LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Op sollicitaties wordt TERECHT niet altijd gereageerd.

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
vsr

Op sollicitaties wordt TERECHT niet altijd gereageerd.

Ongelezen bericht door vsr »

Ik ben klein ondernemer met een éénmansbedrijfje op gebied van reparatie aan elektronica. Gezien de ontwikkelingen in deze markt (steeds lagere prijzen nieuwe apparatuur) is het aanbod van werk dan ook afnemend. Om die reden kan ik dan ook beslist geen personeel gebruiken, sterker nog: ik zie het einde van mijn "bestaansrecht" naderen. Toch ontvang ik met regelmaat sollicitaties.

Ik ben na een tijdje opgehouden met terugschrijven van al die mensen.
Immers: ik heb op geen enkele manier aangegeven iemand te kunnen gebruiken en vind het ronduit absurd dat mensen door het UWV worden verplicht om "voldoende" te solliciteren omdat ze anders hun uitkering zouden kunnen verliezen. Ik heb dan ook geen zin om tijd en kosten te steken in iets wat ik zie als een absurde eis van het UWV.

Met vriendelijke groet,

annie a

Re: Op sollicitaties wordt TERECHT niet altijd gereageerd.

Ongelezen bericht door annie a »

Ik sluit me daar volledig bij aan, heb een eenmansbedrijf en blijf als het even kan ook altijd alleen.
Ik heb er onderhand wel een dagtaak aan om te reageren op de brieven.
Aangezien ik niet om werk verlegen zit,
voel ik me dan ook niet geroepen om iedereen terug te schrijven,
hoe sneu ik het ook vindt voor diegenen die actief op zoek zijn,
er zitten er natuurlijk ook een hoop bij, die mij juist kiezen omdat
ik toch niemand nodig heb.

Frank V

Ongelezen bericht door Frank V »

Ik kan me wel voorstellen dat jullie niet reageren op open sollicitatiebrieven. Er is immers geen vacature.

Maar als er wel een vacature is en je krijgt reacties dan verwacht ik wel een reactie terug. Dat je dat niet doet omdat het er te veel zijn, vind ik geen excuus. Als het slechter gaat met de economie en er vele ontslagen vallen is het logisch dat er meer mensen reageren op vacatures. Daat moet je als werkgever maar rekening mee houden.

Toegegeven, er zitten rotte appels tussen, maar dat wil niet zeggen dat je de mensen die wel hun best doen hiervoor gestraft moeten worden door ze geen reactie te geven.

vsr

Ik ben het helemaal met je eens meneer Frank V., maar dat was mijn opzet niet. Mij ging het er even om dat dit item binnen het uitgezonden programma niet met het CWI werd besproken. Mijns inziens een gemiste kans.

Met vriendelijke groet,

Leintje

Ongelezen bericht door Leintje »

Met name voor VSR:

Dat u, als kleine zelfstandig ondernemer, dagelijks sollicitaties ontvangt kan ik me niet voorstellen.

Ik zelf werk op een P&O van een groot ingenieursbureau in Amsterdam. Wij krijgen dagelijks open sollicitaties, gerichte sollicitaties en stage/afstudeer verzoeken binnen. Gemiddeld per dag zo'n 15. Het is mijn taak om deze te beantwoorden (doorsturen mits voldoende aanknopingspunten, afwijzen of "aanhouden"). De sollicitanten ontvangen, meestal binnen 2 werkdagen, een ontvangstbevestiging en krijgen binnen 2 weken bericht over het verdere verloop. Bij een vacature kan het zo zijn dat we 60 reacties krijgen. Al deze 60 krijgen dus minimaal 2 x bericht.

Ook al zou een zelfstandige gemiddeld 5 brieven/mails per week krijgen, een standaardbrief/mail is natuurlijk zo gemaakt. Een mail kost niets; dit adres staat meestal wel in het cv genoemd!

Tip: maak op de pc een standaardbrief, waarin je alleen de naam en het adres van de sollicitant op in hoeft te vullen en de datum. Met 1 druk op de knop ligt daar een brief. Even printen et voila! Die 2 euro in de week voor de postzegels kunnen ook weer worden afgeschreven.

Het is 10 minuten werk per dag, maar stelt serieuze reflectanten tenminste NIET retour. Ik hoop niet dat uw zaak in de toekomst op de fles gaat, maar mocht dit zo zijn, hoop ik voor u dat u WEL reacties terug krijgt van bedrijven waar u, o.a. door het uwv, bij MOET solliciteren.

Met vriendelijke groet,
Marjoleine Goedhart

vsr

Ik ontvang inderdaad geen tientallen sollicitaties per week, maar het gaat mij vooral om het principe.

Ongeveer 15 jaar geleden eindigde mijn loondienst-verband door sluiting van het bedrijf en toen ergerde ik me mateloos aan de plicht om voldoende sollicitatiebrieven te moeten schrijven op straffe van..... enfin, vul zelf maar in.

Ik ben pertinent TEGEN de plicht die aan werkzoekenden wordt gesteld om allerhande bedrijven aan te schrijven die op geen enkele manier te kennen geven personeel te kunnen gebruiken.

Het verplichten om sollicitaties te verrichten naar bedrijven die wel naar personeel zoeken is iets waar ik wel achter sta. Je gelooft toch zelf niet dat een ondernemer pas na een sollicitatie bedenkt dat hij vacatures heeft? Als dat zo was dan zouden immers uitzendbureaus werkgevers bestoken met hun aanbod.

Ik vind het UWV een bezigheidsterapie in het leven heeft geroepen waar zowel werkgevers als werknemers geen baat bij hebben.

Met vriendelijke groet,

Michellangelo

Ongelezen bericht door Michellangelo »

En toch...
Ik ken zat mensen, waaronder mijzelf, die dankzij een open sollicitatie bij een bedrijf werk heeft gevonden. Nou vind ik het een beetje overdreven om bijvoorbeeld de kruidenier of de slager aan te gaan schrijven. Meestal zijn dat toch familiebedrijven of éénmanszaken.

Echter bij grotere bedrijven is er altijd een kans dat er een positie vrij is of vrij komt, waardoor het aanschrijven je in ieder geval een soort voet tussen de deur geeft.

Ik kan iedere werkzoekende aanraden om de grotere bedrijven aan te schrijven, wel een beetje op niveau natuurlijk, dus niet Shell Chemie aanschrijven met vmbo of de reinigingsdienst afdeling veegwagens met een universitaire graad. Als je per sé een zeer klein bedrijf wilt aanspreken, doe dit dan telefonisch of ga langs....

Maarschalk

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Ik kan me wel vinden in het standpunt van vsr.
Iemand die een open sollicitatie stuurt naar een eenmansbedrijf, hoe serieus is dat?
Je doet toch wel enig onderzoek voordat je er een brief heen stuurt?

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

vsr,

Lees dit eens.

http://forum.trosradar.nl/?url=forum/vi ... hp?t=25840

Bij een uitzendbureau mag je niet solliciteren,teminste als je niet wordt uitgenodigd. Dus moeten mensen die werkeloos zijn bedrijven als u aanspreken.
TE GEK VOOR WOORDEN!!!

Maar je hebt geen keus.

Verder begrijpen een heleboel mensen dat je op een open sollicitatie geen reactie krijgt.

Gast

Als een werkgever een vacature open zet in bijv. een krant of via werk.nl krijgt hij zoveel brieven, waarvan meestal meer dan de helft totaal niet passend is op de functie die totaal geen affiniteit hebben met de vacature maar gewoon solliciteren zodat ze dat op hun werkbriefje kunnen zetten van het uwv. En dan verwachten die mensen ( die zogenaamd lekker serieus bezig zijn met solliciteren) ook nog dat we een afwijs brief gaan sturen zodat ze dat ook nog kunnen laten zien het uwv. Dat is toch van de gekke?????
Waarom zou een werkgever dan serieus terug moeten reageren????
Dat kost alleen maar tijd.

Gast

Reageren op vacatures waaraan je totaal niet kunt voldoen is niet slim. Daar bereik je niets mee en dat is toch de bedoeling van solliciteren.

Het is wel zo dat mensen die in de WW zitten druk uitgeoefend krijgen van het UWV. Die zijn van mening 'niet geschoten is altijd mis'. Op zich geen slechte mening, maar die gaat lang niet altijd op. Het UWV verwacht ook dat je solliciteert op banen die onder je niveau liggen. Op zich ook niets mis mee, maar dan kun je problemen krijgen met werkgevers, want die zitten daar lang niet altijd op te wachten. Een HBO'er kan bijvoorbeeld sneller uitgekeken raken op een MBO baan, dan een MBO'er.

jrk

Ongelezen bericht door jrk »

Graag wil ik reageren op vsr. Ik werk op een klein administratiekantoor en heb al eens via CWI een vacature op de site laten plaatsen (na door hen benaderd te zijn n.a.v. een door ons geplaatste advertentie). Nadat ik had gemeld dat in de vacature was voorzien, ontving ik 8 maanden later nog steeds sollicitatiebrieven omdat verzuimd was de vacature van de site te halen.
Onlangs heb ik zelf weer een advertentie in regiokranten geplaatst voor een vacature met onze voorkeuren en ook oudere werkzoekenden konden reageren. Er zelfs bij vermeld dat zonder het gevraagde het onnodig was om te reageren. Ongeveer 90 sollicitatiebrieven, waarbij wij veelal konden kiezen uit slagers, taxichauffeurs etc. Het meest schrijnende vond ik nog dat er een briefje van een sollicitante bij was waarop met hanepoten stond geschreven "heb alleen BLO - geen diploma". Het gevolg van de verplichte sollicitatie. Schandalig!
Inderdaad, het probleem wordt bij werkgevers neergelegd en die hebben wel wat anders te doen dan de problemen van het CWI of de uitkeringsinstanties op te lossen.

Radar
Site Admin

Ongelezen bericht door Radar »

Dit onderwerp bestaat al. Daar kunt u verder discussieren. Deze wordt gesloten.

Redactie Radar

Gesloten