LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
HandigeHarrie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Aangezien de huisarts verwijzer is kan die standaard-informatie geven over het DBC-systeem, niet omdat de verantwoordelijkheid hiervoor bij de huisarts ligt maar omdat het een ingewikkeld systeem is en niet zo moeilijk om deze info te geven. De landelijke vereniging van huisartsen kan deze informatie op een rijtje zetten en aan de leden beschikbaar stellen, zodat niet een paar honderd huisartsen dit zelf op papier hoeven te zetten. Als iemand niet veel geld heeft, en in het najaar een verwijzing krijgt, dan kan het een goeie keus zijn om op 2 januari te bellen voor een afspraak. Zodra telefonisch contact opgenomen is met de specialist, kan volgens mij een DBC geopend worden (= telefonische intake) en dan gaat de eigen bijdrage al in (dus informatie die op dat moment gegeven wordt, komt "te laat").

Lowieze
Berichten: 6991
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling

Ongelezen bericht door Lowieze »

Er blijft toch een grote groep van mensen die de informatie niet zullen lezen, ook al worden ze door huisarts overhandigd.
Net als bij Algemene Voorwaarden, gebruiksaanwijzingen, handleidingen, bijsluiters gebeurt.
Ze hebben gewoon geen zin om daar moeite voor te doen, maar steken wel moeite in klagen achteraf, vreemd genoeg.

LT.H
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 mei 2020 19:33

Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling

Ongelezen bericht door LT.H »

Simpel advies : Als je weet, dat je een behandeling moet ondergaan, die langere tijd in beslag neemt, waarbij je over de jaargrens heengaat, dan weet je, dat je eigen risico 2x wordt aangesproken. Kun je behandeling uitstellen tot januari, dan is dat in veel gevallen het meest voordelig en heb je IN PRINCIPE nog de mogelijkheid om je verzekering hiervoor aan te passen.

IN PRINCIPE want als je van verzekering verandert, kan het ook zijn, dat je de eerste 6 maanden niet op alle vergoedingen aanspraak kunt maken. Je kunt altijd een vrijblijvende berekening vragen van de behandeling. En niet gecontracteerd betekent niet automatisch minder vergoed dan bij een ander. Het betekent vaak, dat je niet meer vergoed krijgt, dan bij een gecontracteerde hulpverlener gerekend zou worden. (Vnl bedoeld om extremiteiten in de rekeningen te voorkomen)

Ts had met de offerte van Bergman Clinics zowel naar de hema-verzekering als naar de Ditzo-verzekering kunnen stappen om te vragen, hoe het een en ander verrekend zou worden. En eigen risico 385 is het minimum bij elke verzekering. Je kunt een lagere premie bedingen, door het eigen risico te verhogen. Maar dat is letterlijk eigen RISICO. Een gok die voor Ts in 2020 helaas slecht heeft uitgepakt.

Gesloten