LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Moneyman

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
05 jan 2021 17:14
Moneyman schreef:
05 jan 2021 17:05
Oftewel: is er niet gewoon sprake van een aanname uit onwetendheid?
https://www.ad.nl/binnenland/vaccin-ont ... ~aedef313/
Ik denk dan bijvoorbeeld aan deze persoon. Die geeft gewoon aan dat het alleen mogelijk is om in korte tijd een vaccin te produceren, behalve als de EMA accepteert dat bepaalde fases worden overgeslagen.
Ja, dat artikel kende ik. Ik neem aan dat je doelt op deze alinea:
En dan zou een vaccin aan het einde van het jaar dus mogelijk zijn?
,,Ja, als alles loopt zoals gepland, kun je komen tot een vaccin voor een beperkte groep mensen, ik denk aan medisch personeel. Dan moeten de autoriteiten, bijvoorbeeld het EMA (Europees Geneesmiddelen Agentschap, red.) wel akkoord gaan met de manier waarop het vaccin tot stand is gekomen. Want je hebt nog niet al het onderzoek gedaan dat je normaal doet. Een echt goede, statistisch onderbouwde studie met meer dan 10.000 mensen bijvoorbeeld, waarbij je het ene deel vaccineert en het andere deel niet, en dan een tijd lang het ziekteverloop volgt. Dat lukt dit jaar gewoon niet. Qua tijd niet, maar ook omdat mensen voorzichtig zijn, of van hun regering binnen moeten blijven. Daardoor kun je moeilijk meten hoe effectief een vaccin in de dagelijkse praktijk is.”
Dat artikel bevestigt nergens dat er normaal gesproken "een gigantische lange testperiode" is. Wél bevestigt dat artikel in de quote hierboven dat de normale procedure uberhaupt niet gevolgd kán worden.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Maar Jablan zal er vast meer over kunnen zeggen.”

Dat zal vast wel, maar om nou een leek eerder te geloven dan een wetenschapper?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Vreemd genoeg had ik het er een week of twee geleden al over dat ik niet geloofde dat na 19 januari versoepelingen zouden volgen. En wat lezen we vandaag:

https://nos.nl/artikel/2363155-rutte-so ... opvol.html

Ik hou het op zijn vroegst op half februari, en dan nog zeer beperkt. Scholen waarschijnlijk wel, en een paar frutsels wat winkels betreft. Misschien boekwinkels en dergelijke, omdat mensen toch een kaartje bij de postzegel willen. Maar voor de rest? Heb er weinig vertrouwen in.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wat winkels betreft moeten ze gewoon op afspraak gaan werken. Gewoon een max aantal klanten per vierkante meter, maximaal 2 klanten per afspraak en nooit meer afspraken dan personeel. Dan krijg je ook niet dat mensen even lekker gaan funshoppen. Maar als je bijvoorbeeld snel even naar de Blokker wil, dan bel je even, is er ruimte over 10 minuten, dan kun je er alsnog heen.

witte angora

Iets dergelijks zag je al in een aantal winkels, waaronder die van KPN en Hifi Klubben. Niet dat je hoefde te bellen voor een afspraak, maar er mocht per medewerker maar één persoon of één stel de winkel in. De rest moest buiten wachten.

Of het zo effectief was? Mwoah. Als je met vijf of zes man zonder mondkapjes hutje-mudje in de rij gaat staan niet echt volgens mij. Maar of afspraken gaan werken? Weet niet. Dan staan mensen alsnog in de rij omdat ze niet te laat willen zijn. En als een of twee afspraken uitlopen kom je ook niet meer goed uit. Denk ik.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
Hoe kom je erbij dat de effecten op langere termijn niet gemeten kunnen worden?
Meten kun je het wel , maar de uitkomst afwachten is het probleem.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

witte angora schreef:
05 jan 2021 18:48
Als je met vijf of zes man zonder mondkapjes hutje-mudje in de rij gaat staan niet echt volgens mij. Maar of afspraken gaan werken? Weet niet. Dan staan mensen alsnog in de rij omdat ze niet te laat willen zijn.
Het zou best kunnen werken, mits er buiten lijnen zijn met 1.5 meter ertussen.
Én verplicht neus/mondkapje op, ook in de rij.
Een tijd terug hier bij de Action stond een megalange rij , waar de mensen keurig achter de lijnen bleven wachten. Het vereist geduld dus 😉

witte angora

moederslink schreef:
05 jan 2021 19:46
witte angora schreef:
05 jan 2021 18:48
Als je met vijf of zes man zonder mondkapjes hutje-mudje in de rij gaat staan niet echt volgens mij. Maar of afspraken gaan werken? Weet niet. Dan staan mensen alsnog in de rij omdat ze niet te laat willen zijn.
Het zou best kunnen werken, mits er buiten lijnen zijn met 1.5 meter ertussen.
Én verplicht neus/mondkapje op, ook in de rij.
Het laatste zou, hoewel vermoedelijk door weinigen gewenst, zeker nut kunnen hebben. Hoewel het zomaar zou kunnen dat het vooral een kwestie van wennen is. Voldoende afstand houden is en blijft volgens mij lastig. Vooral omdat het eigenlijk niet natuurlijk is. Ik zie het in mijn omgeving ook: je ziet dat mensen er bewust mee bezig zijn, maar langzamerhand ga je toch dichter bij elkaar staan als die anderhalve meter. Juist omdat anderhalve meter afstand onnatuurlijk is, en je moet zo hard praten om elkaar te verstaan. Zeker als je wat ouder wordt, en het gehoor wordt minder.

Afijn, ik heb de afgelopen tijd met een hoop mensen kennis gemaakt. Ik zie ernaar uit om ze over een paar maanden een hand te kunnen geven, alhoewel dat ook wel weer wennen zal zijn in het begin.

moederslink

Wat mijzelf betreft : handen schudden zit er nog lang niet in.
Afstand houden? Geen moeite mee 😆

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
05 jan 2021 19:06
angel1978 schreef:
Hoe kom je erbij dat de effecten op langere termijn niet gemeten kunnen worden?
Meten kun je het wel , maar de uitkomst afwachten is het probleem.
Maar dat geldt voor eigenlijk alle vaccins. Of denk je dat men voor het griepvaccin van volgend jaar eerst 10 jaar wordt gewacht op bijwerkingen?

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

sjohie schreef:
05 jan 2021 12:25
Hier een goed draadje op twitter van een epidemioloog, dus iemand die er voor doorgeleerd heeft op universitair niveau, en dagelijks met deze materie werkt, over het hoe en wat van het hele ontwikkeltraject van dit nieuwe type vaccin.
Bedankt, dit is een goede samenvatting van alle ontwikkelingen sinds januari 2020.
Nijogeth schreef:
05 jan 2021 16:59
Maar waarom gaat ie niet in op het feit dat bijwerkingen over de lange termijn niet gemeten kunnen worden.
Van onze artsen heb ik geleerd, dat 'lange termijn' alles voorbij de zes maanden is. Voor risico's, neveneffecten, bijwerkingen moet de testgroep voor een vaccin zes maanden lang gevolgd worden (raadpleeg uw arts of apotheker). Uit de NDR-Podcasts weet ik, dat deze periode voor het BionTech/Pfizer vaccin is verkort, omdat er vloek-nog-eens-aan-toe simpelweg niets is gevonden in de testgroep. Veilig is veilig, de fabrikant durfde het aan om nu al toelating te vragen, de verschillende beoordelings-/toelatingsinstanties hebben hier echt kritisch naar gekeken en het middel het groene licht gegeven.
Bij AstraZeneca ligt dit anders, dit bedrijf moet het fase-3-onderzoek herhalen, omdat de data inconsistent zijn en meer vragen dan antwoorden opleveren.
reggie2 schreef:
05 jan 2021 12:56
Nijogeth schreef:
04 jan 2021 23:56
Vandaag een maat van me na lange tijd weer eens gesproken. Zijn vriendin werkt bij een apotheek en niemand van haar collega's laten zich vaccineren. De apotheker zelf geeft dat namelijk als advies en geeft aan dat de angst van mensen om zich te vaccineren gegrond is.
Hoop flauwekul weer, juist een apotheek zal een van de eersten zijn waar geënt gaat worden. Hou eens op met al die grootspraak. Wordt namelijk erg vervelend.
Het is geen grootspraak. De ontwikkeling van de mRNA-vaccins van BionTech/Pfizer en Moderna is zo revolutionair verlopen - zie de Twitterlink van Sjohie hierboven - dat bijna iedereen moeite heeft om het te volgen of erop te vertrouwen. Daardoor zie je bij zorgprofis ook aarzelingen en in eerste instantie een weigering om zich hiermee te laten vaccineren. Nijogeth merkt het in zijn omgeving, ik heb mijn nachtrust opgeofferd om een familielid (SEH-Arts) te overtuigen dat dit type vaccin niets met je eigen DNA doet en je erfgoed meer schade oploopt van alcohol dan van dit nieuwe type vaccin, Sake had zijn twijfels en zo zal iedereen wel mensen kennen, die nog twijfelen en daarom momenteel geen zin in die naald in de bovenarm hebben. Hier zag ik Scontra met een mooi argument langskomen: Heb hetzelfde vertrouwen als in de monteur die de remmen van mijn auto heeft gerepareerd, want ook dat is een kwestie van vertrouwen.

Jablan
Contacteer:

Nijogeth schreef:
05 jan 2021 17:10
Ik lees hier dat mensen zeggen dat niet duidelijk is hoe lang die antistoffen in het lichaam blijven, maar volgens mij is dat bij virussen toch altijd heel erg lang. Ik had na 3 maanden nog een aardige ratio. Dan blijven misschien niet de antistoffen steeds in het lichaam, maar weet het lichaam wel hoe ze deze weer moeten maken en word je dus niet meer ziek van datzelfde virus. Maar Jablan zal er vast meer over kunnen zeggen.
Die echoot weer eens wat die in spreekkamers om de oren heeft gekregen of in de auto per podcast heeft gehoord (of van zijn ouders met de paplepel heeft ingegoten gekregen, in principe is Jablan het resultaat van een dokters-verpleegsters-romance, net als in de film.)

Griep als voorbeeld: je krijgt griep en je immuunsysteem reageert. Die reactie levert koorts op en dat is het signaal dat de T-cellen worden uitgebreid met actieve antistoffen. Ze doen hun dingetje, schakelen de geïnfecteerde cellen en het griepvirus uit. Daarna moeten ze heel snel worden afgebouwd, omdat deze specifieke cellen anders nuttige en noodzakelijke eigen lichaamscellen gaan uitroeien (kenmerk van een auto-immuunziekte). Dit is het actieve deel van je immuunsysteem. Het passieve deel reageert ook: de kenmerken van het griepvirus worden opgeslagen, zodat een volgende keer je afweer sneller en effectiever reageert.

Met dit Sars-CoV2 virus is het net zo. Zolang je antistoffen hebt, zijn er nog virusresten in je lichaam aanwezig, ook al heb je al lang en breed geen klachten meer, ook al ben je niet meer besmettelijk. Dat is niet erg, het is veel belangrijker of je voldoende T-cellen hebt en of de T-geheugencellen reageren op nieuw contact met het virus.

Nu komen we aan het grote misverstand of probleem toe. Als je geen antistoffen meer hebt, heb je dan voldoende bescherming tegen een eventuele herbesmetting?

De Gezondheidsraad heeft vandaag zichzelf gedisqualificeerd met het standpunt, dat ook ex-Covid19-patiënten gevaccineerd moeten worden. Dit is een direct gevolg van de overdreven aandacht voor de zeldzame herbesmettingen in de afgelopen maanden. Deze raad vergeet of negeert, dat antistoffen helemaal niets zeggen over de reactie van je lichaam op nieuw contact met het virus. Het gaat om de T-geheugencellen en hiervoor is geen eenvoudige, goedkope, simpele, snelle test op de markt. Het kan wel in onderzoekslaboratoria en je voelt 'm al aankomen: dat kost geld en de capaciteit is beperkt. Kortom: het is een illusie om iedereen op de werking van de T-geheugencellen te testen. Gegeven de zeldzame herbesmettingen mag je ervan uitgaan, dat 99,9999% van de herstelde Covid19-patiënten voldoende afweer heeft opgebouwd en niet opnieuw ziek zal worden.
Lowieze schreef:
05 jan 2021 09:44
Vaccinatiestrategie-roadmapHier kun je de voorlopige vaccinatiestrategie downloaden
Thankx, je bent een schat :)

In deze wegwijzer staan een paar dingen, waar ik over struikel. Vaccin A/B/C ... Nee, ik wil de namen van de fabrikanten lezen op die plekken in het schema en geen leuke logo's voor op de toiletdeur, maar de doelgroep in tekst erboven. Leest sneller, want in het schema zit een walgelijke, bijna ideologische tweedeling verborgen. Kom ik zo op.
Van Pfizer/BionTech worden de opties afgeroepen en dan heb je ruim voldoende voor de belangrijkste groepen. Moderna komt er ook aan. Die twee samen zijn goed voor 18,4 miljoen prikken = 9,2 miljoen inwoners.
De C-groep geeft 4 fabrikanten, die alle vier dood virus in hun vaccin verwerken oftewel een traditioneel vaccin produceren. AstraZeneca is wensdenken, dat komt met vertraging. Janssens is van J&J, Nederlands-Amerikaans. CureVac is nog een vraagteken en Sanofi ... nog nergens zien opduiken. Dat is toch geen Chinees vaccin?

Maar goed, de tweedeling. Kijk goed welke groepen de mRNA-vaccins krijgen, dat zijn vooral de zorgprofis. Raar, want deze vaccins zijn in de loop van het jaar voor de meerderheid van de bevolking beschikbaar.
Voor de min of meer 'gewone mensen' worden de traditionele vaccins gereserveerd. Goedkoop, tegelijk ook een signaal: meer hebben we niet voor de inwoners over.

Er zijn veel te veel vaccins besteld en dat geeft luxe, er kan gekozen worden. Stuur de overtollige vaccins alsjeblieft naar landen, die ze nodig hebben maar niet kunnen betalen. Daarvoor hoef je niet eens zover weg. Rond de Middellandse Zee, ZuidOost-Europa, Ukraïne. Want de trieste werkelijkheid van dit moment is, dat in een deel van Europa er niet eens geld is om nieuwe testen in te kopen.
Lowieze schreef:
05 jan 2021 17:32
“Maar Jablan zal er vast meer over kunnen zeggen.” Dat zal vast wel, maar om nou een leek eerder te geloven dan een wetenschapper?
Toch geen schat :P

Jablan
Contacteer:

moederslink schreef:
05 jan 2021 20:14
Wat mijzelf betreft : handen schudden zit er nog lang niet in. Afstand houden? Geen moeite mee 😆
Ik merk, dat mijn comfortzone groter is geworden. Zelfs als iemand achter mij staat, op ruim een meter afstand, merk ik dat direct. Van mij mag het ook na Corona wel blijven: niet constant handen schudden, geen vreemden zoenen (weer zo'n parfumwolk in je ademwegen), iets meer afstand van je gesprekspartners, ideaal.

Moneyman

Volkomen eens. Het dagelijks leven was me regelmatig té close. Ik kan wel wennen aan iets meer social distance.

moederslink

Wanneer je in de rij bv voor een kassa staat, heb ik er de pest aan wanneer de mens achter je met zijn karretje tegen jou aan staat te duwen of zonder karretje maar met een mandje in je nek staat te hijgen.
Dat mag echt blijvend zoals nu blijven.

moederslink

Of sommigen met een slechte adem of een kegel of praten" met consumptie " iiiehhh :wink:
In warme zomers ....een zweetlucht.... :D

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Moneyman schreef:
05 jan 2021 22:01
Volkomen eens. Het dagelijks leven was me regelmatig té close. Ik kan wel wennen aan iets meer social distance.
Ik denk dat jouw klanten dat ook vooral van jou vonden

Moneyman

J. Deltoer schreef:
05 jan 2021 22:14
Ik denk dat jouw klanten dat ook vooral van jou vonden
Mijn klanten zijn met afstand vooral blij als ik hún wanbetalende klant weer op het juiste spoor heb gekregen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
05 jan 2021 22:01
Maar daar kan ik ook wel aan wennen. Mij hoefde je voorheen ook niet veel te zoeken in de drukte. Koningsdag ging ik bijvoorbeeld niet naar de grote steden, gewoon lekker met de vrienden in de stamkroeg.

moederslink

Jablan schreef:
05 jan 2021 21:36
(...)
Van Pfizer/BionTech worden de opties afgeroepen en dan heb je ruim voldoende voor de belangrijkste groepen. Moderna komt er ook aan. Die twee samen zijn goed voor 18,4 miljoen prikken = 9,2 miljoen inwoners.
De C-groep geeft 4 fabrikanten, die alle vier dood virus in hun vaccin verwerken oftewel een traditioneel vaccin produceren. AstraZeneca is wensdenken, dat komt met vertraging. Janssens is van J&J, Nederlands-Amerikaans. CureVac is nog een vraagteken en Sanofi ... nog nergens zien opduiken. Dat is toch geen Chinees vaccin?
ik struikel hier ook over. Wie kan mij in Jip en Janneketaal uitleggen waarom er verschillende vaccins worden gebruikt ? Voor ook verschillende doelgroepen. En niet ieder land gebruikt hetzelfde vaccin. Waarom is dat? Misschien al besproken op tv? Dat heb ik dan gemist .
Jablan schreef:Er zijn veel te veel vaccins besteld en dat geeft luxe, er kan gekozen worden. Stuur de overtollige vaccins alsjeblieft naar landen, die ze nodig hebben maar niet kunnen betalen. Daarvoor hoef je niet eens zover weg. Rond de Middellandse Zee, ZuidOost-Europa, Ukraïne.
Dát heb ik wel meegekregen , er zijn landen waar nog helemaal niet wordt ingeënt . Alle mensen hebben recht op een vaccinatie.

Ik mis toch ook een wel een éénduidend antwoord van welke 'leider' dan ook .
Heldere uitleg/ voorlichting/ communicatie in deze vind ik nu toch echt ook wel erg gewenst én nodig .
Nmm wordt er ook nog teveel gedraaid .
Laatst gewijzigd door moederslink op 06 jan 2021 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten