en daar werd op de meeste plekken inderdaad gezegd 10-15 jaar voor een vaccin. Overigens waren de meeste artikelen al uit april en was men toen al sceptisch over een snel vaccin. En ik snap dat persoonlijk ook wel. Voor mij zal het weinig veranderen, ik heb antistoffen en ga me niet nog eens laten vaccineren.
Hier een goed draadje op twitter van een epidemioloog, dus iemand die er voor doorgeleerd heeft op universitair niveau, en dagelijks met deze materie werkt, over het hoe en wat van het hele ontwikkeltraject van dit nieuwe type vaccin.

Gesloten