Hier is het volgende het geval:
Vanaf juli, als je meer dan 10.000 euro in een jaar contant opgenomen hebt, ga je 5 euro +0,5% betalen over iedere geldopname.
De reden die gegeven wordt is dat er toenemende kosten zijn om criminaliteit en witwassen tegen te gaan. Ze bedoelen dat ze een boete van 450 miljoen terug moeten verdienen?
Om het even praktisch te maken. Ik heb bijv een aankoop gedaan via marktplaats van een auto waarbij de verkoper graag contant geld wil ontvangen waardoor ik aan het begin van het jaar 10.000 opgenomen heb. Of een ander voorbeeld, voor mijn werk in het buitenland heb ik contant geld nodig omdat pinnen in het buitenland lang niet altijd goed mogelijk is, zeker niet als je in afgelegen gebieden moet werken. Daarbij is het bijv. zelfs in ons buurland Duitsland nog vaak niet mogelijk met pin te betalen.
Gevolg: de rest van het jaar betaal ik voor ieder opname dus 5 euro + kosten. Dus als ik 20 euro uit de automaat haal betaal ik hierover 5,10 euro kosten (dat is dus ruim 25%!!!). Dit betekent dus dat dit mij honderden euros gaat kosten als ik één keer een grote aankoop zou doen.
Daarbij is het ook nog zo dat je niet in één keer een groot bedrag uit een geldautomaat kunt halen, dus als je bijv. 1000 euro nodig hebt dan moet je dus 4x250 euro pinnen en dan betaal je dus 20 euro kosten want dit zijn 4 transacties. De dichtstbijzijnde bank is sowieso bijna een half uur rijden tegenwoordig en daar hebben ze vaak ook geen balie meer waar je geld op kunt nemen.
Ik vraag me echt af of dit zomaar kan? Ik overweeg serieus mijn betaalrekening op te zeggen, maar helaas zitten daar ook jongerenrekeningen e.d aan gekoppeld waar je dus dan niet meer bij kunt, dus ook dat moet je allemaal om gaan zetten. Je wordt dus eigenlijk bijna gedwongen om hiermee akkoord te gaan
Zou je ergens bezwaar kunnen maken tegen deze verhoging (al weet ik ook wel dat dit waarschijnlijk totaal geen indruk maakt