Een paar voorbeelden waarom het OV slechter geworden is (en daarmee ook waarom het moeilijk wordt het te verbeteren).
Duurzaam Veilig => een heel dorp wordt 30 km-zone inclusief drempels en smalle straten. Bus haalt de rijtijden niet meer, de route wordt verlegd naar de provinciale weg langs het dorp en de passagiers moeten maar op de fiets naar de bushalte aan die weg komen.
Doen ze niet, want in het donker is het niet veilig genoeg, de reis duurt nog langer. (Hengelo, Gelderland)
Wijkraden, dorpsraden, lokale partijen in een gemeenteraad => De bus mag overal rijden, behalve door hun straat. Want zo'n 12 meter bus is heel gevaarlijk... Gevolg: geen bus op de plek, waar je 'm zou verwachten.
Subsidies van het ministerie => Momenteel vooral voor fietsstraten en omdat gemeenten krap bij kas zitten (tekorten op de jeugd- en thuiszorg), helpt zo'n subsidie om de begroting voor wegonderhoud rond te krijgen. Een weg wordt fietsstraat, bus kan er niet meer overheen (te smal, te langzaam) en rijdt daarom om.
Middelgrote en kleinere steden, vooral waar vroeger geen eigen stadsvervoer was => Busnet is erg toeristisch met routes in één richting en daarmee alleen geschikt voor wie te veel tijd heeft. Ook al gaan de provincies er nu over, veel verandert (verbetert) er niet.
Bij de trein is een kritische blik naar ProRail op zijn plek. Ik had al Amersfoort-Amsterdam genoemd en op die route is de capaciteit de laatste jaren verkleind. In Baarn en Naarden-Bussum konden treinen elkaar inhalen en na 'vernieuwing' niet meer. Hetzelfde speelt op meer plekken in het land. Per saldo is de snelheid van de intercity's hierdoor veel lager dan zou kunnen, de reistijd onnodig lang.
D34M0N schreef: ↑27 jun 2021 11:12
Dus welk geniaal idee heb jij om dat allemaal op te lossen?
Om alles op te lossen is er meer nodig dan een zak geld, het vraagt een andere mindset.