Vakantiedagen bij verlengen jaarcontract

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Undutchable
Berichten: 144
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Vakantiedagen bij verlengen jaarcontract

Ongelezen bericht door Undutchable »

Je hebt een jaarcontract dat loopt van 1 juni tot en met 31 mei van het jaar erop. In dat jaar heb je recht op 20 vakantiedagen.

Op 31 mei, als het jaarcontract afloopt wordt het verlengd met weer een jaar en weer met recht op 20 vakantiedagen. Van de 20 vakantiedagen van het oude contract heb je er nog 5 over.

Wat gebeurt er met die 5 'oude' vakantiedagen? Worden die uitbetaald omdat het eerste contract afloopt? Worden ze opgeteld bij de 20 nieuwe en heb je er nu 25? Of nog anders?

Ik kan hier online niets over vinden, hopelijk kan iemand hier me helpen.

kuklos
Berichten: 9925
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vakantiedagen bij verlengen jaarcontract

Ongelezen bericht door kuklos »

Volgens mij worden die 5 dagen gewoon opgeteld bij de 20 dagen en heb je dan 25 dagen. Maar, ze (dus de 5 dagen die je over had) kunnen vervallen per 1 juli omdat het de wettelijke dagen zijn.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Vakantiedagen bij verlengen jaarcontract

Ongelezen bericht door D34M0N »

Undutchable schreef:
05 sep 2021 16:24
Je hebt een jaarcontract dat loopt van 1 juni tot en met 31 mei van het jaar erop. In dat jaar heb je recht op 20 vakantiedagen.

Op 31 mei, als het jaarcontract afloopt wordt het verlengd met weer een jaar en weer met recht op 20 vakantiedagen. Van de 20 vakantiedagen van het oude contract heb je er nog 5 over.

Wat gebeurt er met die 5 'oude' vakantiedagen? Worden die uitbetaald omdat het eerste contract afloopt? Worden ze opgeteld bij de 20 nieuwe en heb je er nu 25? Of nog anders?

Ik kan hier online niets over vinden, hopelijk kan iemand hier me helpen.
Je kunt dit het beste navragen bij jouw werkgever. Wat Kuklos zegt is hoe dit in principe wettelijk geregeld is, maar werkgevers mogen daarvan afwijken in het voordeel van werknemers. Zie voor meer info: https://www.drv.nl/wettelijke-vakantied ... er-1-juli/

Bij mijn werkgever geldt bijvoorbeeld dat maximaal 5 vakantiedagen meegenomen mogen worden naar het volgende jaar. Zijn er meer vakantiedagen over, dan worden die uitbetaald (en pakt de roverheid met grijpgrage handen de helft van het geld daarvan af).

kuklos
Berichten: 9925
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vakantiedagen bij verlengen jaarcontract

Ongelezen bericht door kuklos »

D34M0N schreef:
05 sep 2021 17:20
Bij mijn werkgever geldt bijvoorbeeld dat maximaal 5 vakantiedagen meegenomen mogen worden naar het volgende jaar. Zijn er meer vakantiedagen over, dan worden die uitbetaald (en pakt de roverheid met grijpgrage handen de helft van het geld daarvan af).
Dat zullen dan de bovenwettelijke dagen zijn. De wettelijke dagen mogen ze niet uitbetalen.

Lady1234
Berichten: 27337
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vakantiedagen bij verlengen jaarcontract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U had in 2020 7/12 x 20 dagen vakantie, dus 11,5. In 2021 heb u 20 dagen dus totaal is 31,5 dag. U hebt daarvan al opgenomen 15 dagen , dus u hebt nog 16,5 dagen “over”.

Wat u daarvan dit jaar niet opneemt, kan eventueel vervallen per 1 juli 2022.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Vakantiedagen bij verlengen jaarcontract

Ongelezen bericht door D34M0N »

kuklos schreef:
05 sep 2021 17:24
Dat zullen dan de bovenwettelijke dagen zijn. De wettelijke dagen mogen ze niet uitbetalen.
Dat klopt. Mijn werkgever geeft meer vrije dagen dan de verplichte 20.

kuklos
Berichten: 9925
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vakantiedagen bij verlengen jaarcontract

Ongelezen bericht door kuklos »

@Lady1234, dit klopt dus weer niet. TS heeft het over 2 verschillende contracten en wil weten wat dan de rechten zijn. Zoals jij het schrijft is er sprake van 1 doorlopend contract, maar dat is dus niet de vraag van TS.

Lady1234
Berichten: 27337
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vakantiedagen bij verlengen jaarcontract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts blijft in dienst, zijn contract wordt gewoon verlengd. Vakantiedagen gaan per jaar.

Hij kan dit jaar nog niet de op te bouwen dagen van januari 2022 tot en met mei 2022 opnemen.

Nijogeth
Berichten: 10189
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vakantiedagen bij verlengen jaarcontract

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Inderdaad, vakantiedagen gaan per kalenderjaar. Een contract van een jaar dat ingaat in juni, en dus 7/12 van het jaar heeft, geeft 7/12 van de 20 vakantiedagen in het eerste jaar en de 5 maanden in het tweede jaar geven 5/12 van de 20 vakantiedagen in het tweede jaar.

Lady1234
Berichten: 27337
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vakantiedagen bij verlengen jaarcontract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar verder is het allemaal niet van belang. Die vijf dagen vervallen dus niet en worden ook niet uitbetaald. U zult beslist nog wel dit jaar wat vrij willen hebben en anders volgend jaar.

alfatrion
Berichten: 21956
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vakantiedagen bij verlengen jaarcontract

Ongelezen bericht door alfatrion »

2020: 7/12 van 20 dagen vervallen per 1 juli 2021*
- 7/12 van 20 = 11,7 dagen, ik ga er vanuit dat je deze hebt opgemaakt voor de vervaldatum
2021: 20 dagen, vervallen per 1 juli 2022*
- hier zitten die 5 dagen en die moet je dus opmaken voor 1 juli 2022
2022: 5/12 van 20 dagen vervallen per 1 juli 2023*
- alleen als het contract niet wordt voortgezet mogen en moeten deze dagen worden uitbetaald, bij een andere werkgever heb je dan recht op onbetaald verlof

* De werkgever moet wel waarschuwen voor het vervallen omdat anders de verjaringstermijn van 5 jaar van kracht is vanwege jurisprudentie bij het Europese Hof van Justitie.
** Hiervan mag enkel in jouw voordeel worden afgeweken. Als in je contract staat dat 5 dagen mogen worden meegenomen, dan zou ik dat interpreteren in de zin dat de vervaltermijn met één jaar wordt verlengt.

Seinhuis
Berichten: 2390
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Vakantiedagen bij verlengen jaarcontract

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Zolang je bij hetzelfde werkgever blijft dan blijven je vakantie uren geldig. Als je minder gaat werken dan wordt er een berekening loslaten.

Sommige bedrijven hebben afwijkingen in de CAO ten voordelen van de werknemer. Voor alle regels kan je het beste informeren bij je werkgever of vakbond.

Moneyman
Berichten: 30433
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vakantiedagen bij verlengen jaarcontract

Ongelezen bericht door Moneyman »

Seinhuis schreef:
05 sep 2021 20:00
Zolang je bij hetzelfde werkgever blijft dan blijven je vakantie uren geldig.
Natuurlijk niet. Ze vervallen of verjaren gewoon. Het verjaren kan je overigens stuiten (gebeurt vrijwel nooit), het vervallen niet.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Vakantiedagen bij verlengen jaarcontract

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Seinhuis schreef:
05 sep 2021 20:00
Zolang je bij hetzelfde werkgever blijft dan blijven je vakantie uren geldig.
Wettelijke vakantiedagen vervallen na een half jaar (zo vervallen de overgebleven dagen van 2021 op 1 juli 2022). En wat er met extra dagen gebeurt hangt maar net af wat er is afgesproken tussen werkgever en werknemer. Als ik naar mezelf kijk: er staat nog een restje ATV uren open (uit de tijd dat we die nog hadden) en zijn tot sint juttemis geldig. Bovenwettelijke uren/dagen blijven 5 jaar geldig (en bij een andere BV van hetzelfde bedrijf is dit 3 jaar). Het is maar net wat is afgesproken.

alfatrion
Berichten: 21956
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vakantiedagen bij verlengen jaarcontract

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een verjaringstermijn van drie jaar voor de bovenwettelijke vakantiedagen is in strijd met de wet.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Vakantiedagen bij verlengen jaarcontract

Ongelezen bericht door Jablan »

Arbeidsrecht, Alfa. Daar is het uitgangspunt: dit is het minimum, per CAO of in de arbeidsovereenkomst mag er positief van worden afgeweken of gaat de CAO voor op de wetgeving.

Alles is al in het algemeen genoemd. Wil je het concreter hebben, dan is meer informatie nodig.

Moneyman
Berichten: 30433
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vakantiedagen bij verlengen jaarcontract

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
11 sep 2021 14:25
Arbeidsrecht, Alfa. Daar is het uitgangspunt: dit is het minimum, per CAO of in de arbeidsovereenkomst mag er positief van worden afgeweken of gaat de CAO voor op de wetgeving.
Het uitgangspunt is de wet (dus: arbeidsrecht): de verjaringstermijn bij bovenwettelijke vakantiedagen is 5 jaar. Er is sprake van dwingend recht, er kan en mag dus niet in voor de werknemer negatieve zin vanaf geweken worden.

De CAO gaat voor op de wet, maar mag de wet niet inperken. Dus zoals Alfatrion terecht opmerkte, en jij lijkt te willen weerleggen: een verjaringstermijn van 3 jaar bestaat niet of is nietig.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Vakantiedagen bij verlengen jaarcontract

Ongelezen bericht door Jablan »

Weet ik, maar voor de vraag in dit topic is het verder niet nodig om het arbeidsrecht erbij te halen.

Wij gebruiken dit deel van de wet nooit, omdat mensen snel gaan solliciteren als verlof komt te vervallen. In plaats daarvan zijn er twee, drie smaken: op verzoek laten uitbetalen; opsparen voor een concreet doel of met een persoon een constructief gesprek hebben over de redenen waarom het verlof niet wordt opgenomen en dan in oplossingen verder denken.

Moneyman
Berichten: 30433
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vakantiedagen bij verlengen jaarcontract

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
11 sep 2021 14:57
Weet ik, maar voor de vraag in dit topic is het verder niet nodig om het arbeidsrecht erbij te halen.
Het drááit om arbeidsrecht in deze discussie over verjaring. Het enige wat Alfatrion (terecht) deed, was een daarvoor al gemaakte onjuiste opmerking van peterpeters1966 corrigeren.
Jablan schreef:
11 sep 2021 14:57
Wij gebruiken dit deel van de wet nooit, omdat mensen snel gaan solliciteren als verlof komt te vervallen. In plaats daarvan zijn er twee, drie smaken: op verzoek laten uitbetalen; opsparen voor een concreet doel of met een persoon een constructief gesprek hebben over de redenen waarom het verlof niet wordt opgenomen en dan in oplossingen verder denken.
Dat is ook verreweg de beste oplossing. Als goed werkgever moet je het punt van verjaring en/of verval vóór zijn: de wettelijke dagen heb je niet voor niets, en de bovenwettelijk evenmin. Tegenwoordig zie je natuurlijk steeds meer IKB-achtige oplossingen, die de werknemer meer flexibiliteit geven. Ideaal.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Vakantiedagen bij verlengen jaarcontract

Ongelezen bericht door Jablan »

Verjaring vind ik hier offtopic, in de opening gaat het om jaarcontracten en verlof. Dat is ruim binnen verjaringstermijnen.

Gesloten