![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Maar geldt deze vrijstelling ook als je zelf een voortijdige renteherziening in gang zet en daardoor buiten de bandbreedte valt? Ik denk namelijk van niet...
Ik heb in het verleden via BLG een document van de Belastingdienst gekregen waarin dit vermeld staat...JozJan schreef: ↑27 jan 2021 10:50Waar heb je dat vandaan, dat de Belastingdienst vrijstelling geeft als je door rentewijziging buiten de bandbreedte valt? Even voor de zekerheid: we hebben het er dan over dat de 1:10 premiebandbreedte wordt overschreden door de gewijzigde premie als gevolg van de rentewijziging?
Jij vroeg er zelf naar; stijgende rente...buiten bandbreedte gaan vallen....dan kan je alleen maar aan de onderkant van de bandbreedte erbuiten zitten. Maar wat is je max inleg geweest: dan weet je wat je minimum is.
Je hebt gelijk.... jullie triggeren me en ik ga er eens naar kijken...jonis schreef: ↑27 jan 2021 12:23Jij vroeg er zelf naar; stijgende rente...buiten bandbreedte gaan vallen....dan kan je alleen maar aan de onderkant van de bandbreedte erbuiten zitten. Maar wat is je max inleg geweest: dan weet je wat je minimum is.
Kweenie, kun je uitleggen waarom er bij een 90k lening geen renteafrek meer zou zijn in de toekomst? Het percentage renteaftrek wordt verkleind de komende jaren, maar toch niet de hoogte van de betaalde rente als een soort van drempelbedrag?
Wimpie01 schreef: ↑29 jan 2021 13:21Oke, vandaar. De hypotheek bestaat uit 2 gedeelten:
1. Bankspaarhypotheek zoals genoemd
Stel: 10 jaar vast, rente 1,24%: € 1.125,- p.j.
2. Annuïteitenhypotheek:
Schuld: €53.776,- per 1 januari 2021
Rente: 1% tot 1 mei 2030..... momenteel dus €538,- per jaar (en daalt langzaam)
Looptijd: tot 1 december 2034
Totale rente per jaar: € 1.663,- (daalt door de annuïteitenhypotheek)
WOZ zal rond de € 205.000 liggen, EWF momenteel dus €1.025,- voor 2021.
Overigens zojuist nog even met de adviseur gesproken die mij de hypotheek destijds verkocht heeft. Hij geeft aan dat het interessant is om de bankspaarhypotheek om de zetten naar een annuïteitenhypotheek i.v.m. de huidige lage rente. Dat is toch een beetje tegen alle adviezen in zoals ik deze op de meeste sites en fora lees...![]()
Laat ik voorop stellen dat de adviseur en ik een ietwat 'moeizame relatie' hebben. Het heeft met verschil van inzicht te maken m.b.t. zijn verdiensten. Als klant van BLG kan ik gewoon een rente aankruisen, zonder tussenkomst van de adviseur (en daarmee verdient hij niks voor dit moment)...kweenie schreef: ↑30 jan 2021 06:49Die adviseur zal dan vast ook wel hebben verteld waarom hij vond dat inzetten naar annuïteiten interessanter is...
Volgens mij kunnen er grofweg twee redenen zijn waarom het 'beter' is.
1. Maandlasten zijn lager. Je kunt voor een langere looptijd kiezen, waarbij je de aflossing over meer jaren uitspreidt. Maandlasten worden dan lager, naar omdat de looptijd langer is nemen de totale kosten wel toe.
2. Verschil in rentetarieven. Bij een bankspaarhypotheek is er sinds een paar tienden opslag op de rente. Je ziet dat ook aan aan je rekenvoorbeeld: de annuïteitenhypotheek heb je recent voor 1% tien jaar vast kunnen zetten. Die te kiezen voor annuïteiten in plaats van een bankspaarhypotheek heb je wist iets minder renteaftrek, maar omdat de rente bij annuïteiten lager is, ben je onder aan de streep misschien wel voordeliger uit.
Wimpie01 schreef: ↑31 jan 2021 11:42Wellicht kom ik er ook op uit dat de annuïteitenhypotheek goedkoper is, maar mijn onderbuikgevoel zegt anders..
Daarnaast... met een annuïteitenhypotheek krijg ik in de toekomst te maken met de aflosstand.. kan voor de leencapaciteit wel eens nadelig zijn bij een toekomstige verhuizing. Overigens begrijp ik nog maar weinig van de 'aflosstand' en de gevolgen voor mijn leencapaciteit, ik ken het begrip pas sinds ettelijke weken.![]()
Annuiteit voor 61.000,- 17 jaar = 330,- per maand inclusief rente (15 jaar rente vast blg + nhg = 1,19% = 60,- rente bij aanvang)Wellicht kom ik er ook op uit dat de annuïteitenhypotheek goedkoper is, maar mijn onderbuikgevoel zegt anders..
- Schuld: €90.750,-
- Opgebouwde waarde: €29.544,- (mrt. 2021)
- Huidige rente: €4,55%
- looptijd na mrt-2021: 16 jaar 10 maanden
Nieuwe rentevaste periodes:
...........................
- 7jr: 1,19% - €244,28 sparen
- 10jr: 1,24% - €241,86 sparen
- 12jr: 1,47% - €230,77 sparen
- 15jr: 1,54% - €227,42 sparen
En van gelijke strekking was mijn 1ste reaktie in topic ook. Heb zelf deze maand nu de rente vast gezet tot einde looptijd hypotheek met een kew....tzt kan ik de rentevastperiode nog openbreken als ik een aantrekkelijke rente zou zien wat me voordeel kan opleveren, en dat gaat 0,00 vergoedingsrente kosten.Aangezien je aangeeft dat je in de toekomst tegen geringe kosten de rente mag 'oversluiten' naar een hoger rentepercentage, is het misschien nog de meest logische keus om de huidige rente voor de rest van de looptijd vast te zetten.