ik heb zonneppanelen die ik huur sinds mei 2018 en na ongeveer +- 1 jaar kwamen er vreemde plekken zichtbaar op de panelen. In november 2020 contact gezocht en telefonisch contact gehad waarbij men zei dat ze contact gingen zoeken met de leverancier om te vragen wat dit zou kunnen zijn, hier kreeg ik geen tegenreactie op. Op 22-01-2021 wederom een mail met foto's gestuurd na +-twee weken en meerdere mails werd er telefonisch contact gezocht waarbij er wederom gezegd werd dat ze contact gingen zoeken met de leverancier. Na een aantal dagen later werd er terug gebeld en mede gedeeld dat alles functioneerde en dat de leverancier en de directie niets voor ons kon betekenen omdat alles goed werkte. Ik heb aangegeven dat dat misschien wel zo is maar dat het aanzicht van de panelen niet wenselijk is en het er gewoon niet uitziet.
De rechtsbijstand had ik ingelicht maar omdat het probleem speelde voordat ik de verzekering had konden ze me niet verder helpen.
nu zit ik een beetje in een impasse wat ik moet/kan doen. iemand een idee?
Dit is idd delaminatie veroorzaakt door gebruik van inferieure materialen/een producent die zijn productieproces niet onder controle heeft. De komende tijd zal dit nog geen (lees wezenlijke) problemen geven (behalve teruglopende productie) echter doordat er lucht (en vocht) op plekken komt waar deze niet horen is dit verschijnsel (=corrosie) de garantie voor een vroegtijdig einde van de panelen. Optisch zou mijn minste zorg zijn maar ik zou wel even in de voorwaarden kijken wat de voorwaarden van de huur zijn (duur en wat de voorwaarden zijn als de panelen er na een jaartje of 7 mee kappen).
En wat betreft de leverancier: dit zijn in bulk geproduceerde panelen en de producent weet donders goed wat hier aan de hand is echter toegeven levert meteen een tsunami aan klachten op dus dat zal hij nooit doen (enige waar je als cosument op kunt kontroleren is of de panelen überhaupt gecertificeerd zijn (tüv etc.)
Is u bekend wat het merk en typenummer is van deze panelen?
Het lijkt te gaan om een verschijnsel genaamd "delaminatie". De opbrengst wordt daardoor minder.
Type: Canadian Solar 295 Wp All Black is het type.
Ik vind zelf dat als je iets huurt of koopt dat je niet na ongeveer een jaar zoiets kan hebben, dat het gebeurt dat en lijkt mij dat een leverancier hier toch wel verantwoordelijk is, maar hoe maak je dit duidelijk en is het wel mogelijk?
Dit is in andere Topics al eens beschreven. Als je even terug leest kom je daaruit ook wel informatie tegen
Huur van zonnepanelen door huurder:
WBV voldoet aan eisen om zoveel % van de woningen te voorzien van zonnepanelen, dan heb je huurder denk ik geen invloed op de kwaliteit.
WBV voldoet aan eisen om zoveel % van de woningen te voorzien van zonnepanelen, dan heb je huurder denk ik geen invloed op de kwaliteit.
Hier in de buurt konden huurders ook zonnecellen laten plaatsen, kosten komen bovenop maandelijkse huur.
(er was weinig animo)
En als je een technische voorziening huurt , dan moet die wel correct werken.
Dit is in andere Topics al eens beschreven. Als je even terug leest kom je daaruit ook wel informatie tegen
Huur van zonnepanelen door huurder:
WBV voldoet aan eisen om zoveel % van de woningen te voorzien van zonnepanelen, dan heb je huurder denk ik geen invloed op de kwaliteit.
Het gaat niet om panelen op een huur huis maar gehuurde panelen op een huis.
Als het bedrijf niks doet, dan zal je naar de karton rechter moeten gaan. Om de rechter te overtuigen, zal je een rapport van een onafhankelijke deskundige moeten hebben. Nodig het bedrijf waar je zonnepanelen huurt uit om erbij aanwezig te zijn.
De rechter kan dan het bedrijf verplichten om de zonnepanelen te maken, met een dwangsom als hij dat niet doet. Dit is afhankelijk van het rapport.
Als je aan de verhuurder “betaald” ben je geen Partij bij de leverancier, alles loopt dan via de verhuurder.
Wordt toch met de huur betaald aan de verhuurder?
Type: Canadian Solar 295 Wp All Black is het type.
Itt tot wat de naam zegt komen deze panelen gewoon (zoals de meeste panelen) uit China.
Het is wel een "merk" en ze garanderen 25 jaar opbrengstgarantie (na 25 jaar moeten ze nog steeds 80% van de geclaimde opbrengst leveren).
Ik heb iets minder goede ervaringen met het merk (maar ook met andere merken) wat betreft delaminatie. Even ging het goed maar na verloop van tijd (aantal jaren) zag je bij de panelen met delaminatie een significant grotere uitval dan bij de panelen zonder.
Zolang de opbrengst van de panelen binnen de waardes valt die in je huurovereenkomst staan, kan je weinig doen. Heb je zelf laten meten wat de opbrengst is?