LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Lady1234

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Schrijver en columnist Volkskrant.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Over de recente grote uitbraak in Manaus (Brazilië) staan twee vrij toegankelijke artikelen in Science van 15 januari. In The Lancet staat nog een artikel van 27 januari. Geen van deze artikelen is erg optimistisch over groepsimmuniteit.
Bij de artikelen in Science staat geen waarschuwing over fouten of anderszins achterhaalde gegevens, ook niet elders. De artikelen zijn uiteraard in het Engels, maar voor geïnteresseerden geef ik toch maar de links:

De artikelen in Science:
Three-quarters attack rate of SARS-CoV-2 in the Brazilian Amazon during a largely unmitigated epidemic
Herd immunity by infection is not an option
Het overzicht van Science
Coronavirus: Research, Commentary, and News

Het artikel in The Lancet:
Resurgence of COVID-19 in Manaus, Brazil, despite high seroprevalence

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
03 feb 2021 18:57
Wie is Bert Wagendorp?
Ach, iemand die op regelmatige basis zijn ei in de Volkskrant kwijt kan. Lady citeert de kop en in de column doet deze Bert Wagendorp exact hetzelfde als waarmee hij afsluit:
Het moet nu snel afgelopen zijn. Er is namelijk nog een vierde crisis: die van de ondraaglijke democratisering van het coronadebat. Fakevirologen strooien op Twitter en andere podia met hun wezenloze adviesjes en meninkjes. Ik ben democraat in hart en nieren, maar dat elke EHBO’er zich coronatsaar waant en loze theorietjes als goddelijke inzichten met ons meent te moeten delen, is niet veel langer te harden.

ik sluit mij erbij aan en roep de Volkskrant op de contracten met alle columnisten, met hun wezenloze analyses, adviezen en meninkjes per direct te beëindigen, want als dialyse-democraat heb ik geen behoefte aan journalistieke tsaren, die anderen niet hun mening gunnen.

;-)

Lady1234

Wat is een dialyse democraat?

Jablan
Contacteer:

Ik parafraseer Bert Wagendorps democraat in hart en nieren. Nu je erop terugkomt, denk ik dat pacemaker-dialyse-democraat nog beter past.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lees nu net dat de voetballer Sergio Roberto 26 positief heeft getest op het coronavirus sinds zijn eerste positieve test op 1 december. Pas na 2 maanden was hij voor het eerst negatief. Aangezien ie daarvoor net een spierblessure had opgelopen, werd zijn herstel daarin ook vertraagd, omdat hij thuis moest revalideren. Maar nu mag ie weer mee gaan trainen, die spierblessure is al lang en breed verdwenen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
03 feb 2021 19:55
Lees nu net dat de voetballer Sergio Roberto 26 positief heeft getest op het coronavirus sinds zijn eerste positieve test op 1 december. Pas na 2 maanden was hij voor het eerst negatief. Aangezien ie daarvoor net een spierblessure had opgelopen, werd zijn herstel daarin ook vertraagd, omdat hij thuis moest revalideren. Maar nu mag ie weer mee gaan trainen, die spierblessure is al lang en breed verdwenen.
Is dat niet omdat de PCR test al lang nadat je het virus kwijt bent, dit nog kan vaststellen? En omdat de gevoeligheid van de test flink is opgeschroefd, om de kans op false-negative te verkleinen ?

Lady1234

Jablan schreef:
03 feb 2021 19:44
Ik parafraseer Bert Wagendorps democraat in hart en nieren. Nu je erop terugkomt, denk ik dat pacemaker-dialyse-democraat nog beter past.
Ik zou de woorden pacemaker en dialyse niet in een parafrase gebruiken. Ook heb ik het idee dat u niet weet wat parafraseren betekent.

Jablan
Contacteer:

Ik zou eigenlijk wat vaker een positieve reactie van je willen lezen. Lady. 8)

Bij de wijze waarop Bert Wagendorp zichzelf als democraat presenteert, is 'dialyse en pacemaker democraat' een goede parafrase. Het dekt de lading van wat dit type bedoelt. Als columnist klagen, dat anderen een mening hebben en dan jezelf democraat noemen ...
16again schreef:
03 feb 2021 20:04
Is dat niet omdat de PCR test al lang nadat je het virus kwijt bent, dit nog kan vaststellen? En omdat de gevoeligheid van de test flink is opgeschroefd, om de kans op false-negative te verkleinen ?[/quote]PCR test meet alleen wat per wattenstaaf is verzameld. Die vaardigheid, in iemands neus en keel rond te wroeten, maakt het grootste verschil. De gevoeligheid van de test hangt af van de fabrikant en het laboratorium.

Lady1234

Er zijn geloof ik nog meer zogenaamde virologen in dit land, dan dat er zogenaamde bonds-coaches zijn bij een voetbalwedstrijd.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou.....
Lady1234 schreef:
03 feb 2021 18:53
“De fakevirologen die zich coronatsaar wanen zijn niet langer te harden”

Zin uit de column van Bert Wagendorp, Volkskrant 2-2-21

Jablan schreef:
03 feb 2021 19:20
dat elke EHBO’er zich coronatsaar waant en loze theorietjes als goddelijke inzichten met ons meent te moeten delen, is niet veel langer te harden.
Volgens mij geef je wel een heel eigen draai aan wat de beroemde ( :roll: ) Bert Wagendorp schreef.

Lady1234

Nee hoor, dat staat echt in dat column.

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b029815f/

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
03 feb 2021 20:48
Er zijn geloof ik nog meer zogenaamde virologen in dit land, dan dat er zogenaamde bonds-coaches zijn bij een voetbalwedstrijd.
Alleen wordt de daadwerkelijke bondscoach wel ontslagen als ie er iedere keer weer naast zit.

witte angora

Nijogeth schreef:
03 feb 2021 22:21
Lady1234 schreef:
03 feb 2021 20:48
Alleen wordt de daadwerkelijke bondscoach wel ontslagen als ie er iedere keer weer naast zit.
:lol: :lol:

Erthanax

Vandaag heeft de Tagesschau (het Duitse televisiejournaal) het bericht dat Thomas Mertens (het hoofd van de Vaste Vaccinatiecommissie STIKO van het Robert Koch Institute) het zou toejuichen als het coronavaccin Sputnik V binnenkort ook in Duitsland gebruikt kan worden. Natuurlijk alleen als er Europese goedkeuring komt, maar daar gaat hij wel van uit.

Volgens een bericht in de Süddeutsche Zeitung biedt het Sputnik V-vaccin hoop vanwege de hoge effectiviteit en de eenvoudige opslag. Als kanttekening citeert het artikel Ulrike Protzer, hoofd virologie van de TU München, die zich afvraagt hoe lang de immuniteit aanhoudt. De conclusie is dat de gegevens dus goed en bemoedigend zijn, maar dat het te vroeg is om euforisch te zijn.

Overigens staat in The Lancet een artikel van twee Britse deskundigen die niet betrokken waren bij de ontwikkeling van het Sputnik V-vaccin, met als conclusie: "De ontwikkeling van het Spoetnik V-vaccin is bekritiseerd vanwege de ongepaste haast, bochten afsnijden en het ontbreken van transparantie. Maar het hier gerapporteerde resultaat is duidelijk en het wetenschappelijke principe van vaccinatie is aangetoond, wat betekent dat een ander vaccin nu kan deelnemen aan de strijd om de incidentie van COVID-19 verminderen."

Kortom: deskundigen vinden het goed nieuws over het Sputnik V-vaccin.

witte angora

Nou, ik ben benieuwd hoe het gaat uitpakken. Juist omdat er tegenstrijdige berichten zijn verschenen. Maar als het inderdaad effectief blijkt te zijn, dan is dat zeker een mooi extra.

Erthanax

Zelf heb ik geen tegenstrijdige berichten gezien. Er waren in de afgelopen maanden – terecht! – wel vragen en bedenkingen, en soms zelfs ordinaire verdachtmakingen.

Zelf vertrouw ik "de Russen" voor geen meter en "de Chinezen" even veel, maar "onze" Big Pharma is ook niet bepaald het braafste jongetje van de klas. Juist omdat Rusland en China hun vaccin inzetten voor strategische internationaal-politieke doeleinden (lange termijn), hebben deze landen er alle belang bij dat ze een goed en veilig vaccin maken/exporteren, lijkt mij.

Jablan
Contacteer:

witte angora schreef:
03 feb 2021 23:32
Nou, ik ben benieuwd hoe het gaat uitpakken. Juist omdat er tegenstrijdige berichten zijn verschenen. Maar als het inderdaad effectief blijkt te zijn, dan is dat zeker een mooi extra.
Dit is exact de reden waarom wij naar Servië kijken. Geen EU-lid, ze hebben alleen BionTech, AstraZeneca en Sputnik 5 om mee te werken. Tot vandaag geen rare meldingen over sterven na vaccinatie en verder is het aantal gemelde gevallen een goede indicatie, want de mentaliteit wijkt iets af. Als mensen positief zijn getest, gaan ze zo lang mogelijk gewoon door - en besmetten daardoor vele anderen. Als de vaccins goed werken, zal de komende tijd het aantal besmettingen scherp dalen.

Ktugach

Ongelezen bericht door Ktugach »

Ik werk zelf bij Beelen.nl en zij achten het noodzakelijk in mijn functie van verkoper/accountmanager dat ik van 8:00 tot 17:00 op kantoor aanwezig ben. Er is zelfs een verklaring dat ik een vitaal beroep zou hebben. Hebben andere mensen in een soortgelijke functie ook dezelfde problematiek met hun werkever. Ik sta niet achter de kassa o.i.d. en de containers worden gewoon continu bezorgd door onze chauffeurs.

Misschien handig om erbij te vermelden. Het is al die tijd zo geweest dat je vanuit huis kon werken. Maar ze willen het vanaf volgende week invoeren.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zou daar eerder een apart topic over starten, omdat je specifieke vraag hier snel zal verzuipen. Vul het dan gelijk aan met de door je werkgever gegeven argumenten. Je vraag is nu zo algemeen dat er weinig concreets te zeggen valt.

Misschien kan je daarnaast nog reageren op alle reacties, tips en vragen die je op je vorige post hebt gehad.

Gesloten