LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

angel1978

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
17 jan 2021 14:20
angel1978 schreef:
17 jan 2021 14:06
als ik kijk naar deze cijfers, dan is de oversterfte inmiddels al behoorlijk (aan het stijgen). Wel ietsje meer dan 50 per dag landelijk.
Ik mis een linkje, denk ik? Ik ging puur uit van de oversterfte op jaarbasis. In mijn laatste reactie pakte ik de piek van de cijfers van het RIVM van de laatste maanden. Die zit nog onder de 200, dus niet veel extra werk voor die 2000 uitvaartondernemingen.
Ik mis ook een linkje :mrgreen:
Alsnog: https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland

plaatje zelf posten is inmiddels niet meer mogelijk, was wel eenvoudiger geweest.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maarja ook daar zijn het er ongeveer 2000 per week op dit moment. Dan heeft iedere uitvaartonderneming er dus een geval per week bij.

angel1978

Nijogeth schreef:
17 jan 2021 14:26
Maarja ook daar zijn het er ongeveer 2000 per week op dit moment. Dan heeft iedere uitvaartonderneming er dus een geval per week bij.
Denk je dat er ook 2000 zelfmoorden per week zijn, zodat de uitvaartonderneming dat wel merkt?

Het is natuurlijk niet recht evenredig over alle ondernemingen verdeeld, dat mochten ze willen..

Nijogeth

Het zal per regio verschillen inderdaad en aan de perceptie. Daar waar bijna geen coronasterfte is (zoals hier in de gemeente, waar dat cijfer onder de 5 per week is), vallen deze misschien minder op. Zeker als het ouderen zijn met een broze gezondheid, dan zullen nabestaanden het veel minder op corona gooien en eerder accepteren dat het gewoon op was (zoals bij de broer van mijn oma).

Zelfdodingen zullen veelal jonger zijn en een grotere impact hebben op de nabestaanden. En ik weet dat dat er hier in de gemeente sinds kerst al zeker 10 waren, enkele daarvan kende ik vaag, gelukkig geen echte bekenden.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Nijogeth schreef:
17 jan 2021 13:57
Natuurlijk heel erg voor de betrokkenen, maar het geeft voor mij alleen maar aan dat ook hier de lockdown en de maatregelen hun effect niet hebben gehad. En dat de roep om nog strenger vooral voor de bühne is, maar dat de effecten van strengere maatregelen redelijk verwaarloosbaar lijken, maar ondertussen wel veel schade aanrichten.
De maatregelen hebben zeker wel effect gehad maar niet het gewenste effect of de snelheid. Extra maatregelen zijn nodig omdat een klein deel schijt heeft aan de regels en deze blijven overtreden.

Ik denk dat strenger straffen, hogere boetes bij overtredingen en hierin consequent zijn veel meer effect heeft. Nadeel is dat je dan weer enkel de "zielige gevallen" op de TV gaat zien.

angel1978

Nijogeth schreef:
17 jan 2021 14:43
Het zal per regio verschillen inderdaad en aan de perceptie. Daar waar bijna geen coronasterfte is (zoals hier in de gemeente, waar dat cijfer onder de 5 per week is), vallen deze misschien minder op. Zeker als het ouderen zijn met een broze gezondheid, dan zullen nabestaanden het veel minder op corona gooien en eerder accepteren dat het gewoon op was (zoals bij de broer van mijn oma).

Zelfdodingen zullen veelal jonger zijn en een grotere impact hebben op de nabestaanden. En ik weet dat dat er hier in de gemeente sinds kerst al zeker 10 waren, enkele daarvan kende ik vaag, gelukkig geen echte bekenden.
2019 hadden we 1800 zelfdodingen per jaar ( onder alle leeftijden, dus niet alleen jongeren ).
Kerst is 3 weken geleden, dus landelijk gezien zou je er gemiddeld 100 moeten hebben in die periode ( over alle leeftijden ).
Dan is 10 zelfdodingen in 3 weken in 1 regio onder alleen jongeren echt exorbitant hoog. Dan moet er meer aan de hand zijn dan alleen corona.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
17 jan 2021 14:46
De maatregelen hebben zeker wel effect gehad maar niet het gewenste effect of de snelheid. Extra maatregelen zijn nodig omdat een klein deel schijt heeft aan de regels en deze blijven overtreden.
Die strengere maatregelen werken juist een mutatie naar een meer besmettelijkere variant in de hand.

angel1978

sylvesterb schreef:
Nijogeth schreef:
17 jan 2021 13:57
Natuurlijk heel erg voor de betrokkenen, maar het geeft voor mij alleen maar aan dat ook hier de lockdown en de maatregelen hun effect niet hebben gehad. En dat de roep om nog strenger vooral voor de bühne is, maar dat de effecten van strengere maatregelen redelijk verwaarloosbaar lijken, maar ondertussen wel veel schade aanrichten.

Ik denk dat strenger straffen, hogere boetes bij overtredingen en hierin consequent zijn veel meer effect heeft. Nadeel is dat je dan weer enkel de "zielige gevallen" op de TV gaat zien.
Ik zie ook niet zoveel heil meer in extra ( iets zwaardere ) maatregelen. Dat levert weer een beetje op wat je daarna doodleuk weer inlevert met de nieuwe variant.
Als het echt nodig is om meer te doen, dan zou ik er zelf voor zijn om het dan ook maar rigoureus te doen en echt alles helemaal dicht te gooien. Geen uitzonderingen en slimmigheden meer, maar echt helemaal dicht.

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

16again schreef:
17 jan 2021 14:52
Die strengere maatregelen werken juist een mutatie naar een meer besmettelijkere variant in de hand.
[/quote]
Kom ff met bewijs van deze onzin.

angel1978

16again schreef:
sylvesterb schreef:
Het virus kijkt niet naar maatregelen en muteren gebeurt sowieso wel. Als er een besmettelijkere variant opduikt, neemt deze ook sowieso wel de overhand, dus ook dat maakt niet uit. Het effect dat je beschrijft zal nihil zo niet nul zijn.

Nijogeth

angel1978 schreef:
17 jan 2021 14:50
Nijogeth schreef:
17 jan 2021 14:43

2019 hadden we 1800 zelfdodingen per jaar ( onder alle leeftijden, dus niet alleen jongeren ).
Kerst is 3 weken geleden, dus landelijk gezien zou je er gemiddeld 100 moeten hebben in die periode ( over alle leeftijden ).
Dan is 10 zelfdodingen in 3 weken in 1 regio onder alleen jongeren echt exorbitant hoog. Dan moet er meer aan de hand zijn dan alleen corona.
Niet onder alleen jongeren, dat heb ik niet gezegd. Alleen dat die over het algemeen wel jonger zijn dan de mensen die sterven aan corona. Maar in die 3 weken alleen al heeft de trein hier 3x stil gestaan vanwege een aanrijding. Nu woon ik zelf sinds mijn verhuizing niet meer op 300 meter van het spoor, maar afgelopen week was ik bij mijn vader aan het klussen en toen was het, na 2x tussen kerst en oud op nieuw, voor de 3e keer raak. Dat geluid van die remmen kennen we ondertussen wel.

angel1978

Dan begreep ik je 'jonger' verkeerd..
Maar dan nog zijn de cijfers natuurlijk extreem hoog ( gezien het landelijk gemiddelde ).

16again

angel1978 schreef:
17 jan 2021 14:56
16again schreef:
Het virus kijkt niet naar maatregelen en muteren gebeurt sowieso wel.
Muteren is idd normaal, maar de maatregelen werken selectie wel in de hand: Voor oude virus is R < 1 , voor nieuwe virus >1
angel1978 schreef:
Als er een besmettelijkere variant opduikt, neemt deze ook sowieso wel de overhand, dus ook dat maakt niet uit.
Ik ga ervan uit, dat besmetting met het oorspronkelijke virus antistoffen oplevert, die ook beschermen tegen de nieuwe variant. Door de lockdown zijn die antistoffen juist niet grootschalig opgebouwd.

Nijogeth

angel1978 schreef:
17 jan 2021 15:07
Dan begreep ik je 'jonger' verkeerd..
Maar dan nog zijn de cijfers natuurlijk extreem hoog ( gezien het landelijk gemiddelde ).
Ja, dat vind ik ook. Al is 2019 misschien wel een slechte graadmeter. Zeker na de oproep vanuit de GGZ in oktober dat ze echt merken dat het water tot aan de lippen staat, verbaast niets me. Vanuit mijn eigen verleden weet ik dat kleine dingetjes al een impact kunnen hebben op een broze geestelijke gesteldheid, laat staan hoe groot de impact is als je zo grote negatieve klap krijg als de lockdown en het eigenlijk onmogelijk is nog positieve momenten te beleven.

Dan kijk ik bijvoorbeeld puur naar mijn persoonlijke situatie en weet ik dat ik zelf echt merk dat ik regelmatig gewoon schijt aan de regels moet hebben, omdat ik anders gewoon geen lach meer op mijn gezicht krijg. Echt heel goed gaat het bijvoorbeeld niet met me. Ik kan het gelukkig relativeren en doe wat ik voor mezelf moet doen om er nog enigszins boven op te blijven, dat heb ik wel als lering getrokken uit mijn sessies bij de psycholoog.

Het is ook niet gek als je ziet wat er allemaal weg is gevallen in mijn persoonlijke leven. Normaal gesproken liep ik in het weekend bijna altijd rond op de voetbalclub, als scout bij de jeugd, als aanspreekpunt voor coaches en als supporter van mijn eigen voormalig teamgenoten en het eerste elftal. Dat doet echt pijn, om dat te missen, daar kon ik mijn energie echt in kwijt.

Verder heb ik een echte stamkroeg, zo eentje waar je het personeel echt gewoon goed kent en als vrienden beschouwt, net als de andere vaste gasten. Echter contact buiten de kroeg, die had en heb ik niet met de meesten. Je liep gewoon binnen en ze waren er en je gaat een praatje maken en een biertje met ze drinken. Dat mis ik ook echt heel erg.

Dan is er natuurlijk ook nog het dingetje met de vrouwen. Voorheen pikte je zo af en toe nog wat op in de kroeg, wat gewoon ideaal was. Geen hele levensverhalen, geen relatie moeten opbouwen, maar gewoon lekker een nachtje doorhalen met zijn tweeën. Nu is het bijna onmogelijk even iemand op te pikken, dat moet allemaal via datingapps of via de vriendenkring. En dan komt er allemaal veel meer bij kijken en moet je eerst echt een band gaan opbouwen om aan bepaalde behoeftes te komen, terwijl je juist die band niet op wil bouwen. (Ja, klinkt een beetje lomp, zoals ik het zeg, maar ik ben gewoon niet echt iemand die momenteel op zoek is naar een vaste relatie). Dat is best frustrerend zoiets.

En dan ben ik ook nog mijn baan kwijt geraakt en dat raakt me eigenlijk nog het minste van alles. Werk kan ik toch altijd wel vinden, dat is nooit een probleem geweest. Nu is voor mij juist het moment geweest dat ik de tijd ga nemen om echt iets te zoeken wat ik wil en wat in mijn privéleven past, in plaats van zo snel mogelijk een nieuwe baan te hebben die een misschien niet helemaal in past. En ik heb de tijd gebruikt om te verhuizen en ben een eigen webshop aan het bouwen puur als hobby.

Dus het is inderdaad niet allemaal negatief, maar het positieve weegt momenteel niet echt op tegen het gemis van dingen die ik echt belangrijk vind.

Overigens sta ik niet symbool voor ieder ander persoon, maar wil ik aangeven dat ik best begrijp dat mensen het echt zwaar hebben in deze tijden en dat het echt een tol kan eisen op de geestelijke gezondheid van veel mensen.

angel1978

16again schreef:
17 jan 2021 15:24
angel1978 schreef:
16again schreef:
Muteren is idd normaal, maar de maatregelen werken selectie wel in de hand: Voor oude virus is R < 1 , voor nieuwe virus >1
angel1978 schreef:
Als er een besmettelijkere variant opduikt, neemt deze ook sowieso wel de overhand, dus ook dat maakt niet uit.
Ik ga ervan uit, dat besmetting met het oorspronkelijke virus antistoffen oplevert, die ook beschermen tegen de nieuwe variant. Door de lockdown zijn die antistoffen juist niet grootschalig opgebouwd.
Selectie is niet afhankelijk van de R
Of een variant de overhand krijgt is niet afhankelijk van antistoffen.

16again

angel1978 schreef:
17 jan 2021 15:31
R bepaalt juist of een virus variant om zich heen grijpt, of langzaam verdwijnt
angel1978 schreef:
17 jan 2021 15:31
Of een variant de overhand krijgt is niet afhankelijk van antistoffen.
Een virus heeft een gastheer zonder antistoffen nodig

angel1978

Zinloos je leest toch niet en schuift er elke keer weer iets bij in.
Laatst gewijzigd door angel1978 op 17 jan 2021 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978

Overigens sta ik niet symbool voor ieder ander persoon, maar wil ik aangeven dat ik best begrijp dat mensen het echt zwaar hebben in deze tijden en dat het echt een tol kan eisen op de geestelijke gezondheid van veel mensen.
De rest is een persoonlijk verhaal, dus ik focus even op dit gedeelte.

Dat mensen het soms zwaar hebben begrijp ook ik heel goed en dat het zijn tol kan eisen ook. Het is voor niemand leuk, maar afhankelijk van het type persoon dat je bent maakt het wel uit hoe je hiermee om kan gaan.
Zelf is het afgelopen jaar het drukste jaar in jaren geweest. Zowel persoonlijk als werkgerelateerd. Heb dus wellicht ook makkelijk praten en ben ongetwijfeld ook niet representatief voor het gemiddelde.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
17 jan 2021 15:24
angel1978 schreef:
16again schreef:
Dus omdat de R groter is, komt het muteren door de maatregelen?

Snap je zélf nog wel wat je allemaal aan elkaar aan 't verbinden bent?

16again

Moneyman schreef:
17 jan 2021 16:37
Dus omdat de R groter is, komt het muteren door de maatregelen?
Nee. Het gaat om natuurlijke selectie tussen gemuteerde varianten.
In het door ons gecreeerde speelveld kan alleen een virus dat veel besmettelijker is dan het origineel terrein winnen

Gesloten