Cro schreef: ↑09 jan 2021 10:34
Je zou dan verwachten dat er een berg jurisprudentie is die deze bedrijven in het ongelijk zou stellen, of dat organisaties als de consumentenbond hier vol op zouden zitten. Ik verwacht immers niet dat reparateurs dat soort spul jaren zullen bewaren, dat zal inderdaad een paar weken of misschien een maand zijn en dan houd het denk ik wel op.
De praktijk zal zijn dat bedrijven meestal niet een onredelijk korte termijn aanhouden alvorens daadwerkelijk zaken te vernietigen. De praktijk zal ook zijn dat mensen die hun spullen niet binnen redelijke termijn ophalen, dat meestal helemaal niet meer doen - en dan logischerwijs ook niet gaan klagen of procederen. En de praktijk zal ook zijn dat de zaken die van waarde zijn, meestal wél opgehaald worden en dat alleen de oude rommel blijft liggen. Al dat soort factoren bij elkaar zorgen ervoor dat er in de praktijk niet vaak over geprocedeerd zal worden.
Cro schreef: ↑09 jan 2021 10:34
Daarnaast zou je toch ook verwachten dat een bedrijf als coolblue en uiteraard ook de derde partij reparateurs hun procedures uitgebreid juridisch zullen laten toesen voordat ze deze effectueren.
Dat doen ze ook, uiteraard, maar dat wil niet zeggen dat ze kloppen. Het gebeurt zo vaak dat AV van grote bedrijven of over de grens gaan. Simpel geval van risico-inschatting van de kant van de grote bedrijven. Dus je aanname "het is een grote partij en dus zal het wel kloppen" is in de praktijk niet vanzelfsprekend.
gosewijn schreef: ↑09 jan 2021 11:57
Volgens mij is er een bewaarplicht van 20 jaar . Navraag gedaan bij advocaat .
Ik denk dat die advocaat zich baseert op de standaard verjaringstermijn. Een logische keus, ware het niet dat dan wel helder moet zijn wanneer die termijn is gaan lopen. En dat is juist in een casus als de jouwe niet per sé het geval.
Heel praktisch: als de redelijke bewaarkosten de waarde overstijgen, kan je 'm gerust weggooien. Maak foto's van de staat, omschrijf 'm, en bewaar dat. Mocht er dan na 19 jaar alsnog iemand komen, wens ik 'm veel succes.
Zo doen wij het als gerechtsdeurwaarder heel vaak voor opslagbedrijven, waarbij de huurder spoorloos is. We breken de boel open, maken een proces-verbaal van constatering, verkopen de boel als het waardevol is en vernietigen het als het waardeloos is. Nog nooit fout gegaan in procedures.
newmikey schreef: ↑09 jan 2021 12:02
En....daar gáán we weer! Gebaseerd op een absoluut minimum van informatie geleverd door TS loopt dit topic weer vol met "als...dan..." antwoorden. TS heeft er niets aan en andere forum lezers ook al niet. Op naar 8 paginas dan maar!
In tegenstelling tot jouw 'bijdrage", draagt de discussie wél bij aan het topic. De discussie die gevoerd wordt over de rechten over en weer is universeel voor dergelijke gevallen en kan prima zonder een stortvloed aan informatie vanuit TS gevoerd worden.
Boeit het je niet, scroll dan gewoon verder... irritatie is namelijk een keuze, jouw keuze wel te verstaan.