Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
16again

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door 16again »

scontra schreef:
27 okt 2021 20:12
Zonder gebruik te maken van de digitale wereld komt u niet meer aan contante pecunia !
Een klusser kan toch zwart betaald worden? De klusser komt dan zonder de digitale wereld aan cash.

peter17111962

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Dit wil dus ook zeggen dat veel mensen dan ook niet meer op verkoopsites iets kunnen
verkopen. Er zijn namelijk nog erg veel mensen die niet doen aan internetbankieren.
En zonder contant geld kan er dan niets meer op verkoopsites worden verkocht.
Dan krijg je de volgende situatie. De koper doet iets met zijn telefoon en zegt: Ik heb
het geld nu aan U overgemaakt, Als U dat even controleert dan kan ik dat ding meenemen,
Er zullen weinig kopers blij zijn als die te horen krijgt van: Controleren of dat U dat bedrag
werkelijk heeft bijgeschreven weet ik pas als over 2 weken de postbode mijn bankafschrift
heeft gebracht.

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

16again schreef:
27 okt 2021 21:22
scontra schreef:
Zonder gebruik te maken van de digitale wereld komt u niet meer aan contante pecunia !
Een klusser kan toch zwart betaald worden? De klusser komt dan zonder de digitale wereld aan cash.

En zonder contact geld geen zwarte betalingen meer. Win win noem ik dat. Het is eerlijker voor iedereen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
scontra schreef:
Altijd mooi hoe het argument van de uitzondering tot regel wordt gemaakt.

PeterPeters1966

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

16again schreef:
scontra schreef:
En hoe kom je aan die cash? Die komt uiteindelijk ergens uit de muur. Via de digitale wereld dus. Een bankbiljet gaat gemiddeld 13 maanden mee, en wordt dan vervangen door nieuw dus er kan ook niet een oneindige keten van zwart geld bestaan.

(En zelfs voor vals geld heb je tegenwoordig digitale middelen nodig.)

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
28 okt 2021 13:53
16again schreef:
]Een klusser kan toch zwart betaald worden? De klusser komt dan zonder de digitale wereld aan cash.
Uitzondering? Ken jij dan de omvang van dit soort betalingen?
En dan heb ik seks en drugs in het achterhoofd.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of gewoon een klusje na werktijd. Hoeft geen seks of drugs te zijn.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Poetsvrouwen, weet ik hoeveel dingen er nog contant gebeuren.

Moneyman

16again schreef:
28 okt 2021 18:47
Moneyman schreef:
28 okt 2021 13:53
16again schreef:
]Een klusser kan toch zwart betaald worden? De klusser komt dan zonder de digitale wereld aan cash.
Uitzondering? Ken jij dan de omvang van dit soort betalingen?
En dan heb ik seks en drugs in het achterhoofd.
Wil je serieus stellen dat niet legaal geld, maar zwart geld de hoofdregel is?

Lady1234

Legaal geld is zeker de hoofdregel, maar zwart, dus contant, geld is niet slechts een voetnoot.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Bij een groothandel voor bouw en industrie bordje op de balie: omdat onze bank 5 euro kosten in rekening brengt per biljet van 200 of 500 euro, zijn wij genoodzaakt u deze kosten door te berekenen, wanneer u betaalt met biljetten van 200 of 500 euro.

Ik zie kansen voor een nieuw bedrijf met bankvergunning om het contante betalingsverkeer goedkoper af te handelen door dit gedrag van de Nederlandse grootbanken.

Moneyman

Jablan schreef:
02 nov 2021 08:53
Ik zie kansen voor een nieuw bedrijf met bankvergunning om het contante betalingsverkeer goedkoper af te handelen door dit gedrag van de Nederlandse grootbanken.
Die kosten worden doorberekend omdat die kosten ook gemaakt worden. Hoe zou dat nieuwe bankbedrijf dat goedkoper moeten doen?

Jablan
Contacteer:

Die kosten zijn nooit 5 euro per biljet. Dat is een politiek tarief, heeft niets met de werkelijke kosten te maken. Wat zou je met biljetten van 5 euro moeten als het afhandelingstarief voor alle coupures op 5 euro wordt gezet?

We zitten zelf o.a. bij de Erste Group en daar hangt het tarief af van het type rekening. Op de zakelijke rekeningen is het afstorten van geld of gratis (rekening is per maand iets duurder) of een klein bedrag (per maand lager Kontoführungsgebühr). Het verschil is kleiner dan 5 euro per maand.
Met een fijn voordeel: Erste Group gebruikt recycling automaten. Afgestort geld wordt in de automaat gezeefd en als de biljetten nog goed zijn (schoon, niet versleten), worden ze direct gebruikt voor gelduitgifte.

Moneyman

Jablan schreef:
02 nov 2021 09:43
Die kosten zijn nooit 5 euro per biljet. Dat is een politiek tarief, heeft niets met de werkelijke kosten te maken. Wat zou je met biljetten van 5 euro moeten als het afhandelingstarief voor alle coupures op 5 euro wordt gezet?
Ik geloof om te beginnen ook al niet dat de bank daadwerkelijk 5 euro per biljet in rekening brengt.

Jablan
Contacteer:

Mwa ... Rabobank Tarieven Zakelijk Betalingsverkeer laat op bladzijde 13 de andere kant van 'gratis' zien. Kan mij wel voorstellen, dat een gemiddeld MKBedrijf met veel transacties er moeite mee heeft.

Moneyman

Jablan schreef:
02 nov 2021 18:58
Mwa ... Rabobank Tarieven Zakelijk Betalingsverkeer laat op bladzijde 13 de andere kant van 'gratis' zien. Kan mij wel voorstellen, dat een gemiddeld MKBedrijf met veel transacties er moeite mee heeft.
Dan zie ik daar een bedrag van 5 euro per sealbag, niet per biljet, en €0,05 (!) per biljet. Nogal een verschil met de eerder door jou genoemde 5 euro per biljet.

Jablan
Contacteer:

Jup, het zijn de tarieven van dit jaar. Nog geen tarieven voor volgend jaar gevonden.

Ondertussen verder gekeken. ING zakelijk is iets duurder dan de Rabobank. Regiobank hanteert voor MKB/ZZP bij afstorten een tarief tot max. 25,00 per storting. Op Zakelijk bankieren kun je nog meer tarieven vinden.

Die 5 euro komt nog wel ergens tevoorschijn en anders is het een gemiddelde voor wat afstorten kost tegenwoordig per biljet.

Lady1234

“Die 5 euro komt nog wel ergens tevoorschijn en anders is het een gemiddelde voor wat afstorten kost tegenwoordig per biljet”

Maar het is dus niet per biljet.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Er zal ook maar een keer de opmerking komen: ik zat ernaast en het zit anders dan ik zei :roll: :mrgreen:

Jablan
Contacteer:

Nou, ik ben afgegaan op het bordje op de toonbank. Als je nog weinig contante transacties hebt, kom je snel op zo'n bedrag per biljet.

En alsjeblieft, hier de ABN-AMRO zakelijke prijslijst voor 2022. Als je dit narekent, zit je zo op 5 euro per biljet bij de 200/500 euro biljetten.
angel1978 schreef:
02 nov 2021 20:42
Er zal ook maar een keer de opmerking komen: ik zat ernaast en het zit anders dan ik zei :roll: :mrgreen:
Ja, je zal ook maar een keer echt inhoudelijk reageren in plaats van eeuwig en altijd dit type opmerkingen te plaatsen, die opgeteld toch een aardige persoonlijke aanval vormen. Niet alleen in mijn richting, ook richting anderen doe je dit. Wat doe je hier? :roll: :mrgreen:

Gesloten