LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

moederslink

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik vind het wel erg treurig om nu wéér te horen dat de huidige inëntingsstrategie niet goed is.
Te traag , te weinig en het EMA zegt opnieuw duidelijk dat je écht met 3 weken de 2e prik moet zetten.
Ook in de verpleeghuizen krijgt de ene groep een prik vd huisarts en de andere groep krijgt nog niets.
Daar zitten ook diverse leeftijdsgroepen tussen , 90 + / 80 +/ 80- etc.
Dat is toch ook niet werkbaar ?
En de Braziliaanse variant is nu ook opgedoken.
Het is toch niet gek dat velen bezorgd zijn of worden?

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Te traag , te weinig en het EMA zegt opnieuw duidelijk dat je écht met 3 weken de 2e prik moet zetten.
Oplossing is sneller prikken en dus de 2e prik uitstellen
Dan moet je de 2e prik niet uitstellen, maar de 1e prik van anderen uitstellen en dus trager gaan prikken.

Van beide walletjes eten zit er niet in!

moederslink

Het is niet goed , dit had anders georganiseerd moeten worden .
We bungelen onderaan als Nederland, alleen Bulgarije staat er nog onder.

Uitstellen , hoe dan ook , is niet de manier.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

moederslink schreef:
28 jan 2021 19:28
Voor mij ook onbegrijpelijk, dat we vooraan lopen om (schuldeisers van) Griekenland te helpen, en nu zelf net voor de bezemwagen zitten in de vaccinatierace.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
28 jan 2021 17:25
En dat laatste mist ik gewoon heel erg.
En met jou vermoedelijk het overgrote deel van de mensen onder de veertig.
Jose2501 schreef:
28 jan 2021 16:46
Het vaccinatiecomité STIKO van het Duitse Robert Koch-Insti­tut, de tegenhanger van het Nederlandse RIVM, adviseert 65-plussers het coronavaccin van AstraZeneca niet toe te dienen. Er zou te weinig informatie zijn om goed te beoordelen hoe effectief het vaccin bij ouderen is.
Zou dit de echte reden zijn dat Europese Unie en Astrazeneca ruzie maken?
Nee. Het advies om AstraZeneca/Oxford alleen toe te dienen aan mensen tot 65 jaar volgt uit het fase-2/3-onderzoek voor de toelating. In de testgroepen was de groep boven de 65 jaar ondervertegenwoordigd, waardoor niet met de gebruikelijke zekerheid kan worden vastgesteld of dit vaccin geen / weinig / veel bijwerkingen oplevert voor ouderen / pensionado's.
Jose2501 schreef:
28 jan 2021 16:36
@sjohie overal lees en hoor je van het OMT tot de regering dat we de maatregelen nog moeten volgen omdat andere mutaties minder kans te geven. Waarbij de Engelse mutatie en Zuid-Afrikaanse mutatie naast de Zuid-Amerikaanse als gevaarlijkst en besmettelijkst worden gezien. En dat is toch echt zo aan ons verteld los van drukte en gebeurtenissen. Daarom verbaasde ik me over jou uitleg.
Uitleg van Sjohie is oké.

Nog een keer de varianten langs, die op 12 tot 17 posities veranderd zijn ten opzichte van de meest onderzochte variant.

Alle drie hebben de 501-mutatie, waardoor ze zich beter hechten in het slijmvlies van neus en keel. Dit levert grote verschillen op met wat tot nu toe bekend is van de gewone 'Europese' variant. Pas nadat keel en neus verzadigd zijn met virusdeeltjes, gaat het virus op reis, dieper het lichaam in. Zodoende ben je gedurende een langere tijd besmettelijk voor anderen en dit is de eerste verklaring voor de hogere besmettelijkheid, want je voelt je niet ziek, maar bij elke keer ademhalen blaas je ook een beetje virus de wereld in. Toch is paniek overbodig, van de eerste schatting van 1,7 keer meer besmettelijk is dat getal al terug naar 1,30 tot 1,35.
Qua ziekteverloop is er wel een verandering - en nu baseer ik mij op wat er vanuit Groot-Brittannië bekend is geworden - het duurt langer, voordat de eerste ziektesymptomen optreden, maar als ze komen, dan in volle hevigheid.

De ZA-varianten hebben het potentieel om ongevoelig te worden voor het menselijk immuunsysteem. Daarom worden ze als gevaarlijker gezien.

Toch zit er een klein lichtpuntje in. Viroloog Drosten heeft veel ervaring met andere virussen en oordeelt anders. Bij elke mutatie wordt een virus op één aspect sterker, maar levert daarvoor op een ander aspect weer aan kracht in. Hier is het meer besmettelijk, maar voor de overgrote meerderheid van de gevallen toch een milder verloop van de ziekte. Het is een stap in de doorontwikkeling van dit virus richting 'vervelend, maar ongevaarlijk'.
Het lastige van deze periode: er zijn nog zo weinig mensen immuun, dat het virus nog vrij spel heeft in de nieuwe besmettingen.

Het totale verloop van deze pandemie begint wel te lijken op dat van de Spaanse Griep, een eeuw geleden. Daar was de eerste ronde niet meer dan een waarschuwingsschot. Nu gaat alles veel sneller, misschien een gevolg van de grotere mobiliteit. Rond 1918-1923 gingen weinig mensen op reis en als ze al iets verder van huis gingen, dan was het nooit ver weg. Trein, auto waren nog luxe, vliegen was nog experimenteel. Die lagere mobiliteit is de verklaring waarom de Spaanse Griep gedurende meerdere jaren toe kon slaan.
witte angora schreef:
28 jan 2021 10:14
Gisteren wilde ik het niet zeggen, maar ik had wel zo'n zin in weer een flink stuk wandelen, een kilometer of 20, in de trein een bak koffie, onderweg een bak koffie, en op de terugweg in de trein, bekaf, denkend aan de avond die voor me ligt. De vrijheid die je hebt om voor een relatief klein bedrag te gaan en staan waar je wil, en te doen wat je wil. Inmiddels gaat het wel weer. Strakjes maar even de vloer dweilen. Is ook leuk. :(
Doen.

Vandaag twee thuiszorgmedewerkers gesproken. Er zijn teveel mensen, die denken, dat ze helemaal niet meer naar buiten mogen, met alle gevolgen voor de conditie en spierkracht. Als ze nu bij hun cliënten aankomen, sturen ze ze eerst naar buiten voor een rondje om het blok en daarna volgt de rest. Bijkomend voordeel: de huishoudelijke hulp kan snel doorwerken, de verpleegkundige alles voorbereiden, zodat bij terugkomst van de cliënt ook tijd is om te praten - tegen de eenzaamheid.

angel1978

moederslink schreef:

Uitstellen , hoe dan ook , is niet de manier.
Dat klinkt leuk, maar daar heb je niets aan als je de strategie aan het bepalen bent.. Dan kun je wel zeggen: dit had anders georganiseerd moeten worden, maar daar wordt het ook niet anders van. Je kunt alleen vaccineren met vaccins die je hebt. Tenzij er dus nog iemand een voorraadje heeft liggen die ze kwijt willen is geneuzel daarover pure verspilling.

angel1978

16again schreef:
28 jan 2021 19:53
moederslink schreef:
Voor mij ook onbegrijpelijk, dat we vooraan lopen om (schuldeisers van) Griekenland te helpen, en nu zelf net voor de bezemwagen zitten in de vaccinatierace.
Tja.. Toen Nederland besloot om alvast wat vaccins aan te kopen buiten de normale kanalen om, was het land te klein omdat niemand wist of die vaccins wel zouden werken.. Nu ze blijken te werken is de kritiek dat we er meer hadden moeten bestellen..

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:
28 jan 2021 19:17
Ik vind het wel erg treurig om nu wéér te horen dat de huidige inëntingsstrategie niet goed is.
Ook in de verpleeghuizen krijgt de ene groep een prik vd huisarts en de andere groep krijgt nog niets.
Daar zitten ook diverse leeftijdsgroepen tussen , 90 + / 80 +/ 80- etc.
Dat is toch ook niet werkbaar ?
En de Braziliaanse variant is nu ook opgedoken.
Het is toch niet gek dat velen bezorgd zijn of worden?
Elk land krijgt het beleid, dat het verdient. Hier wordt eindeloos gepolderd, geherkauwd, nog een keer gepolderd en ondertussen gebeurt er niets. Elders is men besluitvaardiger en meer gewend om te improviseren. Dit soort verschillen worden nu zichtbaar bij het vaccineren.

Eigenlijk had ik van je verwacht, dat jij blij zou zijn, dat de vaccinaties volgens voorschrift moeten worden toegediend. Scheelt toch wachten tot het najaar.
Het zal nu langzamer gaan, maar overal is het wachten op de volgende levering. We kunnen alleen hopen, dat Curevac met Bayer als partner erin slaagt een goedgekeurd vaccin te leveren, de productie goed weet op te zetten en juist sneller dan aangekondigd kan leveren. Productie van BionTech wordt al verhoogd, met hulp van Sanofi.

moederslink

Ik word blij wanneer ik , en met mij iedereen , word geënt op de manier zoals wordt geadviseerd en moet.
Dit geklungel waardoor het dan ook komt , vind ik onacceptabel .
En dat midden in een pandemie met ook nog 3 oprukkende varianten waarvan niet 100% zeker is of deze vaccins idd ook hiertegen gaan werken

16again

angel1978 schreef:
28 jan 2021 19:56
Tja.. Toen Nederland besloot om alvast wat vaccins aan te kopen buiten de normale kanalen om, was het land te klein omdat niemand wist of die vaccins wel zouden werken.. Nu ze blijken te werken is de kritiek dat we er meer hadden moeten bestellen..
Volgens mij waren die vaccins al lang besteld, voordat ze getest of leverbaar waren.
Israel 47% , Verenigde Arabische Emiraten 28% , Engeland 11%......Nederland 1.2%

angel1978

Dus als je dadelijk vliegensvlug en zoals nu gewenst je 2e prik binnen hebt en die blijkt niet te werken tegen de varianten dan ga je achteraf roepen dat de strategie niet klopte en dat men had moeten wachten met vaccineren toch?

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jablan schreef:
28 jan 2021 19:53
(....)

Vandaag twee thuiszorgmedewerkers gesproken. Er zijn teveel mensen, die denken, dat ze helemaal niet meer naar buiten mogen, met alle gevolgen voor de conditie en spierkracht. Als ze nu bij hun cliënten aankomen, sturen ze ze eerst naar buiten voor een rondje om het blok en daarna volgt de rest. Bijkomend voordeel: de huishoudelijke hulp kan snel doorwerken, de verpleegkundige alles voorbereiden, zodat bij terugkomst van de cliënt ook tijd is om te praten - tegen de eenzaamheid.
Of u heeft e.e.a. verkeerd begrepen of u heeft een grote duim.
Een thuiszorgmedewerker mag helemaal niet in het huis blijven als de klant niet thuis is. En u denkt toch niet echt dat een verpleegkundige gaat zitten wachten tot de klant terug is van een ommetje? Ze lopen nu de benen van onder hun lijf, ze hebben echt wel meer te doen, bovendien hebben ze voor iedere klant een bepaalde tijd ingeroosterd.
Het idee alleen al dat een klant eerst een ommetje gaat maken.....

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
28 jan 2021 19:55
Tenzij er dus nog iemand een voorraadje heeft liggen die ze kwijt willen is geneuzel daarover pure verspilling.
Die was er toch. 2 miljoen vaccins van Moderna konden we afnemen, maar minister De Jonge wilde wachten op AstraZeneca.

16again

angel1978 schreef:
28 jan 2021 20:21
Dus als je dadelijk vliegensvlug en zoals nu gewenst je 2e prik binnen hebt en die blijkt niet te werken tegen de varianten dan ga je achteraf roepen dat de strategie niet klopte en dat men had moeten wachten met vaccineren toch?
Dan waren we in ieder geval beschermd tegen de 1e variant. Wat ook al de zorg ontlast.
Wachten met bestellen, tot zeker is dat het vaccin ook werkt tegen britse, zuid-amerikaanse en braziliaanse variant is geen optie.

moederslink

Ik sluit mijn ogen bepaald niet voor de goede dingen, maar ook bepaald niet voor de dingen die niet goed gaan.
Als ik dan hoor dat dat datalek bij GGD al maanden bekend was , er teveel mensen toegang tot hadden en het is gewoon weggewuifd, daar vind ik dan wel iets van.

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
28 jan 2021 20:58

Als ik dan hoor dat dat datalek bij GGD al maanden bekend was , er teveel mensen toegang tot hadden en het is gewoon weggewuifd, daar vind ik dan wel iets van.
Dat lijkt mij ook, dat is ronduit slordig.

joep873

Ongelezen bericht door joep873 »

moederslink schreef:
Dan vind je het ook vast niet erg dat het vaccineren wat langzamer begint omdat de IT-systemen eerst op orde gebracht worden.

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

In Nederland maken ze er gewoon een zooitje van, overal lopen de vaccinaties stukken beter.
Hier moeten ze eerst "overleggen".

moederslink

joep873 schreef:
28 jan 2021 21:08
moederslink schreef:
Dan vind je het ook vast niet erg dat het vaccineren wat langzamer begint omdat de IT-systemen eerst op orde gebracht worden.
Het heeft niet alleen iets met de IT systemen te maken , maar met de inkoop, de strategie , en het gebrek aan daadkracht en geld!
Slechts 1% is gevaccineerd!
Kritiek alom ...ook in de Kamer.
Er liggen vaccins in Oss klaar.
In verzorgingshuizen verloopt het hartstikke rommelig.
Kijk naar Nieuwsuur ......

En wanneer ik vanavond nu weer hoor dat kinderen wél in quarantaine moeten en naar huis worden gestuurd wanneer ze in contact zijn gekomen met een besmet klasgenootje en dan eerder hoorden we dat kinderen gewoon naar school mochten omdat ze niet zo ziek zouden worden , begrijp ik niet dat ze nu ineens zelfs verplicht in quarantaine moeten.
Gaan de scholen nu wel of niet in februari open?
Dat is toch chaotisch, voor kinderen, hun ouders, de scholen zelf?
Het zal wel met voortschrijdend inzicht te maken hebben , maar als burger moet je het maar allemaal als zoete koek slikken en meezwalken.

In Israël zijn ze bijna klaar!
In Libanon gaat het helemaal los , armoede, geen vaccins , rellen!

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

reggie2 schreef:
moederslink schreef:
Dat lijkt mij ook, dat is ronduit slordig.
Erger nog, het is ronduit onrechtmatig.
joep873 schreef:
Inderdaad. Beter dan voor de bühne snel gaan vaccineren en er ondertussen een zootje van maken,

Gesloten