Auto Total Loss verklaard: twijfelende expert, mag dit?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
DeDokter
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2021 15:56

Auto Total Loss verklaard: twijfelende expert, mag dit?

Ongelezen bericht door DeDokter »

Probeer dit zo kort mogelijk te houden. Maar heb even advies nodig en of dit wel mag.

Er is ingebroken in de auto, stuur, airbag, navi, noem maar op is weg.
Auto is vervolgens naar een Tophersteller van de verzekeraar gegaan in de buurt.
Expert is langsgekomen om te kijken aar de schade.
In eerste instantie zegt die dat de kosten te hoog zijn, dus economisch total loss verklaar.
Vervolgens maakt ie zonder toestemming foto's van de auto om doodleuk op een veilingsite te zetten voor opkopers om het te kopen (nogmaals zonder toestemming, gaat zn. gangetje.

Daarna word mij verteld als de biedingen tegenvallen, dan word er toch overgegaan op reparatie.
Dit twijfelend gedrag zorgt voor wantrouwen, want wat is het nou A of B?
Door die twijfels wil de verzekering mij geen leenauto geven, want als ie gerepareerd word krijg ik een leenauto van de schadebedrijf en bij Total Loss leent de verzekering mij een auto.

Nu zit je een een week zonder auto door dit twijfelgedrag, omdat meneer de expert gaat doen want in zijn belang is, wachten op want andere erop bieden (graag wil ik het gemaakt zien worden)
Ik word blijkbaar hier in het midden gelaten.

Ik weet dat een contra-expert een oplossing is, want alle experts zullen anders oordelen.
Is dit correct gedrag, mag dit uberhaupt?

witte angora
Berichten: 31022
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Auto Total Loss verklaard: twijfelende expert, mag dit?

Ongelezen bericht door witte angora »

DeDokter schreef:
20 nov 2021 16:05
Probeer dit zo kort mogelijk te houden.
Dat ga ik ook doen.
Vervolgens maakt ie zonder toestemming foto's van de auto om doodleuk op een veilingsite te zetten voor opkopers om het te kopen (nogmaals zonder toestemming, gaat zn. gangetje.
Waarom denk je dat hij jouw toestemming nodig heeft om foto's te maken en ze op een veilingsite te zetten? Die toestemming heb je al gegeven door hem via de verzekering in te schakelen.

Is dit correct gedrag, mag dit uberhaupt?
Ja, dit is correct, en ja, dit mag. En nee, het heeft niks met getwijfel te maken, en ja, een week is echt niet uitzonderlijk.

Lady1234
Berichten: 27295
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Auto Total Loss verklaard: twijfelende expert, mag dit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zie het probleem niet zo. Er is zoveel van de auto gestolen dat hij eigenlijk total loss was. Blijkbaar is er voor het restant maar zo weinig belangstelling, dat dat restant teruggetrokken wordt. Zou er genoeg geboden zijn, had het toch van uw toestemming afgehangen of hij verkocht was.

Maar u kunt nu toch een leen-auto van de reparateur krijgen?

Als u volgens uw polis meteen recht had op een leen-auto, had u die direct moeten eisen.

Nevyn
Berichten: 1315
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Auto Total Loss verklaard: twijfelende expert, mag dit?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Toen ik mijn auto totaal los reed ( economisch) kreeg ik voor een week een auto van de verzekering, hiervoor was ik verzekerd.
De andere 2 weken kreeg ik een auto van mijn garage, gratis als ik een auto bij hun kocht , zo niet een redelijk huurbedrag betalen.
Ook mijn auto werd in de handel aangeboden, maar kreeg ook de kans om zelf een bod te doen.

Dus communiceren met de verzekering.

NeoDutchio
Berichten: 12387
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Auto Total Loss verklaard: twijfelende expert, mag dit?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De verzekeraar maakt een afweging. Reparatie is duur en als er iemand is die de auto voor een leuk bedrag wil overnemen scheelt dat tijd, werk en kosten. De auto langere tijd stil laten staan kost ook geld, vandaar dat ze toch maar gaan repareren als verkoop te lang op zich laat wachten. Niets geks aan.

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Auto Total Loss verklaard: twijfelende expert, mag dit?

Ongelezen bericht door Emcede »

Blijkbaar heeft uw garage of de expert de kwestie niet goed uitgelegd, of u heeft niet goed geluisterd.

Er is helemaal geen sprake ben twijfelgedrag! OF uw auto total los is, is AFHANKELIJK van de biedingen die geregistreerde opkopers op uw auto uitbrengen. Bij een lage opbrengst zou het zomaar kunnen zijn dat reparatie alsnog de beste optie gaat worden. Daar komt de expert ALLEEN maar achter door biedingen op te vragen. En daar staat 5 daken voor. De Tophersteller zou u in die tijd gewoon een leenauto moeten geven, dat hoort bij de Topherstel-regeling van uw verzekeraar Allianz.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Auto Total Loss verklaard: twijfelende expert, mag dit?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Emcede schreef:
20 nov 2021 22:13
Blijkbaar heeft uw garage of de expert de kwestie niet goed uitgelegd, of u heeft niet goed geluisterd.

Er is helemaal geen sprake ben twijfelgedrag! OF uw auto total los is, is AFHANKELIJK van de biedingen die geregistreerde opkopers op uw auto uitbrengen. Bij een lage opbrengst zou het zomaar kunnen zijn dat reparatie alsnog de beste optie gaat worden. Daar komt de expert ALLEEN maar achter door biedingen op te vragen. En daar staat 5 daken voor. De Tophersteller zou u in die tijd gewoon een leenauto moeten geven, dat hoort bij de Topherstel-regeling van uw verzekeraar Allianz.
Heeft de Tophersteller al een opdracht gekregen van TS of de verzekeraar? Tot die tijd hoeft de Tophersteller niets te doen.

cherokee
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Auto Total Loss verklaard: twijfelende expert, mag dit?

Ongelezen bericht door cherokee »

Vreemd verhaal. Bij een total loss zijn er twee mogelijkheden waar de eigenaar van het voertuig uit kan kiezen:

1: de dagwaarde wordt uitgekeerd. Het eigendom van het voertuig gaat dan over naar de verzekering. Die verkopen het wrak en de opbrengst vloeit terug in de verzekeringskas.

2: De eigenaar van het voertuig wil het wrak houden. Dat kan, in dat geval wordt de dagwaarde uitgekeerd minus de getaxeerde wrakwaarde. De eigenaar kan dan proberen voor dat geld de auto te laten herstellen of zelf een bedrag bijleggen.

De keuze uit 1 of 2 is aan de eigenaar.

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Auto Total Loss verklaard: twijfelende expert, mag dit?

Ongelezen bericht door Emcede »

cherokee schreef:
21 nov 2021 19:23
Vreemd verhaal. Bij een total loss zijn er twee mogelijkheden waar de eigenaar van het voertuig uit kan kiezen:

1: de dagwaarde wordt uitgekeerd. Het eigendom van het voertuig gaat dan over naar de verzekering. Die verkopen het wrak en de opbrengst vloeit terug in de verzekeringskas.

2: De eigenaar van het voertuig wil het wrak houden. Dat kan, in dat geval wordt de dagwaarde uitgekeerd minus de getaxeerde wrakwaarde. De eigenaar kan dan proberen voor dat geld de auto te laten herstellen of zelf een bedrag bijleggen.

De keuze uit 1 of 2 is aan de eigenaar.
Die keuze heeft de verzekerde lang niet altijd. Zie Bedrijfsregeling 16.

Lady1234
Berichten: 27295
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Auto Total Loss verklaard: twijfelende expert, mag dit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat is bedrijfsregeling 16?

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Auto Total Loss verklaard: twijfelende expert, mag dit?

Ongelezen bericht door Emcede »

Lady1234 schreef:
21 nov 2021 22:06
Wat is bedrijfsregeling 16?
https://www.verzekeraars.nl/media/1737/ ... erlies.pdf

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 952
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Auto Total Loss verklaard: twijfelende expert, mag dit?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Emcede schreef:
21 nov 2021 21:20
cherokee schreef:
21 nov 2021 19:23
Vreemd verhaal. Bij een total loss zijn er twee mogelijkheden waar de eigenaar van het voertuig uit kan kiezen:

1: de dagwaarde wordt uitgekeerd. Het eigendom van het voertuig gaat dan over naar de verzekering. Die verkopen het wrak en de opbrengst vloeit terug in de verzekeringskas.

2: De eigenaar van het voertuig wil het wrak houden. Dat kan, in dat geval wordt de dagwaarde uitgekeerd minus de getaxeerde wrakwaarde. De eigenaar kan dan proberen voor dat geld de auto te laten herstellen of zelf een bedrag bijleggen.

De keuze uit 1 of 2 is aan de eigenaar.
Die keuze heeft de verzekerde lang niet altijd. Zie Bedrijfsregeling 16.
Volgens mij sluit Bedrijfsregeling 16 precies aan bij hetgeen Cherokee heeft geschreven.

Ik denk dat de expert nog twijfelt tussen de auto total los te verklaren (waardoor bedrijfsregel 16 in gaat) of de auto niet total los te verklaren en dus te laten repareren.

cherokee
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Auto Total Loss verklaard: twijfelende expert, mag dit?

Ongelezen bericht door cherokee »

Ik_weet_niet_alles schreef:
22 nov 2021 00:21
Emcede schreef:
21 nov 2021 21:20
cherokee schreef:
21 nov 2021 19:23
Vreemd verhaal. Bij een total loss zijn er twee mogelijkheden waar de eigenaar van het voertuig uit kan kiezen:

1: de dagwaarde wordt uitgekeerd. Het eigendom van het voertuig gaat dan over naar de verzekering. Die verkopen het wrak en de opbrengst vloeit terug in de verzekeringskas.

2: De eigenaar van het voertuig wil het wrak houden. Dat kan, in dat geval wordt de dagwaarde uitgekeerd minus de getaxeerde wrakwaarde. De eigenaar kan dan proberen voor dat geld de auto te laten herstellen of zelf een bedrag bijleggen.

De keuze uit 1 of 2 is aan de eigenaar.
Die keuze heeft de verzekerde lang niet altijd. Zie Bedrijfsregeling 16.
Volgens mij sluit Bedrijfsregeling 16 precies aan bij hetgeen Cherokee heeft geschreven.

Ik denk dat de expert nog twijfelt tussen de auto total los te verklaren (waardoor bedrijfsregel 16 in gaat) of de auto niet total los te verklaren en dus te laten repareren.
Bedrijfsregeling 16 heeft te maken met technisch total loss. In dit geval is er twijfel over economisch TL. De auto kan dus gewoon gerepareerd worden en het kenteken is ook niet ingenomen. Eigenaar heeft gewoon recht op vergoeding tot maximaal dagwaarde minus wrakwaarde als hij het voertuig wil houden.

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Auto Total Loss verklaard: twijfelende expert, mag dit?

Ongelezen bericht door Emcede »

Ik_weet_niet_alles schreef:
22 nov 2021 00:21
Volgens mij sluit Bedrijfsregeling 16 precies aan bij hetgeen Cherokee heeft geschreven.
Niet dat het nog wat uitmaakt, TS zien we hier toch niet meer terug, maar: Toch niet. Er wordt gesteld dat TS een keuze heeft. Die keuze is er echter niet altijd.

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Auto Total Loss verklaard: twijfelende expert, mag dit?

Ongelezen bericht door Emcede »

cherokee schreef:
22 nov 2021 11:14
Bedrijfsregeling 16 heeft te maken met technisch total loss. In dit geval is er twijfel over economisch TL. De auto kan dus gewoon gerepareerd worden en het kenteken is ook niet ingenomen. Eigenaar heeft gewoon recht op vergoeding tot maximaal dagwaarde minus wrakwaarde als hij het voertuig wil houden.
Toch niet. Waar maak je dit uit op?

Gesloten