PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress
PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress
Na het ingaan van de nieuwe btw wetgeving had ik een bestelling geplaatst bij AliExpress en daarover bij het afrekenen BTW afgedragen. Echter, toen ik een week of 3 later in de postNL app keek zag ik dat het pakketje was aangemeld en dat ik moest betalen. Eh wat? Ik heb al BTW betaald dus waar halen ze het lef vandaan om mij nog een keer BTW te laten betalen + afhandelingskosten? Volgens mij is dit een nieuw verdienmodel aan het worden van PostNL. Artikelen waarover al BTW betaald is alsnog inklaren en zo extra geld van de klant aftroggelen want al is het onterecht, ze mogen die 7 euro gewoon houden.
- newmikey
- Berichten: 4571
- Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03
Beste antwoord
Gekozen door Sahri
Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress
U heeft helemaal gelijk. Dit komt door de gebrekkige implementatie van het z.g. IOSS nummer. De webshop zou die moeten doorgeven aan PostNL want alleen met dat IOSS nummer kan PostNL een beperkte H7 aangifte doen zonder BTW in rekening te brengen. We zullen deze problemen steeds vaker zien de komende maanden.Sahri schreef: ↑23 jul 2021 10:18Na het ingaan van de nieuwe btw wetgeving had ik een bestelling geplaatst bij AliExpress en daarover bij het afrekenen BTW afgedragen. Echter, toen ik een week of 3 later in de postNL app keek zag ik dat het pakketje was aangemeld en dat ik moest betalen. Eh wat? Ik heb al BTW betaald dus waar halen ze het lef vandaan om mij nog een keer BTW te laten betalen + afhandelingskosten? Volgens mij is dit een nieuw verdienmodel aan het worden van PostNL. Artikelen waarover al BTW betaald is alsnog inklaren en zo extra geld van de klant aftroggelen want al is het onterecht, ze mogen die 7 euro gewoon houden.
De EU commissie heeft waarschuwingen over de IOSS implementatie in de wind geslagen. Er is géén algemeen toegankelijke database waar marktdeelnemers dat IOSS nummer kunnen valideren, alleen de nationale belastingdiensten kunnen dit. Ook moet het IOSS nummer "confidential" blijven om misbruik te voorkomen - het mag dus niet op het pakje staan of op de faktuur maar het is volslagen onduidelijk hoe express vervoerders dàn aan dat nummer moeten komen en het tijdig moeten koppelen aan de betreffende pakjes.
Ik raad u aan uw webshop te vragen om hun IOSS nummer en dat dan, samen met betalingsbewijzen waaruit blijkt dat u al BTW betaald hebt, naar PostNL sturen om zowel BTW als inklaringskosten terug te eisen.
Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress
BTW is iets anders dan inklaringskosten... Check deze link maar eens. Daar wordt het duidelijk uitgelegd!
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ontent=dsa
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ontent=dsa
Bram Bonnewel
, Irene van Houte
, Erthanax
, Aygulf
en peggy_1964
vinden dit leuk
Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress
Weet u zeker dat u al BTW bij de bestelling betaald heeft? U heeft iets besteld vóór 1 juli? Dan lijkt het me mogelijk dat die BTW nog betaald moet worden.
PostNL zegt nl zelf:
“Er zijn ook webshops waar het iets anders werkt. Daar betaal je de btw al op het moment dat je je bestelling afrekent. Wij doen dan nog steeds aangifte als je pakket aankomt in Nederland. Maar je hoeft in dat geval geen inklaringskosten te betalen. En je ontvangt dus ook geen betaalverzoek. Let op: dit geldt alleen als de waarde van je aankoop lager is dan 150 euro. Vanaf dat bedrag moet je namelijk invoerrechten betalen.”
Zoals u het zegt, zou PostNL dan verkeerd zitten.
https://www.postnl.nl/campagnes/aankopen-buitenland/
PostNL zegt nl zelf:
“Er zijn ook webshops waar het iets anders werkt. Daar betaal je de btw al op het moment dat je je bestelling afrekent. Wij doen dan nog steeds aangifte als je pakket aankomt in Nederland. Maar je hoeft in dat geval geen inklaringskosten te betalen. En je ontvangt dus ook geen betaalverzoek. Let op: dit geldt alleen als de waarde van je aankoop lager is dan 150 euro. Vanaf dat bedrag moet je namelijk invoerrechten betalen.”
Zoals u het zegt, zou PostNL dan verkeerd zitten.
https://www.postnl.nl/campagnes/aankopen-buitenland/
newmikey
vindt dit leuk
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress
Stel, je haalt de zending niet op bij het PostNL servicepunt en betaalt ook de inklaringskosten niet. Blijven die inklaringskosten dan staan?
De zending gaat dan retour afzender.
Daarnaast kan ik niets vinden over de inklaringskosten bij DHL.
De zending gaat dan retour afzender.
Daarnaast kan ik niets vinden over de inklaringskosten bij DHL.
-
- Berichten: 914
- Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32
Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress
Een suggestie zou zijn gewoon eens even navraag te doen bij PostNL ipv op deze proletentoon publiek verhaal te halen.Sahri schreef: ↑23 jul 2021 10:18Na het ingaan van de nieuwe btw wetgeving had ik een bestelling geplaatst bij AliExpress en daarover bij het afrekenen BTW afgedragen. Echter, toen ik een week of 3 later in de postNL app keek zag ik dat het pakketje was aangemeld en dat ik moest betalen. Eh wat? Ik heb al BTW betaald dus waar halen ze het lef vandaan om mij nog een keer BTW te laten betalen + afhandelingskosten? Volgens mij is dit een nieuw verdienmodel aan het worden van PostNL. Artikelen waarover al BTW betaald is alsnog inklaren en zo extra geld van de klant aftroggelen want al is het onterecht, ze mogen die 7 euro gewoon houden.
peggy_1964
vindt dit leuk
Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress
waar halen ze het lef vandaan om mij nog een keer BTW te laten betalen + afhandelingskosten?
Ze halen net zoals u het lef zou hebben om voor uw diensten geld berekenen als vergoeding voor uw diensten. Maar dat is u al uitgelegd.
Ze halen net zoals u het lef zou hebben om voor uw diensten geld berekenen als vergoeding voor uw diensten. Maar dat is u al uitgelegd.
peggy_1964
en Aygulf
vinden dit leuk
Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress
U heeft helemaal gelijk. Dit komt door de gebrekkige implementatie van het z.g. IOSS nummer. De webshop zou die moeten doorgeven aan PostNL want alleen met dat IOSS nummer kan PostNL een beperkte H7 aangifte doen zonder BTW in rekening te brengen. We zullen deze problemen steeds vaker zien de komende maanden.Sahri schreef: ↑23 jul 2021 10:18Na het ingaan van de nieuwe btw wetgeving had ik een bestelling geplaatst bij AliExpress en daarover bij het afrekenen BTW afgedragen. Echter, toen ik een week of 3 later in de postNL app keek zag ik dat het pakketje was aangemeld en dat ik moest betalen. Eh wat? Ik heb al BTW betaald dus waar halen ze het lef vandaan om mij nog een keer BTW te laten betalen + afhandelingskosten? Volgens mij is dit een nieuw verdienmodel aan het worden van PostNL. Artikelen waarover al BTW betaald is alsnog inklaren en zo extra geld van de klant aftroggelen want al is het onterecht, ze mogen die 7 euro gewoon houden.
De EU commissie heeft waarschuwingen over de IOSS implementatie in de wind geslagen. Er is géén algemeen toegankelijke database waar marktdeelnemers dat IOSS nummer kunnen valideren, alleen de nationale belastingdiensten kunnen dit. Ook moet het IOSS nummer "confidential" blijven om misbruik te voorkomen - het mag dus niet op het pakje staan of op de faktuur maar het is volslagen onduidelijk hoe express vervoerders dàn aan dat nummer moeten komen en het tijdig moeten koppelen aan de betreffende pakjes.
Ik raad u aan uw webshop te vragen om hun IOSS nummer en dat dan, samen met betalingsbewijzen waaruit blijkt dat u al BTW betaald hebt, naar PostNL sturen om zowel BTW als inklaringskosten terug te eisen.
Bob Schurkjens
, Grapes
en Sahri
vinden dit leuk
Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress
Pure onzin. De douane is gewoon onderdeel van de belastingdienst en heft zowel rechten bij invoer als ook BTW bij invoer. Inklaring is wat het post of expresbedrijf doet (en waar ze ook kosten voor rekenen).Morganlefay schreef: ↑23 jul 2021 16:47Verschil BTW en inklaring. De ene is de belastingdienst de ander is de douane. Makkelijker kan het niet.
Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress
Ja dat weet ik zeker. Er stond namelijk een extra regeltje bij het afrekenen wat er voor 1 juli niet stond. AliExpress maakt namelijk gebruik van het éénloket-systeem waar je dus vooraf de btw betaalt zodat je niet met extra kosten komt te zitten wanneer het pakketje Nederland binnenkomt. Dit is in het nieuws geweest.Lowieze schreef: ↑23 jul 2021 12:25Weet u zeker dat u al BTW bij de bestelling betaald heeft? U heeft iets besteld vóór 1 juli? Dan lijkt het me mogelijk dat die BTW nog betaald moet worden.
PostNL zegt nl zelf:
“Er zijn ook webshops waar het iets anders werkt. Daar betaal je de btw al op het moment dat je je bestelling afrekent. Wij doen dan nog steeds aangifte als je pakket aankomt in Nederland. Maar je hoeft in dat geval geen inklaringskosten te betalen. En je ontvangt dus ook geen betaalverzoek. Let op: dit geldt alleen als de waarde van je aankoop lager is dan 150 euro. Vanaf dat bedrag moet je namelijk invoerrechten betalen.”
Zoals u het zegt, zou PostNL dan verkeerd zitten.
https://www.postnl.nl/campagnes/aankopen-buitenland/
https://nos.nl/artikel/2384698-dat-goed ... uk-duurder
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress
Kreeg net een pakje van Amazon uit Engeland. Geen gedoe met inklaring of BTW (21% NL BTW toegepast). Geen extra kosten. Altijd bezorgd door DHL.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 29 sep 2005 14:11
Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress
Is uitgebreid in de media geweest. DHL berekent geen inklaringskosten dus daar kan het kennelijk wel. Echter bij Aliexpress heb je geen keuze, je bent dan altijd aangewezen op Postnl.
Grapes
vindt dit leuk
Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress
als je bij je bestel order op download invoice klikt dan zie je of je betaald heb, dat is je factuur
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 05 apr 2017 17:03
Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress
kan het geen nep bericht zijn geweest? Ik ontving zo,n bericht vlak voor het pakje geleverd zou worden. Ik moest ook iets van 7,50 betalen. Heb ik natuurlijk niet gedaan, oplichters, was duidelijk.
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 06 mei 2015 12:35
Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress
Het wordt inmiddels zo dwaas dat een brief van buiten de EU met enigszins belangrijke documenten die voor alle zekerheid aangetekend is verzonden ingeklaard moet worden. Er is mij zelfs om een factuur of betalingsbewijs gevraagd. Moet je nu al betalen voor een brief? Het moet niet gekker worden. Ik heb ze gemeld dat het een brief is. Nu maar afwachten hoe het afloopt.
Bob Schurkjens
vindt dit leuk
Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress
Op de man beledigingen geknipt
U begrijpt de kern niet helemaal. Als er geen verplichting is om BTW af te dragen op het moment van invoer (omdat de webshop deze reeds heeft geind en afgedragen via de IOSS regeling), vervallen óók de inklaringskosten. PostNL is daar uitermate duidelijk in. TS heeft ook helemaal niet geclaimd dat BTW en inklaringskosten hetzelfde zijn, alleen dat hij beide heeft moeten betalen. Zoó moeilijk is het toch niet om goed te lezen alvorens te gaan schelden?
Bob Schurkjens
, Senso
en J. Deltoer
vinden dit leuk
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress
Op Klachtenkompas staan al meerdere soortgelijke klachten over PostNL:
https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/p ... 0834fa57ae
https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/p ... 0834fa57ae
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 23 apr 2011 18:21
Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress
@sahri Geestig dat je newmikey als beste antwoord hebt gekozen, terwijl die volgens mij niet klopt. Die van redfloor is 100% kloppend en daar staat een link naar de site van de belastingdienst waar alles keurig in beschreven staat. Hoe feitelijk wil je het hebben. Of was je alleen op zoek naar iemand die een antwoord zou geven die jou zou bevallen? Lees voor de gein de reactie van redfloor en klik dan op de link in die reactie en lees dat dan ook nog even. Welkome to reality
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress
Wat valt er dan in te klaren als de BTW al is afgedragen door de webshop?
Newmikey legt precies uit waar het in de praktijk mis gaat bij PostNL. Daar is ook nog eens specialistische kennis voor vereist en die heeft hij in huis.
Het is dan ook logisch dat topicstarter zijn antwoord als beste heeft verkozen.
Newmikey legt precies uit waar het in de praktijk mis gaat bij PostNL. Daar is ook nog eens specialistische kennis voor vereist en die heeft hij in huis.
Het is dan ook logisch dat topicstarter zijn antwoord als beste heeft verkozen.
newmikey
, J. Deltoer
en NekoKitsune
vinden dit leuk
Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress
Voor de mensen die blijkbaar niet weten wat inklaringskosten zijn:
“Inklaringskosten' is een verzamelnaam voor bijvoorbeeld btw, eventuele invoerrechten en afhandelingskosten. Om te bepalen wat een klant precies moet betalen, wordt aangifte bij de douane gedaan, een administratief proces dat 'inklaren' wordt genoemd. Het zijn de kosten die bezorgers als PostNL en DHL berekenen voor het invullen van een formulier voor de belastingdienst.
Inklaringskosten kunnen aardig in de papieren lopen. In de oude situatie waren die kosten in België via bpost zelfs 32 euro per zending vanaf 150 euro. Tussen de 22 en 150 euro was dat 24 euro. In Nederland was dat per zending 13 euro, uitgaande van PostNL. In de nieuwe situatie zijn de inklaringskosten wat minder hoog en zullen consumenten er waarschijnlijk in de meeste gevallen niet mee te maken krijgen, al hangt dat sterk af van de vraag of de btw al meteen voldaan wordt bij de aankoop in de buitenlandse, niet-EU-webwinkel.
Belangrijk eenloketsysteem
Cruciaal is de vraag of de verkopende niet-EU-webwinkel het Import One-Stop Shop- of IOSS-systeem gebruikt. Als deze verkoper zich registreert bij dit eenloketsysteem, geldt de nieuwe, bijzondere regeling voor afstandsverkopen van niet-EU-goederen. De consument betaalt de verschuldigde btw bij de aankoop direct aan de verkopende partij. De verkoper moet periodiek btw afdragen aan de belastingdienst van de EU-lidstaat.
Als een webshop van buiten de EU zich registreert bij dit Europese IOSS, betekent dat concreet dat de verschuldigde btw al in de aankoopprijs zit. Douanes hoeven dan geen kosten meer te maken om de pakketten te controleren en bedragen te innen, wat zich anders vertaalt in inklaringskosten voor de koper. De verantwoordelijkheid voor de btw komt bij de webwinkel te liggen.“
Bron: Tweakers.net
“Inklaringskosten' is een verzamelnaam voor bijvoorbeeld btw, eventuele invoerrechten en afhandelingskosten. Om te bepalen wat een klant precies moet betalen, wordt aangifte bij de douane gedaan, een administratief proces dat 'inklaren' wordt genoemd. Het zijn de kosten die bezorgers als PostNL en DHL berekenen voor het invullen van een formulier voor de belastingdienst.
Inklaringskosten kunnen aardig in de papieren lopen. In de oude situatie waren die kosten in België via bpost zelfs 32 euro per zending vanaf 150 euro. Tussen de 22 en 150 euro was dat 24 euro. In Nederland was dat per zending 13 euro, uitgaande van PostNL. In de nieuwe situatie zijn de inklaringskosten wat minder hoog en zullen consumenten er waarschijnlijk in de meeste gevallen niet mee te maken krijgen, al hangt dat sterk af van de vraag of de btw al meteen voldaan wordt bij de aankoop in de buitenlandse, niet-EU-webwinkel.
Belangrijk eenloketsysteem
Cruciaal is de vraag of de verkopende niet-EU-webwinkel het Import One-Stop Shop- of IOSS-systeem gebruikt. Als deze verkoper zich registreert bij dit eenloketsysteem, geldt de nieuwe, bijzondere regeling voor afstandsverkopen van niet-EU-goederen. De consument betaalt de verschuldigde btw bij de aankoop direct aan de verkopende partij. De verkoper moet periodiek btw afdragen aan de belastingdienst van de EU-lidstaat.
Als een webshop van buiten de EU zich registreert bij dit Europese IOSS, betekent dat concreet dat de verschuldigde btw al in de aankoopprijs zit. Douanes hoeven dan geen kosten meer te maken om de pakketten te controleren en bedragen te innen, wat zich anders vertaalt in inklaringskosten voor de koper. De verantwoordelijkheid voor de btw komt bij de webwinkel te liggen.“
Bron: Tweakers.net
Sahri
vindt dit leuk
Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress
Volgens mij missen een aantal mensen inderdaad een beetje waar het nu eigenlijk om gaat.
Deze werkwijze is hier in NL natuurlijk ook nog redelijk nieuw.
Ik vind de reactie van newmikey erg interessant, omdat het duidelijk maakt waarom dit mis gaat.
Was er al wel een beetje bang voor dat het niet vlekkeloos zou verlopen. Sommige andere landen hebben deze werkwijze al langer, en ook daar moest soms alsnog voor zo'n pakketje betaald worden aan de postdienst.
Ben benieuwd hoe succesvol het gaat zijn om je kosten terug te krijgen (als je de zending niet weigert dan). Eerder kreeg je van PostNL volgens mij nooit de inklaringskosten terug, want dat werk was nou eenmaal gedaan. Ook al zaten ze compleet fout.
Las laatst ook ergens dat je het via Aliexpress terug zou kunnen krijgen, maar dat dat een hoop gedoe geeft en weinig succes. Tsja..
De eerste reactie van Lowieze geeft verder de relevante link van PostNL zelf en de passage waar het hier om gaat.
https://chinafans.nl/ioss-overzicht/ hier staat ook wel duidelijk uitgelegd hoe het werkt.
Wat wel een voordeel is, als je niet bij bestellen al de BTW betaalt, zijn de inklaringskosten bij PostNL nu wel lager dan ze voor juli waren.
Deze werkwijze is hier in NL natuurlijk ook nog redelijk nieuw.
Ik vind de reactie van newmikey erg interessant, omdat het duidelijk maakt waarom dit mis gaat.
Was er al wel een beetje bang voor dat het niet vlekkeloos zou verlopen. Sommige andere landen hebben deze werkwijze al langer, en ook daar moest soms alsnog voor zo'n pakketje betaald worden aan de postdienst.
Ben benieuwd hoe succesvol het gaat zijn om je kosten terug te krijgen (als je de zending niet weigert dan). Eerder kreeg je van PostNL volgens mij nooit de inklaringskosten terug, want dat werk was nou eenmaal gedaan. Ook al zaten ze compleet fout.
Las laatst ook ergens dat je het via Aliexpress terug zou kunnen krijgen, maar dat dat een hoop gedoe geeft en weinig succes. Tsja..
De eerste reactie van Lowieze geeft verder de relevante link van PostNL zelf en de passage waar het hier om gaat.
https://chinafans.nl/ioss-overzicht/ hier staat ook wel duidelijk uitgelegd hoe het werkt.
Wat wel een voordeel is, als je niet bij bestellen al de BTW betaalt, zijn de inklaringskosten bij PostNL nu wel lager dan ze voor juli waren.