LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wat kan ik doen als ze er niet uit gaat

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: wat kan ik doen als ze er niet uit gaat

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het betreft hospitaverhuur. De onderhuurder geniet geen bescherming omdat de onderverhuurder er woont.
https://huurregels.nl/woonruimte/begrip ... itaverhuur

Helper777
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 apr 2021 16:42

Re: wat kan ik doen als ze er niet uit gaat

Ongelezen bericht door Helper777 »

Hospitahuur
Bij hospitahuur woont de verhuurder ook in de woning. De eerste 9 maanden heeft u geen huurbescherming. Dat betekent dat de verhuurder zonder reden uw huurcontract mag opzeggen.

Na 9 maanden moet de verhuurder een reden geven voor de opzegging. Gaat u niet akkoord? Dan moet uw verhuurder toestemming vragen aan de rechter.

Bij hospitahuur moet u minimaal 3 maanden van tevoren te horen krijgen dat uw verhuurder de huur wil opzeggen. U heeft dan de tijd om een andere kamer te zoeken.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: wat kan ik doen als ze er niet uit gaat

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een opzegtermijn van die maanden is veilig. Er is ook nog de kwestie van de niet betaling. Rechter kennen ontbinden van huurovereenkomsten met huurbescherming toe als er een betalingsachterstand is van drie maanden.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 28 mei 2021 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 952
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: wat kan ik doen als ze er niet uit gaat

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Als uw onderhuurder niet bekend is met het feit dat uw huurbaas onderverhuur heeft goedgekeurd zou u met de huurbaas kunnen overleggen dat uw huurbaas bezwaar maakt tegen het onderverhuur en dit als illegaal beschouwd.
Daarbij kan de huurbaas u dreigen met opzegging van de huurovereenkomst als het onderverhuur wordt voortgezet. Wellicht juridisch een reden de onderverhuur stop te zetten.

Helper777
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 apr 2021 16:42

Re: wat kan ik doen als ze er niet uit gaat

Ongelezen bericht door Helper777 »

Goed lezen beste knakker.
Ik heb van te voren overlegt met mijn huisbaas, ik zie hem als een vriend en niet als een huisbaas.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: wat kan ik doen als ze er niet uit gaat

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je moet dit goed uitzoeken. Je kan ook zelf even het burgelijk wetboek door pluizen. Daarnaast zijn bronnen die bw artikelen vermelden zijn prettig, want dan kun je zelf controleren, bijvoorbeeld
Den Hollander schreef:(...) maar in geval van hospitaverhuur geldt dan wel een extra opzeggingsgrond. Die extra opzeggingsgrond is dat ‘de verhuurder aannemelijk maakt dat zijn belangen bij beëindiging van de huur zwaarder wegen dan die van de huurder bij voortzetting daarvan’ (artikel 7:274 lid 1 onder f BW)
https://denhollander.info/artikel/11291
Artikel 7:232 lid 3 BW
De artikelen 206 lid 3, 270, 271 lid 4, 272, 273, 274, 275, 276, 277 en 281 zijn gedurende negen maanden na het ingaan van de overeenkomst niet van toepassing op huur van woonruimte die niet een zelfstandige woning vormt en deel uitmaakt van een woning waarin de verhuurder zijn hoofdverblijf heeft en waarin niet eerder aan dezelfde huurder deze of andere woonruimte is verhuurd geweest.
Verderop staat de uitzondering in de eerste negen maanden benoemd.

Moneyman
Berichten: 30330
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: wat kan ik doen als ze er niet uit gaat

Ongelezen bericht door Moneyman »

Helper777 schreef:
28 mei 2021 14:00
Ik heb het laten uitzoeken pas na 9 maanden heb je huurbescherming
Door wie heb je dat laten uitzoeken en hoe deskundige was diegene?

Ik zie wel redenen voor rechtsgeldige opzegging, maar zonder medewerking van de onderhuurder moet je alsnog naar de rechter voor de ontruiming. Lees hier eens vanaf het hoofdstuk “mijn huisbaas zegt de huur op, kan dat”? https://vssd.nl/informatie/huisvesting/huurrechten/

De sloten vervangen is praktisch, maar gevaarlijk als je ernaast zit.

Helper777
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 apr 2021 16:42

Re: wat kan ik doen als ze er niet uit gaat

Ongelezen bericht door Helper777 »

Door een rechtswinkel!

Lady1234
Berichten: 27278
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: wat kan ik doen als ze er niet uit gaat

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij hospitaverhuur gelden regels over:

Proeftijd en opzeggen van de huur
Bij hospitakamers gelden de eerste 9 maanden van het huurcontract als proeftijd. Binnen die tijd kan de verhuurder zonder reden de huur opzeggen. De huurder heeft in die tijd dus geen huurbescherming. Wel heeft de verhuurder een opzegtermijn van minimaal 3 maanden. Na de proeftijd geldt de normale huurbescherming (als het niet gaat om een huurcontract voor een afgesproken huurtermijn van maximaal 5 jaar). De verhuurder moet dan een goede reden hebben om de huur op te zeggen

Bron site Rijksoverheid.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 952
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: wat kan ik doen als ze er niet uit gaat

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Helper777 schreef:
28 mei 2021 15:12
Goed lezen beste knakker.
Ik heb van te voren overlegt met mijn huisbaas, ik zie hem als een vriend en niet als een huisbaas.
Ik heb dat inderdaad gelezen. Mijn vraag is of de onderhuurder weet dat u toestemming hebt voor onderverhuur.

Moneyman
Berichten: 30330
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: wat kan ik doen als ze er niet uit gaat

Ongelezen bericht door Moneyman »

Voor de goede orde: dat je (dankzij ontbrekende huurbescherming) op mag zeggen is leuk, maar daarmee staat de huurder nog niet buiten. De huurder daadwerkelijk op straat zetten is stap twee, en daarvoor heb je de rechter nodig.

Tenzij je het recht in eigen hand neemt en gewoon de sloten vervangt. Maar dan zit je nog met haar spullen... levert je alleen maar gezeik op.

16again
Berichten: 16167
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: wat kan ik doen als ze er niet uit gaat

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
28 mei 2021 17:07
Voor de goede orde: dat je (dankzij ontbrekende huurbescherming) op mag zeggen is leuk, maar daarmee staat de huurder nog niet buiten. De huurder daadwerkelijk op straat zetten is stap twee, en daarvoor heb je de rechter nodig.

Tenzij je het recht in eigen hand neemt en gewoon de sloten vervangt. Maar dan zit je nog met haar spullen... levert je alleen maar gezeik op.
Maar het voorkomt het gezeik van rechtsgang, en de tijd die daarbij verstrijkt.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: wat kan ik doen als ze er niet uit gaat

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik ben even achter de computer gekropen. Artikel 7:231 BW regelt dat ontbinding op grond dat de huurder tekort geschoten is in zijn verplichtingen via de rechter moet en gelet op artikel 7:232 lid 3 BW is die bepaling ook hier van toepassing. Helaas.

Opzegging dient via een aangetekende brief te geschieden (artikel 7:271 lid 3 BW) en met een opzegtermijn van drie maanden (artikel 7:271 lid 5 BW) en tegen en "tegen een voor huurbetaling overeengekomen dag" (artikel 7:228 BW). Van artikel 7:271 BW is alleen lid 4 niet van toepassing. Dit alles hoeft niet via de rechter te verlopen. Artikels 7:272 BW is niet van toepassing.
Moneyman schreef:
28 mei 2021 17:07
Tenzij je het recht in eigen hand neemt en gewoon de sloten vervangt.
Volgens mij mag je de sloten vervangen op het moment dat het huurcontract is beeindigd. Of zie je daarin huisvredebreuk?

dmv
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 sep 2016 19:42

Re: wat kan ik doen als ze er niet uit gaat

Ongelezen bericht door dmv »

Is er nog ruimte voor een dialoog met haar? Heb je dit al besproken, haar gevraagd te helpen zoeken naar hulp oid? Ik kan me voorstellen dat dakloosheid haar situatie niet ten goede zal komen. Was het hebben van een kat niet toegestaan? Als de kattenbak op haar kamer staat kan ik me voorstellen dat de kamer ernaar ruikt. In wat u van haar schetst lijkt zij mij in de knoop met zichzelf te zitten. Kunt u met haar naar adequate hulp zoeken of bent u die fasevoorbij?

16again
Berichten: 16167
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: wat kan ik doen als ze er niet uit gaat

Ongelezen bericht door 16again »

dmv schreef:
28 mei 2021 18:46
Kunt u met haar naar adequate hulp zoeken of bent u die fasevoorbij?
TS is (onder)verhuurder, maatschappelijke doelstellingen zullen daarbij ontbreken.

J. Deltoer
Berichten: 3163
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: wat kan ik doen als ze er niet uit gaat

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Even off topic, maar hoe lukt het je toch om allerlei topics over verzonnen situaties aan te maken waarop zo heerlijk veel mensen happen zonder dat ze je van het forum gooien. Ik vraag dit voor een vriend..

Arizonakid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: wat kan ik doen als ze er niet uit gaat

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ongelooflijk dat mensen serieus blijven reageren op die trieste trol.

Helper777
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 apr 2021 16:42

Re: wat kan ik doen als ze er niet uit gaat

Ongelezen bericht door Helper777 »

Arizonakid schreef:
28 mei 2021 21:55
Ongelooflijk dat mensen serieus blijven reageren op die trieste trol.
Wat klets/lieg je nou arizonashit
Dit is echt waar, ik heb ook mijn goede kanten.
Ik ga goed overleggen met mijn huisbaas en dan maken we samen de beslissing.
Ik kreeg te horen dat ze nu in het ziekenhuis ligt.
Problemen met haar maag.

Lady1234
Berichten: 27278
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: wat kan ik doen als ze er niet uit gaat

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Levert die onderhuur onvermoede problemen op, zeg dan tijdig op de juiste manier op. En dan klaar.

Gesloten