Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Moneyman
Berichten: 31115
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik snap je punt, WA. Zelf heb ik geen onverantwoordelijk gedrag van de kant van de journalisten gezien. Wat ik wel zie, is makkelijk scoren en eenzijdige berichtgeving. Dat je daar als kerkganger klaar mee bent, snap ik. Maar - als je tegen alle adviezen in op deze wijze je grondrecht gebruikt, dan kan en mag je verwachten dat je daar kritische vragen op krijgt. Dat je de beantwoording lastig vindt, snap ik ook nog (niet iedereen begrijpt de "tale Kanaäns" waarmee de verklaringen vaak gegeven worden), maar gebruik dan de uitweg van "geen commentaar". Nu misdraagt men zich evident en gooit men slechts gigantisch veel olie op het vuur. Ontzettend jammer én onchristelijk.

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik bedoel eigenlijk de berichtgeving an sich. Nu lijkt het of de hele kerkgemeente een opgeklopte agressieve meute is. En dat kan ik me niet voorstellen. Dat bedoel ik met mijn opmerking dat persvrijheid ook verantwoordelijkheid kent. Voorkomen moet worden dat mensen op basis van berichtgeving, het 'makkelijk scoren', conclusies gaan trekken die ver bezijden de waarheid zijn.

En eerlijk gezegd, ik kon het allemaal niet verstaan, maar ik had zo het idee dat sommigen inderdaad niet wensten te reageren, met name oudere dames en een echtpaar, en dat dat niet gerespecteerd werd. Als dat inderdaad zo is ga je m.i. als journalist ook een brug te ver.

Moneyman
Berichten: 31115
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik geloof (no pun intended) dat we het wel eens zijn, WA :wink:

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Het zijn botsende werelden.
Journalist met of zonder camera gaat erheen om verslag te doen, wil dan graag iemand spreken en als iedereen zwijgt, dan wordt overgestapt op een iets opdringerige manier van vragen. Dan wordt het confronterend.
Kerkganger wil zich aan de zondagsrust houden, naar de kerkdienst, geen pers te woord staan.
En omdat het zondag was, voor aanvang kerkdienst, was er ook geen dominee als woordvoerder beschikbaar, los ervan of die dat op zondag doet.

Het is een redelijk misverstand, dat hier sprake is van grondrechten. Als ik door de rest van Europa kijk, dan gelden voor kerkdiensten speciale regels of ze zijn verboden, wanneer het aantal besmettingen veel te hoog ligt, ongeacht de religie.
Jablan schreef:
28 mar 2021 11:46
NRC - School duwt kinderen ongevraagd uit de kastVertrouwenspersonen zijn niet te vertrouwen.
Volgens een bron erg dichtbij wordt deze methode op meer, zo niet alle reformatorische scholen toegepast.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zo seculier is Nederland niet. Is de scheiding tussen kerk en staat zelfs in Turkije niet beter geregeld?

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Seculier heeft binnen de reformatorische wereld een andere betekenis. Afhankelijk van de context is het de niet-gelovige medemens of iemand, die lid is van een andere kerk.

Moneyman
Berichten: 31115
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
29 mar 2021 19:58
Het zijn botsende werelden.
Dat blijkt helaas wel... en het wordt nog erger :shock:
https://nos.nl/l/2374628
Jablan schreef:
29 mar 2021 20:24
Seculier heeft binnen de reformatorische wereld een andere betekenis. Afhankelijk van de context is het de niet-gelovige medemens of iemand, die lid is van een andere kerk.
Klopt. Letterlijk alles behalve de eigen kerk is “ de wereld”.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

NOS 'Woordvoerder Sionkerk Urk vergelijkt journalisten met *** en terroristen'.
Die nazi-vergelijking komt erg snel. Zo ver was de discussie niet. (en goed teken, dat deze term op de censuurlijst van dit forum staat.)

Wat denk jij, MM? Druk op deze kerken verder opvoeren?

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Smartje »

Wat gebeurd er nu op de Veluwe, b.v.
Staphorst, kinderen mochten toen niet voor Polio ingeent worden. Ik dacht 70er jaren of eerder.
Ouders lieten hun zieke kinderen sterven. ( Gods wil)
Gaan deze mensen dan ook roulette met de duivel spelen?
Of is het nu met Corona anders.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ze mogen nog steeds niet tegen polio ingeënt worden.

Moneyman
Berichten: 31115
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
29 mar 2021 22:17
Wat denk jij, MM? Druk op deze kerken verder opvoeren?
Mijn ervaring? Druk werkt slechts bevestigend (“van de wereld zult gij verdrukking hebben”). Dit is gewoon extremisme, en daar is geen kruid tegen gewassen. Hooguit zouden reacties van collega-kerken uit hetzelfde verband kunnen helpen. Maar of die dat doen...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Percentage D66 stemmers op Urk: 0,5% :mrgreen:

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

@MM: Nee, want die zijn van een andere kerk, daarmee seculier en geen omgang. Cirkel is daarmee gesloten.

@Smartje: met Corona is het gelijk aan Polio.

Sionkerk Urk heeft een persverklaring op de eigen site neergezet. Dat heeft De Stentor opgepakt en zo is het bij de NOS terechtgekomen. De persverklaring leest heel anders dan het artikel van De Stentor.
Op Youtube staat 'In da Groove met dominee A. Kort van de Mieraskerk in Krimpen' van oktober 2020. De retoriek ...

Erthanax
Berichten: 10049
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Vaccinatie ligt onder streng-protestantse stromingen toch wel wat genuanceerder dan een hard "neen", zie bv dit artikel in het Reformatorisch Dagblad.

In dit artikel in Trouw staat dat in reformatorische verzorgingshuizen "soms slechts de helft van de bewoners zich [laat] vaccineren." Meestal dus meer dan de helft; dat valt me helemaal niet tegen.

Moneyman
Berichten: 31115
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
29 mar 2021 23:06
@MM: Nee, want die zijn van een andere kerk, daarmee seculier en geen omgang. Cirkel is daarmee gesloten.
Ik schreef bewust:
Moneyman schreef:
29 mar 2021 22:46
Hooguit zouden reacties van collega-kerken uit hetzelfde verband kunnen helpen. Maar of die dat doen...
Jablan schreef:
29 mar 2021 23:06
Sionkerk Urk heeft een persverklaring op de eigen site neergezet. Dat heeft De Stentor opgepakt en zo is het bij de NOS terechtgekomen. De persverklaring leest heel anders dan het artikel van De Stentor.
Op zich, vanuit hun perspectief, een nette verklaring. Maar ja, wat is waarheid...? Ze doen nu voorkomen alsof niet-kerkelijken ("paramilitairen...?") de aanval zouden hebben geopend, terwijl het toch duidelijk een kerkganger is die met de BMW X5 tegen de (overigens zéér irritante) verslaggever van Powned aanrijdt. Die zijn beroep ook echt geen eert aandoet, trouwens...
Jablan schreef:
29 mar 2021 23:06
Op Youtube staat 'In da Groove met dominee A. Kort van de Mieraskerk in Krimpen' van oktober 2020. De retoriek ...
Kriebels.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Smartje »

Geloof is iets wat er is, maar je kan het niet zien.
Het is zilvergrijs: je kan en zien en “voelen”🙈

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

Lady1234 schreef:
29 mar 2021 22:41
Ze mogen nog steeds niet tegen polio ingeënt worden.
Hebben ook om religieuze redenen geen verzekeringen, behoudens dan de wettelijk verplichte zorgverzekering en een WA verzekering voor de auto.
Bij bijv. een woningbrand neemt de gemeenschap de kosten van herstel op zich, hoe het met andere schades gaat weet ik niet.

Deze maal reageerden sommige kerkgangers op zondag, tegen alle regels in, gelijk zij op de andere dagen van de week zouden reageren.

Ik woon op de Veluwe en ben een atheïst, maar doordeweeks wordt ik wel gegroet, maar op zondag wordt aan mij voorbij gekeken terwijl ik al mijn hele leven het geloof en de daarbij behorende zondagsrust respecteer.
Hoezo, heb uw naaste lief !?

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook voor de zorgverzekering en WA auto kunnen gemoedsbezwaarden vrijstelling van verzekering krijgen.

Ze moeten el op een andere manier de kosten dragen.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Smartje »

Het is zilvergrijs en niet verzekerd.
Ga maar met een GROTE boog om Urk heen.
Anders wordt de VIS duurbetaald.
Wil je toch niet tegenkomen?

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Nou. Smartje, het gaat er lang niet altijd om wat je wilt, maar wat er langskomt :wink:


Ik had 'hetzelfde verband' wel gezien, maar deze twee kerken laten zich niets gelegen liggen aan de landelijke lijn, opereren zelfstandig en zijn inmiddels gevlucht in de slachtofferrol met zelfmedelijden tegenover de ach zo grote boze buitenwereld. Niet meer te bereiken.

Blik op de ds.-sen. A. Kort (Krimpen) en AJ de Waard (Urk) hebben allebei een kronkelige weg afgelegd. Dat ligt niet helemaal aan henzelf. Voor sommige kerkenraden preken ze te licht, voor andere te zwaar.

Ben benieuwd wat er komend weekend gebeurt. Gaan er meer kerken op deze manier open, dan zie ik nog wel een paar wetswijzigingen op gang komen met een scherpere afbakening waar de Godsdienstvrijheid eindigt.
Erthanax schreef:
30 mar 2021 00:50
Vaccinatie ligt onder streng-protestantse stromingen toch wel wat genuanceerder dan een hard "neen" [...] Meestal dus meer dan de helft; dat valt me helemaal niet tegen.
Daar ben ik al een dubbele houding in tegengekomen. Officieel niet, in werkelijkheid wel een vaccin gehaald, wat verder niemand mag weten.

Plaats reactie