LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zonneboiler niet bij Eneco stadsverwarming

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Jakobkarel

Zonneboiler niet bij Eneco stadsverwarming

Ongelezen bericht door Jakobkarel »

Wij wonen in een gebied met stadsverwarming. de warmte komt binnen 2 pijpen voor de verwarming en een aparte aansluiting voor warm water. Ook de energierekening is duidelijk aparte kosten voor warm water en voor verwarming zowel vastrecht als verbruik.
Om de planeet wat minder te belasten zou ik graag een zonneboiler aanschaffen en mijn warmwater aansluiting te laten afkoppelen.
Maar u raad het al dit is niet mogelijk volgens Eneco dit in verband met een gemeenschappelijke warmtewisselaar. Echter is het wel mogelijk de hele warmte levering af te koppelen, dan is er ineens geen probleem met de gemeenschappelijke warmte wisselaar.

Ook de redenatie dat stadsverwarming groene energie is zal wel kloppen in de winterperiode, als de Roca centrale in bedrijf is. Echter voor warm water wordt er in de zomer en gedeeltelijk in het voor- en najaar opgewekt met een gewone ketel dus geen restwarmte maar met fossiele energie opgewekt. Ook komt de energie niet vanzelf bij de bewoners de pijpen hebben warmteverlies en ook de energie om het water rond te pompen moet ook worden geleverd.

Het bevorderen van zonneboilers in gebieden met stadsverwarming lijkt mij dan ook wel een mogelijkheid voor Eneco om hun groene doelstellingen te kunnen halen.

Seinhuis

Re: Zonneboiler niet bij Eneco stadsverwarming

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Volgens mij wordt stadsverwarming vaak gezien als schone energie. Steeds vaker is het afkomstig van restwarmte van bedrijven.

DeZevendeHenk

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Stadsverwarming is al groen, er is geen reden nog apart te investeren in een deeloplossing voor warm water. En zonneboilers worden in Nederland nauwelijks toegepast omdat ze in ons land niet zo goed werken omdat de zon niet krachtig genoeg is. Waar gaat u in de winter uw warmte water vandaan halen?

Hawk-Eye

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

als je totaal van deze warmtebron af wil kijk dan eens naar een combi van zonneboiler en warmtepomp....

krezie herrie

Ongelezen bericht door krezie herrie »

Ik vraag mij af of dat niet kan, als er niet genoeg/te koud water in de boiler zit, word er automatisch warmwater uit de cv ketel gehaald, en volgens mij kan dat net zo goed uit de warmtewisselaar van de stadsverwarming komen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Net als een CV installatie, is een warmtenet individueel gedimensioneerd voor een wijk of gebied, icm de energiebron ervoor. Daar kan men naderhand niet zomaar in gaan wijzigen. Los daarvan geeft dit soort maatwerk, een verzwaring van de administratieve lasten, omdat per adres van alles extra (juridisch) moet worden bijgehouden, etc etc.

krezie herrie

sjohie schreef:
09 nov 2021 12:27
Net als een CV installatie, is een warmtenet individueel gedimensioneerd voor een wijk of gebied, icm de energiebron ervoor. Daar kan men naderhand niet zomaar in gaan wijzigen. Los daarvan geeft dit soort maatwerk, een verzwaring van de administratieve lasten, omdat per adres van alles extra (juridisch) moet worden bijgehouden, etc etc.
Je wijzigt niks, je plaatst er iets achter/voor. En een cv ketel is altijd zwaar overgedimensioneert ivm met tapwater vraag.
Ja mag toch zeker wel zelf bepalen hoeveel warm water je afneemt?
Als er geen voldoende warm tapwater hebt neem je het gewoon van het warmtenet af. :wink:

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

krezie herrie schreef:
09 nov 2021 12:57
sjohie schreef:
Je wijzigt niks, je plaatst er iets achter/voor. En een cv ketel is altijd zwaar overgedimensioneert ivm met tapwater vraag.
Als er geen voldoende warm tapwater hebt neem je het gewoon van het warmtenet af. :wink:
Dat is dus waar al een grote denkfout zit, want je wijzigt iets belangrijks aan de vráág kant. Vergelijk dit met alle radiatoren in je huis nét open draaien, en thermostaat op 25 graden zetten. Dat houdt je CV ketel niet al te lang vol, want die kan die geproduceerde warmte dan niet goed kwijt. Dat kan in zo'n warmtenet ook voorkomen als teveel huizen dit soort dingen gaan doen, dan kan het zijn dat er meer, of té veel, energie geproduceerd wordt, dan dat er wordt afgenomen, en dat moet ergens heen. Ook is er, afhankelijk van de energiebron, vaak een min- en maximale afname aan energie afgesproken. En dan vooral als een (chemische) fabriek de bron is, die hebben dat nodig om de productie te kunnen blijven draaien. Stel je voor, de hele wijk doet dit, en er is zeg de helft minder warmte-afname na ingebruikname van het warmtenet. Zou zeg een afvalverbrander of fabriek dan ook maar op halve kracht moeten gaan draaien, om geen te groot overschot aan energie te produceren?

Een warmtenet is weliswaar groter dan je eigen CV, dus dat kan heus wel wat fluctuaties incasseren, maar dat is zeker niet oneindig, dus deze flexibiliteit naderhand bieden, is niet altijd mogelijk.

krezie herrie

Ik ben bang dat niet veel mensen dit gaan uitvoeren, als het mijn situatie was, had ik het gedaan.

Hawk-Eye

krezie herrie schreef:
09 nov 2021 10:43
Ik vraag mij af of dat niet kan, als er niet genoeg/te koud water in de boiler zit, word er automatisch warmwater uit de cv ketel gehaald, en volgens mij kan dat net zo goed uit de warmtewisselaar van de stadsverwarming komen.
OF je kiest een boiler die eventueel electrisch bij verwarmd natuurlijk!!!!

Hawk-Eye

sjohie schreef:
09 nov 2021 13:29
krezie herrie schreef:
sjohie schreef:
Dat is dus waar al een grote denkfout zit, want je wijzigt iets belangrijks aan de vráág kant. Vergelijk dit met alle radiatoren in je huis nét open draaien, en thermostaat op 25 graden zetten. Dat houdt je CV ketel niet al te lang vol, want die kan die geproduceerde warmte dan niet goed kwijt. Dat kan in zo'n warmtenet ook voorkomen als teveel huizen dit soort dingen gaan doen, dan kan het zijn dat er meer, of té veel, energie geproduceerd wordt, dan dat er wordt afgenomen, en dat moet ergens heen. Ook is er, afhankelijk van de energiebron, vaak een min- en maximale afname aan energie afgesproken. En dan vooral als een (chemische) fabriek de bron is, die hebben dat nodig om de productie te kunnen blijven draaien. Stel je voor, de hele wijk doet dit, en er is zeg de helft minder warmte-afname na ingebruikname van het warmtenet. Zou zeg een afvalverbrander of fabriek dan ook maar op halve kracht moeten gaan draaien, om geen te groot overschot aan energie te produceren?

Een warmtenet is weliswaar groter dan je eigen CV, dus dat kan heus wel wat fluctuaties incasseren, maar dat is zeker niet oneindig, dus deze flexibiliteit naderhand bieden, is niet altijd mogelijk.
Denk dat je jezelf even moet gaan inlezen voor je dit soort dingen neerzet....

krezie herrie

Hawk-Eye schreef:
09 nov 2021 14:36
krezie herrie schreef:
09 nov 2021 10:43
OF je kiest een boiler die eventueel electrisch bij verwarmd natuurlijk!!!!
Dan koop je al je warm water, en daar gaat het hier niet om. (!!!!!)

PeterPeters1966

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Hawk-Eye schreef:
09 nov 2021 14:37
sjohie schreef:
krezie herrie schreef:

Wil jij het even beter uitleggen? En nee, ik ga niet zelf zoeken. Een beetje onzinnig om extra datacenter energie te gaan verstoken als jij het al weet.

Ivo.w

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De vraag is niet wat wel of niet mogelijk is volgens Eneco, maar hoe uw contract of contracten er uit zien.

Wanneer u één contract heeft voor zowel levering van warm water als warmte en Eneco in uw wijk geen andere contractvormen aanbiedt, dan bent u gebonden aan dit contract. Of u moet kiezen om ook de warmtelevering stopzetten.

Wanneer u afzonderlijke contracten heeft voor levering van warmte en warm water, dan kunt u wel degelijk het contract voor warm water opzeggen. Dat de huidige warmtewisselaar dan niet meer geschikt is volgens Eneco is vervolgens niet uw probleem, maar het probleem van Eneco zelf. Zij zullen in dat geval de warmtewisselaar moeten vervangen door een exemplaar wat wel geschikt is voor de levering van warmte terwijl er geen contract is voor levering van warm water. De kosten van deze werkzaamheden zijn voor rekening van Eneco, u betaalt immers een forse maandhuur om over een voor uw situatie geschikte warmtewisselaar te beschikken.

Wellicht kunt u hier een link plaatsen naar welk contract en welke voorwaarden voor uw wijk van toepassing zijn.

Jakobkarel

Seinhuis schreef:
01 nov 2021 21:56
Volgens mij wordt stadsverwarming vaak gezien als schone energie. Steeds vaker is het afkomstig van restwarmte van bedrijven.
Inderdaad, maar zoals ik aangaf is wordt de "restwarmte" in de zomer en grotendeels in het voor- en najaar opgewekt met een conventionele ketel. en vervolgens via een pijpen stelsel naar de huizen getransporteerd wat ook de nodige energie vergt aan pompen en warmte verlies. niet echt schone energie dus.

Jakobkarel

DeZevendeHenk schreef:
01 nov 2021 22:18
Stadsverwarming is al groen, er is geen reden nog apart te investeren in een deeloplossing voor warm water. En zonneboilers worden in Nederland nauwelijks toegepast omdat ze in ons land niet zo goed werken omdat de zon niet krachtig genoeg is. Waar gaat u in de winter uw warmte water vandaan halen?
Inderdaad, maar zoals ik aangaf is wordt de "restwarmte" in de zomer en grotendeels in het voor- en najaar opgewekt met een conventionele ketel. en vervolgens via een pijpen stelsel naar de huizen getransporteerd wat ook de nodige energie vergt aan pompen en warmte verlies. niet echt schone energie dus. In de winterperiode zal ik het warme water verwarmen met een elektrische boiler die ik met groene stroom verwarm.

Jakobkarel

sjohie schreef:
Dat lijkt mij in principe ook wel een reden, echter kan ik wel de hele aansluiting van het warm water en de stadsverwarming laten verwijderen, dan is het geen probleem voor de dimensionering en dergelijke. Maar alleen het warmwater laten afsluiten kan niet omdat ik op een gemeenschappelijke warmte wisselaar zit aangesloten.

Jakobkarel

PeterPeters1966 schreef:
09 nov 2021 20:10
Hawk-Eye schreef:
09 nov 2021 14:37
sjohie schreef:

Wil jij het even beter uitleggen? En nee, ik ga niet zelf zoeken. Een beetje onzinnig om extra datacenter energie te gaan verstoken als jij het al weet.
Dat lijkt mij in principe ook wel een reden, echter kan ik wel de hele aansluiting van het warm water en de stadsverwarming laten verwijderen, dan is het geen probleem voor de dimensionering en dergelijke. Maar alleen het warmwater laten afsluiten kan niet omdat ik op een gemeenschappelijke warmte wisselaar zit aangesloten.

Jakobkarel

Ivo.w schreef:
09 nov 2021 20:18
De vraag is niet wat wel of niet mogelijk is volgens Eneco, maar hoe uw contract of contracten er uit zien.

Wanneer u één contract heeft voor zowel levering van warm water als warmte en Eneco in uw wijk geen andere contractvormen aanbiedt, dan bent u gebonden aan dit contract. Of u moet kiezen om ook de warmtelevering stopzetten.

Wanneer u afzonderlijke contracten heeft voor levering van warmte en warm water, dan kunt u wel degelijk het contract voor warm water opzeggen. Dat de huidige warmtewisselaar dan niet meer geschikt is volgens Eneco is vervolgens niet uw probleem, maar het probleem van Eneco zelf. Zij zullen in dat geval de warmtewisselaar moeten vervangen door een exemplaar wat wel geschikt is voor de levering van warmte terwijl er geen contract is voor levering van warm water. De kosten van deze werkzaamheden zijn voor rekening van Eneco, u betaalt immers een forse maandhuur om over een voor uw situatie geschikte warmtewisselaar te beschikken.

Wellicht kunt u hier een link plaatsen naar welk contract en welke voorwaarden voor uw wijk van toepassing zijn.
Ivo, bedankt voor je reactie, ik heb in mijn documentatie welke ik ontvangen heb bij de aankoop van ons huis niets van een contract kunnen vinden. Ook bij mijn Eneco kan ik niet iets van een contract vinden. We wonen in Capelle Schollevaar welke voorwaarden er hier gelden is voor mij niet zo te achterhalen.

Jakobkarel

Morganlefay schreef:
21 nov 2021 10:08
Snuffel heeft gelijk.
Dit zijn langdurige(dure) contracten waar voor de Energieleverancier de winst uit komt.
Er is een tijd geleden een docu geweest over huizen in Almere waar mensen zich scheel betaalden aan oa energie aansluitkosten.
Daar zat een Energie reus contract tussen, zelfs met een WOB verzoek was het niet te lezen.
https://docplayer.nl/44679171-Na-twee-j ... eling.html
het "niet meer als anders" principe om de kosten van stadsverwarming vergelijkbaar te laten zijn met aardgas gaat op vele manieren mank. als je de opbouw van de vergelijking bekijkt worden alle kosten meegewogen en komt men op een prijs voor de warmte die best hoog is . echter moeten we dan daarnaast ook jaarlijks nog de kosten voor een warmte wisselaar apart betalen. dus betalen we altijd meer dan voor aardgas. de aansluitkosten komen daar ook nog bij. daarnaast zouden mensen met stadsverwarming die rest warmte gebruiken, zeker met de huidige prijs van het aardgas' beloond moeten worden voor het gebruik van de restwarmte. dit maakt het gebruik van stadsverwarming dan een stukje aantrekkelijker. Ook zijn er tegenwoordig veel laag temperatuur verwarmingssystemen waar ook de latente warmte van het aardgas wordt gebruikt hetgeen ook tot 10% meer energie uit gas wordt gehaald. de berekening van Eneco gaat uit van de onderwaarde van aardgas en is dus weer meer dan anders principe.

Gesloten