Vraagje;wat is het verschil tussen een noodverordening en de noodtoestand?HandigeHarrie schreef: ↑26 sep 2021 11:45Volgens mij zijn de eerste corona-maatregelen genomen op basis van een noodverordening (gemeentewet), en door de coronawet hoeft het niet meer via de noodverordening maar kan landelijk worden besloten over corona-maatregelen.scharrelschipper schreef: ↑25 sep 2021 17:19Ik hoorde dat voor dat soort regelgeving die in strijd is met de diverse grondrechten, alleen toegepast mag worden als de noodtoestand is afgekondigd/afgeroepen.HandigeHarrie schreef: ↑25 sep 2021 14:30
Ter aanvulling: de huidige regelgeving hangt onder de coronawet, waardoor regelgeving in strijd met de grondrechten, toegestaan is. De vraag is volgens mij wel of de noodzaak van de regelgeving (dus ook de mate waarin het gaat helpen) onderbouwd kan worden (anders wordt het al snel misbruik van deze coronawet met oneigenlijke argumenten).
Iemand die weet of dit klopt?
Of is er geen verschil?
En voor diegene die zegt dat ik aan het trollen ben:dit is een serieuze vraag,ik ben van na de oorlog dus weet ik dat niet.