LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
Vroeg het me laatst af. 99% van de tijd kijk ik naar twee digitale meters op het dashboard - huidige snelheid en bereik in de tank. En toch is een derde van mijn dashboard deze grote analoge wijzerplaat die me nooit iets nuttigs vertelt. De versnellingsbak is automatisch en zelfs in de "handmatige" modus laat ik me niet overschakelen, het gaspedaal is elektronisch. Motortoerentallen zijn buiten mijn directe controle en worden te allen tijde beschermd door de ECU. Waarom zou ik een tacho nodig hebben en waarom zou hij zo groot moeten zijn? Is het gewoon een traditie op dit moment of mis ik iets?
Natuurlijk begrijp ik het nut ervan in een handgeschakelde auto of een raceauto, maar hier wil ik benadrukken dat ik het alleen heb over een normale dagelijkse automaat.
Natuurlijk begrijp ik het nut ervan in een handgeschakelde auto of een raceauto, maar hier wil ik benadrukken dat ik het alleen heb over een normale dagelijkse automaat.
Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
Lijkt stoer al die meters
kweenie
vindt dit leuk
-
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51
Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
Het voegt helemaal niets toe. Als je nog ouderwets met de hand schakelt is het een handig hulpmiddel, maar tegenwoordig is het zinloos. Die auto weet beter wanneer die moet schakelen dan een mens. Ik heb hem op mijn dashboard dan ook uitgezet en op die plek zinvolle informatie gezet.
Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
Ik maak weinig kilometers en sinds corona nog minder, zeg 5000 km per jaar. Ook wel korte ritjes naar de supermarkt afgewisseld met een wat langere. Volgens een kennis die veel verstand van auto's heeft, is het prima om af en toe eens minimaal 20 km te rijden met >4000 toeren per minuut om de katalysator schoon te branden. Daarvoor is zo'n meter wellicht handig.
Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
Lange ritten is beter voor de motor. Dit omdat een koude motor sneller slijt. Ga nooit met een koude motor hoge toeren maken. Daarmee slijt de motor sneller.
Hoe lang het duurt dat de motor op bedrijfstemperatuur (80 graden) is hangt af van welke auto, buitentemperatuur en je rijkunsten af, maar over het algemeen na 20 tot 40 minuten.
Zelf geloof ik niet in dat hoge toeren maken beter voor de motor is. De motor/katalysator die eenmaal op bedrijfstemperatuur is wordt er niet warmer van om even vol gas te geven.
Hoe lang het duurt dat de motor op bedrijfstemperatuur (80 graden) is hangt af van welke auto, buitentemperatuur en je rijkunsten af, maar over het algemeen na 20 tot 40 minuten.
Zelf geloof ik niet in dat hoge toeren maken beter voor de motor is. De motor/katalysator die eenmaal op bedrijfstemperatuur is wordt er niet warmer van om even vol gas te geven.
Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
Een auto die lange stukken rijdt ligt doorgaans eerder op de sloop dan de auto die alleen korte stukken rijdt.Seinhuis schreef: ↑01 okt 2021 01:43Lange ritten is beter voor de motor. Dit omdat een koude motor sneller slijt. Ga nooit met een koude motor hoge toeren maken. Daarmee slijt de motor sneller.
Hoe lang het duurt dat de motor op bedrijfstemperatuur (80 graden) is hangt af van welke auto, buitentemperatuur en je rijkunsten af, maar over het algemeen na 20 tot 40 minuten.
Zelf geloof ik niet in dat hoge toeren maken beter voor de motor is. De motor/katalysator die eenmaal op bedrijfstemperatuur is wordt er niet warmer van om even vol gas te geven.
Een auto die 30.000KM per jaar rijdt heeft 6 ton op de teller na 20 jaar, die moet 2-3 beurten per jaar krijgen en daar komt nog wel wat extra onderhoud bij als die ouder wordt. Een auto die 5.000KM per jaar rijdt zit je na 20 jaar op een ton op de teller, 1 beurt + apk per jaar is genoeg/royaal onderhoud.
Veel rijden is niet goed voor levensduur van de auto.
Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
Veel automaten kun je ook handmatig schakelen en is het fijn om bv bergafwaarts met een caravan te zien hoe hoog je in je toeren hangt.
Cornelis7
vindt dit leuk
Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
Een auto die veel rijdt is merendeels op bedrijfstemperatuur en zal dus veel langer=veel meer kilometers meegaan dan een auto die korte ritjes maakt en niet goed op temperatuur komt. Natuurlijk is het in absolute zin zo dat een auto die veel rijdt na een korter aantal jaren dan een auto die maar een paar kilometer per jaar rijdt op de sloop belandt, maar als je kijkt naar het rendement van de auto, dan is dat bij de veelrijder natuurlijk veel hoger.
Daarom voor mij liever een occasion met veel kilometers in een paar jaar tijd, dan een boodschappenauto. Uiteraard is er wel een grens, ik koop geen auto met meer dan 250000km.
Daarom voor mij liever een occasion met veel kilometers in een paar jaar tijd, dan een boodschappenauto. Uiteraard is er wel een grens, ik koop geen auto met meer dan 250000km.
grun
vindt dit leuk
Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
DIe 4000 toeren is wat overdreven. Het is vooral zaak om een hogere motorbelasting te hebben, maar bij een benzine is 2-3000 toeren meer dan genoeg. De zelfreinigingstemperatuur van onder andere katalysator en bougies is dan wel bereikt. Om de condens uit motor en uitlaat te krijgen zou ik de rit verlengen tot 30-60 minutengrun schreef: ↑30 sep 2021 22:37Ik maak weinig kilometers en sinds corona nog minder, zeg 5000 km per jaar. Ook wel korte ritjes naar de supermarkt afgewisseld met een wat langere. Volgens een kennis die veel verstand van auto's heeft, is het prima om af en toe eens minimaal 20 km te rijden met >4000 toeren per minuut om de katalysator schoon te branden. Daarvoor is zo'n meter wellicht handig.
Om de motor verder in goede conditie te houden wel elk jaar olie en filter wisselen om verbrandingsresten die bij koude loop sneller in de olie komen uit de motor te verwijderen.
grun
vindt dit leuk
Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
Een hogere belasting...2-3000 toeren..... heb je het over een diesel?Smokey20 schreef: ↑01 okt 2021 13:45
DIe 4000 toeren is wat overdreven[/b]. Het is vooral zaak om een hogere motorbelasting te hebben, maar bij een benzine is 2-3000 toeren meer dan genoeg. De zelfreinigingstemperatuur van onder andere katalysator en bougies is dan wel bereikt. Om de condens uit motor en uitlaat te krijgen zou ik de rit verlengen tot 30-60 minuten
Om de motor verder in goede conditie te houden wel elk jaar olie en filter wisselen om verbrandingsresten die bij koude loop sneller in de olie komen uit de motor te verwijderen.
Dat ligt natuurlijk ook aan je perspectief, mijn 2.4 i-vtec begint pas bij 4.000 zin erin te krijgen.
Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
Om een hoge verbrandingstemperatuur te krijgen hoef je geen hoog toerental te rijden.jonis schreef: ↑01 okt 2021 14:25Een hogere belasting...2-3000 toeren..... heb je het over een diesel?Smokey20 schreef: ↑01 okt 2021 13:45
DIe 4000 toeren is wat overdreven[/b]. Het is vooral zaak om een hogere motorbelasting te hebben, maar bij een benzine is 2-3000 toeren meer dan genoeg. De zelfreinigingstemperatuur van onder andere katalysator en bougies is dan wel bereikt. Om de condens uit motor en uitlaat te krijgen zou ik de rit verlengen tot 30-60 minuten
Om de motor verder in goede conditie te houden wel elk jaar olie en filter wisselen om verbrandingsresten die bij koude loop sneller in de olie komen uit de motor te verwijderen.
Dat ligt natuurlijk ook aan je perspectief, mijn 2.4 i-vtec begint pas bij 4.000 zin erin te krijgen.
Dat geldt zowel voor diesel als benzine.
Zie het maar als volgt: 1e versnelling 5000 toeren bij constante snelheid is lage belasting.
5e versnelling 2000 toeren op de snelweg is hogere belasting.
De temperatuur wordt niet bepaald door het toerental maar door de hoeveelheid mengsel (benzine) of brandstof (diesel) die je verbrandt.
een te laag toerental zoals bij het nieuwe rijden is niet goed in verband met de piekbelasting op de drijfstanglagers
Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
Ik rij gewoon niet met 2000 toeren op snelweg rond....dat is mijn punt en perspectief, 100 constant in 6 is al meer dan 2500 toeren.
Uiteraard wel lager in toeren in bebouwde kom als ik daar in 6 rij.
Uiteraard wel lager in toeren in bebouwde kom als ik daar in 6 rij.
Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
De toerenteller in een auto met een automatische versnellingsbak is een onmisbare meter bij het manueel schakelen.
Rij bijv. 80 km/h in de manueel stand en schakel eens twee of geforceerd drie versnellingen (handmatig) terug en het motortoerental wordt hoger dan die in welke F1 bolide dan ook, met alle nadelige gevolgen van dien.
Maar ook bij het in de bergen rijden, waar manueel schakelen vaak gewenst of zelfs noodzakelijk is, is de toerenteller een onmisbare meter om toerenoverschrijding en/of warm gelopen remmen te voorkomen.
Rij bijv. 80 km/h in de manueel stand en schakel eens twee of geforceerd drie versnellingen (handmatig) terug en het motortoerental wordt hoger dan die in welke F1 bolide dan ook, met alle nadelige gevolgen van dien.
Maar ook bij het in de bergen rijden, waar manueel schakelen vaak gewenst of zelfs noodzakelijk is, is de toerenteller een onmisbare meter om toerenoverschrijding en/of warm gelopen remmen te voorkomen.
Smokey20
vindt dit leuk
Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
Hoeveel hedendaagse auto's ken je waarbij de automaat hier niet gewoon tegen beveiligd is? Ik ken géén auto met automaat die verder terugschakelt dan goed voor de techniek is.scontra schreef: ↑01 okt 2021 15:42De toerenteller in een auto met een automatische versnellingsbak is een onmisbare meter bij het manueel schakelen.
Rij bijv. 80 km/h in de manueel stand en schakel eens twee of geforceerd drie versnellingen (handmatig) terug en het motortoerental wordt hoger dan die in welke F1 bolide dan ook, met alle nadelige gevolgen van dien.
Onmisbaar? Was is er mis met gewoon gebruiken van je gehoor en gevoel?
v.d.Heyden
en Smokey20
vinden dit leuk
Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
Dan rij je dus gewoon 2500 toeren. Meer is niet nodig. Als je wat langer deze snelhied rijdt reinigt de motor zichzelf, katalysator inclusief.
-
- Berichten: 32419
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
Nou heb ik toch al heel wat handgeschakelde benzineauto's versleten zonder toerenteller. Waren die dingen dan non-conform of zo?
Moneyman
vindt dit leuk
Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
Toerentellers zijn vrij laat standaard geworden in de kleinere modellen.
-
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51
Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?
Als je manueel moet schakelen bij een automatische versnellingsbak, dan is het geen goede versnellingsbak (of een hele ouderwetse). Dat had je vroeger misschien nog nodig, maar met de huidige automatische versnellingsbakken is dit echt niet meer nodig. Die schakelen beter dan 99,9% van de mensen.scontra schreef: ↑01 okt 2021 15:42De toerenteller in een auto met een automatische versnellingsbak is een onmisbare meter bij het manueel schakelen.
Rij bijv. 80 km/h in de manueel stand en schakel eens twee of geforceerd drie versnellingen (handmatig) terug en het motortoerental wordt hoger dan die in welke F1 bolide dan ook, met alle nadelige gevolgen van dien.
Maar ook bij het in de bergen rijden, waar manueel schakelen vaak gewenst of zelfs noodzakelijk is, is de toerenteller een onmisbare meter om toerenoverschrijding en/of warm gelopen remmen te voorkomen.