Erthanax schreef: ↑10 jan 2021 17:44
In Londen kan men, denk ik, aardig zien wat er gebeurt als er te laat maatregelen worden genomen. Bergamo-achtige toestanden, als u het mij vraagt, al hoeft u dat niet te doen. Het grootste gevaar is niet een grote sterfte door corona, al zie ik geen enkele reden om daar luchtig over te doen, maar de overbelasting en het vastlopen van de gehele gezondheidszorg.
Als dat is wat "men" impliciet wil door zich niet aan de maatregelen te houden, dan wordt het heel snel nog heel veel erger. Of detailhandel, horeca enz. er dan beter uit komen, waag ik te betwijfelen.
Dat met de situatie in Engeland ben ik op zich wel met je eens. Ik geloof dat we in september voor het eerst in de krant lazen dat er in het UK een andere variant was opgedoken. Ik verbaas me er ernstig over dat dat dan in december ineens zulke paniektoestanden oplevert. Ik moet daarbij nog steeds denken aan Van Dissel die in februari riep: de kans is heel klein dat het virus hier komt. Het was hier al. Waarbij toen nog het excuus was dat het een nieuw virus betrof, maar we zijn inmiddels bijna een jaar verder.
Men reageert ofwel te laat, ofwel te slap, ofwel met de verkeerde maatregelen. De lockdown van nu is een lachertje en dat is te wijten aan onze regering. Zoals ik gisteren al schreef, ziet het er op het gemiddelde buurtwinkelcentrum niet anders uit dan normaal. Veel winkels zijn gewoon open. Logisch dat het geen effect heeft. Als je echt wil zien of een lockdown wat uitmaakt, doe het dan goed. Wat dat betreft mogen ze het van mij twee weken verlengen, maar dan echt alleen de noodzakelijke winkels open. En haalt het dan nog niets uit, dan moet je je als regering maar eens goed achter de oren krabben en kijken waarom het geen effect heeft.
Daarbij denk ik dat er heel snel met het vingertje gewezen wordt naar mensen met een andere mening. Ik vind de maatregelen van buitenproportioneel, maar ik hou me er nog steeds heel netjes aan, wat ik van veel anderen toch niet kan zeggen.