hallo,Mr P. Ik ga een keuken kopen en mij wordt geadviseerd om mijn apperatuur van dezelfde fabrikant te kopen omdat dan de garantie verlengd wordt (van 2 naar 5 jaar). Is het verstandig dit te doen
mijn inziens is dit pas verstandig als de gekozen apparaten voldoen aan al uw wensen. Want als het niet doet wat u wilt zult u het weinig of niet gebruiken, dan gaat het ook echt niet stuk in die 5 jaar.
Er kunnen een paar punten belangrijk zijn :
Plaatst u bijvoorbeeld een magnetron en een oven naast of bovenelkaar dan wilt u graag een fraai aangezicht en dus bijvoorbeeld de zelfde frontuitvoering (met name handgrepen).
Of u heeft gekozen voor een bepaalde serie, bijvoorbeeld Soltaire van Bosch, hierin staat de naam solitair behoorlijk op afgebeeld en dat wilt u dan op zowel afzuigkap als fornuis hebben staan.
Een koelkast (inbouw) kan dan gerust een ander merk zijn als de fabrikant van het fornuis nou net niet de indeling biedt die uw wenst.
Wat betreft die garantie dan?
U kiest vooor goede kwaliteit apparatuur met standaard 2 jaar garantie. Die fabrikant ziet graag dat u 4 of 5 apparaten bij hen afneemt i.p.v. 1 bij die en 1 bij die. Ook de keukenzaak vindt dat makkelijk want het scheelt toch administratief werk.
U, als koper, mag verwachten dat u een duurzaam produkt aanschaft waarvan de levensduur langer is dan 2 of 5 jaar. Dit is bij strafzaken een heikel punt.
Durft de fabrikant u bij 4 apparaten ineens wel 5 jaar garantie te geven dan kunnen we er veelal vanuit gaan dat het toch wel een goed produkt betreft.
Garanties zijn vaak bij verzekeringsmaatschappijen afgedekt middels verzekeringen (waarvan u niets merkt) en die verzekeringen baseren hun dekking op gemiddelde storingen van het betreffende bedrijf. Om de premies zo laag mogelijk te houden zal de apparatenleverancier er alles aan doen de storingen tot een minimum te beperken.
De conclusie : maak een keuze uit apparaten die zoveel mogelijk aan uw wensen voldoen. Bezoek desnoods een fabrieksshowroom (vrijwel elke apparatenfabrikant heeft die) en laat u voorlichten. Niet dat de keukenverkoper dat niet kan,maar de ontwikkelingen in apparatuur gaat soms zo snel dat de verkopers niet alles bij kunnen houden van elk merk.
Maak dan uw keuze. En moet u dan een keuze maken tussen wel blauwe bakjes in de koelkast i.p.v. grijze, maar wel met 5 jaar garantie dan lijkt mij de concessie eenvoudig.
Ik hoop dat uw vraag zo voldoende door mij (en collega's) is beantwoord.
Heeft u nog vragen stel ze dan gerust.
Mr.P.