Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract
Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract
7 okt kregen we te horen dat onze vaste tarieven voor stroom en gas verhoogd worden voor meer dan 50%.
En vandaag nieuw bericht dat het nog hoger gaat worden, meer dan 100 % als we klant blijven.
Maandbedrag gaat van 198 euro naar 525 euro.
Bizar
En vandaag nieuw bericht dat het nog hoger gaat worden, meer dan 100 % als we klant blijven.
Maandbedrag gaat van 198 euro naar 525 euro.
Bizar
Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract
Dan zou ik maar naar een ander gaan.
Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract
Je geef in de titel aan dat je een vast contract hebt, dan is het aanpassen van de energie contact niet toegestaan (zeer vermoedelijk).
Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl/ of de Consumentenbond. Ook kan je voor een bindend uitspraak naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... s/energie/
Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl/ of de Consumentenbond. Ook kan je voor een bindend uitspraak naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... s/energie/
Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract
Idem hier... vast jaarcontract, ga van € 210 naar € 539 per maand. Contact gehad met ACM, juridisch loket en nu rechtsbijstand ingeschakeld. Ook een reactie gehad van Enstroga op mijn bezwaar: overmacht. Dacht het niet.
16again
vindt dit leuk
Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract
Heb gisteren een mail van Essent gekregen, dat de prijzen stijgen.
Ook vertelden ze mij dat ik mij met mijn 3 jaar vast contract, er niks veranderd.
Ben nu blij dat ik niet bij 1 van de kleinere bedrijven zit.
Ook vertelden ze mij dat ik mij met mijn 3 jaar vast contract, er niks veranderd.
Ben nu blij dat ik niet bij 1 van de kleinere bedrijven zit.
sjohie
en Bram Bonnewel
vinden dit leuk
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract
Als ik dergelijke voorschotten zie, dan denk ik alleen maar hoe er bespaard kan worden. Bij een low budgetmaatschappij meer dan €200,- aan voorschot betalen lijkt er op dat er heel veel energie verloren zal gaan. Wellicht dat eens aanpakken, dat scheelt in de toekomst een hoop.
Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract
Kleine leveranciers zitten nu klem, die hebben niet het financiële vlees op de botten om deze klappen op te vangen, of de inkoopmacht van een groot bedrijf als Eneco of Vattenfall, die vaak ook nog eigen capaciteit opwekken.
Het is overal al gezegd, ze mogen niet zomaar per brief met het woordje "overmacht" een vast contract open breken, daar is de wetgeving, en oa ook de ACM, klip en klaar in.
Ik vermoed dat op de site van de consumentenbond of vereniging eigen huis, binnenkort wel een voorbeeldbrief komt om ze van repliek te dienen. Nog makkelijker is, als je die hebt, de rechtsbijstandverzekering meteen aan te haken.
Houdt er verder wel rekening mee, dat kleine clubs als dit, hierdoor simpelweg failliet kunnen gaan. Daarna zal u wel tegen de courante tarieven een nieuw contract af moeten sluiten, en dus voor hogere lasten komen te staan.
Het is overal al gezegd, ze mogen niet zomaar per brief met het woordje "overmacht" een vast contract open breken, daar is de wetgeving, en oa ook de ACM, klip en klaar in.
Ik vermoed dat op de site van de consumentenbond of vereniging eigen huis, binnenkort wel een voorbeeldbrief komt om ze van repliek te dienen. Nog makkelijker is, als je die hebt, de rechtsbijstandverzekering meteen aan te haken.
Houdt er verder wel rekening mee, dat kleine clubs als dit, hierdoor simpelweg failliet kunnen gaan. Daarna zal u wel tegen de courante tarieven een nieuw contract af moeten sluiten, en dus voor hogere lasten komen te staan.
Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract
Het kan nog wel gekker. Mijn relaas is vergelijkbaar met anderen en dus stuurde ik een email naar ENSTROGA:
Wij hebben op 7-10-2021 een email van u ontvangen aangaande ons contract met u over energielevering door u aan ons. Dit contract betreft het product: ‘Startpakket: Welkom bij ENSTROGA Stroom en Gas 5 jaar vast’ met een looptijd van 60 maanden en een vaste prijs. Dit contract is ingegaan op 1-10-2021. In uw email geeft u aan dat u onze tarieven, per 15-10-2021, voor gas verhoogt van € 0,86573/m3 naar € 1,2714/m3 en stroom van € 0,24798/kWh naar € 0,2940/kWh.
Ik ben het hier niet mee eens. In uw Algemene Voorwaarden, artikel 19.5 staat: ‘Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.’. In ons contract staat een vaste prijs voor een periode van 5 jaar dus hebben wij duidelijk afgesproken dat u de leveringstarieven niet mag veranderen. Ook heeft er geen wijziging plaatsgevonden in de overheidsheffingen of belastingen.
Graag zie ik dan ook een schrijven van uw kant dat u zich zult houden aan de tarieven zoals die vastgelegd zijn in het contract met contractnummer 440097290. Mocht u het niet eens zijn met mijn klacht dan hoor ik dat uiteraard ook graag in welk geval ik mijn klacht zal indienen bij de Geschillencommissie Energie.
Het lijkt me toch dat ik, voorzichtig formulerend, met deze email niet opgezegd heb. Desalniettemin kreeg ik vandaag een email van ENSTROGA waarin men mij mededeelde dat per 20/10 (over 5 dagen dus) de energieleverantie zal stoppen. omdat ik opgezegd had.
Ik heb net een case geopend bij de Geschillencommissie Energie maar dat kan lang duren.
Overigens las ik net dat ENSTROGA in Engeland failliet is gegaan.
Wij hebben op 7-10-2021 een email van u ontvangen aangaande ons contract met u over energielevering door u aan ons. Dit contract betreft het product: ‘Startpakket: Welkom bij ENSTROGA Stroom en Gas 5 jaar vast’ met een looptijd van 60 maanden en een vaste prijs. Dit contract is ingegaan op 1-10-2021. In uw email geeft u aan dat u onze tarieven, per 15-10-2021, voor gas verhoogt van € 0,86573/m3 naar € 1,2714/m3 en stroom van € 0,24798/kWh naar € 0,2940/kWh.
Ik ben het hier niet mee eens. In uw Algemene Voorwaarden, artikel 19.5 staat: ‘Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.’. In ons contract staat een vaste prijs voor een periode van 5 jaar dus hebben wij duidelijk afgesproken dat u de leveringstarieven niet mag veranderen. Ook heeft er geen wijziging plaatsgevonden in de overheidsheffingen of belastingen.
Graag zie ik dan ook een schrijven van uw kant dat u zich zult houden aan de tarieven zoals die vastgelegd zijn in het contract met contractnummer 440097290. Mocht u het niet eens zijn met mijn klacht dan hoor ik dat uiteraard ook graag in welk geval ik mijn klacht zal indienen bij de Geschillencommissie Energie.
Het lijkt me toch dat ik, voorzichtig formulerend, met deze email niet opgezegd heb. Desalniettemin kreeg ik vandaag een email van ENSTROGA waarin men mij mededeelde dat per 20/10 (over 5 dagen dus) de energieleverantie zal stoppen. omdat ik opgezegd had.
Ik heb net een case geopend bij de Geschillencommissie Energie maar dat kan lang duren.
Overigens las ik net dat ENSTROGA in Engeland failliet is gegaan.
Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract
Daar zou ik op reageren dat u deze mail hebt ontvangen en dat zij daarin per abuis hebben aangegeven dat u de overeenkomst hebt opgezegd c.q. ontbonden. U heeft slechts bezwaar gemaakt en dat u verwacht dat ze gewoon blijven leveren. De vraag is of de netbeheerder u zal afsluiten als u niet elders een overeenkomst heeft. Tegen de netbeheerder kunt u aangeven dat u een overeenkomst heeft met deze leverancier.
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract
Hoe kom je nu bij zo'n bedrijf terecht heb ik me altijd al afgevraagd. Eenmanszaak met een geregistreerd adres in een gedeeld kantorenpand van Regus met een Duitse eigenaar/directeur.
Jarenlang zijn wij, niet-overstappers bij de grotere energiebedrijven, uitgelachen, ondermeer op consumentenfora zoals dit. "Wàt? Zit jij bij de Nuon/Vattenfall/Eneco/etc. ? Je bent een dief van je eigen portemonnee!".
Misschien gaan we nu eindelijk begrijpen dat een gratis lunch niet bestaat - TANSTAAFL. Al die overstapbonussen en lagere prijzen gingen ten koste van de leveringszekerheid en zelfs bestaanszekerheid van de "leverancier" (want het was meer doorverkoper dan leverancier eigenlijk).
Energiekosten gaan omhoog ja, we betalen dus zowiezo meer allemaal maar ik ga er van uit dat mijn leverancier vooralsnog niet omvalt en ook geen rare capriolen hoeft uit te halen. Ik heb dus niet al die jaren een paar tientjes per jaar bespaard maar ach, dat was het me wel waard als ik zie wat er nu gebeurt...
Jarenlang zijn wij, niet-overstappers bij de grotere energiebedrijven, uitgelachen, ondermeer op consumentenfora zoals dit. "Wàt? Zit jij bij de Nuon/Vattenfall/Eneco/etc. ? Je bent een dief van je eigen portemonnee!".
Misschien gaan we nu eindelijk begrijpen dat een gratis lunch niet bestaat - TANSTAAFL. Al die overstapbonussen en lagere prijzen gingen ten koste van de leveringszekerheid en zelfs bestaanszekerheid van de "leverancier" (want het was meer doorverkoper dan leverancier eigenlijk).
Energiekosten gaan omhoog ja, we betalen dus zowiezo meer allemaal maar ik ga er van uit dat mijn leverancier vooralsnog niet omvalt en ook geen rare capriolen hoeft uit te halen. Ik heb dus niet al die jaren een paar tientjes per jaar bespaard maar ach, dat was het me wel waard als ik zie wat er nu gebeurt...
sjohie
en Albert1955
vinden dit leuk
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract
Dit geldt niet alleen voor energie, maar voor zo'n beetje alles. Zo lang er mensen zijn die alleen maar goedkoper willen, dan moeten er concessies gemaakt worden. Als we nu gewoon eens gaan leren dat iets een prijs heeft, dan komen we vanzelf weer op een gezonde markt terecht.newmikey schreef: ↑16 okt 2021 21:07Jarenlang zijn wij, niet-overstappers bij de grotere energiebedrijven, uitgelachen, ondermeer op consumentenfora zoals dit. "Wàt? Zit jij bij de Nuon/Vattenfall/Eneco/etc. ? Je bent een dief van je eigen portemonnee!".
Misschien gaan we nu eindelijk begrijpen dat een gratis lunch niet bestaat - TANSTAAFL. Al die overstapbonussen en lagere prijzen gingen ten koste van de leveringszekerheid en zelfs bestaanszekerheid van de "leverancier" (want het was meer doorverkoper dan leverancier eigenlijk).
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49
Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract
Waarom zou een consument niet voor een lager prijs mogen gaan? Niet iedereen wil of kan de hoofdprijs betalen voor een dienst of product. Als iets goedkoper aangeboden wordt dan maakt de consument daar terecht gebruik van. Consumenten zijn niet verantwoordelijk voor het omvallen van bedrijven als deze niet goed kunnen calculeren. Ik neem aan dat u ook liever € 1,50 voor een brood betaald dan € 5,00 ook als dat zou betekenen dat een bakker zou omvallen.NeoDutchio schreef: ↑16 okt 2021 21:19Dit geldt niet alleen voor energie, maar voor zo'n beetje alles. Zo lang er mensen zijn die alleen maar goedkoper willen, dan moeten er concessies gemaakt worden. Als we nu gewoon eens gaan leren dat iets een prijs heeft, dan komen we vanzelf weer op een gezonde markt terecht.newmikey schreef: ↑16 okt 2021 21:07Jarenlang zijn wij, niet-overstappers bij de grotere energiebedrijven, uitgelachen, ondermeer op consumentenfora zoals dit. "Wàt? Zit jij bij de Nuon/Vattenfall/Eneco/etc. ? Je bent een dief van je eigen portemonnee!".
Misschien gaan we nu eindelijk begrijpen dat een gratis lunch niet bestaat - TANSTAAFL. Al die overstapbonussen en lagere prijzen gingen ten koste van de leveringszekerheid en zelfs bestaanszekerheid van de "leverancier" (want het was meer doorverkoper dan leverancier eigenlijk).
Eveneens verwacht ik niet dat u € 2,00 gaat betalen voor een liter benzine als deze 300 meter verderop maar € 1,80 kost. Alles heeft inderdaad zijn prijs maar dat wil niet zeggen dat de consument niet verder mag kijken of het goedkoper kan.
Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract
Maar dan ook niet miepen als de leverancier plotseling de hoofdprijs vraagt of plotseling omvalt en u in de kou laat staan. Dat brood of die benzine kunt u binnen 5 minuten verderop ook halen. Dat energiecontract vernieuwt zichzelf ècht niet zó maar en even zonder zitten gaat ook niet.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑16 okt 2021 21:46Waarom zou een consument niet voor een lager prijs mogen gaan? Niet iedereen wil of kan de hoofdprijs betalen voor een dienst of product. Als iets goedkoper aangeboden wordt dan maakt de consument daar terecht gebruik van. Consumenten zijn niet verantwoordelijk voor het omvallen van bedrijven als deze niet goed kunnen calculeren. Ik neem aan dat u ook liever € 1,50 voor een brood betaald dan € 5,00 ook als dat zou betekenen dat een bakker zou omvallen.
Eveneens verwacht ik niet dat u € 2,00 gaat betalen voor een liter benzine als deze 300 meter verderop maar € 1,80 kost. Alles heeft inderdaad zijn prijs maar dat wil niet zeggen dat de consument niet verder mag kijken of het goedkoper kan.
Laat ik het in uw taal zetten: als uw bakker een brood van €1.50 verkoopt wat gemaakt is van meelafval ingekocht bij de vuilstort, vindt u het dan nog steeds geen probleem? En als die goedkope benzine van een kleine pomp achteraf onherstelbare schade aan uw auto blijkt te hebben toegebracht en de pomphouder is er vandoor?
Lagere prijzen in een fel bevochten concurrentieslag waarbij het product vrij standaard is hebben bijna altijd een niet zo'n positieve reden: minder service, lagere (leverings)zekerheid, hogere kosten, slechtere voorwaarden en ga zo maar door. Energieleveranciers, (ziektekosten)verzekeraars, openbaar vervoer bedrijven) hebben een bepaalde maatschappelijke functie die verder gaat dan uw broodje of tank benzine. Daar stel je andere eisen aan. U bent één van de mensen die dit niet lijken te begrijpen - u krijgt vanzelf de rekening gepresenteerd.
NeoDutchio
en Lady1234
vinden dit leuk
Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract
Ik ben ook nooit zo'n overstapper geweest.newmikey schreef: ↑16 okt 2021 21:07Misschien gaan we nu eindelijk begrijpen dat een gratis lunch niet bestaat - TANSTAAFL. Al die overstapbonussen en lagere prijzen gingen ten koste van de leveringszekerheid en zelfs bestaanszekerheid van de "leverancier" (want het was meer doorverkoper dan leverancier eigenlijk).
Energiekosten gaan omhoog ja, we betalen dus zowiezo meer allemaal maar ik ga er van uit dat mijn leverancier vooralsnog niet omvalt en ook geen rare capriolen hoeft uit te halen. Ik heb dus niet al die jaren een paar tientjes per jaar bespaard maar ach, dat was het me wel waard als ik zie wat er nu gebeurt...
1 keer overgestapt naar lager 3-jarig vast tarief, en 400,- euro welkomst bonus.
Als je denkt dat het om een paar tientjes gaat, slaap vooral door.
Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract
Eén keer overgestapt in hoeveel jaar? Je hebt toch niet elk jaar die 400 gekregen? Je bent één keer overgestapt en zit vervolgens voor 3 jaar vast. Dat is €133 per jaar terwijl de energietarieven de afgelopen jaren fors hebben gefluctueerd en consumenten met variabele tarieven het beter lijken te hebben gedaan dan die met de duurdere termijn contracten. (https://opendata.cbs.nl/statline/?dl=33 ... 2NED/table)
En zo bliven er dus "een paar tientjes" per jaar over, tenminste àls er al iets overblijft. Meestal hebben overstappers aan het eind van de rit méér betaald, zo werkt het systeem. Er groeit immers géén geld aan bomen, wèl aan consumenten.
Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract
Je kon ook overstappen tussen “betrouwbare” bedrijven, die dus groot genoeg zijn om een tegenvaller op te vangen.
Maar goed, niemand zit zonder gas of stroom. Voor dat broodje of tank benzine moet je misschien een stukje verder lopen of rijden.
Maar goed, niemand zit zonder gas of stroom. Voor dat broodje of tank benzine moet je misschien een stukje verder lopen of rijden.
xflorisx
en klaartje59
vinden dit leuk
Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract
Kijken kan natuurlijk altijd, en dat moet je ook zeker doen als consument. Echter moet je er wel voor waken dat je niet in sprookjes trapt die achteraf te mooi zijn om waar te zijn, en doe je dat wel, ga neem dan ook je verantwoordelijkheid en ga niet lopen jammeren als er eens bij inschiet wanneer een bedrijf failliet gaat.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑16 okt 2021 21:46Alles heeft inderdaad zijn prijs maar dat wil niet zeggen dat de consument niet verder mag kijken of het goedkoper kan.
Je moet geen dief zijn van je eigen portemonnee, echter kan je ook een dief van je eigen portemonnee zijn door te kopen bij bedrijven die zaken te goedkoop in de markt zetten. Altijd voor het goedkoopste kan zal zeker niet altijd het verstandigst zijn.
Lady1234
vindt dit leuk
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Enstroga energie verhoogt twee keer tarieven bij vast contract
U blijft maar hameren op dat bedrijven kunnen omvallen, maar daar gaat het niet om. Het gaat er om dat alles een prijs heeft.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑16 okt 2021 21:46Consumenten zijn niet verantwoordelijk voor het omvallen van bedrijven als deze niet goed kunnen calculeren. Ik neem aan dat u ook liever € 1,50 voor een brood betaald dan € 5,00 ook als dat zou betekenen dat een bakker zou omvallen
Dit is precies wat ik bedoel. De grondstoffen heeft voor iedereen zo'n beetje dezelfde prijs, personeel kost ook hetzelfde en marge kan je nog eens een procentje in schuiven. Oftewel, hetzelfde product heeft zo'n beetje dezelfde kostprijs. Een lagere prijs komt ergens vandaan. Zo lang mensen dat niet snappen zal prijs belangrijker zijn dan kwaliteit. Maar vervolgens klagen ze wel over die kwaliteit.newmikey schreef: ↑16 okt 2021 22:00Laat ik het in uw taal zetten: als uw bakker een brood van €1.50 verkoopt wat gemaakt is van meelafval ingekocht bij de vuilstort, vindt u het dan nog steeds geen probleem? En als die goedkope benzine van een kleine pomp achteraf onherstelbare schade aan uw auto blijkt te hebben toegebracht en de pomphouder is er vandoor?