Erthanax schreef: ↑13 dec 2021 22:50
Voor de (afgewikkelde) nalatenschap van je moeder en de daaruit voortgekomen vordering is het testament van je moeder belangrijk. Je moet echt met een notaris gaan praten.
Ikzelf verkeerde ook in zo'n soort situatie. Mijn eerstoverleden vader had een testament laten opmaken, waarin alles naar mijn moeder ging, inkl. mijn vordering, maar die kan ze gewoon dus opmaken; conform
dit topic van begin november jl.
Het testament had ik gewoon opgevraagd.
Ben toen ook bij de notaris geweest ivm situatie met een thuiswonende broer, maar die kon/wilde niets voor mij betekenen.
Nadat mijn moeder ook overleden was, bleek zij geen testament te hebben nagelaten en kreeg ik van die notaris het verzoek om mijn broer te machtigen op te treden als executeur. Ben toen ook bij hem geweest voor info over de nalatenschap, maar die had hij/kreeg ik niet. Ik heb later begrepen, dat een notaris een familie beschouwd als één groep: maw ik moest dat maar met mijn broer, die hij blijkbaar beschouwde als enige contactpersoon, regelen.
Uiteindelijk is het via de rechter geregeld.
Het is een lastige situatie, want die notaris werkt natuurlijk ook niet voor niks.
Het is idd een lastige situatie, want, althans zoals ik het ervaren heb, werkt de notaris voor degene, die hem heeft ingeschakeld.
Voor zover hij in kwesties bemiddelt, is dat m.i. in opdracht van zijn opdrachtgever en dat hoeft m.i. niet de groep erfgenamen te zijn.
Is althans mijn idee op grond van wat ikzelf meemaakte; althans 'mijn' notaris heeft me dat niet (zo) uitgelegd en ik ben zeer benieuwd hoe het WA in deze verder vergaat.