16again schreef: ↑13 jan 2021 12:37
sjohie schreef: ↑13 jan 2021 09:04
Het is in het verleden wel eens uitgerekend door DLG samen met een ingenieursbureau, als we ~4% van het landbouwareaal afhalen, is er genoeg ruimte in Nederland, om elk huishouden 500m2 woongrond te geven. Slotgracht wordt dan wat lastig, maar flink hek staat je dan niet in de weg volgens mij.
Ik kan het nooit nalaten, om zoiets na te rekenen.
We zijn met bijna 8 miljoen huishoudens:
https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... 20personen.
Dit vereist bijna 4.000 km2 ruimte. Als dit 4% van onze landbouwgrond is, dan is de totale oppervlakte van landbouwgrond 100.000 km2. Wat twee en half keer Nederland is. Tellen we de sojagronden voor ons veevoer, waar voorheen tropisch regenwoud stond mee?
Je moet er natuurlijk wel het al bebouwde oppervlak vanaf trekken. Hier in het ooosten zijn er al plenty mensen die ik ken, met een hectare of meer grond om hun huis heen. En dat is een van die dingen waar deze theorie uitglijdt op de praktijk, want die mensen gaan hun grond niet zomaar afstaan aan een gezin welke van een flatje in Kanaaleilanden oid af komen.
2e is het feit dat de ruimte hiervoor, niet echt bij de werkgelegenheid in de buurt te vinden is. De afgelopen jaren is de gemiddelde woon-werk afstand met
~30% gestegen bijvoorbeeld, dus het is natuurlijk niet zo simpel. Het was ook meer als discussiestuk richting topambtenaren bedoelt. En het is zelfs nog aan een van de klimaattafels genoemd meen ik.
Maar goed, ook dit heeft nog wel een raakvlak met corona, door onze verstedelijking creëren we een milieu waarin virussen gemakkelijker over kunnen springen.