LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

kuklos

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door kuklos »

Onkruid71 schreef:
30 nov 2021 22:43
kuklos schreef:
30 nov 2021 22:40
kuklos schreef:
30 nov 2021 22:32

Ook deze uitspraak weer. Ik zou bijna willen schreeuwen: hou daar nou eens mee op. Ze weten niet NIKS. Ze weten wel degelijk wat, redelijk wat zelfs. maar ziektes, zeker nieuwe zijn weerbarstig. zelfs kanker wat we al vele milennia kennen, is een ziekte (meerdere eigenlijk) waar we nog steeds kennis over opdoen.
Aanvulling: als ze NIKS zouden weten over deze ziekte zouden ze je ook in een ziekenhuis niet kunnen behandelen. Maar dat kunnen ze juist wel. Niet elke behandeling is succesvol. Helaas. Maar kunnen wel degelijk mensen die besmet raken met corona en bij het misgaat in het ziekenhuis behandelen.
Volgens mij is ME onbehandelbare, maar ik ben benieuwd als dat in het ziekenhuis te verhelpen is.
Ik had het specifiek over Corona. jij wil het schijnbaar in het corona topic over ME hebben. Nogmaals, open daar dan een apart topic voor.
Corona is behandelbaar. In een aantal gevallen. Maar niet in alle gevallen, want er zijn mensen aan overleden.
ME? Ik weet er te weinig van, maar algemene medische kennis zegt dat als het "onbehandelbaar" is we het nog niet kunnen behandelen. Zoals veel ziektes. Er is nog te weinig kennis hetzij voor een adequate behandeling in alle gevallen of hetzij voor een genezing. Doch in dit topic gaat het over corona.

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

kuklos schreef:
30 nov 2021 22:47
Onkruid71 schreef:
kuklos schreef:
30 nov 2021 22:40

Aanvulling: als ze NIKS zouden weten over deze ziekte zouden ze je ook in een ziekenhuis niet kunnen behandelen. Maar dat kunnen ze juist wel. Niet elke behandeling is succesvol. Helaas. Maar kunnen wel degelijk mensen die besmet raken met corona en bij het misgaat in het ziekenhuis behandelen.
Volgens mij is ME onbehandelbare, maar ik ben benieuwd als dat in het ziekenhuis te verhelpen is.
Ik had het specifiek over Corona. jij wil het schijnbaar in het corona topic over ME hebben. Nogmaals, open daar dan een apart topic voor.
Corona is behandelbaar. In een aantal gevallen. Maar niet in alle gevallen, want er zijn mensen aan overleden.
ME? Ik weet er te weinig van, maar algemene medische kennis zegt dat als het "onbehandelbaar" is we het nog niet kunnen behandelen. Zoals veel ziektes. Er is nog te weinig kennis voor hetzij een adequate behandeling in alle gevallen of voor een genezing. Doch in dit topic gaat het over corona.
Ik had alleen maar aan waarom ik niet gevaccineerd kan/wil worden.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan schreef:

Het alternatief voor vaccineren is je zelf terugtrekken op een rustig stukje aarde en de komende jaren zelfvoorzienend leven.

Gezond verstand is al langer zoekgeraakt. Over de oorzaken kun je eindeloos borrelen, over de oplossing met betrekking tot Corona minder.

Het zegt genoeg, dat Oostenrijk als eerste een algemene vaccinatieplicht invoert. Dat is zo'n beetje de laatste manier om het virus onder controle en daarmee de maatschappij weer open te krijgen.
Nou ja, je kunt ook gewoon doorgaan met je leven, het risico lopen besmet te raken en een van de grote groep zijn die van een besmetting niet echt last heeft. Dat is nog steeds de grootste kans.

Hoezo kun je over de oplossing met betrekking tot corona niet eindeloos borrelen? Voor zover ik weet is er geen oplossing. Met vaccineren komen we er niet uit, dan hebben we nog ieder jaar maatregelen nodig, dat kun je op een bierviltje uitrekenen. Terug naar de borreltafel dus en iets anders verzinnen om het probleem op te lossen.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Vaccinatieplicht in Nederland in 2022? Wie zal het zeggen.

Na Oostenrijk nu ook (gedeeltelijk) Griekenland.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... b13fa8776/

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
Het zegt genoeg, dat Oostenrijk als eerste een algemene vaccinatieplicht invoert. Dat is zo'n beetje de laatste manier om het virus onder controle en daarmee de maatschappij weer open te krijgen
Laatste manier, of laatste strohalm?

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
30 nov 2021 22:53
Nou ja, je kunt ook gewoon doorgaan met je leven, het risico lopen besmet te raken en een van de grote groep zijn die van een besmetting niet echt last heeft. Dat is nog steeds de grootste kans.
En zonder risico geen leven, ben ik met je eens.

Momenteel is er virus-technisch al wat veranderd.

Christian Karagiannidis, hoofd IC in Köln, vertelde een paar weken geleden, dat in vergelijking met vorige golven, hij nu meer mensen op de IC heeft, die duidelijk jonger zijn èn bovenop Covid nog een bacteriële longontsteking ontwikkelen. Dan ben je nog verder van huis.
Navraag binnen ons eigen netwerk geeft alleen bevestiging, geen ontkenning.

Dan heb ik in mijn werk het dagelijks overzicht van de afwezigen. In vergelijking met eerdere golven is men momenteel langer ziek met Covid. Alleen wie gevaccineerd is, is korter ziek en herstelt sneller, maar dat zijn er niet zoveel. De niet-gevaccineerden zijn werkelijk aan de beurt momenteel.

Al met al ben ik voorzichtiger dan een half jaar geleden oftewel: doorgaan met leven, maar graag met iets minder risico's. Doe je best om gezond te blijven.
Nijogeth schreef:
30 nov 2021 22:53
Hoezo kun je over de oplossing met betrekking tot corona niet eindeloos borrelen? Voor zover ik weet is er geen oplossing. Met vaccineren komen we er niet uit, dan hebben we nog ieder jaar maatregelen nodig, dat kun je op een bierviltje uitrekenen. Terug naar de borreltafel dus en iets anders verzinnen om het probleem op te lossen.
ik bedoelde eigenlijk borrelen over het verlies van gezond verstand. Je ziet het op veel meer momenten in het leven, in de maatschappij. Het is een groter probleem dan nu bij Corona te zien is.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
30 nov 2021 23:40
ik bedoelde eigenlijk borrelen over het verlies van gezond verstand. Je ziet het op veel meer momenten in het leven, in de maatschappij. Het is een groter probleem dan nu bij Corona te zien is.
Nogal ja. Maar daar had ik een tijd terug al over geschreven. Viel het halve forum over me heen. Maar je ziet steeds meer om je heen dat het gezonde verstand teloor gaat. Geen idee waarom. Duurt het allemaal te lang? Voor velen te weinig sociale contacten? Niet meer om kunnen gaan met beperkingen?

Bedenk dit: een aantal autistische kenmerken ontstaat m.i. doordat kinderen, vanwege hun overprikkeling, zich voortdurend terug trekken. In plaats van met andere kinderen te voetballen, touwtje te trekken, in bomen te klimmen etc en daarmee vanzelf sociale vaardigheden aan te leren en te leren hoe ze zich moeten bewegen, ontwikkelen zij zich juist heel anders, juist door het gebrek aan sociale prikkels en het gebrek aan beweging - want ook dat heeft op langere termijn gevolgen. De overprikkeling leidt tot terugtrekking leidt tot sociale onderprikkeling. De balans is zoek.

Het zou me niets verbazen als uiteindelijk de conclusie is dat de maatschappij als geheel autistische kenmerken begint te vertonen. En eigenlijk zijn er in de loop van de tijd al conclusies getrokken: mensen hebben kortere lontjes, vereenzamen, etcetera etcetera.

Lisa29

Ongelezen bericht door Lisa29 »

witte angora schreef:
01 dec 2021 08:32
Jablan schreef:
30 nov 2021 23:40
Nogal ja. Maar daar had ik een tijd terug al over geschreven. Viel het halve forum over me heen. Maar je ziet steeds meer om je heen dat het gezonde verstand teloor gaat. Geen idee waarom. Duurt het allemaal te lang? Voor velen te weinig sociale contacten? Niet meer om kunnen gaan met beperkingen?

Bedenk dit: een aantal autistische kenmerken ontstaat m.i. doordat kinderen, vanwege hun overprikkeling, zich voortdurend terug trekken. In plaats van met andere kinderen te voetballen, touwtje te trekken, in bomen te klimmen etc en daarmee vanzelf sociale vaardigheden aan te leren en te leren hoe ze zich moeten bewegen, ontwikkelen zij zich juist heel anders, juist door het gebrek aan sociale prikkels en het gebrek aan beweging - want ook dat heeft op langere termijn gevolgen. De overprikkeling leidt tot terugtrekking leidt tot sociale onderprikkeling. De balans is zoek.

Het zou me niets verbazen als uiteindelijk de conclusie is dat de maatschappij als geheel autistische kenmerken begint te vertonen. En eigenlijk zijn er in de loop van de tijd al conclusies getrokken: mensen hebben kortere lontjes, vereenzamen, etcetera etcetera.
Ben het gevoelsmatig wel eens met de gedachte dat het gezond verstand al een tijd op zijn retour is.
De vraag blijft natuurlijk wel wat mensen verstaan onder "gezond verstand ".
In de special over de Spaanse griep kwamen ook zaken voorbij die mij zeer verbaasden. Met name het feit dat in 1e instantie de legers zwegen over de ziekte, waardoor het virus de kans kreeg zich ver te verspreiden. Er woedde een wereldoorlog en die winnen was belangrijker dan het virus de kop indrukken. Pas in een laat stadium werden maatregelen getroffen zoals quarantaine, mondmaskers, hoesten en niezen in zakdoek en niet op straat spugen ("spit is death")
Er werden ook toen allerlei middeltjes geadverteerd die zogenaamd zouden helpen, waaronder verschillende alcoholische dranken en quinine. Dat virus heeft 18 maanden gewoed en was toen over. Geen idee waarom, ik had stiekem gehoopt dat covid19 hetzelfde zou doen. Helaas is dat niet zo.

Witte Angora ik denk juist dat autisme aangeboren is, hooguit zien we nu eerder bepaalde trekken naar voren komen. Hoewel ik me kan voorstellen dat door de pandemie en bijbehorende maatregelen er wel eerder negatieve persoonlijkheidskenmerken ontwikkelen. Dan denk ik meer aan narcistische (ikke ikke ikke) en schizotypische (bizarre complottheorieën) persoonlijkheidstrekken.

kuklos

Lisa29 schreef:
01 dec 2021 09:47
Witte Angora ik denk juist dat autisme aangeboren is, hooguit zien we nu eerder bepaalde trekken naar voren komen.
Ik denk dat je hierin gelijk hebt. Volgens wikipedia heb je gelijk:
Autisme is een aangeboren pervasieve ontwikkelingsstoornis die zich kenmerkt door beperkingen op het gebied van sociale interactie en (non-)verbale communicatie en door een beperkt, repetitief of stereotiep gedragspatroon.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik denk dat ook WA gelijk heeft. Autisme is in beginsel aangeboren, maar wordt natuurlijk wel beïnvloed (lees: verbeterd of verslechterd) door de sociale context van de persoon met autisme.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Enige toevoeging van mijn kant: iedereen heeft een paar autistische kenmerken, anders kun je niet functioneren.
Je even terugtrekken om alles op de rij te krijgen, is er bijvoorbeeld al één.

Alleen zorgt het gedwongen terugtrekken momenteel voor minder interactie en dan mis je weer de andere invalshoeken of blijf je te lang in de eigen wereld onderweg.

witte angora

Exact, en juist dat is autisme.

Autisme is inderdaad slechts deels aangeboren. Ben twee van de drie punten even kwijt, maar HSP (een hoge gevoeligheid) is een van de drie factoren die kunnen leiden tot een ontwikkelingsstoornis die we kennen als autisme. Veel bepalender hoe autisme zich ontwikkelt is de omgeving. Een rustige omgeving met veel sociale context geeft heel andere gevolgen dan een drukke omgeving met weinig sociale context.

Het is niet voor niets een stoornis in de ontwikkeling; die ontwikkeling kan gestimuleerd of belemmerd worden door verschillende factoren. Ontwikkeling is iets dat juist niet is aangeboren.

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

kuklos schreef:
30 nov 2021 22:05
reggie2 schreef:
30 nov 2021 22:01
Onzin, hier staan over het algemeen allemaal uitspraken van leken,
Die uitspraken doen die niet kloppen, oftewel npenieuws. Juist in deze tijd waarin er toch al teveel ruis wordt veroorzaakt door anti-vaxxers en misinformatie mogen ze daar op aangesproken. En zo'n feit dat niet klopt is niet "de een zijn waarheid", maar gewoon niet waar.
Die ruis wordt natuurlijk net zo goed door de pro vaxxers veroorzaakt.
En nee, dat kan ik niet onderbouwen met een of andere link.

kuklos

scharrelschipper schreef:
01 dec 2021 11:11
kuklos schreef:
30 nov 2021 22:05
reggie2 schreef:
30 nov 2021 22:01
Onzin, hier staan over het algemeen allemaal uitspraken van leken,
Die uitspraken doen die niet kloppen, oftewel npenieuws. Juist in deze tijd waarin er toch al teveel ruis wordt veroorzaakt door anti-vaxxers en misinformatie mogen ze daar op aangesproken. En zo'n feit dat niet klopt is niet "de een zijn waarheid", maar gewoon niet waar.
Die ruis wordt natuurlijk net zo goed door de pro vaxxers veroorzaakt.
En nee, dat kan ik niet onderbouwen met een of andere link.
Welke ruis is er dan nu die is veroorzaakt door de pro-vaxxers?

Nijogeth

Bijvoorbeeld dat vaccineren de oplossing is van het probleem.

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nijogeth schreef:
01 dec 2021 13:19
Bijvoorbeeld dat vaccineren de oplossing is van het probleem.
Kan het zijn, kan ook niet. Dat gedram dat iedereen zich moet laten vaccineren begint idiote vormen aan te nemen....dreigen van mensen wordt steeds meer mode.

https://www.ad.nl/werk/eigenaar-plus-me ... RV08Ev479I

Nijogeth

Het is niet de oplossing. Het kan een onderdeel zijn van de oplossing, maar met alleen 100% gevaccineerd gaan we alsnog maatregelen houden.

witte angora

Ik zei het toch?
VVD stelt wel voor om de kerstvakantie een week eerder te beginnen. Kinderen zijn 'virusfabriekjes' en niet gevaccineerd. Scholen zijn daardoor de grootste besmettingshaarden. Aukje de Vries van de VVD stelt voor de kerstvakantie een week eerder te laten beginnen. "Bijvoorbeeld in ruil voor een kortere zomervakantie." D66 en SP staan in principe positief tegenover het plan.

bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... en-en-veel
Heus, het is niet zo moeilijk allemaal te voorspellen... :mrgreen:

16again

Ongelezen bericht door 16again »

reggie2 schreef:
01 dec 2021 13:22
Dat gedram dat iedereen zich moet laten vaccineren begint idiote vormen aan te nemen....dreigen van mensen wordt steeds meer mode.
https://www.ad.nl/werk/eigenaar-plus-me ... RV08Ev479I
Dat was nog een net briefje van werkgever.
Onvergelijkbaar met het gedram van overheidswege in Oostenrijk en Griekenland

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Verstandig beleid van Oostenrijk. Verdient navolging, maar Nederland zal wel weer hier te laf voor zijn. Hier houden de zachte heelmeesters meer van pappen en nathouden.

Gesloten