Pakket zoekgeraakt PostNL

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
melvin.kef
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jun 2017 13:57
Contacteer:

Pakket zoekgeraakt PostNL

Ongelezen bericht door melvin.kef »

Even de situatie schetsen.

Ik heb ooit een laptop gekocht via een webshop, geen probleem verder met de levering.

Maar hij moest terug voor reparatie, vanwege garantie.

Ik kreeg de optie om het zelf in te pakken en middels een verzendlabel van PostNL van de betreffende webwinkel. Zo gezegd, zo gedaan. Er was bij afgifte van het pakket geen optie om het verzekerd te versturen, omdat de webshop vooraf met PostNL heeft afgesproken dat ik als verzender geen retourkosten hoeft te betalen.

Ik kreeg netjes een track & trace code, en het bewijs dat ik hem heb verzonden via PostNL. Maar een week later staat het pakket nog altijd op ‘Bezorgtijd nog onbekend, wegens drukte is je zending vertraagd. Deze zal zo snel mogelijk worden bezorgd.’

Maar het vreemde is dat andere twee pakketten, die ik ook tegelijkertijd verstuurde (weliswaar naar een andere ontvanger) wel gewoon zijn ontvangen al.

Ik voel de bui al een klein beetje hangen, dat mijn laptop gewoon wordt vermist bij PostNL.

Even de tijdlijn.

2 november (06:11): Pakket is nog niet door PostNL ontvangen of verwerkt.
2 november (16:47): zending is ontvangen door PostNL.
3 november (04:15): sorry, bezorgmoment is bijgewerkt.
4 november (03:30): wegens drukte is je zending vertraagd. Deze zal zo snel mogelijk worden bezorgd. Bezorgtijd nog onbekend.

Wat is verstandig nu? Afwachten, of bellen met PostNL? Ben zo bang dat ik mijn laptop kwijt ben.

NeoDutchio
Berichten: 12351
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pakket zoekgeraakt PostNL

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Laatst heb ik een maand gewacht op een pakket, deze bleef ook maar op vertraagd staan. Uw pakket zal op 2 november net niet meer zijn meegegaan met de vracht van die dag. Dus word het bezorgmoment ook automatisch aangepast, deze staat namelijk automatisch op de volgende werkdag. Op woensdag is deze pas weggegaan en 2 dagen vertraging is nog geen ramp. In het weekend zal er niet bezorgd kunnen worden, wellicht staat er maandag iets anders.
U hoeft niet bang te zijn mocht uw laptop verdwenen zijn. Ook al hebt u het pakket ingeleverd, u bent niet de opdrachtgever van PostNL en bent ook niet verantwoordelijk. Mocht de laptop weg zijn zal de verkoper u een andere moeten geven.

melvin.kef
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jun 2017 13:57
Contacteer:

Re: Pakket zoekgeraakt PostNL

Ongelezen bericht door melvin.kef »

Bedankt voor de reactie NeoDutchio

Seinhuis
Berichten: 2381
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Pakket zoekgeraakt PostNL

Ongelezen bericht door Seinhuis »

In het weekend kan je niks doen.

Ik zou kijken wat maandag gebeurt en aan het einde van de dag of dinsdag contact zoeken met de webshop.

Mocht er problemen ontstaan, dan horen wij het graag en kijken we dan verder.

melvin.kef
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jun 2017 13:57
Contacteer:

Re: Pakket zoekgeraakt PostNL

Ongelezen bericht door melvin.kef »

Seinhuis schreef:
07 nov 2021 02:14
In het weekend kan je niks doen.

Ik zou kijken wat maandag gebeurt en aan het einde van de dag of dinsdag contact zoeken met de webshop.

Mocht er problemen ontstaan, dan horen wij het graag en kijken we dan verder.

Ik wacht morgen en dinsdag even af, en dan vanaf woensdag even contact opnemen met de webshop

melvin.kef
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jun 2017 13:57
Contacteer:

Re: Pakket zoekgeraakt PostNL

Ongelezen bericht door melvin.kef »

Het is nu bijna donderdag, ruim anderhalve week later. Het pakket is geen millimeter opgeschoten en ligt nog altijd ergens op sorteercentrum van Postnl.

Heb gebeld met Postnl en die verwijzen meteen naar de ontvanger, aangezien zij verantwoordelijk zijn voor de label (zegt Postnl).

Postnl zegt niets te gaan doen.

Gebeld met de ontvanger en die zijn not amused op Postnl.

NeoDutchio
Berichten: 12351
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pakket zoekgeraakt PostNL

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

melvin.kef schreef:
10 nov 2021 23:19
Gebeld met de ontvanger en die zijn not amused op Postnl.
Ze zullen inderdaad niet juichen als er iets verdwijnt. Maar ja, ze zijn en blijven verantwoordelijk. Het gaat de webshop nu geld kosten.

alfatrion
Berichten: 21930
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Pakket zoekgeraakt PostNL

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wanneer je kunt bewijzen dat de laptop non-conform is (en dat kun je waarschijnlijk niet) dan is het risico bij de verkoper blijven liggen en moet de verkoper je een andere geven. Waneer je niet kunt bewijzen dat de laptop non-conform is dan is het risico bij levering op je overgegaan en hoeft de verkoper niets te doen, tenzij hierover andere afspraken zijn gemaakt. PostNL is niet aansprakelijk, omdat het pakket niet aangetekend/verzekerd is verstuurd.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 950
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Pakket zoekgeraakt PostNL

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

alfatrion schreef:
11 nov 2021 00:05
Wanneer je kunt bewijzen dat de laptop non-conform is (en dat kun je waarschijnlijk niet) dan is het risico bij de verkoper blijven liggen en moet de verkoper je een andere geven. Waneer je niet kunt bewijzen dat de laptop non-conform is dan is het risico bij levering op je overgegaan en hoeft de verkoper niets te doen, tenzij hierover andere afspraken zijn gemaakt. PostNL is niet aansprakelijk, omdat het pakket niet aangetekend/verzekerd is verstuurd.
TS heeft al aangegeven dat het een garantiekwestie is. De laptop is teruggestuurd met een retourlabel die is aangeleverd door de webshop. In deze is de webshop de verzender en niet TS. De webshop zal dan moeten zorgen voor vervanging van de laptop. Hoe de webshop dat regelt met Post.nl gaat buiten TS om.
Ik denk dat Post.nl liever de laptop vergoed dan de webshop als klant verliest.

alfatrion
Berichten: 21930
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Pakket zoekgeraakt PostNL

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het betreft handelsgarantie. TS is de verzender.

riddert
Berichten: 2143
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Pakket zoekgeraakt PostNL

Ongelezen bericht door riddert »

alfatrion schreef:
11 nov 2021 01:12
Het betreft handelsgarantie. TS is de verzender.
Alfa, ts heeft verzonden in opdracht, en met een verzendlabel van de winkel. Hierdoor is de winkel verantwoordelijk voor de ontvangst van het pakketje. De winkel kan het uitzoeken met Postnl,aar daar heeft de ts niets mee te maken, deze dient schadeloos gesteld te worden.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 950
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Pakket zoekgeraakt PostNL

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

alfatrion schreef:
11 nov 2021 01:12
Het betreft handelsgarantie. TS is de verzender.
Nee hoor, TS heeft het product terug gestuurd op de manier zoals door de webshop is opgelegd. Daarmee is de webshop aansprakelijk voor het pakket en niet TS.
TS beroept zich op de garantie en dat is toegekend door de webshop. Dan maakt de wijze van retourzending,opgelegd door de webshop, deel uit van de garantie.

melvin.kef
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jun 2017 13:57
Contacteer:

Re: Pakket zoekgeraakt PostNL

Ongelezen bericht door melvin.kef »

Een update

Ineens heeft Postnl het pakket weer gevonden en wordt het morgen bezorgd bij de webshop.

Wel nadat de webshop en postnl in conclaaf waren met elkaar.

Nou ik houdt jullie op de hoogte. Ik ben wel blij dat er beweging is.

alfatrion
Berichten: 21930
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Pakket zoekgeraakt PostNL

Ongelezen bericht door alfatrion »

riddert schreef:
11 nov 2021 06:49
Alfa, ts heeft verzonden in opdracht, en met een verzendlabel van de winkel. Hierdoor is de winkel verantwoordelijk voor de ontvangst van het pakketje. De winkel kan het uitzoeken met Postnl,aar daar heeft de ts niets mee te maken, deze dient schadeloos gesteld te worden.
Ik_weet_post_id=2860092 schreef:
11 nov 2021 07:42
Nee hoor, TS heeft het product terug gestuurd op de manier zoals door de webshop is opgelegd. Daarmee is de webshop aansprakelijk voor het pakket en niet TS.
TS beroept zich op de garantie en dat is toegekend door de webshop. Dan maakt de wijze van retourzending,opgelegd door de webshop, deel uit van de garantie.
De geschillencommissie DigiDispuut is van mening dat het risico van een retourzending bij de consument ligt, ook als gebruik wordt gemaakt van een antwoordnummer of een verzendlabel. De uitspraak is deugdelijk gemotiveerd.
https://digidispuut.nl/wp-content/uploa ... ethode.pdf

riddert
Berichten: 2143
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Pakket zoekgeraakt PostNL

Ongelezen bericht door riddert »

Dat een geschillencommissie deze mening heeft wil niet zeggen dat dat wettelijk correct is.

alfatrion
Berichten: 21930
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Pakket zoekgeraakt PostNL

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat schrijf je ook alleen omdat je het er mee oneens bent. Het probleem is dat alle argumenten die de leden hier aandragen niet gefundeerd zijn op basis van wat er in de wet staat, terwijl dat toch bepalen is of de verkoper aansprakelijk gehouden kan worden.
Artikel 7:10 lid 1 BW
De zaak is voor risico van de koper van de aflevering af, zelfs al is de eigendom nog niet overgedragen. Derhalve blijft hij de koopprijs verschuldigd, ongeacht tenietgaan of achteruitgang van de zaak door een oorzaak die niet aan de verkoper kan worden toegerekend.
TS heeft de laptop ontvangen en draagt daarmee het risico van alles wat er met die laptop gebeurt.
Artikel 7:10 lid 3 BW
Indien de koper op goede gronden het recht op ontbinding van de koop of op vervanging van de zaak inroept, blijft deze voor risico van de verkoper.
Wanneer de koper de koop ontbind of vervanging inroept op goede gronden (= non-conformiteit), dan is het risico nooit op de koper overgegaan.
Artikel 7:21 leden 1-3 BW
1. Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a.aflevering van het ontbrekende;
b.herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c.vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.

2. De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.

3. De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
Hier is ook een redelijke uitleg mogelijk waarom de verkoper aansprakelijk is voor wat er tijdens verzending gebeurt. De verkoper is verplicht om het product te herstellen of te vervangen. De koper is niet verplicht om het product te versturen en dus moet de verkoper het product komen ophalen. De verkoper is uiteraard verantwoordelijk voor wat er gebeurt terwijl hij het product in bezit heeft. Wanneer de verkoper het product niet komt ophalen, maar partijen overeenkomen dat het product verzonden wordt, dan handelt de koper als een hulppersoon van de verkoper en is de verkoper om die reden verantwoordelijk voor wat er met de laptop gebeurt.

Niets van het bovenstaande gaat op in het geval van handelsgarantie. Immers, bij handelsgarantie kunnen partijen van alles afspreken. Je moet dan echt kijken naar wat in de voorwaarden staat. Staat de verkoper in voor wat er tijdens het transport gebeurt? Mooi. Dit is alleen niet gebruikelijk.

Lady1234
Berichten: 27209
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pakket zoekgeraakt PostNL

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb bet zelf één keer gehad met een pakje wat ik teruggestuurd had naar Bonprix. Op de manier zoals zij dat wilden. Pakje kwam niet aan.

Bonprix verzekerde mij dat het risico voor hen was. Ik had uiteraard een track en trace bewijs.

riddert
Berichten: 2143
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Pakket zoekgeraakt PostNL

Ongelezen bericht door riddert »

Duidelijke uitleg alfatrion, interressante zaak. Had er werkelijk nog nooit van gehoord dat bij garantie kwesties de klant verantwoordelijk is in het geval van verzending.

alfatrion
Berichten: 21930
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Pakket zoekgeraakt PostNL

Ongelezen bericht door alfatrion »

riddert schreef:
11 nov 2021 19:24
Duidelijke uitleg alfatrion, interressante zaak. Had er werkelijk nog nooit van gehoord dat bij garantie kwesties de klant verantwoordelijk is in het geval van verzending.
Dat hangt allemaal af van wat is afgesproken. Gebruikelijk is dit:
- de verkoper belooft te herstellen of vervanging, tenzij bewijs van het tegendeel kan leveren; (dat impliceert geen non-conformiteit)
- de koper is verplicht om het product naar de verkoper toe te brengen;
- de verkoper kan de kosten van verzending dragen zonder dat hij het risico dat hiermee gemoeid gaat over te nemen.

Bij non-conformiteit is de verkoper wel aansprakelijk voor de verzending, maar dan ligt de bewijslast wel bij de koper.

NeoDutchio
Berichten: 12351
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pakket zoekgeraakt PostNL

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dus bij herroeping ligt de verantwoordelijkheid wel bij de verkoper (immers moet er terug betaald worden, ook zonder dat er iets terug ontvangen is, een track en trace is voldoende) en bij garantie is de koper verantwoordelijk.
Deze logica ontgaat mij in het geheel.

Gesloten