(Ik heb nog gekeken of er een gelijk soortige bericht was, maar niet gezien/gevonden. Wel komen topics over problemen met PostNL over btw en inklaringskosten vaker naar voren, merk ik).
Zoals de titel al aangeeft weigert PostNL de door mij betaalde BTW en inklaringskosten terug te betalen. Sinds 1 juli 2021 gelden er nieuwe regels bij het kopen buiten EU en daar ben ik me van bewust.
Even wat meer details:
Destijds op 8 juli 2021 koplamp glazen besteld op Aliexpress. Het kostte €35,66, verzending was €3,89 en de BTW was €7,89.
BTW heb ik dus al betaald tijdens het afrekenen (bestelling is immers na 1 juli 2021). Een maand later, zo rond het midden van augustus kwam uiteindelijk het pakket binnen, maar via de app zag ik dat er kosten betaald moest worden. Dit was €10,54. Even op het internet gekeken en zag dat je alleen je pakket in handen kan nemen nadat je dit bedrag betaald.
Ik had toch zonder het pakket in mijn bezit al bezwaar ingediend en kreeg vervolgens dus dit antwoord op 12 augustus:
Je pakketje wordt als het ware gegijzeld. In ieder geval: mocht je dan al BTW hebben betaald, dan kan je na een bezwaar bij PostNL dit teruggestort krijgen.U heeft bezwaar gemaakt op de inklaring van de zending met barcode: *****
Helaas moet ik uw verzoek afwijzen om de reden dat wij alleen bezwaren in behandeling kunnen nemen wanneer de betreffende zending is ontvangen. Ik wil u verzoeken om nogmaals een bezwaar via de website in te dienen wanneer de zending in ontvangst is genomen en de bewijzen die aantonen dat wat u aankaart toe te voegen (kopie PostNL factuur - leesbare kopie adresdrager met daarop de douane verklaring, betaalbewijs/aankoopbewijs etc etc)
Op de site van PostNL onder bezwaar maken staat:
Dus gezien het lopende projectje dat ik had en het geringe bedrag van een tientje, toch betaald en rustig een bezwaar ingediend op 24 augustus 2021 met alle gegevens: bankoverzicht dat het totale bedrag was afgeschreven incl. btw van mijn rekening, bon van Aliexpress zelf waar alle details op staan en inklaringskostenfactuur van PostNL zelf.Heb je al betaald en wil je alsnog bezwaar maken? Dat heeft alleen zin als:
je al btw hebt betaald
Sommige webshops brengen de btw meteen in rekening op het moment dat je iets koopt. In dat geval hoef je natuurlijk geen btw meer te betalen op het moment dat je pakket aankomt in Nederland. Is de waarde van je aankoop hoger dan € 150,-? Dan moet je misschien nog wel invoerrechten en afhandelingskosten betalen. In dat geval heeft het geen zin om bezwaar te maken.
Nu op 3 november 2021 krijg ik het volgende bericht:
PostNL geeft toe dat ik dubbel heb betaald, maar wil mijn bedrag niet terugstorten. Het verbaasd me gewoon dat PostNL het probleem op de verzender afschuift. Ik heb namelijk extra aan PostNL betaald en heb dat duidelijk bewezen, maar ik moet mijn 'schade' bij de verzender verhalen terwijl de verzender en/of Aliexpress hoogstwaarschijnlijk de BTW al direct heeft doorgegeven aan de desbetreffende belastingorganisatie van de EU. Daarnaast zeggen ze dat ze de te veel betaalde kosten niet kunnen terugbetalen. Waarom dan niet? Waarom krijgen we dan nog een keuze om bezwaar aan te tekenen? Vervolgens verwijzen ze me voor vragen naar de klantenservice (tja... simpelweg afwentelen).U heeft een bezwaar ingediend omdat u 2 keer inklaringskosten heeft betaald voor uw pakket uit het buitenland. We vinden het erg vervelend dat u te veel heeft betaald.
De afzender had ons moeten laten weten dat u al had betaald, maar heeft dit niet gedaan. Daarom moeten we u doorverwijzen naar de afzender. Die moet de te veel betaalde kosten aan u terugbetalen. Wij kunnen dat helaas niet doen.
Heeft u nog vragen?
Op postnl.nl/klantenservice vindt u de antwoorden op de veel gestelde vragen. Daarnaast vindt u hier hoe u contact met ons kunt opnemen als u het antwoord op uw vraag niet kunt vinden.
Met vriendelijke groet,
Team PostNL
Klantenservice Consumenten
Op zich is €10 niet iets waar ik me druk om ga maken, omdat ik er heus niet rijker of armer van ga worden. Ik vind dit wel een principe kwestie. Als PostNL dit bij een aantal mensen doet die er niks van aantrekken (en misschien wel er iets van aantrekken maar die ook doodleuk worden afgewenteld), dan telt dat bedrag snel op.
Ik vind het een bizar excuus wat ze hier dus gebruiken en mijn vraag is daarom: Hoort PostNL dit bedrag niet gewoon terug te betalen?
Om een extra scenario als perspectief te mogen delen: Ik ga toch ook niet terug naar een supermarkt om mijn betaalde btw terug te krijgen, omdat de belastingdienst dit later dubbel van mij heeft afgenomen?
Dus zoals ik al zei: een principekwestie.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!