Als ik je casus goed begrijp, heb je twee regelingen lopen. Eén van € 100,00 voor dossier A, en één van € 180,00 voor dossier B. De betalingen van dossier A worden volledig (conform afspraak) in dossier A geboekt, meer de betalingen voor dossier B worden (tegen de afspraak) in dossier B geboekt.
Ik weet met welke systeem GGN werkt (één van de meest gebruikte systemen in deurwaardersland), en vrijwel zeker is de oorzaak van deze fout heel simpel. De betalingen worden namelijk in de dossier geboekt aan de hand van een ingeprogrammeerde regel, die getriggerd wordt door het gebruikte betalingskenmerk en vervolgens bepaalt hoe het bedrag geboekt wordt. In jouw geval zijn het dus twee regels, waarbij de regel van dossier A goed staat, maar de regel van dossier B niet. Die verdeelt tegen de afspraak in het bedrag over de twee dossiers. Dit is een volledig geautomatiseerd proces en onafhankelijk van de gebruikte betaalwijze (overboeking, AI, Ideal), vandaar dat het consequent fout gaat.
Ik vermoed dat je probleem dus met één telefoontje opgelost zal zijn. De medewerker hoeft alleen maar even de regeling voor dossier 2 opnieuw (en nu goed) in het systeem te zetten en alles loopt weer conform afspraak. Als je het echt wilt, kan je ook vragen om dat met terugwerkende kracht te doen. Als de rente in dossier B veel hoger is dan in dossier A is dat een logische vraag.
Mocht je overigens nog willen weten wat het wettelijk kader is: dat is te vinden in art. 6:43 BW:
De wettelijke toerekening van betalingen is dus in normale taal als volgt, waarbij stap 2 t/m4 alleen aan de orde komen als stap 1 niet van toepassing is:Artikel 6:43 BW
1 Verricht de schuldenaar een betaling die zou kunnen worden toegerekend op twee of meer verbintenissen jegens een zelfde schuldeiser, dan geschiedt de toerekening op de verbintenis welke de schuldenaar bij de betaling aanwijst.
2 Bij gebreke van zodanige aanwijzing geschiedt de toerekening in de eerste plaats op de opeisbare verbintenissen. Zijn er ook dan nog meer verbintenissen waarop de toerekening zou kunnen plaatsvinden, dan geschiedt deze in de eerste plaats op de meest bezwarende en zijn de verbintenissen even bezwarend, op de oudste. Zijn de verbintenissen bovendien even oud, dan geschiedt de toerekening naar evenredigheid.
- 1) de door de schuldenaar gebruikte omschrijving bij de betaling (als je een kenmerk vermeldt, moet daar dus op geboekt worden);
2) de opeisbaarheid van de openstaande facturen (eerst opeisbare facturen en dan niet-opeisbare facturen);
3) de bezwaarlijkheid van de openstaande facturen (eerst degene met de hoogste rente, of andere zwaarwegende factoren zoals een expiratiedatum);
4) de ouderdom van de openstaande facturen (oudste facturen vóór nieuwere facturen);
5) naar evenredigheid (als alle andere punten niet van toepassing zijn.
Ik denk dat je hiermee alles weet wat je moet weten om het gesprek aan te gaan
Succes, laat je de uitkomsten weten?