Nijogeth schreef: ↑23 jul 2021 01:40
Je vergist je niet. Ik ben er wel een beetje klaar mee. Als ze echt gaan verlangen dat mensen die Janssen hebben gehad een tweede prik gaan krijgen, dan is dat gewoon een brevet van onvermogen. Je kunt niet van alles gaan goedkeuren en later zeggen dat je beter onderzoek hebt gedaan en er toch iets anders moet. Je speelt hier met de gezondheid van mensen en dat moet goed zijn, anders moet je gewoon het risico niet nemen.
Alle vaccins zijn voorwaardelijk goedgekeurd.
Compleet nieuw is het toedienen van verschillende vaccins bij dezelfde persoon. Dat was vroeger uit den boze, een tweede of latere prik moest uit dezelfde productiereeks komen als de eerste. Nu losgelaten.
Naar de combinatie AstraZeneca plus Moderna / BionTech / Janssen wordt buiten Nederland veel onderzoek gedaan.
Voor Janssen plus iets anders loopt het onderzoek in Nederland. Dat is de voorzichtige benadering. Nu hoop ik, dat dit onderzoek ook voldoende kwaliteit heeft om wetenschappelijk niveau te hebben, want Nederland houdt minder gegevens bij dan bijv. Denemarken, Groot-Brittannië of Israël.
Voorbeeld: Bijhouden wie echt genezen is, haalt het aantal tweede besmettingen omlaag.
Ik ben het wel met je eens, dat de NL-Regering heel wispelturig is, zowel met de beperkingen als met de vaccinatiecampagne. De tweede prik werkt het beste als die zo laat mogelijk wordt gegeven, daarom krijgen wij hem drie maanden na de eerste. De regering heeft vorige maand de tijd tussen 1e en 2e prik zo kort mogelijk gemaakt. Dat is leuk voor de statistiek, betekent wel een minder goede bescherming binnen de bevolking en daardoor hebben nieuwe varianten in Nederland meer kans dan in landen, waar volgens de maximale termijn de twee prikken worden toegediend.