Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

witte angora
Berichten: 31963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
09 nov 2021 20:21
Willen we van het virus afkomen, zijn er twee opties. Of iedereen vaccineren of een vijfde golf (met een nieuwe variant) met een hoog dodental accepteren. (Ik neem het hier mee, omdat de kristallen bol van deze viroloog erg goed is afgesteld.)
Iedereen vaccineren gaat het dus niet worden. Blijft één ding over.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
09 nov 2021 22:19
Iedereen vaccineren gaat het dus niet worden. Blijft één ding over.
Ik hoop serieus, dat het niet via die route moet. Nieuwe variant => Hoog dodental => Grote maatschappelijke druk => Regering gaat overstag. => Alsnog iedereen een vaccin.

Weer actueel geworden en een klein beetje uitgebreid:
Sleeplijst voor later, ooit, als alles achter de rug is schreef:
  1. Betere communicatie met burgers. => voorbeelden: NS/Dagjesmensen, Mondkapjes/OV, Oproep Rutte aan jongeren, maximum aantal personen in een ruimte of buiten
  2. Voorziening tussen thuis en ziekenhuis ontbreekt (Duitsland: Reha)
  3. Traag/verkeerd reageren door huisartsen en assistenten
  4. Te weinig capaciteit, overal, met onmogelijke morele dilemma's als gevolg
  5. Minstens net zoveel standaard Intensieve Zorg-bedden als de Belgen (die hebben er standaard 2000, wij 1150).
  6. Te lage vergoedingen voor ambulante zorg, zodat er nu geen geld is voor extra voorzorgsmaatregelen en de zorg wordt stopgezet.
  7. Reguliere zorg onbeperkt door laten gaan. Speciale ziekenhuizen voor epidemie-patiënten
  8. Volgende keer direct een landelijk coördinatiecentrum opzetten en operabel maken, zoals we nu ( te laat ) hebben.
  9. Het leger direct inzetten voor distributie/ beveiliging etc. (wanneer andere diensten overbelast raken)
  10. Bij beperkingen ook aandacht voor geestelijke gezondheid. Hoe draai je niet doorrrrrr?
  11. Adviezen WHO echt opvolgen (testen, basisregels)
  12. Productie van genees- en hulpmiddelen in Europa in plaats van Azië
  13. Veel sneller reageren/vergunningen zo snel mogelijk (binnen enkele uren) verlenen (mondkapjes)
  14. Woonzorgcentra dezelfde prioriteit geven als ziekenhuizen
  15. Extra onderzoek naar invloed van externe factoren zoals luchtkwaliteit, omgeving (stad/platteland)
  16. De tweederangs inwoners van het land niet vergeten. Arbeidsmigranten, Asielzoekers.
  17. Adviezen vaker aanpassen aan de actuele situatie
  18. Media: alles in perspectief plaatsen (Paniekreacties op bijwerkingen van vaccins)
  19. - Creatief vaccineren (van oud naar jong of van jong naar oud; afwijken van adviezen fabrikanten; trage start)
  20. - De voor- en nadelen van een Coronapas.
Wat hoort hier nog bij of kan eruit?

Nijogeth
Berichten: 10518
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Eerder die vijfde golf met hoog dodental accepteren, zodat we eerder klaar zijn met deze hele onzin?

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou deze oma ziet haar kinderen en kleinkinderen, want ze zijn allemaal volledig gevaccineerd, afgezien van een achterkleinkind want nog veel en veel te jong, en één kind gelukkig zelfs driemaal. Ook mijn vrienden en kennissen zijn gevaccineerd, en ook hun kinderen, dus ik ben niet geïsoleerd en ik hoef mij ook niet te isoleren.

En als iedereen dat nou even doet, is het probleem binnen de kortste keren uit de wereld.

Maar misschien doet men dat pas als men niet meer kan gaan skiën in Oostenrijk, of een strandvakantie kan hebben naar Verweggistan.

Want dan wegen de “principes” niet meer zo zwaar.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 09 nov 2021 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 31963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen idee, Jablan. Opvallend is punt 2. Ziekenhuizen in Limburg kunnen het aantal Coronapatiënten niet meer aan. Eén van de redenen die gegeven wordt (zie NOS-link) is dat sommige ouderen thuiszorg nodig hebben, maar dat is er niet - met als gevolg dat ze langer in het ziekenhuis blijven dan nodig is.

Kennelijk is er niets, maar dan ook niets gedaan met de kennis die er vorig jaar al was.

https://nos.nl/artikel/2405022-limburgs ... aar-elkaar

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Laat je verd***e vaccineren. Dan is de ellende te overzien.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door moederslink »

Het is eigenlijk vrij simpel uit te leggen en te verkopen:
dit virus heeft ons allemaal overvallen , er zijn in ijltempo vaccins ontwikkeld die hebben wel degelijk geholpen. De meeste gevaccineerden zijn gewoon niet op de IC gekomen, laat staan overleden.

En nu : de varianten rukken op, de bescherming van het 1e en 2e vaccin neemt af, zeker bij ouderen, ergo er moet een 3e prik, een booster bij.

Laten we die nu ook gewoon nemen en laten we nu eens domweg accepteren dat er vaccins zijn die ons beschermen tegen ernstig ziek worden en zelfs overlijden.

We worden beschermd tegen het influenza virus, tegen Tetanus, indien nodig, tegen slangenbeten, tekenbeten, overal nemen we een pilletje tegen, een hoestdrank, een neusspray , we laten de nodige prikken zetten wanneer we perse naar exotische oorden willen vliegen, we willen ook behandeld worden wanneer we op de IC of gewoon in het ZH belanden, krijgen infusen en noem maar op, dat laten we allemaal toe. En overal zitten toch bijwerkingen aan vast?
We worden toch niet met een dodelijk gif ingespoten met deze vaccins?

Waaruit bestaat toch de angst, de onwil, het protest tegen iets waardoor we uit deze pandemie kunnen komen??
Het is ook nog eens asociaal tov al die honderden die op een noodzakelijke behandeling wachten die mogelijk daardoor nog eens vroegtijdig komen te overlijden?
Het zullen je dierbare zieken maar zijn!

Het is een feit dat we onvoldoende capaciteit hadden/hebben , te weinig gekwalificeerd personeel, maar het is nu zinloos om daar over te blijven jeremieren.
Nu kunnen we de zorginfarten helpen voorkomen door je aan alle maatregelen te houden en je te laten vaccineren.
Dat verlaagt per direct de druk!

Geen Carnaval, geen Sinterklaasintochten, geen events, geen mensenmassa's.
Beseffen degenen die in die massale ( protest) bijeenkomsten bijeenkomen dat zij en zij alleen de grootste verspreiders zullen worden of al zijn ?
Waar zit je gezonde verstand of is het nationale IQ dramatisch gedaald?

Of koersen we dan maar af op een lockdown of wéér een avondklok of ouderen te isoleren om dan op die manier de boel wat in te dammen? Besef dat dát zal gaan ten koste van de maatschappij , de economie, de psychische ellende ( in willekeurige volgorde ).

Vaccineren is op korte termijn de enige uitweg plus je houden aan alle maatregelen (die gewoon te doen zijn hoor!)

Dit gepolder, dit trage acteren , dit afwachten, praten , weer praten , waardeloos , vind ik dat.
Leidt dit volk toch eens krachtig! Het zijn op de 17 miljoen maar relatief gezien toch maar een paar 100.000 die geen vaccins willen?
Dan ook niet vliegen, niet gaan wintersporten. Helaas, jammer dan.

Amen .....ik heb gezegd ....rond middernacht 🤔🤭.
Ik ben dit getrut zo zat !

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
09 nov 2021 23:27
Nou deze oma ziet haar kinderen en kleinkinderen, want ze zijn allemaal volledig gevaccineerd, afgezien van een achterkleinkind want nog veel en veel te jong, en één kind gelukkig zelfs driemaal. Ook mijn vrienden en kennissen zijn gevaccineerd, en ook hun kinderen, dus ik ben niet geïsoleerd en ik hoef mij ook niet te isoleren.

(….)
Het is al heel lang bekend dat juist thuis de meeste besmettingen plaatsvinden. Op de volgende plaatsen staan de horeca en de werkplekken.
Ik neem aan dat uw kinderen naar hun werk gaan en uw kleinkinderen naar school of een opvang gaan?
Dus ook zij kunnen besmettingen doorgeven aan elkaar en aan u. Aangezien u al op leeftijd bent, is de kans toch wel aanwezig, ondanks uw vaccinatie, dat u door één van hen besmet wordt. Zij zullen daar zelf misschien weinig van merken, maar u wel.
Ik vind het dan ook te kort door de bocht om maar te blijven roepen: ik hoef mij niet te isoleren. Juist op dit moment, met de gigantische stijging van besmettingen, zou ik weer heel voorzichtig zijn met bezoek ontvangen en op bezoek gaan.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

Nou, Moederslink, wij zijn net zo zat. Tijd voor wat kleine lichtpuntjes :)

Zoon vindt dat ik bij de samenvatting van de podcast een link erbij had moeten zetten. Celine Dion, My heart will go on.
Als we toch in de liedjes gaan, dan ook 'Geef mij je angst' van André Hazes, graag in de versie van Guus Meeuwis. Voor het landsbestuur, dat verlamd is door irrationele angsten.

Nog meer? Een van de regelmatige weekendgasten mocht van zijn ouders geen vaccin. Hij is nu gevaccineerd zonder dat de ouders het weten. Actie van zoon en man 8)
Rond de herfstvakantie is ons kleintje door de juf naar huis gestuurd. Wat doe je dan? Je gaat eerst naar ons huis voor wat troost. (Maar ik doe echt mijn best niet in mijn hand te hoesten.) De twee weken daarna hebben we hem nog vaker over de vloer gehad, want spelen met de andere kleintjes mocht ook niet en de hele dag thuisblijven is saai, als je gewend bent elke middag een paar uur buiten te zijn. Hij was een klein beetje verkouden - vier keer getest en vier keer negatief.
Net zo positief: geen besmettingen op de school van zoon. Het systeem met spreiding en blokuren betaalt zich uit.

Zelf zijn we met onze eigen bekenden en vrienden aan het sparren over een nieuw uitgaanscentrum. Door Corona moest het oude dicht, is nu definitief gesloten, en voor alternatieven moet je ver rijden. Er is een gat in markt gevallen, dus hoe vullen we dat op?

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lowieze »

AD.nl: “ Ingewijden laten weten dat het kabinet nu waarschijnlijk 'meer dan ooit' naar het OMT luistert wat betreft nieuwe maatregelen. Die zouden nu dan ook nog niet op tafel liggen, zeggen bronnen. Het kabinet zou vooral eerste signalen willen zien dat mensen hun gedrag hebben veranderd, bijvoorbeeld door minder te reizen binnen Nederland. Als die signalen uitblijven, zijn maatregelen waarschijnlijker. “

Eerste signalen willen zien dat mensen hun gedrag hebben veranderd? Is dit weer een gevolg van het beruchte polderen in Nederland?
Ik geloof nu toch echt dat het kabinet ziende blind en horende doof is. Wat moet er nog gebeuren voordat er weer harde maatregelen genomen worden?

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
10 nov 2021 09:24
AD.nl: “ Ingewijden laten weten dat het kabinet nu waarschijnlijk 'meer dan ooit' naar het OMT luistert wat betreft nieuwe maatregelen. Die zouden nu dan ook nog niet op tafel liggen, zeggen bronnen. Het kabinet zou vooral eerste signalen willen zien dat mensen hun gedrag hebben veranderd, bijvoorbeeld door minder te reizen binnen Nederland. Als die signalen uitblijven, zijn maatregelen waarschijnlijker. “

Eerste signalen willen zien dat mensen hun gedrag hebben veranderd? Is dit weer een gevolg van het beruchte polderen in Nederland?
Ik geloof nu toch echt dat het kabinet ziende blind en horende doof is. Wat moet er nog gebeuren voordat er weer harde maatregelen genomen worden?
Ik ga er vanuit dat het kabinet wil zien dat er voldoende draagkracht aanwezig is onder de bevolking om extra maatregelen te nemen. Je kunt keihard gaan ingrijpen en op elke hoek militairen gaan plaatsen om te handhaven, maar waarschijnlijk ga je alleen de bevolking tegen je in het harnas jagen en krijg je een tegengestelde reactie van datgene wat je wil. Het een kan niet zonder het ander, dus tenzij je keihard gaat handhaven en straffen en mensen bang gaat maken, zul je moeten zorgen voor voldoende draagkracht voordat je mensen zover krijgt om hun gedrag te laten veranderen.

witte angora
Berichten: 31963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
10 nov 2021 09:24
Het kabinet zou vooral eerste signalen willen zien dat mensen hun gedrag hebben veranderd, bijvoorbeeld door minder te reizen binnen Nederland. Als die signalen uitblijven, zijn maatregelen waarschijnlijker. “
Die signalen zie ik eerlijk gezegd niet. Maar ik heb ook nergens een advies gelezen om minder te reizen, als ik eerlijk mag zijn. Wel een advies om meer thuis te werken. Wordt dat er dan mee bedoeld?

Vager dan dit kan haast niet. En een volgende lock-down lijkt langzamerhand onvermijdelijk.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb Pfizer gehad. Een kind plus aangetrouwd kind werkt thuis, een aangetrouwd kind is met pensioen, ander kind werkt ambulant. Twee kleinkinderen werken thuis, een andere werkt al die tijd al gewoon, aangetrouwd kleinkind ook, achter kleinkind gaat een dagje naar de crèche. Iedereen is uiterst zorgvuldig in het zich houden aan de maatregelen.

Mijn antistoffen zijn niet getest. Kan ik een derde prik krijgen, dan neem ik die uiteraard.

ZeerPrivé
Berichten: 6041
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Grappig, 2 reacties van 2 mensen die beiden zeer frequent kritiek leveren op 'anderen' die de regels niet serieus nemen en ondertussen maken ze zelf zo hun eigen regeltjes.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jose2501 schreef:
10 nov 2021 10:33
Studie in Science onder 800.000 veteranen in Amerika.
Vaccin van Janssens na 6 maanden nog 13 procent effectief
Modena nog 42 procent.
Pfizer nog 57 procent.
Doorgeven van virus was nagenoeg gelijk tussen gevaccineerden en ongevaccineerden

Nederlands onderzoek: in de maand oktober waren in het ziekenhuis opgenomen patiënten 44 procent volledig gevaccineerd. Bijna allemaal ouderen.

Hoezo coronapas denk ik dan.
Hoezo lockdown voor iedereen denk ik dan.
Bronvermelding..
Duiding van wat je schrijft ( wat is effectief )?

Zo moeilijk moet het toch niet zijn :evil:

ZeerPrivé
Berichten: 6041
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

‘Prik ouderen en kwetsbaren zo snel mogelijk nog een keer’
Ouderen en kwetsbaren moeten zo snel als dat kan een extra coronaprik krijgen, net als zorgmedewerkers die met Jansen zijn gevaccineerd. Dat stellen vaccinexperts in het AD.

Haast is geboden, omdat de vaccins minder goed beschermen dan gehoopt. Uit onderzoek onder bijna 800 duizend Amerikaanse veteranen, gepubliceerd in het tijdschrift Science, blijkt bijvoorbeeld dat het Janssen-vaccin na een half jaar nog maar 13 procent effectief is in het voorkomen van besmettingen. De vaccins van Pfizer/BioNtech en Moderna doen het beter, maar ook daar daalt de bescherming sterk. Moderna komt na een half jaar uit op 42 procent, Pfizer/BioNtech op 57 procent.

Tegen ernstige ziekte en overlijden beschermen de vaccins nog wel goed, maar ouderen lopen het meeste gevaar als ze besmet raken na hun volledige vaccinatie. Uit cijfers van het RIVM bleek vorige week dat 44 procent van de patiënten die in oktober in het ziekenhuis terecht kwamen, volledig gevaccineerd was. Het merendeel van deze mensen was ouder dan 70. Ook de kans dat gevaccineerden het virus overdragen groeit naarmate de tijd vordert, blijkt uit een studie van de Oxford-universiteit.

‘Op langere termijn kun je stellen dat één prik met Janssen, als je kijkt naar de kans op besmetting, geen impact meer heeft’, zegt Ger Rijkers, medisch immunoloog van het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bb9d3887/

https://www.ad.nl/gezond/experts-dringe ... ~a6e5de58/

https://www.science.org/doi/10.1126/science.abm0620#F2

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Plan was om in december te beginnen met 80-plussers en inwoners van zorginstellingen” lees ik in de link van het AD.

Veel te laat, voordat dan de 60-plussers aan de beurt zijn die AstraZeneca hebben gehad, is het wel februari.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door sjohie »

Jose2501 schreef:
10 nov 2021 10:33
Studie in Science onder 800.000 veteranen in Amerika.
Vaccin van Janssens na 6 maanden nog 13 procent effectief
Modena nog 42 procent.
Pfizer nog 57 procent.
Doorgeven van virus was nagenoeg gelijk tussen gevaccineerden en ongevaccineerden

Nederlands onderzoek: in de maand oktober waren in het ziekenhuis opgenomen patiënten 44 procent volledig gevaccineerd. Bijna allemaal ouderen.

Hoezo coronapas denk ik dan.
Hoezo lockdown voor iedereen denk ik dan.
Dat zijn volgens mij cijfers over de besmettingsraad van een gevaccineerd persoon, echter is dat een erg nauwe kijk op vaccinatie. Die draagt namelijk ook bij, aan het voorkomen van een serieus verloop van ziekte, ziekenhuis- of IC-opname. En daartoe zijn vaccinaties >6 maanden nog wel steeds effectief.

ZeerPrivé
Berichten: 6041
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

sjohie schreef:
10 nov 2021 11:24
Jose2501 schreef:
10 nov 2021 10:33
Studie in Science onder 800.000 veteranen in Amerika.
Vaccin van Janssens na 6 maanden nog 13 procent effectief
Modena nog 42 procent.
Pfizer nog 57 procent.
Doorgeven van virus was nagenoeg gelijk tussen gevaccineerden en ongevaccineerden

Nederlands onderzoek: in de maand oktober waren in het ziekenhuis opgenomen patiënten 44 procent volledig gevaccineerd. Bijna allemaal ouderen.

Hoezo coronapas denk ik dan.
Hoezo lockdown voor iedereen denk ik dan.
Dat zijn volgens mij cijfers over de besmettingsraad van een gevaccineerd persoon, echter is dat een erg nauwe kijk op vaccinatie. Die draagt namelijk ook bij, aan het voorkomen van een serieus verloop van ziekte, ziekenhuis- of IC-opname. En daartoe zijn vaccinaties >6 maanden nog wel steeds effectief.

Uit cijfers van het RIVM bleek vorige week dat 44 procent van de patiënten die in oktober in het ziekenhuis terecht kwamen, volledig gevaccineerd was.

En al komen ze dan misschien niet op de IC, ze nemen wel een bed op de verpleegafdeling in beslag. Ze worden volgens mij niet ergens op de grond gelegd.

16again
Berichten: 16396
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

Ik sprak gister met verzorgingstehuis over opname 90+ jarige tante.
Tekenend dat men niet alleen geinteresseerd was of tante gevaccineerd was, maar ook wanneer dat had plaats gevonden.

Gesloten