LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Arval misbruikt boeteclausule bij noodgedwongen stoppen bedrijf (VOF)
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 17 mei 2021 17:52
Arval misbruikt boeteclausule bij noodgedwongen stoppen bedrijf (VOF)
Door gezondheidsproblemen (kanker) was ik 2 jaar geleden gedwongen te stoppen met mijn bedrijf. Binnen 1 dag had ik van mijn autoleasemaatschappij (Arval) bericht dat ik mijn overeenkomst had verbroken en dat ik mijn auto moest inleveren. De boete die ik kreeg was enorm bijna € 5000,- Geen enkel begrip voor mijn ernstige gezondheidsproblemen en er werd zelfs gedreigd dat men de auto als vermist of gestolen zou opgeven en er politie zou worden ingeschakeld! Omdat ik altijd netjes had betaald bood ik aan om de nog de rest van het leasecontract de termijnen 1 jaar vooruit te betalen, was zelfs bereid 2 jaar vooruit de betalen tot einde overeenkomst zodat ik aan alle financiële verplichtingen bij voorbaat zou voldoen en de leasemaatschappij geen enkel risico liep. Nee dat kon ook niet. Waarschijnlijk was de wagen al voor paar tientjes lager leasebedrag per maand al doorverhuurd en was mijn enorme boete pure winst.
Later beweerde ze dat ik doordat ik mijn auto had ingeleverd akkoord was gegaan met ontbinding overeenkomst met mijn eenmansbedrijf! Dat dit was gebeurd door dreiging aangifte diefstal bij politie ( wat ik zwart op wit in mail heb) waren ze vergeten.
Ondertussen zit het incassobureau achter mij aan en is de vordering opgelopen met nog eens € 1000 euro. Ik betaal dus nu een boet van het totale restbedrag van de leasetermijnen maar heb mijn auto al lang ingeleverd. Totale boete bijna € 6000,- Dit bedrag had ik aangeboden om als leasetermijn vooruit te betalen want dan had ik tenminste nog een wagen om mee te rijden.
Deze leasemaatschappij maakt dus enorme misbruik van de boeteclausule bij stopzetten onderneming door ernstige gezondheidsproblemen.
Als je dit doortrekt en ik was plotseling komen te overlijden dat had ik ook de overeenkomst verbroken en zou de lease boete bij mijn vrouw/weduwe komen innen. Mijn vraag: Moet de leasemaatschappij niet zorgen voor een minnelijke oplossing in dit soort zaken? Dus waar beide partijen hun schade beperken?
Nu gaat men vol voor de boete: Ik moet hartelijke lachen om de slogan van dit bedrijf “We care about cars, we care about you”
Een leasebedrijf dat hart heeft voor haar klanten zoals ze beweren denkt mee in oplossingen bij problemen. Niet Arval: een bedrijf zonder hart voor haar klanten dat niet eens uit is op vergoeden geleden schade ( wat ik kan accepteren) maar vol gaat voor een volkomen onterechte boete
Dus kleine ondernemingen ( VOF, ZZP'ers en eenmansbedrijven: lease uw auto niet bij Arval. Bij problemen laten ze je keihard vallen
Later beweerde ze dat ik doordat ik mijn auto had ingeleverd akkoord was gegaan met ontbinding overeenkomst met mijn eenmansbedrijf! Dat dit was gebeurd door dreiging aangifte diefstal bij politie ( wat ik zwart op wit in mail heb) waren ze vergeten.
Ondertussen zit het incassobureau achter mij aan en is de vordering opgelopen met nog eens € 1000 euro. Ik betaal dus nu een boet van het totale restbedrag van de leasetermijnen maar heb mijn auto al lang ingeleverd. Totale boete bijna € 6000,- Dit bedrag had ik aangeboden om als leasetermijn vooruit te betalen want dan had ik tenminste nog een wagen om mee te rijden.
Deze leasemaatschappij maakt dus enorme misbruik van de boeteclausule bij stopzetten onderneming door ernstige gezondheidsproblemen.
Als je dit doortrekt en ik was plotseling komen te overlijden dat had ik ook de overeenkomst verbroken en zou de lease boete bij mijn vrouw/weduwe komen innen. Mijn vraag: Moet de leasemaatschappij niet zorgen voor een minnelijke oplossing in dit soort zaken? Dus waar beide partijen hun schade beperken?
Nu gaat men vol voor de boete: Ik moet hartelijke lachen om de slogan van dit bedrijf “We care about cars, we care about you”
Een leasebedrijf dat hart heeft voor haar klanten zoals ze beweren denkt mee in oplossingen bij problemen. Niet Arval: een bedrijf zonder hart voor haar klanten dat niet eens uit is op vergoeden geleden schade ( wat ik kan accepteren) maar vol gaat voor een volkomen onterechte boete
Dus kleine ondernemingen ( VOF, ZZP'ers en eenmansbedrijven: lease uw auto niet bij Arval. Bij problemen laten ze je keihard vallen
Re: Arval misbruikt boeteclausule bij noodgedwongen stoppen bedrijf (VOF)
Voor de anderen: zien jullie mogelijkheden om van de extra kosten af te komen?
Re: Arval misbruikt boeteclausule bij noodgedwongen stoppen bedrijf (VOF)
Wat staat er in uw contract over
-tussentijdse beëindiging
-overlijden
Wat vindt u van de antwoorden die u bij kassa heeft gekregen?
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... ?id=603199
-tussentijdse beëindiging
-overlijden
Wat vindt u van de antwoorden die u bij kassa heeft gekregen?
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... ?id=603199
-
- Berichten: 12840
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Arval misbruikt boeteclausule bij noodgedwongen stoppen bedrijf (VOF)
Op het forum van Kassa hebt u hetzelfde verhaal neergezet, maar u reageert nergens op. Wat voor nut heeft het om het om meer fora te plaatsen?
Het is heel simpel, uw bedrijf leased een auto. Het bedrijf stopt en dat wil zeggen dat de overeenkomst ontbonden is. U wilt de auto particulier overnemen, maar daar wil de leasemaatschappij niet aan meewerken.
Nu dat er geen contracthouder meer is moet de auto terug en bent u als oud eigenaar van het bedrijf verantwoordelijk voor de kosten.
Het is heel simpel, uw bedrijf leased een auto. Het bedrijf stopt en dat wil zeggen dat de overeenkomst ontbonden is. U wilt de auto particulier overnemen, maar daar wil de leasemaatschappij niet aan meewerken.
Nu dat er geen contracthouder meer is moet de auto terug en bent u als oud eigenaar van het bedrijf verantwoordelijk voor de kosten.
Re: Arval misbruikt boeteclausule bij noodgedwongen stoppen bedrijf (VOF)
- De rechter kan de boete matigen of vernietigen.
- Het inleveren van de auto is niet het zelfde als het ontbinden van de overeenkomst.
- Het inleveren van de auto is niet het zelfde als het ontbinden van de overeenkomst.
Re: Arval misbruikt boeteclausule bij noodgedwongen stoppen bedrijf (VOF)
Beroep je middels reflexwerking op consumentenrecht. Dan is het boetebeding onredelijk bezwarend
-
- Berichten: 12840
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Arval misbruikt boeteclausule bij noodgedwongen stoppen bedrijf (VOF)
Op grond waarvan?
De overeenkomst was al ontbonden door het stopzetten van het bedrijf. En was een overeenkomst tussen de leasemaatschappij en de VOF. Door het wegvallen van de VOF kan de overeenkomst niet meer nagekomen worden.
Het zakelijk leasen van een auto voor het bedrijf valt niet onder de reflexwerking. Tenzij TS een constructie opgezet heeft om de auto zakelijk te leasen maar privé gebruikt. Maar dan zal je in andere problemen terecht gaan komen.
Re: Arval misbruikt boeteclausule bij noodgedwongen stoppen bedrijf (VOF)
Het gaat het erom , of het leasen van autos de core business was van de VOF. Pas dan faalt beroep op de reflexwerking.NeoDutchio schreef: ↑18 mei 2021 13:25Het zakelijk leasen van een auto voor het bedrijf valt niet onder de reflexwerking.
Nu voel ik op mijn klompen aan , dat het leasen van autos, net als het afsluiten van energiecontracten, niet tot de core business van de VOF hoort.
https://www.amsadvocaten.nl/blog/algeme ... exwerking/
-
- Berichten: 12840
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Arval misbruikt boeteclausule bij noodgedwongen stoppen bedrijf (VOF)
Het zakelijk leasen van een auto voor de zaak hoort wel degelijk bij de normale activiteiten van een ondernemer. Een energiecontract voor de zaak zal er ook onder vallen, tenzij je vanuit huis werkt. Een contract op het adres van de zaak (anders dan een woonhuis) zal lastig zijn om dan als consument aangezien te worden.16again schreef: ↑18 mei 2021 13:45Het gaat het erom , of het leasen van autos de core business was van de VOF. Pas dan faalt beroep op de reflexwerking.NeoDutchio schreef: ↑18 mei 2021 13:25Het zakelijk leasen van een auto voor het bedrijf valt niet onder de reflexwerking.
Nu voel ik op mijn klompen aan , dat het leasen van autos, net als het afsluiten van energiecontracten, niet tot de core business van de VOF hoort.
https://www.amsadvocaten.nl/blog/algeme ... exwerking/
https://www.wetrecht.nl/reflexwerking-a ... ntenrecht/
Zo zal de webshop-ondernemer die een afspraak maakt met een websitebouwer geen beroep kunnen doen op de reflexwerking. Dit is immers een normale activiteit voor hem als ondernemer, terwijl hij er wellicht een beroep op zou kunnen doen wanneer hij het gehele dak van zijn kantoor moet laten vervangen door lekkage. Het is immers beargumenteerbaar dat dat niet tot zijn normale activiteiten behoort.
Re: Arval misbruikt boeteclausule bij noodgedwongen stoppen bedrijf (VOF)
Dat is wat mij betreft een (veel) te zware uitleg van het begrip reflexwerking. De vraag is niet zozeer of de bewuste rechtshandeling tot de core business behoort (dan zou vrijwel alles onder de reflexwerking vallen), maar of de bewuste rechtshandeling tot de normale uitoefening van het bedrijf behoort. Andersom geredeneerd: de reflexwerking begint, daar waar het onderscheid tussen ondernemer en consument eindigt.16again schreef: ↑18 mei 2021 13:45Het gaat het erom , of het leasen van autos de core business was van de VOF. Pas dan faalt beroep op de reflexwerking.NeoDutchio schreef: ↑18 mei 2021 13:25Het zakelijk leasen van een auto voor het bedrijf valt niet onder de reflexwerking.
Nu voel ik op mijn klompen aan , dat het leasen van autos, net als het afsluiten van energiecontracten, niet tot de core business van de VOF hoort.
https://www.amsadvocaten.nl/blog/algeme ... exwerking/
Reflexwerking is bij uitstek een casuïstisch onderwerp, waardoor er -anders dan hier nu in de discussie gebeurt- niet zomaar "ja" of "nee" geroepen kan worden. Het hangt van het totaal aan omstandigheden af of de reflexwerking uitkomst kan bieden. Wat voor auto is het? Een bestelbus is echt iets anders dan een personenauto. Waar werd de auto voor gebruikt? Vooral zakelijk, of vooral privé/ personenvervoer? Wat staat er exact allemaal in de overeenkomst, en bijbehorende voorwaarden, en wat is er besproken en kenbaar geweest ten tijde van het sluiten van de overeenkomst? Allemaal zaken die van belang zijn - en die op basis van de informatie in dit topic niet helder genoeg te beoordelen zijn om een standpunt in te nemen.
De tip van 16again om de reflexwerking in te roepen is evenwel een goede tip: het dwingt de tegenpartij stelling te nemen, en bovendien geldt vaak dat hoe moeilijker de discussie wordt, hoe meer speelruimte er blijkt te zijn.
Re: Arval misbruikt boeteclausule bij noodgedwongen stoppen bedrijf (VOF)
Als ik rondlees is mijn conclusie dat al die vragen irrelevant zijn.Moneyman schreef: ↑18 mei 2021 14:28Reflexwerking is bij uitstek een casuïstisch onderwerp, waardoor er -anders dan hier nu in de discussie gebeurt- niet zomaar "ja" of "nee" geroepen kan worden. Het hangt van het totaal aan omstandigheden af of de reflexwerking uitkomst kan bieden. Wat voor auto is het? Een bestelbus is echt iets anders dan een personenauto. Waar werd de auto voor gebruikt? Vooral zakelijk, of vooral privé/ personenvervoer? Wat staat er exact allemaal in de overeenkomst, en bijbehorende voorwaarden, en wat is er besproken en kenbaar geweest ten tijde van het sluiten van de overeenkomst?
Teolichting met wat voorbeelden:
https://www.wetrecht.nl/reflexwerking-a ... ntenrecht/
Re: Arval misbruikt boeteclausule bij noodgedwongen stoppen bedrijf (VOF)
De conclusie van dat artikel lijkt juist te zijn dat Reflexwerking niet breed toe te passen is:16again schreef: ↑18 mei 2021 20:06Als ik rondlees is mijn conclusie dat al die vragen irrelevant zijn.Moneyman schreef: ↑18 mei 2021 14:28Reflexwerking is bij uitstek een casuïstisch onderwerp, waardoor er -anders dan hier nu in de discussie gebeurt- niet zomaar "ja" of "nee" geroepen kan worden. Het hangt van het totaal aan omstandigheden af of de reflexwerking uitkomst kan bieden. Wat voor auto is het? Een bestelbus is echt iets anders dan een personenauto. Waar werd de auto voor gebruikt? Vooral zakelijk, of vooral privé/ personenvervoer? Wat staat er exact allemaal in de overeenkomst, en bijbehorende voorwaarden, en wat is er besproken en kenbaar geweest ten tijde van het sluiten van de overeenkomst?
Teolichting met wat voorbeelden:
https://www.wetrecht.nl/reflexwerking-a ... ntenrecht/
uit het artikel:
Dat sluit mijn inziens goed aan bij de uitleg van Moneyman.Hieruit blijkt wel dat de reflexwerking geen brede toepassing kent. De ondernemer moet zowel gelijk te stellen zijn aan een consument én de activiteit moet niet een normale activiteit voor hem als ondernemer zijn.
Re: Arval misbruikt boeteclausule bij noodgedwongen stoppen bedrijf (VOF)
Het gaat niet om brede toepassing, het gaat erom of het hier van toepassing is. En aan de voorwaarden uit 2e zin van je quote is waarschijnlijk voldaan,Cro schreef: ↑18 mei 2021 20:25De conclusie van dat artikel lijkt juist te zijn dat Reflexwerking niet breed toe te passen is:
uit het artikel:
Dat sluit mijn inziens goed aan bij de uitleg van Moneyman.Hieruit blijkt wel dat de reflexwerking geen brede toepassing kent. De ondernemer moet zowel gelijk te stellen zijn aan een consument én de activiteit moet niet een normale activiteit voor hem als ondernemer zijn.
Re: Arval misbruikt boeteclausule bij noodgedwongen stoppen bedrijf (VOF)
Bijzondere reactie. Want de informatie uit je link sluit aan bij hetgeen ik schreef en bevestigt mijn weerlegging van jouw stelling dat alleen de core-business van een bedrijf buiten de reflexwerking zou vallen.16again schreef: ↑18 mei 2021 20:06Als ik rondlees is mijn conclusie dat al die vragen irrelevant zijn.Moneyman schreef: ↑18 mei 2021 14:28Reflexwerking is bij uitstek een casuïstisch onderwerp, waardoor er -anders dan hier nu in de discussie gebeurt- niet zomaar "ja" of "nee" geroepen kan worden. Het hangt van het totaal aan omstandigheden af of de reflexwerking uitkomst kan bieden. Wat voor auto is het? Een bestelbus is echt iets anders dan een personenauto. Waar werd de auto voor gebruikt? Vooral zakelijk, of vooral privé/ personenvervoer? Wat staat er exact allemaal in de overeenkomst, en bijbehorende voorwaarden, en wat is er besproken en kenbaar geweest ten tijde van het sluiten van de overeenkomst?
Teolichting met wat voorbeelden:
https://www.wetrecht.nl/reflexwerking-a ... ntenrecht/
Re: Arval misbruikt boeteclausule bij noodgedwongen stoppen bedrijf (VOF)
Dat een ondernemer een auto least lijkt me compleet normaal.
Re: Arval misbruikt boeteclausule bij noodgedwongen stoppen bedrijf (VOF)
Als je hiermee probeert te betogen dat het leasen van een auto niet een normale activiteit is, dan is dat natuurlijk onjuist: dat is bij uitstek een normale bedrijfsactiviteit.16again schreef: ↑18 mei 2021 21:20Het gaat niet om brede toepassing, het gaat erom of het hier van toepassing is. En aan de voorwaarden uit 2e zin van je quote is waarschijnlijk voldaan,Cro schreef: ↑18 mei 2021 20:25De conclusie van dat artikel lijkt juist te zijn dat Reflexwerking niet breed toe te passen is:
uit het artikel:
Dat sluit mijn inziens goed aan bij de uitleg van Moneyman.Hieruit blijkt wel dat de reflexwerking geen brede toepassing kent. De ondernemer moet zowel gelijk te stellen zijn aan een consument én de activiteit moet niet een normale activiteit voor hem als ondernemer zijn.
Ik krijg sterk de indruk dat je de begrippen rondom de reflexwerking niet goed snapt of niet juist toe weet te passen.
Re: Arval misbruikt boeteclausule bij noodgedwongen stoppen bedrijf (VOF)
Op basis waarvan concludeer je dat waarschijnlijk aan die voorwaarden om de reflexwerking toe te mogen passen voldaan is? Ik zie dat namelijk niet direct. Immers zie ik TS helemaal geen inhoudelijke informatie geven over zijn bedrijf waar dit uit afgeleid zou kunnen worden.16again schreef: ↑18 mei 2021 21:20Het gaat niet om brede toepassing, het gaat erom of het hier van toepassing is. En aan de voorwaarden uit 2e zin van je quote is waarschijnlijk voldaan,Cro schreef: ↑18 mei 2021 20:25De conclusie van dat artikel lijkt juist te zijn dat Reflexwerking niet breed toe te passen is:
uit het artikel:
Dat sluit mijn inziens goed aan bij de uitleg van Moneyman.Hieruit blijkt wel dat de reflexwerking geen brede toepassing kent. De ondernemer moet zowel gelijk te stellen zijn aan een consument én de activiteit moet niet een normale activiteit voor hem als ondernemer zijn.
Re: Arval misbruikt boeteclausule bij noodgedwongen stoppen bedrijf (VOF)
Voorbeelden uit 1e link zijn duidelijk:Cro schreef: ↑18 mei 2021 21:39Op basis waarvan concludeer je dat waarschijnlijk aan die voorwaarden om de reflexwerking toe te mogen passen voldaan is? Ik zie dat namelijk niet direct. Immers zie ik TS helemaal geen inhoudelijke informatie geven over zijn bedrijf waar dit uit afgeleid zou kunnen worden.
De bakker koopt een auto, wel reflexwerking,
de kapper koopt hairstyling producten, geen reflexwerking.
Pas als TS ook in de auto verhuur branche oid zit, is beroep op reflexwerking naturrlijk kansloos. En je hebt gelijk dat ik bedrijfstak van TS niet ken, maar de kans daarop lijkt me verwaarloosbaar.
Re: Arval misbruikt boeteclausule bij noodgedwongen stoppen bedrijf (VOF)
Ik heb dezelfde indruk.Moneyman schreef: ↑18 mei 2021 21:27Als je hiermee probeert te betogen dat het leasen van een auto niet een normale activiteit is, dan is dat natuurlijk onjuist: dat is bij uitstek een normale bedrijfsactiviteit.
Ik krijg sterk de indruk dat je de begrippen rondom de reflexwerking niet goed snapt of niet juist toe weet te passen.
Het alarmsysteem , de website, de energieleverancier behoren , net als de bedrijfsauto ,allemaal bij normale bedrijfsvoering.
Maar dat zijn dan nog steeds branche-vreemde zaken voor (ik noem maar wat) de makelaar.
Re: Arval misbruikt boeteclausule bij noodgedwongen stoppen bedrijf (VOF)
Het gaat niet om “branche-vreemd” . De vraag is of een aankoop normaal is voor een bedrijf. Al de door jou genoemde zaken zijn ook voor een makelaar een normale bedrijfsactiviteit. Of moet hij fietsen?