Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
17 nov 2021 21:35
Laatste volkstelling gaf gemiddeld 4 mensen per huis. Als Corona is uitgeraasd, dan heeft elke overlevende de keuze uit 4 huizen om in te wonen.

Of onze Kroatische artsen...
Zijn die getallen uit Kroatie? Dan moet dat een totaal vergrijsd dorp zijn, waar alle jongeren al waren weggetrokken.
Als ik het met Nederland vergelijk (en rekening hou met ruim 4 keer meer inwoners hier), dan is de sterfte daar ruim 2 keer hoger dan hier, wat inhoudt dat taferelen die je beschrijft meer uitzondering dan regel is.

https://www.worldometers.info/coronavir ... y/croatia/
https://www.worldometers.info/coronavir ... therlands/

Kokka1
Berichten: 455
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Kokka1 »

criticus2 schreef:
17 nov 2021 13:01
Laten we wel wezen: vaccineren heeft ons bepaald (nog?) niet gebracht wat ons voorgehouden was.
de moeilijkheid zit hem natuurlijk in de vraag, hoe had Nederland, of de wereld eruit gezien als dat vaccin er niet was gekomen.
van de groepsimmuniteit waar vooral in het begin over werd gesproken lijkt inderdaad nog niet zoveel terecht te komen, maar ik zou het wel interessant vinden om te lezen wat de modellen zeggen over het verloop tot nu toe helemaal zonder vaccinatie.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

16again schreef:
17 nov 2021 23:25
Zijn die getallen uit Kroatie? Dan moet dat een totaal vergrijsd dorp zijn, waar alle jongeren al waren weggetrokken.
Als ik het met Nederland vergelijk (en rekening hou met ruim 4 keer meer inwoners hier), dan is de sterfte daar ruim 2 keer hoger dan hier, wat inhoudt dat taferelen die je beschrijft meer uitzondering dan regel is.
https://www.worldometers.info/coronavir ... y/croatia/
https://www.worldometers.info/coronavir ... therlands/
Nee, de 1-4 en 4-1 is nog wat verder weg, geen EU. De cijfers voor heel Zuid-/Oost-Europa zijn een onderrapportage. Er wordt minder getest en bij gebrek aan artsen is de doodsoorzaak vaak onbekend.

Kroatië is wel EU, maar ook daar gaat het vaccineren moeizaam.

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

Jose2501,
Opbouw van bevolking: als er al weinig ouderen zijn. Dit speelt niet in Japan, wel in Afrika
Seizoensinvloeden: Met ons klimaat gaan we nu het griepseizoen in, op sommige plekken speelt dat helemaal niet.
Gedrag bevolking: Als hier de maatregelen zijn beeindigd, gaat men ook los. Op andere plekken blijft men wel voorzichtig als maatregelen afliepen
Psychologisch effect: Ik ben geprikt, mij gebeurt niets

witte angora
Berichten: 31994
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien dat ze in Japan op een of andere manier gezonder leven en daardoor vanzelf al minder ernstig ziek worden? Geen idee eigenlijk. Het lijkt me wel de moeite waard om dat eens te onderzoeken.

kim777
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2021 11:58

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door kim777 »

k trek het inderdaad breder. Bestaat er uberhaubt anti-vaccin onderzoek?

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

En de off-topic huiskamervraag: Wie was de trainer/club, waar Maurice naar verwijst?
P.S. De club van die bewuste trainer degradeerde aan het eind van het seizoen en het bestuur betreurde niet eerder ingegrepen te hebben.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Een bemoedigende column voor iedereen van huisarts Rinske in de Volkskrant:

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/of ... ~beb5e2e7/

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

Jose2501 schreef:
18 nov 2021 12:36
Hier een update van vorige artikel:
Het zoveelste voorbeeld van 'vertrouw geen statistiek die je niet zelf hebt vervalst'.

Als je doorgaat met het plaatsen van dit soort links, draag je bij aan het aanwakkeren van wantrouwen en verspreiden van misinformatie.

scharrelschipper
Berichten: 1880
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Jablan schreef:
17 nov 2021 21:35
scharrelschipper schreef:
17 nov 2021 20:38
Jablan,het is goed bedoeld denk ik,en je levert m.i goede bijdragen,maar stop nu eens om steeds maar op te roepen tot vaccinatie en te vertellen hoe goed die vaccins wel zijn.
Dat weten we nu onderhand wel.
Verder gaat mijn bijdrage niet verder dan:ieder die geprikt wil worden moet dat vooral doen en een iedr die dat niet wil moet het vooral niet doen.
Meer kan ik er niet over zeggen behalve"de tijd zal het leren"
Neem ik je mee naar het oosten, buiten de EU, naar een regio, die wij goed kennen. Er is geen zorg, want Duitsland heeft de vakmensen weggezogen. Alleen vaccins via donaties.
Tot het najaar van 2020 heeft Corona het leven van de meeste ouderen ingekort. Sinds een jaar is iedereen aan de beurt. Begraafplaats is uitgebreid en de graven laten alle geboortejaren zien. Geen maatregelen, want er is geen geld.
Laatste volkstelling gaf gemiddeld 4 mensen per huis. Als Corona is uitgeraasd, dan heeft elke overlevende de keuze uit 4 huizen om in te wonen.

Of onze Kroatische artsen. Ze kunnen alleen pijnstillers geven. De rest van de medicatie is beperkt leverbaar, want opgekocht door andere landen of te duur.

In het dorp van ons vakantiehuis leefden 1600 inwoners voordat Corona losbrak. Nu is dat minstens 20% minder.

Vergelijk je dit met de situatie in Nederland, wat maakt dan het verschil?

En zolang als anderen hier twijfel proberen te zaaien, zolang zal ik het belang van vaccineren blijven benadrukken. De zogenaamde vrije keuze is eigenlijk geen vrije keuze, het is een luxe.
Als ik dat zo lees is het daar bar en boos.
Ik weet niet precies waar het is maar hoe zou het komen dat we daar niets van horen/lezen?
Wil men dat daar geheim houden ofzo?
Er komen wel dat soort berichten uit Afrika en sommige Aziatische landen,en dit is toch veel dichter bij.
Vreemd.

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
18 nov 2021 15:19
Jose2501 schreef:
18 nov 2021 12:36
Hier een update van vorige artikel:
Het zoveelste voorbeeld van 'vertrouw geen statistiek die je niet zelf hebt vervalst'.

Als je doorgaat met het plaatsen van dit soort links, draag je bij aan het aanwakkeren van wantrouwen en verspreiden van misinformatie.
En zonder enige onderbouwing wordt iets als misinformatie bestempeld.
Hoe betrouwbaar is info die je zelf post?
Jablan schreef:
17 nov 2021 21:35
Tot het najaar van 2020 heeft Corona het leven van de meeste ouderen ingekort. Sinds een jaar is iedereen aan de beurt. Begraafplaats is uitgebreid en de graven laten alle geboortejaren zien. Geen maatregelen, want er is geen geld.
Laatste volkstelling gaf gemiddeld 4 mensen per huis. Als Corona is uitgeraasd, dan heeft elke overlevende de keuze uit 4 huizen om in te wonen.
Van 1 op 4 naar 4 op 1 houdt in dat 15 van de 16 mensen overlijden. Meer dan 90%
In het zwaarst getroffen land Peru is sterftecijfer aan corona nog geen 0.7% van de bevolking.

scharrelschipper
Berichten: 1880
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Jablan schreef:
18 nov 2021 15:19
Jose2501 schreef:
18 nov 2021 12:36
Hier een update van vorige artikel:
Het zoveelste voorbeeld van 'vertrouw geen statistiek die je niet zelf hebt vervalst'.

Als je doorgaat met het plaatsen van dit soort links, draag je bij aan het aanwakkeren van wantrouwen en verspreiden van misinformatie.
Ik kan niet zeker weten of die info achter die links klopt,maar dat kan ik ook niet bij andere die wat anders beweren.
En ik kan ook niet met zekerheid zeggen dat jouw bijdragen kloppen,net zomin als je dat van de mijne kunt.
Ik geef ze (zolang het geen duidelijke onzin is) allemaal het voordeel van de twijfel en ik vind dat ik iets wat ik niet graag hoor geen misinformatie kan noemen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

witte angora schreef:
18 nov 2021 11:35
Misschien dat ze in Japan op een of andere manier gezonder leven en daardoor vanzelf al minder ernstig ziek worden? Geen idee eigenlijk. Het lijkt me wel de moeite waard om dat eens te onderzoeken.
In Japan lopen ze sowieso al standaard jaren met een mondkapje op op plaatsen waar veel mensen bij elkaar komen.

witte angora
Berichten: 31994
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar dragen ze in Japan die dingen dan ook onder hun neus? Of staan ze je gewoon in je gezicht te niezen als ze zo'n ding op hebben? En hoe vaak halen ze die wegwerpdingen uit hun jas, om ze na gebruik weer terug te stoppen?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door moederslink »

Zover ik weet : Japanners zijn zeer gedisciplineerd en braaf.
Zij dragen het mondkapje zoals het hoort , toch? :D
En afstand houden doen ze ook....ze geven geen hand maar buigen... :D

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

16again schreef:
18 nov 2021 16:38
En zonder enige onderbouwing wordt iets als misinformatie bestempeld.
Hoe betrouwbaar is info die je zelf post?
Laatste vraag: betrouwbaar. Ik let heel goed op wat ik hier schrijf.
Eerste opmerking: Je kunt ook zelf de link volgen en hier je oordeel posten. Ik heb niet de tijd om alle onzin te weerleggen en dat is hier tegenwoordig bijna een dagtaak aan het worden. En bij José heb ik er ook helemaal geen zin meer in, redenen heb ik eerder deze week vermeld.

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
18 nov 2021 18:05
Je kunt ook zelf de link volgen en hier je oordeel posten. Ik heb niet de tijd om alle onzin te weerleggen en dat is hier tegenwoordig bijna een dagtaak aan het worden.
Tijdgebrek zou juist een reden moeten zijn om de "onzin" niet te weerleggen, ipv dat zonder onderbouwing te doen.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jose2501 schreef:
18 nov 2021 18:17
Https://www.maurice.nl/2021/11/13/hugo- ... de-cijfers


Maurice maakt regelmatig updates van zijn artikelen. Daaraan is niets onbetrouwbaars aan.
Je kan hoogstens zijn onderbouwing met argumenten bekritiseren en weerleggen.
Maar ik denk dat er weinig mensen op dit forum zijn die Maurice zijn statistische analyses kunnen weerleggen.
Hoe met 0 bronvermelding en alleen een smeekbede om donaties?
Dit mag wat mij betreft per definitie vallen onder onzin!

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

scharrelschipper schreef:
18 nov 2021 16:32
Als ik dat zo lees is het daar bar en boos.
Ik weet niet precies waar het is maar hoe zou het komen dat we daar niets van horen/lezen?
Wil men dat daar geheim houden ofzo?
Er komen wel dat soort berichten uit Afrika en sommige Aziatische landen,en dit is toch veel dichter bij.
Vreemd.
Er zijn twee redenen:

Niet alles haalt de media in eigen land. Bij Corona zie je ook, dat de sterfgevallen alleen nog als getal worden vermeld en verder geen reactie oproepen. Tenzij er een andere invalshoek wordt gebruikt.

Een opmerking van Wieler van het Duitse RKI vandaag: bij de 52.000+ nieuwe besmettingen gaf hij aan, dat 0,8% van deze mensen zullen overlijden. Dat zijn er 400. Deze toevoeging is nieuwswaardig, niet het aantal sterfgevallen van de dag.

De andere reden is de afgenomen interesse in Nederland voor het buitenland. Deze week had de NOS weer een voorbeeld. Correspondent naar Salzburg vanwege het hoge aantal besmettingen daar en in het item zit dan een Nederlandse, die daar een winkel heeft. Berichten uit het buitenland moeten een Nederlands tintje hebben, willen ze het Journaal halen.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

Mooie vergelijkingen:

- Meer angst voor het vaccin dan voor het virus?
Dat is alsof je bij het omdoen van de autogordel bang bent, dat je vinger bekneld raakt of de gordel je sleutelbeen breekt bij een ongeluk, maar je bent niet bang om zonder gordel auto te rijden en bij een ongeluk uit de auto te worden geslingerd en te sterven.

- Gevaccineerd op de ic, vaccin werkt niet en is overbodig.
Dat is deze manier van denken: Autogordels werken niet, want 99% van de zwaargewonden verkeersslachtoffers droegen een gordel en zijn toch zwaargewond geraakt.
Of vleugels werken niet, want bij 99% van de neergestorte vliegtuigen zaten beide vleugels er nog aan.
Of keepers zijn overbodig, want bij 99% van de doelpunten was er een keeper in de buurt.

Via Youtube: Mailab Impfpflicht ist OK en voor wie nu gelijk denkt 'verdachte bron'. De dame in beeld is Mai Thi Nguyen-Kim, wetenschapsjournaliste en ze is erg goed in het verklaren van 'wetenschap' voor jongeren. Wel Duits, maar met de ondertitel-/vertaalfunctie kom je een heel eind en onder de video staan heel veel doorverwijzingen of bronnen. Mooie samenvatting van alle argumenten, die hier ook zijn langsgekomen. Momenteel zijn er nauwelijks verschillen tussen Nederland en Duitsland op dit gebied.

Ik kwam hierlangs via een gesprek met Christian Karagiannidis en deze man is zowel hoofd IC van een ziekenhuis in Köln als leidinggevend in het verdelen van de IC-capaciteit in heel Duitsland. Meest opvallende opmerking van hem: bij elke nieuwe golf zegt 10% van de IC-verpleegkundigen zijn baan op. Hoe zou dit cijfer in Nederland zijn?

Gesloten