LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarschuwing fraude via tikkie

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
erik9472
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 sep 2010 09:57

Waarschuwing fraude via tikkie

Ongelezen bericht door erik9472 »

Wij hadden artikel op marktplaats staan. Plotseling meld een koper zich via Whatsapp. Nadat we het over de prijs eens zijn betaald de koper via de bank. Ik krijg een Whatsappje dat de betaling niet is goed gegaan. Hij heeft €300 teveel overgeboekt. Daarna krijgen ik onmiddellijk een tikkie. Het valt mij op dat de namen niet overeen komen. Het volgende tikkie verschijnt intussen. En de koper voert de druk op. Ik besluit het bedrag handmatig terug te storten. De koper wordt kwaad "ik moet het tikkie gebruiken." Intussen heb ik het 06 gecheckt en zie berichten van fraude. Ik heb geappt dat we de politie ingeschakeld hadden. We hebben nog screenshots kunnen maken maar daarna waren de Whatsapp berichten verdwenen.

J. Deltoer
Berichten: 3376
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Waarschuwing fraude via tikkie

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Goed gedaan. Wie is deze oplichter (ter waarschuwing)?

kuklos
Berichten: 10132
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Waarschuwing fraude via tikkie

Ongelezen bericht door kuklos »

Inderdaad, terugstorten volgens de manier zoals betaald is, en het tikkie negeren.

de auditu
Berichten: 797
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Waarschuwing fraude via tikkie

Ongelezen bericht door de auditu »

Heel goede actie!

ZeerPrivé
Berichten: 6067
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Waarschuwing fraude via tikkie

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Nee, niet goed gedaan, maar wel goed opgelost. MP waarschuwt al ik weet niet hoe lang voor deze oplichtingstruc, net als veel andere sites, consumentenprogramma's enz. Weer een voorbeeld dat Radar, Kassa en Opgelicht gewoon opgedoekt kunnen worden.

Van MP:
Zorg dat je veilig communiceert
Voer al je gesprekken met de koper of verkoper via “Mijn berichten” op Marktplaats.nl of via de Marktplaats app. Wees extra alert als iemand snel wil overschakelen naar Whatsapp.
Stuur nooit gegevens over je identiteit naar de (ver)koper, dus geen foto van je identiteitsbewijs, bankafschrift of bankpas. Je loopt dan veel risico om slachtoffer te worden van identiteitsfraude.
Als een koper je direct benadert via Whatsapp over je advertentie, probeer dan het gesprek via Marktplaats te laten verlopen door de koper te vragen om via de advertentie zelf te reageren.

Michel-mol
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 dec 2018 10:15

Re: Waarschuwing fraude via tikkie

Ongelezen bericht door Michel-mol »

Met handelen via marktplaats is het altijd lastig. Ik vind de communicatie via MP waardeloos. De triggers die je kan krijgen van de “ klant” worden allemaal afgeschermd door MP. En betalingen via de link van MP gaan waardeloos.. je hebt geen directe controle over je geld.. waardoor het zomaar kan zijn dat je een dag moet wachten op je geld.. en je niet weet waar het is. Contact met MP als particulier is ook waardeloos, als je al een nummer kan vinden en je krijgt iemand aan de lijn wordt je niet geholpen. Want dat is alleen voor de betalende adverteerders. Voor mij is het dus kiezen tussen 2 kwade.
Ik wil bij verkoop altijd een telefoonnummer van de koper of verkoper hebben en even bellen om af te spreken. Betaling gaat dan meestal via tikkie buiten MP om. En de smoes “ teveel” betaald gaat dan niet.

Dus weet wel dat alles via MP niet het walhalla is. En ik als koper of verkoper doe geen annoniem zaken. Dus niet via MP. Bij een vasthoudende koper of verkoper haak ik af, ik wil in control blijven over betaling en contact.

sake1987

Re: Waarschuwing fraude via tikkie

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ik handel al meer dan 15 jaar af en toe via MP.
Heb nooit mijn telefoonnummer er bij staan, communicatie gaat alleen via MP.
Gelijk oversteken doe ik niet, maar gebruik wel vaak de betaal link van MP.

erik9472
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 sep 2010 09:57

Re: Waarschuwing fraude via tikkie

Ongelezen bericht door erik9472 »

@zeerrprive, de koper heeft mijn 06nummer van marktplaats gevist. Marktplaats kon niets doen omdat het om een koper ging.
Ik heb dit geplaats al waarschuwing.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarschuwing fraude via tikkie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat is er mis met boter bij de vis? Gelijk oversteken van spullen en geld?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Waarschuwing fraude via tikkie

Ongelezen bericht door moederslink »

De zeldzame keren dat ik wat te verkopen heb op MP , gaat de communicatie alleen via de berichten op MP . Zo leer je een heel klein beetje de koper kennen en vice versa ....
Reageert hij/ zij snel? Blijft hij/ zij vriendelijk? Zijn de afspraken duidelijk? Etc .
En het geld moet eerst op mijn rekening gestort zijn, daarna wordt het product opgestuurd.
En geen 06 geven.

Of thuis.....boter bij de vis.
Geen tikkies, niets via MP .
Nooit problemen gehad, nooit.

Seinhuis
Berichten: 2392
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Waarschuwing fraude via tikkie

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Betaallink via marktplaats is betrouwbaar, maar de koper betaalt wel 0,40 extra. De verkoper krijgt het geld de volgende dag, maar krijg op marktplaats te zien dat het betaald is. Ook kan er niks fout gaan aangezien betaling per Ideal gaat. Als ik wat wil kopen ga ik het ophalen.

Ook heb ik geen telefoon nummer op marktplaats staan. Alle communicatie gaat via marktplaats chat, waar marktplaats mee kunt lezen.


Ik vind tikki onbetrouwbaar. Met 1 letter verschil wordt de site nagemaakt, of er worden andere dingen geprobeerd.

Het belangrijkste is dat je niks over hebt gemaakt, dus goed gedaan.

Gesloten