Lady1234 schreef: ↑13 okt 2021 22:48
En ventileren moet je sowieso. Om één kamer te verwarmen, is er niets mis met een oliekachel op zuivere petroleum. Maak een uitstapje naar België en sla “voordelig” in.
Dat is voor mij te ver, maar Steenwijk lijkt een goed alternatief. De link staat in dit topic, waarvoor dank. Het scheelt ongeveer 1 euro per liter met de huismerken van Zibro en Qlima.
Het idee om petroleum als hoofdverwarming te gebruiken, heb ik laten varen, dat levert idd geen besparing op (ik ga vanaf december 1,06 euro voor gas betalen plus 20 cent leveringskosten. Geen idee of dat goedkoop of duur is. Het totale energie voorschotbedrag wordt 135 euro/mnd voor een hoekhuis van 80 m2).
Maar om 's morgens de ergste kou uit de keuken te krijgen is de kachel die ik op het oog heb misschien geschikt. Het duurt als het straks gaat vriezen veel te lang omdat warme lucht eerst opstijgt en die warme deken maar heel langzaam zakt naar de plek waar ik grotendeels de dag doorbreng, daar hangt geen radiator. Voor die eerste 2 uur van de dag zou zo'n petroleumkachel ideaal zijn. Een elektrisch kacheltje bevalt me niet, dan krijg ik warme voeten maar het hoofd blijft koud.
Voor CO2 ben ik niet bang, het huis heeft sensoren die de afzuiging bedienen en de kachel zelf ook, hij slaat af als de waarde te hoog wordt. Uiteraard het raam op een kier voor verse lucht. Ik ga het gewoon proberen en als het niet bevalt kan het kacheltje altijd weer verkocht worden.