LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vordering na overlijden ouders / nieuwe partner

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Metwel

Vordering na overlijden ouders / nieuwe partner

Ongelezen bericht door Metwel »

Hallo,

Situatie in het kort. Vader is overleden vóór 2003 met testament van ouderlijke boedelverdeling en vordering van kinderen op moeder voor ons erfdeel, met 8% rente wel opeisbaar is na overlijden moeder. Ouderlijke woning op dat moment hypotheekvrij.

Nu is moeder recent overleden. Samenlevingscontract met nieuwe partner wonende in oorspronkelijke ouderlijke woning. Testament recent heropgemaakt waarin staat dat nieuwe partner recht van bewoning heeft, levenslang. Ze was volle eigenaar. Maar de vordering van vaders deel lijkt nu niet meer opeisbaar. Kan dit?

Daarnaast is een clausule voorzien wanneer wordt overgegaan tot verkoop van de woning (in overeenstemming van de kinderen en de partner) dat de opbrengst in gelijke delen wordt verdeeld onder de kinderen en de nieuwe partner. Bij deze clausule wordt ook nergens meer gesproken over de vordering van de eerder overleden vader. Dat kan toch niet zomaar verdwijnen toch?

(Afspraak staat bij de notaris , kan daar pas over 4 weken terecht. Wellicht dat iemand ons zijn/haar ervaring of inzicht kan delen)

Bedankt

Erthanax

Re: Vordering na overlijden ouders / nieuwe partner

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nee, een vordering verdwijnt niet zomaar. Wat er met uw erfdeel (de vordering) uit uw vadersnalatenschap moet gebeuren, staat in het testament van uw vader. Behalve voorwaarden over de opeisbaarheid, staan daar vermoedelijk ook iets in over uitsluitingen. Meestal wordt er bepaald dat de die niet in enig verrekenbeding kan worden opgenomen.
De nalatenschap van uw moeder bestaat uit haar bezittingen (o.a. het huis) minus haar schulden (o.a. de vordering).

Het lijkt mij dat de nieuwe partner dan wel in het huis mag blijven wonen, maar dat hij de vordering vanwege uw overleden vader zou moeten betalen.

Bij dit soort kwesties hangt het af van de exacte bepalingen in beide testamenten. Heeft u een afschrift van beide? De notaris kan u dat precies uitleggen. Jammer dat u vier weken moet wachten voor u daar teregt kunt.

Metwel

Ongelezen bericht door Metwel »

Beste,
In vaders testament staat dat de vordering van de kinderen opeisbaar is na het overlijden van de langslevende EN dat deze nooit verrekend mag worden in een huwelijk danwel partnerschap.

Moeder is in 2011 wettelijk gaan samenwonen (belgie) met haar nieuwe partner, in ons ouderlijk huis. Daarin zie ik geen uitsluitingen opgenomen betreffende de vordering, dit is gewoon een standaard formulier.

Ze heeft in haar testament alles toebedeeld aan de 2 kinderen,
Daarnaast het legaat van recht van bewoning gegeven aan haar nieuwe partner. Hierdoor kan de vordering van vaders deel dus niet uitgekeerd worden.
EN er staat in haar testament indien we , in overleg en overeenstemming, de woning verkopen, de verkoopwaarde gedeeld moet worden door 3 (partner en 2 kinderen). Dan lijkt die vordering volledig te vervallen wat niet rechtvaardig lijkt.
Mvg

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik gok dat een deel van de woningwaarde nog van de erfenis van uw vader is. De rest van de woningwaarde zou dan door 3 gedeeld kunnen worden, zoals uw moeder heeft voorzien.

Ik_weet_niet_alles

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Volgens mij kan moeder alleen beslissen over haar eigen erfdeel, maar niet over het erfdeel van vader. Het erfdeel van vader, inclusief oprenting, komt dus toe aan alle kinderen. Daarna kan pas de erfenis van moeder worden verdeeld.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het is mij niet duidelijk of de nalatenschappen van vader en moeder onder Belgisch of Nederlands recht vallen. Van het Belgisch erfrecht weet ik niets, van het Nederlands erftecht weet ik wel het een en ander (diverse nalatenschappen afgehandeld), maar ik ben geen erfrechtjurist. Mijn opmerkingen gaan alleen over de Nederlandse situatie.

Waren uw ouders destijds in gemeeenschap van goederen getrouwd, dan viel na het overlijden van uw vader de helft van de waarde van het huis (op datum overlijden) in zijn nalatenschap. Na zijn overlijden is het huis nagelaten aan uw moeder, maar kregen beide kinderen een vordering op moeder. De hoogte van die vordering is hopelijk officieel vastgesteld (in een akte van vaststelling van vordering) maar volgt ook uit de aangifte erfbelasting die destijds gedaan is.
Hoe dan ook, in het testament van vader staat wanneer de vordering opeisbaar is. Volgens mij kunnen die voorwaarden niet ongedaan worden gemaakt door het testament van uw moeder.

Nu is ook uw moeder overleden en moet hasr nalatenschap worden afgewikkeld. Die nalatenschap bestaat uit het huis, spaargeld en roerende goederen, maar ook uit schulden (de bestaande vordering). Als de nieuwe partner het recht van bewoning is gelegateerd, mag hij daar natuurlijk blijven wonen. Maar dat wil niet zeggen dat hij de al bestaande vordering niet hoeft te betalen. Als hij het geld niet heeft, moet hij mogelijk een hypotheek op het huis nemen om die vordering te betalen.

Krijgt hij geen hypotheek of moet om een andere reden het huis verkocht worden, dan moet daarna eerst de vordering aan beide kinderen betaald worden (dan heeft u dus de erfenis van vader). Het restant (kort gezegd de nalatenschap van uw moeder) wordt dan kennelijk gelijk verdeeld onder haar erfgenamen (u, uw zus/broer, en de nieuwe partner). Op zich is dat laatste niet ongebruikelijk.
Er kunnen in het testament van uw moeder ook bepalingen staan over het betalen van een vergoeding voor dat woonrecht (als het ware een vorm van huur), en over de kosten (belasting, onderhoud).

Zoals gezeg, ik ben geen erfrecht jurist, het erfrecht kan vrij complex zijn, en de uitwerking hangt af van de exacte tekst van vooral het testament van uw vader (voor de vordering op uw moeder) en het testament van uw moeder (o.a. vanwege het huis).

Er zijn meer forumleden met ervaring met nalatenschappen en/of met gedegen juridische kennis. Ik hoop dat ook zij nog reageren.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die woning zal sterk in waarde gestegen zijn, hoewel ik niet weet of de waarde in Belgie ook zo omhooggeschoten is.

Haar zuivere nalatenschap wordt vastgesteld na aftrek van de schulden. Maar door die hoge rente zal die schuld hoog zijn.

Ik kan mij zo voorstellen dat uw moeder als verzekering voor haar nieuwe partner opgenomen heeft dat als u, min of meer, niet toestaat dat de partner daar blijft wonen, haar nalatenschap voor de kinderen nog lager uitvalt.

De zin in het testament van uw vader over verrekening, slaat op een eventueel huwelijk van u of het andere kind. Heeft niets van doen met een eventueel tweede huwelijk van uw moeder.

Vervelend dat u zo lang moet wachten op een afspraak bij de notaris, maar aan de andere kant heeft het ook niet zo’n haast.

Of het erfecht in Belgie anders is dan in Nederland, kan ik u niet zeggen.

Gesloten