Nijogeth schreef: ↑05 jan 2021 17:10
Ik lees hier dat mensen zeggen dat niet duidelijk is hoe lang die antistoffen in het lichaam blijven, maar volgens mij is dat bij virussen toch altijd heel erg lang. Ik had na 3 maanden nog een aardige ratio. Dan blijven misschien niet de antistoffen steeds in het lichaam, maar weet het lichaam wel hoe ze deze weer moeten maken en word je dus niet meer ziek van datzelfde virus. Maar Jablan zal er vast meer over kunnen zeggen.
Die echoot weer eens wat die in spreekkamers om de oren heeft gekregen of in de auto per podcast heeft gehoord (of van zijn ouders met de paplepel heeft ingegoten gekregen, in principe is Jablan het resultaat van een dokters-verpleegsters-romance, net als in de film.)
Griep als voorbeeld: je krijgt griep en je immuunsysteem reageert. Die reactie levert koorts op en dat is het signaal dat de T-cellen worden uitgebreid met actieve antistoffen. Ze doen hun dingetje, schakelen de geïnfecteerde cellen en het griepvirus uit. Daarna moeten ze heel snel worden afgebouwd, omdat deze specifieke cellen anders nuttige en noodzakelijke eigen lichaamscellen gaan uitroeien (kenmerk van een auto-immuunziekte). Dit is het actieve deel van je immuunsysteem. Het passieve deel reageert ook: de kenmerken van het griepvirus worden opgeslagen, zodat een volgende keer je afweer sneller en effectiever reageert.
Met dit Sars-CoV2 virus is het net zo. Zolang je antistoffen hebt, zijn er nog virusresten in je lichaam aanwezig, ook al heb je al lang en breed geen klachten meer, ook al ben je niet meer besmettelijk. Dat is niet erg, het is veel belangrijker of je voldoende T-cellen hebt en of de T-geheugencellen reageren op nieuw contact met het virus.
Nu komen we aan het grote misverstand of probleem toe. Als je geen antistoffen meer hebt, heb je dan voldoende bescherming tegen een eventuele herbesmetting?
De Gezondheidsraad heeft vandaag zichzelf gedisqualificeerd met het standpunt, dat ook ex-Covid19-patiënten gevaccineerd moeten worden. Dit is een direct gevolg van de overdreven aandacht voor de zeldzame herbesmettingen in de afgelopen maanden. Deze raad vergeet of negeert, dat antistoffen helemaal niets zeggen over de reactie van je lichaam op nieuw contact met het virus. Het gaat om de T-geheugencellen en hiervoor is geen eenvoudige, goedkope, simpele, snelle test op de markt. Het kan wel in onderzoekslaboratoria en je voelt 'm al aankomen: dat kost geld en de capaciteit is beperkt. Kortom: het is een illusie om iedereen op de werking van de T-geheugencellen te testen. Gegeven de zeldzame herbesmettingen mag je ervan uitgaan, dat 99,9999% van de herstelde Covid19-patiënten voldoende afweer heeft opgebouwd en niet opnieuw ziek zal worden.
Thankx, je bent een schat
In deze wegwijzer staan een paar dingen, waar ik over struikel. Vaccin A/B/C ... Nee, ik wil de namen van de fabrikanten lezen op die plekken in het schema en geen leuke logo's voor op de toiletdeur, maar de doelgroep in tekst erboven. Leest sneller, want in het schema zit een walgelijke, bijna ideologische tweedeling verborgen. Kom ik zo op.
Van Pfizer/BionTech worden de opties afgeroepen en dan heb je ruim voldoende voor de belangrijkste groepen. Moderna komt er ook aan. Die twee samen zijn goed voor 18,4 miljoen prikken = 9,2 miljoen inwoners.
De C-groep geeft 4 fabrikanten, die alle vier dood virus in hun vaccin verwerken oftewel een traditioneel vaccin produceren. AstraZeneca is wensdenken, dat komt met vertraging. Janssens is van J&J, Nederlands-Amerikaans. CureVac is nog een vraagteken en Sanofi ... nog nergens zien opduiken. Dat is toch geen Chinees vaccin?
Maar goed, de tweedeling. Kijk goed welke groepen de mRNA-vaccins krijgen, dat zijn vooral de zorgprofis. Raar, want deze vaccins zijn in de loop van het jaar voor de meerderheid van de bevolking beschikbaar.
Voor de min of meer 'gewone mensen' worden de traditionele vaccins gereserveerd. Goedkoop, tegelijk ook een signaal: meer hebben we niet voor de inwoners over.
Er zijn veel te veel vaccins besteld en dat geeft luxe, er kan gekozen worden. Stuur de overtollige vaccins alsjeblieft naar landen, die ze nodig hebben maar niet kunnen betalen. Daarvoor hoef je niet eens zover weg. Rond de Middellandse Zee, ZuidOost-Europa, Ukraïne. Want de trieste werkelijkheid van dit moment is, dat in een deel van Europa er niet eens geld is om nieuwe testen in te kopen.
Lowieze schreef: ↑05 jan 2021 17:32
“Maar Jablan zal er vast meer over kunnen zeggen.” Dat zal vast wel, maar om nou een leek eerder te geloven dan een wetenschapper?
Toch geen schat
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)