LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Garantie door Coolblue
Garantie door Coolblue
Ik heb een motorkettingzaag aangeschaft bij Coolblue van het merk Makita. Na korte tijd ging deze stuk en heb ik de machine ter reparatie aangeboden. Coolblue stuurde de machine door naar Makita en die geven aan dat de machine onvoldoende smering zou hebben gehad. Ten gevolge daarvan willen ze de machine niet onder garantie repareren. Elke vorm van bewijs blijft uit en Coolblue verschuilt zich achter Makita. Bijzonder detail is dat we met 3 kettingzagen als buren regelmatig gaan zagen. 2 van het merk Makita en een Husqvarna. De 2 Makitazagen gingen bijna gelijktijdig stuk. De andere zaag werd via Karwei naar Makita gestuurd en kwam Makita met de opmerking dat de machine niet onder garantie kon worden gerepareerd omdat de ketting verkeerd geslepen zou zijn. Alle drie de machine krijgen dezelfde brandstof en de kettingen worden op dezelfde wijze geslepen. Ondertussen heeft Makita de beide zagen volledig gesloopt terug gestuurd en verschuilen zowel Coolblue als Karwei zich achter de visie van Makita waarbij in beide gevallen geen enkele bewijs wordt geleverd. Los daarvan gebruiken we Aspen als brandstof en de Husqvarna zaag doet het daar al jaren prima op. De kwaliteit van de Makita motorketting zaag is dus waardeloos. Evenals de service en garantie van Coolblue. Die glimlach die ze beloven gaat door deze manier van handelen wel van mijn gezicht.
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Garantie door Coolblue
Over welke types kettingzagen gaat het? Makita heeft namelijk 2 tact en 4 tact kettingzagen in hun pakket zitten. Als u Aspen-2 gaat gebruiken in een 4 tact, dan gaat het mis. Mocht Husqvarna wel een 2 tact zijn, dan is het niet zo vreemd dat het daar wel goed mee gaat.
De ketting moet ook regelmatig gesmeerd worden. Ik lees nergens in uw verhaal terug dat dit ook zou gebeuren. U wijst nu enkel, maar nergens lees ik enige onderbouwing.
Makita kan best goed zijn, maar mocht u of de verkeerde brandstof gebruiken, of niet of niet juist smeren, dan is het nog steeds geen slechte machine. Als je bij de dikste auto er verkeerde brandstof in gooit, dan is het niet een slechte auto als die daar niet op loopt.
Maar het is een aanname. Slimmer is het om aan te geven wat en hoe. Dat scheelt ook een hoop ruis.
De ketting moet ook regelmatig gesmeerd worden. Ik lees nergens in uw verhaal terug dat dit ook zou gebeuren. U wijst nu enkel, maar nergens lees ik enige onderbouwing.
Makita kan best goed zijn, maar mocht u of de verkeerde brandstof gebruiken, of niet of niet juist smeren, dan is het nog steeds geen slechte machine. Als je bij de dikste auto er verkeerde brandstof in gooit, dan is het niet een slechte auto als die daar niet op loopt.
Maar het is een aanname. Slimmer is het om aan te geven wat en hoe. Dat scheelt ook een hoop ruis.
Re: Garantie door Coolblue
Inderdaad is de redenering bijzonder. De enkele argumentatie dat de drie zagen gelijk behandeld worden, zegt natuurlijk helemaal niets. De grote vraag is: hoe moesten ze behandeld worden, en hoe heb je ze daadwerkelijk behandeld.
Re: Garantie door Coolblue
Wat ging er nu eigenlijk "stuk" aan beide zagen? Waarom de nadruk op de brandstof? Makita heeft het over onvoldoende smering en verkeerd geslepen.
Bij een kettingzaag is de smering van de ketting van levensbelang. Ik ken die Makita's niet, maar voor de kettingsmering is er meestal een apart oliereservoir. Heeft u dat met de juiste olie en voldoende olie gevuld? Heeft u de zaag gebruikt terwijl het oliereservoir leeg was?
Een verkeerd geslepen ketting zaagt natuurlijk niet goed en kan zelfs heel gevaarlijk zijn. Maar daarvoor hoeft niet de hele zaag "gesloopt" te worden. Wat was er dan "stuk" aan deze zaag? Was hij helemaal vastgelopen, of zo?
Wat dat verkeerd geslepen betreft: is de ketting inderdaad ooit opnieuw geslepen?
Bij een kettingzaag is de smering van de ketting van levensbelang. Ik ken die Makita's niet, maar voor de kettingsmering is er meestal een apart oliereservoir. Heeft u dat met de juiste olie en voldoende olie gevuld? Heeft u de zaag gebruikt terwijl het oliereservoir leeg was?
Een verkeerd geslepen ketting zaagt natuurlijk niet goed en kan zelfs heel gevaarlijk zijn. Maar daarvoor hoeft niet de hele zaag "gesloopt" te worden. Wat was er dan "stuk" aan deze zaag? Was hij helemaal vastgelopen, of zo?
Wat dat verkeerd geslepen betreft: is de ketting inderdaad ooit opnieuw geslepen?
Re: Garantie door Coolblue
op dezelfde wijze geslepen wil natuurlijk niet zeggen dat ze ook op de juiste wijze geslepen zijn net als wat hierboven al staat, de juiste smering en de juiste brandstof is ook van belang.
uiteraard moeten de verschillende verkopers wel bewijzen leveren dat dit ook inderdaad aan de handelwijze van de klant ligt als deze machine binnen 6 maanden stuk is gegaan....
uiteraard moeten de verschillende verkopers wel bewijzen leveren dat dit ook inderdaad aan de handelwijze van de klant ligt als deze machine binnen 6 maanden stuk is gegaan....
Re: Garantie door Coolblue
Nou JaKu, kom er maar in met wat antwoorden. Of is het slechts een galspuw-topic?
-
- Berichten: 1023
- Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49
Re: Garantie door Coolblue
Waarom gelijk zo negatief. Hebben consumenten tegenwoordig geen recht meer om te klagen?
Als het product nog geen 6 maanden in bezit is van TS moet Coolblue bewijzen dat het product marktconform is. Makita hoeft dat niet te bewijzen en TS hoeft niet te bewijzen dat het zijn schuld niet is. De bewijslast ligt bij de verkoper en nergens anders.
Coolblue kan zich niet verschuilen achter Makita.
Re: Garantie door Coolblue
Waar staat dat 'recht'?
-
- Berichten: 1023
- Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49
Re: Garantie door Coolblue
Lijkt me niet. Kan me niet herinneren opdrachten aan te nemen van forumleden.
-
- Berichten: 1023
- Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49
Re: Garantie door Coolblue
Het is niet "gelijk", en het is niet "negatief". Het is een logische vraag. Het foprum is -volgens de huisregels- bedoeld om "te praten over consumentenkwesties". Praten is iets met actie en reactie. Ook de moderatie geeft regelmatig aan dat het de bedoeling is dat TS-en reageren op vragen. Dus nee, pure galspuwtopics zijn zinloos en ongewenst.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑28 jun 2021 13:43Waarom gelijk zo negatief. Hebben consumenten tegenwoordig geen recht meer om te klagen?
allemaal leuk, alleen ga je er daarmee volledig aan voorbij dat er een constatering op tafel ligt waaruit blijkt dat het product niet nonconform was, maar verkeerd door TS is gebruikt. Die constatering is namens de verkoper door de fabrikant gedaan - en daar is, anders dan jij stelt, niets mis mee.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑28 jun 2021 13:43Als het product nog geen 6 maanden in bezit is van TS moet Coolblue bewijzen dat het product marktconform is. Makita hoeft dat niet te bewijzen en TS hoeft niet te bewijzen dat het zijn schuld niet is. De bewijslast ligt bij de verkoper en nergens anders. Coolblue kan zich niet verschuilen achter Makita.
Als TS vervolgens de daarop inzoomende, voor de hand liggende vragen niet beantwoord, wordt het tijd voor een "kom er maar in".
Laatst gewijzigd door Moneyman op 28 jun 2021 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Garantie door Coolblue
Waarom gelijk zo negatief? Of mogen forumleden geen, in mijn ogen, terechte vragen stellen?Ik_weet_niet_alles schreef: ↑28 jun 2021 13:43Waarom gelijk zo negatief. Hebben consumenten tegenwoordig geen recht meer om te klagen? (...)
TS geeft geen enkele verduidelijking. Dat vind ik jammer. In combinatie met toon en inhoud van de OP wekt dat ook bij mij de indruk dat het gaat om een galspuwtopic.
Re: Garantie door Coolblue
Is daarmee daadwerkelijk bewijs geleverd van het tegendeel? (Je mag wel vermoeden dat de fabrikant in staat zal zijn om dit bewijs te leveren.)Moneyman schreef: ↑28 jun 2021 14:59:D allemaal leuk, alleen ga je er daarmee volledig aan voorbij dat er een constatering op tafel ligt waaruit blijkt dat het product niet nonconform was, maar verkeerd door TS is gebruikt. Die constatering is namens de verkoper door de fabrikant gedaan - en daar is, anders dan jij stelt, niets mis mee.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑28 jun 2021 13:43Als het product nog geen 6 maanden in bezit is van TS moet Coolblue bewijzen dat het product marktconform is. Makita hoeft dat niet te bewijzen en TS hoeft niet te bewijzen dat het zijn schuld niet is. De bewijslast ligt bij de verkoper en nergens anders. Coolblue kan zich niet verschuilen achter Makita.
Als TS vervolgens de daarop inzoomende, voor de hand liggende vragen niet beantwoord, wordt het tijd voor een "kom er maar in".
Hof Amsterdam, 9 juni 2020, ECLI:NL:GHAMS:2020:1508, r.o. 3.6.5.
Het in art. 7:18 lid 2 BW omschreven bewijsvermoeden is weerlegbaar. Anders dan [appellant] betoogt is daartoe evenwel niet voldoende dat hij dit vermoeden ontzenuwt, dat wil zeggen tegenbewijs levert, maar dient hij rechtens genoegzaam te bewijzen dat het gebrek aan overeenstemming tussen het verkochte en de overeenkomst het gevolg is van of zijn oorsprong vindt in een omstandigheid die zich na de aflevering van de zaak heeft voorgedaan (Hof van Justitie, 4 juni 2015, ECLI:EU:C:2015:357). [appellant] heeft aldus de volledige bewijslast en moet (zoals dat in gevallen als deze wel wordt genoemd) het tegendeelbewijs leveren. Het hof zal in hierna onderzoeken of [appellant] in voormelde zin het in art. 7:18 lid 2 BW vervatte bewijsvermoeden heeft weerlegd
Re: Garantie door Coolblue
Ik spreek bewust over "de constatering", en niet over "het bewijs". Maar inderdaad: het ligt in de rede om te veronderstellen dat dat bewijs wel geleverd kan worden, en juist daarom is het des te relevanter dat TS de gestelde vragen zou beantwoorden.
-
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51
Re: Garantie door Coolblue
Dit forum is bedoeld om consumentenproblemen op te lossen. Alleen maar klagen lost een probleem niet op.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑28 jun 2021 13:43Waarom gelijk zo negatief. Hebben consumenten tegenwoordig geen recht meer om te klagen?
-
- Berichten: 1023
- Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49
Re: Garantie door Coolblue
TS heeft het bericht op 25-6 geplaatst. Het is vandaag 28-6. Hoeveel tijd mag iemand hebben om te reageren of wordt van een TS verwacht dat deze 24/7 op dit forum aanwezig is?PeterPeters1966 schreef: ↑28 jun 2021 19:33Dit forum is bedoeld om consumentenproblemen op te lossen. Alleen maar klagen lost een probleem niet op.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑28 jun 2021 13:43Waarom gelijk zo negatief. Hebben consumenten tegenwoordig geen recht meer om te klagen?
Re: Garantie door Coolblue
Natuurlijk moet je het apparaat goed gebruiken. In de eerste 6 maanden moet de winkel bewijzen dat jij het apparaat niet goed gebruikt hebt.
Coolblue heeft een manager Klantenservice (https://www.coolblue.nl/klantenservice/klachten) of ga naar https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... uiswinkel/ voor een bindend uitspraak (op eigen risico)
Coolblue heeft een manager Klantenservice (https://www.coolblue.nl/klantenservice/klachten) of ga naar https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... uiswinkel/ voor een bindend uitspraak (op eigen risico)
Re: Garantie door Coolblue
Daarom schreef ik ook niet “ waar blijf je nou”, maar “kom er maar in”. Het punt was en is dat de bal nu bij TS ligt. Tijd voor antwoorden.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑28 jun 2021 20:19TS heeft het bericht op 25-6 geplaatst. Het is vandaag 28-6.