Onkruid71 schreef: ↑28 nov 2021 15:19
kuklos schreef: ↑28 nov 2021 15:07
1) Waaruit blijkt dat ze te weinig onderzoek doen naar genezen?
2) Hoeveel onderzoek was genoeg geweest?
3) Hoeveel ander onderzoek was dan blijven liggen?
Aanvullend: op basis waarvan maak je de keuze(s) waarnaar je onderzoek doet? Wie mag dat beslissen?
1 Voor zover ik heb kunnen vinden is ZonMW de enigste in Nederland die dat geld voor heeft gekregen, 4 miljoen voor onderzoeken naar long covid.
2 tot ze een uitkomst hebben die het oplost.
3 vermoeidheid wordt altijd onderschat.
En focussen alleen aan de voorkant is niet genoeg, oplossen aan de achterkant is ook noodzakelijk.
Vertaling: je bent een leek met te weinig kennis die nogal makkelijk wat roept, maar feitelijk "er de ballen verstand van heeft". Ook hier geldt weer: als het zo simpel was als jij nu voorstelt, dan was het al opgelost.
Voor je gemoedsrust: op heel veel medische vlakken ben ik ook een leek. Idem voor het gebied van medisch onderzoek. Ik heb (vermoedelijk) net iets meer kennis dan jij. Wat ik wel weet: het is niet zo makkelijk als jij nu schrijft. Dit virus en de maatregelen die we nemen ontwrichten de hele wereld.
Maar de oplossing zou zijn gewoon wat meer geld en dus meer onderzoek en het probleem is opgelost? Als het zo simpel zou zijn, dan hadden we dat allang gedaan; en wereldwijd niet honderden miljarden aan steunmaatregelen uitgegeven.
Wetenschappelijk onderzoek en medisch onderzoek hebben geen lineair en causaal verband met geld en resultaat. En ook niet met aantal onderzoeken en resultaat. En ook niet met tijd en resultaat.
Het verband dat er wel is: met meer geld, meer onderzoeken en meer tijd vergroten we de kans dat. Maar vaak dienen ook eerst andere vlakken van de wetenschap zich te ontwikkelen voor resultaat.