LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Lowieze

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Hoger beroep vanmiddag, avondklok nog niet van de baan
https://www.ad.nl/politiek/hoger-beroep ... ~ab8384ca/

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
16 feb 2021 12:58
Ongetwijfeld zal dat dan wel weer ondemocratisch zijn en niet passen bij die rechtstaat die net nog zo toegejuicht werd :D

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
Juister geformuleerd: avondklok van de baan, maar mogelijk weer terug op de baan :wink:

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Moneyman

BL2 schreef:
16 feb 2021 12:07
Nou, de 10000 avondklok bekeuringen zullen nu ook wel geseponeerd worden. Geen wettelijke grond voor geweest.
Dat is een onjuiste conclusie. Deze uitspraak heeft onmiddellijke werking, maar geen terugwerkende kracht. Op het moment van overtreden was die wettelijke grond er wel degelijk.

Ik denk dat er in simpele gevallen wel geseponeerd zal worden, maar dat dat niet altijd en overal het geval zal zijn.

Moneyman

16again schreef:
16 feb 2021 12:32
angel1978 schreef:
16 feb 2021 12:02
Het plaatst de aanleiding van de recente rellen ook in een ander daglicht
Nou nee.
Juist de invoering van de avondklok vormde de aanleiding, waardoor de vlam in de pan sloeg. Daar kan ik mijn ogen niet voor sluiten.
Ik ben wel benieuwd wat dat andere daglicht dan is, en waar je precies je ogen niet voor sluit.

Die rellen -voor zover ze zich uberhaupt inhoudelijk ergens tegen hebben gericht- richten zich niet tegen de wijze van totstandkoming van de avondklok, waar nu het issue zit, maar tegen de invoering van de avondklok op zich. Dat zijn belangrijke nuanceverschillen in deze discussie.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De argumentatie in de rechterlijke uitspraak is zo overtuigend dat er weinig kans lijkt op een geslaagd hoger beroep. Ben benieuwd. Je kijkt er toch als leek naar.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Lowieze schreef:
Goh, dat is vlot. Je zou haast kunnen denken dat ze dit al in de coulissen klaar hadden staan voor het geval dát. :wink:

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Jose2501 schreef:
16 feb 2021 12:06
Ik weet niet hoe het politiek en juridisch werkt maar kan het ook zijn dat Tweede Kamer akkoord is gegaan op basis van onvolledige informatie?
De avondklok is gebaseerd op een verkeerde wet en dat komt weer, omdat in de speciale Coronawet dit soort beperkingen niet waren opgenomen. Het is een bewuste keuze van de regering geweest om het zo te doen en die keuze is nu onderuit geschoffeld door de rechter.

De juiste route was een noodmaatregel, dat kon 25x een noodverordening van een veiligheidsregio zijn, totdat de Tweede en Eerste Kamer met een aanpassing van de Coronawet hebben ingestemd om de avondklok mogelijk te maken.

Nu krijg je allerlei stoom en kokend water procedures om de avondklok overeind te houden.
BL2 schreef:
16 feb 2021 11:23
Ondertussen zijn bijna alle bewoners verzorgingshuis te Amersfoort besmet, terwijl ze al weken geleden ingeënt waren....
Voor zover ik heb begrepen, hadden de bewoners alleen de eerste prik ontvangen, waren nog niet volledig beschermd.

Moneyman

Bob Schurkjens schreef:
16 feb 2021 13:41
De argumentatie in de rechterlijke uitspraak is zo overtuigend dat er weinig kans lijkt op een geslaagd hoger beroep. Ben benieuwd. Je kijkt er toch als leek naar.
Ik zie maar één optie: dat de rechter in hoger beroep oordeelt dat het oordeel van de lagere rechter te verstrekkende gevolgen heeft. De lagere rechter heeft het meest verstrekkende middel (algehele opheffing) gebruikt, en dat had niet per sé gehoeven.

Overigens is deze keuze van de lagere rechter, juist omdat het een principiële discussie is, de enige juiste.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
16 feb 2021 13:21
Ik ben wel benieuwd wat dat andere daglicht dan is, en waar je precies je ogen niet voor sluit.

Die rellen -voor zover ze zich uberhaupt inhoudelijk ergens tegen hebben gericht- richten zich niet tegen de wijze van totstandkoming van de avondklok, waar nu het issue zit, maar tegen de invoering van de avondklok op zich. Dat zijn belangrijke nuanceverschillen in deze discussie.
Ik denk in oorzaak en gevolg
Invoering Avondklok -> Rellen
En jou nuance verschil is niet meer dan extra voorstap:
De rechter was niet overtuigd van nut en noodzaak van de avondklok, volgens oordeel van de rechter had deze niet ingevoerd mogen worden. Als de regering eerder datzelfde inzicht had gehad, was de "chain of events" onderbroken.
(Ten overvloede: ik keur die rellen niet goed)

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Jose2501 schreef:
16 feb 2021 14:38
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat nog steeds mensen met een hele fragiele gezondheid überhaupt een vaccin krijgen.
Het gebeurt meer dat mensen tot op het laatst worden behandeld, dat wordt als plicht gezien. (Eed van Socrates.) Niet behandelen zou passieve euthanasie zijn en onder het huidige klimaat bij het openbaar ministerie een onderzoek naar strafbare feiten (doodslag) opleveren.

Lowieze

Jose2501 schreef:
Al de heisa over de avondklok laat een ander bericht ondersneeuwen. Het Larep heeft inmiddels 35 doden geregistreerd van ouderen die net waren gevaccineerd. Ik vind het echt onbegrijpelijk dat nog steeds mensen met een hele fragiele gezondheid überhaupt een vaccin krijgen.
In 1 week zijn er vorige week 10 doden bijgekomen.
Afgelopen week heb ik hierover een interview met een huisarts gezien. Hij zei dat deze mensen met corona overlijden, maar niet aan corona.
Het zou kunnen dat de bijwerkingen van het vaccin het laatste zetje hebben gegeven, maar al deze mensen hadden veel onderliggende lichamelijke problemen.
Ik hoorde van iemand die in een verzorgingstehuis werkt, dat het personeel er soms ook wel moeite mee heeft als de familie besluit een hoogbejaarde nog te vaccineren die echt aan het laatste stukje bezig is.

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Jablan schreef:
16 feb 2021 14:52
Jose2501 schreef:
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat nog steeds mensen met een hele fragiele gezondheid überhaupt een vaccin krijgen.
Het gebeurt meer dat mensen tot op het laatst worden behandeld, dat wordt als plicht gezien. (Eed van Socrates.) Niet behandelen zou passieve euthanasie zijn en onder het huidige klimaat bij het openbaar ministerie een onderzoek naar strafbare feiten (doodslag) opleveren.
Hm,en als het palliatieve sedatie is, "mag"het wel.
Is daar een groot verschil tussen dan?
(Beetje off topic misschien,sorry)

Lowieze

Jose2501 schreef:
16 feb 2021 15:04

Ook als een arts kan verwachten dat een behandeling ernstige risico's met zich meebrengt?
Dat klopt niet hoor wat Jablan hierover zegt. Als een patiënt zelf geen beslissingen meer kan nemen of er nog behandeld moet worden, dan beslist de familie hierover. En natuurlijk doen ze dat in overleg met de behandelende artsen.
Een arts kan advies geven, maar de beslissing om al dan niet te behandelen is aan de patiënt zelf of eventueel aan de naaste familie.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Socrates? Weliswaar ook een ouwe Griek die eindigt op -crates, maar u bedoelt Hippocrates.

Overigens is er een een aanzienlijk verschil tussen niet (meer) behandelen van een aanwezige aandoening en vaccineren tegen een ziekte die de persoon nog niet heeft. Verder is de uiteindelijke beslissing voor niet behandelen (of niet vaccineren) aan de patient, niet aan de arts. Als de patient niet (verder) behandeld of niet gevaccineerd wil worden, is dat zeer beslist geen passieve euthanasie en leidt dat ook niet tot een verdenking van doodslag. Zelfs bij palliatieve sedatie is dat niet het geval.

Dat er 35 ouderen zijn overleden kort na vaccinatie vind ik op zich niet zo verontrustend. Over welk percentage hebben we het dan? Hoeveel ouderen met broze gezondheid (en onderliggend lijden) overlijden er in een normale koude winterweek?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
16 feb 2021 14:52
Jose2501 schreef:
Keuze voor vaccineren is vrijwillig, de link naar strafbaar/doodslag lijkt me wat bruggen te ver.

Moneyman

16again schreef:
16 feb 2021 14:01
Moneyman schreef:
16 feb 2021 13:21
Ik ben wel benieuwd wat dat andere daglicht dan is, en waar je precies je ogen niet voor sluit. Die rellen -voor zover ze zich uberhaupt inhoudelijk ergens tegen hebben gericht- richten zich niet tegen de wijze van totstandkoming van de avondklok, waar nu het issue zit, maar tegen de invoering van de avondklok op zich. Dat zijn belangrijke nuanceverschillen in deze discussie.
Ik denk in oorzaak en gevolg
Invoering Avondklok -> Rellen
En jou nuance verschil is niet meer dan extra voorstap: De rechter was niet overtuigd van nut en noodzaak van de avondklok, volgens oordeel van de rechter had deze niet ingevoerd mogen worden. Als de regering eerder datzelfde inzicht had gehad, was de "chain of events" onderbroken. (Ten overvloede: ik keur die rellen niet goed)
Ik zit daar wel wat anders in, ik vind je denkwijze te simpel. Ik denk meer vanuit de vereisten van causaliteit. En de nu gegeven motivering van de rechter is onvoldoende om deze grote stappen te zetten. Plat gezegd: die rellende jongeren hadden slechts een redelijk willekeurige aanleiding nodig, en dat was nu toevallig de avondklok. Of die nu wel of niet op de juridische juiste wijze tot stand gekomen is, was daarbij echt geen factor die meespeelde.

Wel ben ik het (zoals vaker geschreven) met je eens dat de regering nut en noodzaak van de avondklok uitermate slechts heeft weten te onderbouwen, en feitelijk niet verder komt dan "alle beetjes helpen (wellicht)".

Moneyman

Jose2501 schreef:
16 feb 2021 15:24
Moneyman schreef:
16 feb 2021 13:19
BL2 schreef:
16 feb 2021 12:07
Nou, de 10000 avondklok bekeuringen zullen nu ook wel geseponeerd worden. Geen wettelijke grond voor geweest.
Dat is een onjuiste conclusie. Deze uitspraak heeft onmiddellijke werking, maar geen terugwerkende kracht. Op het moment van overtreden was die wettelijke grond er wel degelijk.

Ik denk dat er in simpele gevallen wel geseponeerd zal worden, maar dat dat niet altijd en overal het geval zal zijn.e
@Moneyman weet u dat wel zeker? Volgens een jurist in de Volkskrant zullen de boetes worden geseponeerd mocht de avondklok onterecht zijn ingevoerd.

Ik lees bij de Volkskrant: als de regeling onverbindend wordt verklaard dan hebben de boetes geen goede juridische grondslag en kunnen niet worden geïncasseerd.
Nee, ik weet niets zeker :D net als die jurist. Internet wordt overspoeld met meningen en inschattingen. Maar waar ik met name op reageerde, was de door BL2 gegeven reden: geen wettelijke grondslag. Die was er namelijk op dat moment wel, en vervalt niet met deze uitspraak. De uitspraak heeft immers geen terugwerkende kracht.

Of het OM op andere gronden (bijvoorbeeld beleidsmatig) gaan seponeren, weet ik niet, maar kan ik me prima voorstellen. Dat geldt overigens ook voor boetes voor het niet houden van 1,5 meter of het met meer personen binnen zijn, want ook daarvoor ontbreekt de feitelijke juiste juridische grondslag.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Een arts zou een oudere met een fragiele gezondheid eerder moeten adviseren niet te vaccineren dan andersom vind ik.
Ik vind dat je beide gevallen per definitie niet kan zeggen en dat het aan de arts en de patiënt is om een goede afweging te maken

Gesloten