Het voordeligste jaarcontract voor een gemiddeld huishouden was bij Gaslicht.com vrijdag ruim 4200 euro, ruim duizend euro meer dan een week geleden en dubbel zo hoog als in 2020. Bij Pricewise kostte het goedkoopste jaarcontract bijna 4.400 euro, op Independer was nog één aanbieding van 3706 euro te vinden.
'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens
Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens
https://www.ad.nl/economie/grote-energi ... ~a3ac1212/
-
In feite is hiermee de vrije markt op het gebied van energie compleet stilgevallen, nu energiebedrijven oproepen om niet meer over te stappen. Verder zijn deze extreem hoge energieprijzen, prijzen die je kunt verwachten in tijden van oorlog, terwijl er nu geen oorlog is. Zullen gas en elektriciteit binnenkort zelfs op rantsoen gaan wanneer de gas- en stroomprijzen op de handelsmarkten de komende weken nog veel harder kunnen stijgen?angel1978 schreef: ↑09 okt 2021 08:17https://www.ad.nl/economie/grote-energi ... ~a3ac1212/
Het voordeligste jaarcontract voor een gemiddeld huishouden was bij Gaslicht.com vrijdag ruim 4200 euro, ruim duizend euro meer dan een week geleden en dubbel zo hoog als in 2020. Bij Pricewise kostte het goedkoopste jaarcontract bijna 4.400 euro, op Independer was nog één aanbieding van 3706 euro te vinden.
Gisteren en eergisteren is de prijs op de termijnmarkt waar de leveranciers energie inkopen alweer een stuk gedaald. De absolute piek van van de week lag op €160 per MWh. Gisteren aan het einde van de dag lag de prijs voor gas wat deze winter geleverd moet worden op €84 per MWh.
De prijzen voor de zomer en najaar van 2022 liggen vooralsnog véél lager.
1 MWh is ongeveer gelijk aan 100 kuub gas. De prijs per MWh delen door 100 levert dus de kale inkoopprijs op. Daar komen dan nog de energiebelasting en ODE bovenop en de BTW er overheen.
De prijzen voor de zomer en najaar van 2022 liggen vooralsnog véél lager.
1 MWh is ongeveer gelijk aan 100 kuub gas. De prijs per MWh delen door 100 levert dus de kale inkoopprijs op. Daar komen dan nog de energiebelasting en ODE bovenop en de BTW er overheen.
-
Als een jaarcontract afloopt ga je automatisch over op variabele tarieven.
Ik zie echter nergens (bij Vattenfall, Budgetenergie) wat dat tarief momenteel is.
Het lijkt me bij de huidige hectiek toch wel handig dat je direct kan weten waar je aan toe bent als je contract afloopt.
Ze horen die variabele tarieven luid en duidelijk op hun website te zetten.
Je kan dan besluiten het per maand aan te zien, ipv je gedwongen te voelen nu een veel te duur nieuw jaarcontract aan te gaan.
Ik zie echter nergens (bij Vattenfall, Budgetenergie) wat dat tarief momenteel is.
Het lijkt me bij de huidige hectiek toch wel handig dat je direct kan weten waar je aan toe bent als je contract afloopt.
Ze horen die variabele tarieven luid en duidelijk op hun website te zetten.
Je kan dan besluiten het per maand aan te zien, ipv je gedwongen te voelen nu een veel te duur nieuw jaarcontract aan te gaan.
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 09 okt 2021 10:08, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Op https://www.theice.com/products/2799666 ... Id=5285051 kun je de actuele ontwikkeling van de TTF-gasprijs volgen en op https://www.energiemarktinformatie.nl/beurzen/elektra/ https://www.nieuwestroom.nl/energiemark ... delsbeurs/ "APX-handelsbeurs" de ontwikkeling van de elektriciteitsprijs op de markt.
Op https://www.telegraaf.nl/financieel/711 ... aar-europa "’Gazprom houdt slag om arm met verder openzetten gaskraan naar Europa’". Dit kan er heel gemakkelijk toe leiden dat energie de komende weken nog vele malen duurder zal worden dan het de afgelopen week het geval was. Zeker wanneer Europa te maken krijgt met koud en windstil weer. Waarbij 1 m³ aardgas dan wel meer dan 10 Euro zal kunnen kosten en 1 kWh stroom ook meer dan 10 Euro. Met als gevolg dat iedere huishouden dan voor vele duizenden Euro's zal moeten bijbetalen en noodgedwongen leningen moet afsluiten, of het spaargeld moet opmaken om de energierekening nog te kunnen betalen en om niet afgesloten te raken.
Op https://www.telegraaf.nl/financieel/711 ... aar-europa "’Gazprom houdt slag om arm met verder openzetten gaskraan naar Europa’". Dit kan er heel gemakkelijk toe leiden dat energie de komende weken nog vele malen duurder zal worden dan het de afgelopen week het geval was. Zeker wanneer Europa te maken krijgt met koud en windstil weer. Waarbij 1 m³ aardgas dan wel meer dan 10 Euro zal kunnen kosten en 1 kWh stroom ook meer dan 10 Euro. Met als gevolg dat iedere huishouden dan voor vele duizenden Euro's zal moeten bijbetalen en noodgedwongen leningen moet afsluiten, of het spaargeld moet opmaken om de energierekening nog te kunnen betalen en om niet afgesloten te raken.
Ik kreeg het volgende bericht van ENECO,
(mijn jaarafrekening komt in april, dus ik wacht maar rustig af.
Ik dacht dat zij ieder moment de prijs konden aanpassen,
valt alweer mee!)
---------------------------------------------------------------------------------------------
Op dit moment hebben we te maken met stijgende energieprijzen in Europa. We kunnen ons voorstellen dat je je afvraagt wat dit voor jou betekent. We informeren je hier graag over.
Je hebt een Variabel Vrij contract (ook wel een ‘contract voor onbepaalde tijd’). Dit is een contract waarbij jouw leveringstarief voor een jaar lang gelijk blijft. Je tarief verandert dus maar één keer per jaar. Het moment waarop jij jouw jaarnota ontvangt, wijzigen de tarieven voor het komende jaar. Ondanks de stijgende tarieven in de markt nu, veranderen jouw tarieven voorlopig nog niet. Op dit moment hoef je dus niets te doen.
Omdat je een Variabel Vrij contract hebt, ben je altijd flexibel om op ieder moment te kiezen voor een ander type product.
(mijn jaarafrekening komt in april, dus ik wacht maar rustig af.
Ik dacht dat zij ieder moment de prijs konden aanpassen,
valt alweer mee!)
---------------------------------------------------------------------------------------------
Op dit moment hebben we te maken met stijgende energieprijzen in Europa. We kunnen ons voorstellen dat je je afvraagt wat dit voor jou betekent. We informeren je hier graag over.
Je hebt een Variabel Vrij contract (ook wel een ‘contract voor onbepaalde tijd’). Dit is een contract waarbij jouw leveringstarief voor een jaar lang gelijk blijft. Je tarief verandert dus maar één keer per jaar. Het moment waarop jij jouw jaarnota ontvangt, wijzigen de tarieven voor het komende jaar. Ondanks de stijgende tarieven in de markt nu, veranderen jouw tarieven voorlopig nog niet. Op dit moment hoef je dus niets te doen.
Omdat je een Variabel Vrij contract hebt, ben je altijd flexibel om op ieder moment te kiezen voor een ander type product.
16again
vindt dit leuk
Over het algemeen is er voor de meeste consumenten al energie ingekocht tegen oude inkoopprijzen en zullen consumentenprijzen voorlopig niet wijzigen. Alleen boeven als Enstroga en DGB hebben gespeculeerd op dalende inkoopmarkten en laten nu de consument opdraaien voor hun foute inschatting.
16again
vindt dit leuk
Ze houden wel 'twee slagen om de arm' waarmee ze, op het moment dat het hen uitkomt, kunnen ingrijpen in de tarieven, of zie ik dat verleerd ?
-
Op https://www.essent.nl/content/particuli ... ijzen.html "Stijgende energieprijzen:
wat te doen?" schrijft Essent daarover het volgende:
wat te doen?" schrijft Essent daarover het volgende:
Onder kopje "Meest gestelde vragen op een rij":Ik heb een contract met een vaste looptijd
Je zit goed en hoeft nu niets te doen. Je hebt je tarieven vastgezet en hiermee zekerheid tot het einde van je contract. De tarieven in je contract stijgen niet mee met de energieprijs.
Maar op https://www.essent.nl/content/Images/10 ... essent.pdf "Productvoorwaarden ZekerheidsGarantie" staat onder het kopje "Leveringsovereenkomst" het volgende:Wijzigen mijn tarieven in mijn contract?
Dit kan alleen zo zijn als je een variabel contract hebt. Bij dit contract veranderen elk jaar, meestal op twee momenten, de tarieven. De volgende wijziging is 1 januari 2022. Als klant met een variabel contract word je hier natuurlijk goed over geïnformeerd. Als je een contract hebt met een vaste looptijd zijn je tarieven bij het afsluiten van je contract helemaal vastgezet. Deze stijgen niet mee met de energieprijs.
Wat moet ik weten over faillissementen van energieleveranciers?
Maak je als klant bij Essent niet druk. De financiële positie van Essent is onveranderd sterk en geen enkele reden voor zorg.
Onder kopje "Leveringstarieven":5. Essent behoudt zich het recht voor de overeenkomst te herroepen, indien de einddatum van de huidige overeenkomst niet vervalt vóór de vermelde uiterlijke ingangsdatum of op grond van het feit dat het netwerkbedrijf in enkele gebieden in Nederland andere normaal- en daluren hanteert dan aangegeven. In dat geval wordt de klant persoonlijk op de hoogte gesteld en ontvangt de klant daar waar mogelijk een nieuw aanbod.
Betekent dat Essent bij klanten met een meerjarig vast contract eenzijdig het contract kan openbreken en deze klanten alsnog de huidige veel duurdere leveringstarieven kan opleggen?8. Essent behoudt zich het recht voor tarieven eenzijdig te wijzigen indien gewijzigde wet- en regelgeving dan wel maatregelen van overheidswege hier aanleiding toe geven.
ik hoop dat je je vergist,
ik lees eruit dat ze het pas verhogen(of verlagen hahaha) per einddatum van mijn eenjarig contract.
@misterzuinig: Essent maakt in de voorwaarden een uitzondering voor de dingen, waar Essent geen invloed op heeft. Concreet: waar Enexis niet het netwerk beheert, kunnen de dag- en nachturen afwijken van de eigen standaard plus maatregelen vanuit de overheid.
Nog concreter: als de regering besluit een minimum- of maximumprijs in te voeren, dan verandert Essent de prijzen. En als Liandon ineens besluit, dat in het weekend overdag het dagtarief geldt, dan volgt Essent. Kan ook lastig anders, wamt zij krijgen de meterstanden van Liandon.
Nog concreter: als de regering besluit een minimum- of maximumprijs in te voeren, dan verandert Essent de prijzen. En als Liandon ineens besluit, dat in het weekend overdag het dagtarief geldt, dan volgt Essent. Kan ook lastig anders, wamt zij krijgen de meterstanden van Liandon.
Waarom probeer je een zwarte piet bij de consument neer te leggen?
Allereerst, energie wordt niet op voorraad gelegd.
Wel worden er termijncontracten gesloten, waarbij partijen zich verplichten over een bepaalde termijn een hoeveelheid energie te leveren/af te nemen tegen vooraf vastgestelde prijs X.
Je suggereert dat dit vooraf betaald dient te worden, waar ik meer dan twijfels over heb.
Het zijn juist de kleine aanbieders die bewust nauwelijks termijncontracten afsluiten, en hopend op lage prijzen op spotmarkt op het laatste moment inkopen.
Dit is een bewust risico dat de aanbieders nemen, zeker wanneer het klantenbestand dat vooral bestaat uit vaste contracten.
Gaat het goed , dan maakt de ondernemer forse winst, gaat het fout , dan is het tranen met tuiten.
Prima dat faillisementen de markt opschonen.
-
Net even bij gl.com mijn gegevens ingevoerd. De jaar nota wordt, als ik op het aanbod van Inova, GewoonEnergie of Engie in zou gaan, bijna het drievoudige van wat ik nu kwijt ben. Dat is nogal een hap geld...
-
We hebben niet voor niets een contract afgesloten van 3 jaar. Zouden de prijzen dalen waren we ook de pineut. Ze wisten ook zeker dat we 3 jaar zouden blijven.
Als ze het maar niet zo gaan doen als met de benzine. Zodra de inkoopprijzen omhoog gaan dan gaan direct de prijzen omhoog, maar zodra de inkoopprijzen omlaag, dan duurt het even voor de prijzen omlaag gaan, omdat de voorraad nog voor die duurdere prijzen is gekocht. En die eerdere voorraad die tegen goedkope prijzen is ingekocht en tegen dure prijzen is verkocht, daar geldt dat dan niet voor?
-
Over een half jaar hebben we misschien een warme winter achter de rug, wordt er een massa aardgas door Nordstream 2 gepompt en is de Chinese economie in een recessie geraakt. En staat de gasprijs een kwart lager. Zomaar een scenario.
-
De stroomprijzen rijzen nu ook de pan uit. Wat een toestand.
Ik ben wel blij met onze zonnepanelen. We hebben overcapaciteit, dus met een elektrisch kacheltje erbij houden we hopelijk centjes over.
Ik ben wel blij met onze zonnepanelen. We hebben overcapaciteit, dus met een elektrisch kacheltje erbij houden we hopelijk centjes over.
-
Gevoelsmatig wordt het een gemiddelde winter. Niet extreem warm, ook niet extreem koud. Wel wat koude dagen, maar daar is het winter voor.
-
Denk toch eerder dat we een hete winter krijgen.