LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Nijogeth

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

1000 doden is 20% extra in december? Volgens mij bedoelen ze dat die 1000 doden meer zijn dan gemiddeld en 20% van die 1000 zijn dan extra. Want als 1000 20% extra is, dan zouden er in een maand maar 5000 doden zijn. Dit is gemiddeld al ruim 12500.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Week 52/53 zijn onvolledig, en staan niet in CBS grafiek
Als ik echter week 48 49 50 en 51 optel voor 2020 kom ik op 14422 sterfgevallen
En dezelfde weken gemiddeld over de jaren 2019 2018 2017 en 2016 , kom ik op 12203 sterfgevallen

Dat is in 2020 18% meer, dus die 20% is de juiste orde van grootte. Maar het zijn er wel 2209 meer.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

mh73 schreef:
18 feb 2021 08:47
Samen krijgen we corona onder controle?
Ik heb gisteren de opzegbrief van de winkel de deur uit gedaan. Elke maand de huur ophoesten zonder inkomsten en zonder steun, dat gaat niet.
Nu heb ik nog een plan B omdat ik bezig ben met een opleiding, maar velen hebben dat niet.
Ik hoor in mijn omgeving noodkreten van collega's die geen boodschappen meer kunnen halen, het huis moeten verkopen of die hun hele pensioenpot hebben opgemaakt om de huur te kunnen blijven betalen.
Maar gelukkig doen we het wél samen.
Heb je zo'n korte opzegtermijn?
Je bent zeker niet de enige. Leegstand neemt toe, tenminste op de plekken waar ik wat vaker kom.
sjohie schreef:
18 feb 2021 09:07
Die vele miljarden aan steun voor ondernemers komen anders wel uit de algemene middelen.. :wink:
Welke steun?
Bedrijven met meerdere vestigingen ontvangen max. 0,8 miljoen voor het hele bedrijf. Een lachertje, als je de weekomzetten in de supermarkten ziet.
Zelfstandigen krijgen TOZO (=bijstand); voor het overig personeel is er de verkapte WW onder de letters NOW.
De meeste miljarden zitten in de NOW.
Nijogeth schreef:
18 feb 2021 10:05
Ja, die schulden die men door de overheid wordt opgelegd, die worden daar echter niet van betaald.
Klopt. Ik ben benieuwd of het Herstel-NL-plan nog een rol gaat spelen bij de verkiezingen.

Jablan
Contacteer:

sylvesterb schreef:
18 feb 2021 12:41
Dan moet je uitspraken als "Echter sterven er wel mensen aan de avondklok, of ja, de avondklok is net de druppel die de coronaemmer deed overlopen" niet brengen, immers tonen statistieken aan (tenminste voor 22 januari) dat het aantal zelfmoorden niet hoger is dan 2019. En dit zijn gewoon harde cijfers, ik merk dat deze persoon regelmatig "quotes" die elke onderbouwing ontbreekt in het forum gooit als de waarheid. En ik vertrouw deze cijfers, heb geen aanleiding om dergelijke cijfers niet te vertrouwen maar ik kan geen cijfers vinden van na 22 januari. Ik zie de uitspraak meer als een gevoel uiten dan iets wat feitelijk klopt.
Bron: NOS
Discussie over het nut/noodzaak van de maatregelen is er altijd. Zijn we onterecht bang voor de Engelse variant of hebben we door de hard lock-down voorkomen?
Wat is het effect van de avondklok en was het noodzakelijk? Als de avondklok effect heeft is het niet aantoonbaar, maar we kunnen moeilijk de helft van NL onder aan avondklok gooien en de andere helft niet.
Zoals een wetenschapper laatst ook zei is dat als je een foutieve keuze maakt dit meteen heel ernstige gevolgen kan hebben, op het moment dat je realiseert dat het de foute keus was is er geen weg meer terug.
Het gaat nu al een pagina of wat over suïcide en de uitvaartbranche. Wat denk je, dat stress doet met mensen? Officieel ga je er niet dood aan, maar stress heeft wel een grote invloed op allerlei andere ziektes. In voormalig oorlogsgebieden zie je dit effect sterk terugkomen: relatief jonge mensen, die getraumatiseerd zijn en opeens omvallen. Hartstilstand wordt dan de officiële doodsoorzaak, maar de onderliggende schade is al ontstaan tijdens de periode met veel stress.

Engelse variant kan vanuit het niets opduiken. Flensburg in Noord-Duitsland, tegen de grens met Denemarken, gaat nu een week dicht met bezoekverbod, avondklok, alleen naar buiten, niet met meer personen tegelijk onderweg. Ic-bezetting is hoog, bijna volledig Covid19. De afgelopen weken ging het juist steeds beter, nu exact andersom.
Reken erop, dat de huidige set aan maatregelen tot Pasen wordt verlengd.

Elke keuze heeft serieuze gevolgen en bij Corona zijn er uitsluitend foute keuzes. Alles dicht levert veel lange termijn schade op. Alles open brengt op korte termijn een aantal sectoren in de problemen en zal zeker meer levens kosten. Als mijn hoofd ernaar staat, ga ik in dit topic terugzoeken naar kosten en opbrengsten. Het ging een tijdje over het BBP, de totale zorgkosten en de verwachte krimp. Ergens is dit een goed tijdstip dat terug te halen en te kijken hoe het land er nu voorstaat.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jablan

Zelfstandigen krijgen TOZO (=bijstand); voor het overig personeel is er de verkapte WW onder de letters NOW.
De meeste miljarden zitten in de NOW”.

NOW is zeker geen verkapte WW.

Misschien dit eens even doorlezen, kunt u misschien nog meer lachen.
https://cmweb.nl/2021/01/corona-dit-zij ... en-zzpers/
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 18 feb 2021 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Lady1234 schreef:
18 feb 2021 18:40
@jablan

De meeste miljarden zitten in de NOW”.

Misschien dit eens even doorlezen, kunt u misschien nog meer lachen.
https://cmweb.nl/2021/01/corona-dit-zij ... en-zzpers/
Heb vorig jaar 3 mnd.gebruik gemaakt van de tozo regeling.
Daarna kwam er weer wat transport op gang,en dat is nu nog zo.
Dus vond ik niet dat we er nog langer gebruik van moesten maken omdat anderen het veel harder nodig hebben.
Er wordt door de klanten van de binnenvaart gruwelijk misbruik gemaakt van corona.
Het is geen vetpot gezien de vrachtprijzen,maar ik prijs mij gelukkig dat ik wat langdurige relatie`s met klanten heb die zich redelijk opstellen, zodat we i.i.g niet achteruit gaan.
Als ik een monteur aan boord moet hebben voor een reparatie,is die duurder geworden wegens corona,en ik moet goedkoper vervoeren wegens corona,waar is hier de logica?
Je kunt zeggen;dat is nu eenmaal de "vrije markt",nou,ik denk dat we er onderhand wel achter zijn dat die er niet is.
Maar voor de rest,we zijn gezond,hebben inkomsten,dus niet mopperen.

Jablan
Contacteer:

Lady1234 schreef:
18 feb 2021 18:40
Ik noem het exact zoals ik het wil noemen. Het leuke van je link: alles is ad hoc, alles is tijdelijk, alles volgens piepsysteem. Dat geeft werkelijk de zekerheid, die nodig is. ^^

AD-Artikel over het herstelplan:
Marcel Levi las het interview dat deze site hield met voormalig CPB-directeur Coen Teulings, een van de gezichten van Herstel-NL, drie keer. ,,En ik denk dat ik het nog steeds niet zo goed begrijp", zegt Levi, de Nederlandse directeur van een groep ziekenhuizen in Londen en tevens hoogleraar en internist
Je moet ook het origineel lezen, niet het interview en op basis daarvan reageren, dan ga je mee met de agenda van de krant. Voor de rest zijn alle pro's en contra's hier al een keer langsgekomen.

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

@jablan, het woordje "moeten" gebruik jij nogal veel.
We moeten niks..

Lady1234

@jablan

Uiteraard zijn alle regelingen tijdelijk. Lijkt me nogal logisch.

U schijnt blijkbaar geen verschil te zien tussen 100% doorbetaling van het loon, en overige rechten, of 70/75%, zoals biJ WW. Mag natuurlijk, ook u “moet” niets.

16again

Jablan schreef:
18 feb 2021 19:09
Je moet ook het origineel lezen, niet het interview en op basis daarvan reageren, dan ga je mee met de agenda van de krant.
Wat bedoel je met die agenda? De krant heeft beide verhalen geplaatst, en laat daarmee beide partijen aan het woord

Jablan
Contacteer:

De reacties zijn zo fel geformuleerd, dat je weet, dat de andere kant het herstelplan totaal niet heeft gelezen. Iets meer geduld bij het AD en de reacties waren anders geweest. Zo bepaal je als krant het publieke debat.
Lady1234 schreef:
18 feb 2021 19:43
Uiteraard zijn alle regelingen tijdelijk. Lijkt me nogal logisch.
U schijnt blijkbaar geen verschil te zien tussen 100% doorbetaling van het loon, en overige rechten, of 70/75%, zoals biJ WW. Mag natuurlijk, ook u “moet” niets.
Je hebt tijdelijk en tijdelijk - het zou fijner geweest zijn, wanneer er in het begin een noodregeling was en na 1-2 maanden een betere regeling met als einddatum 'einde beperkingen'. Zoals het nu loopt met om de paar maanden een andere regeling, verdienen vooral de belastingadviseurs en accountantskantoren flink mee, maar heeft een gemiddelde ondernemer nul zekerheid.

Dan de WW-vergelijking. In principe moet je alle personen, die onder de NOW vallen, meetellen als (partieel) werkloos. Voor zover onze klanten die regeling gebruiken, zit een deel of het voltallige personeel thuis.
scharrelschipper schreef:
18 feb 2021 19:06
Heb vorig jaar 3 mnd.gebruik gemaakt van de tozo regeling.
Daarna kwam er weer wat transport op gang,en dat is nu nog zo.
Dus vond ik niet dat we er nog langer gebruik van moesten maken omdat anderen het veel harder nodig hebben.
Netjes. Heel erg netjes. Hoed af met buiging ;)

16again

reggie2 schreef:
18 feb 2021 19:26
We moeten niks..
Moeten heeft meer betekenissen, dan alleen maar "verplichten tot."

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

16again schreef:
18 feb 2021 20:42
reggie2 schreef:
18 feb 2021 19:26
We moeten niks..
Moeten heeft meer betekenissen, dan alleen maar "verplichten tot."
Je meent het?😯
Jablan is vaak een beetje dwingend dus lees het zoals hij het bedoeld.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Jablan schreef:
18 feb 2021 17:51
Heb je zo'n korte opzegtermijn?
Je bent zeker niet de enige. Leegstand neemt toe, tenminste op de plekken waar ik wat vaker kom.

Half jaar. Maar er staan ook nog een aantal maanden borg die verrekend worden dus dat scheelt weer. Het is te hopen dat we ergens in de tussentijd nog een keer open mogen, nu Rutte ook na 2 maart nog weinig hoop heeft op verbetering. :cry:

Lady1234

@jablan

Meld u aan bij het Herstelplan, of de gewenste MET. Dan gaat alles vast veel beter.

Maar kijk eens naar het verschil tussen doorbetaald thuiszitten of in de WW zitten. Het eerste is nadeliger voor de werkgever, maar niet voor de werknemer. Maar ja, u kijkt blijkbaar alleen naar uw klanten.

Lady1234

U denkt dat er miljoenen Nederlanders met corona besmet zijn geweest?

Jablan
Contacteer:

Officieel zitten we al boven het miljoen. Daar durf ik wel een verdubbelaar op in te zetten, gegeven het niet-testen of het tekort aan testcapaciteit. Ook de oversterfte wijst richting 3 miljoen.
Jose2501 schreef:
18 feb 2021 21:38
Lijkt me goed idee om grote groepen mensen te testen op die immuniteit.
Je hebt helemaal gelijk, maar ja, deze regering ... het mag niets kosten en juist deze testen zijn wat complexer, daardoor duurder.

Als troost heb ik een kleine indicatie voor je. Op mijn werk worden de ziekmeldingen goed bijgehouden. Niemand is een tweede keer uitgevallen door Sars-CoV2. Waar in het voorjaar niemand besmet is geraakt, is dat later in het jaar gebeurd of vallen nu mensen met Covid19 uit. Met die immuniteit zit het wel goed, is onze indruk.
mh73 schreef:
18 feb 2021 20:57
Half jaar. Maar er staan ook nog een aantal maanden borg die verrekend worden dus dat scheelt weer. Het is te hopen dat we ergens in de tussentijd nog een keer open mogen, nu Rutte ook na 2 maart nog weinig hoop heeft op verbetering. :cry:
Anders via de achterdeur open?
Lady1234 schreef:
18 feb 2021 21:08
Maar kijk eens naar het verschil tussen doorbetaald thuiszitten of in de WW zitten. Het eerste is nadeliger voor de werkgever, maar niet voor de werknemer. Maar ja, u kijkt blijkbaar alleen naar uw klanten.
Onze opdracht is om het beste uit de mensen te halen en daar worden we voor betaald 8)
Kijk ik naar hoe mensen in het leven staan en met alles omgaan, dan is de stemming in de groep 'doorbetaald thuiszitten' duidelijk slechter dan in de groep 'helaas, dienstverband beëindigd'.

Lady1234

Ja, ja, dat personeel is liever ontslagen met een vertrekpremie, dan dat ze doorbetaald gewoon thuiszitten. Compleet logisch.

16again

Jablan schreef:
18 feb 2021 22:24
Officieel zitten we al boven het miljoen. Daar durf ik wel een verdubbelaar op in te zetten, gegeven het niet-testen of het tekort aan testcapaciteit. Ook de oversterfte wijst richting 3 miljoen.
Kun je met name dat laatste toelichten?
Oversterfte is een vrij precies getal. Mortality rate niet. En ik voel aan dat je die met elkaar aan het vermenigvuldigen bent.

Gesloten