Advocaattarieven. Wie weet hier wat van?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Aukema
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 feb 2021 12:24

Advocaattarieven. Wie weet hier wat van?

Ongelezen bericht door Aukema »

Wij hebben ons huis laten verbouwen naar later bleek door een knoeier. De man bleek werkelijk niets te kunnen. Uiteindelijk heeft de man die eigenlijk meer oplichter dan aannemer kan heten. Omdat wij het ( niet uitgevoerde ) meerwerk niet betaalden heeft hij ons voor de rechter gesleept. De rest van de aanneemsom was overigens wel betaald, helaas. Het werk was loeislecht en ook daar zit veel herstelkosten bij. Wij denken dat wij niet de eersten zijn die er bij deze persoon zijn ingelopen en waarschijnlijk ook niet de laatsten.
Via via ontdekten wij een advocatenkantoor die een ruwe prijsschatting maakte voor het proces.
Dit was :
Voorlopig deskundigenbericht procedure 10 tot 20 uur
Bodemprocedure 20 tot 40 uur
En als je dan weet dat hij het over een tarief van totaal ca. € 234 per uur had, dan kun je uitrekenen dat hij zelfs in het ongunstigste geval bijna € 15.000 zou gaan rekenen.
De teller zit nu op ruwweg € 35.000 en wij zijn er nog niet. Nu neemt hij ons in de mangel zo van vlug betalen want anders doe ik niets meer. ( en dan ben je alles kwijt ) Dat meer heb ik er bij verzonnen want zo veel heeft hij niet gedaan. Wij hadden die oplichter beter kunnen betalen dan waren we goedkoper uit geweest.

Maar is het niet zo dat zijn schatting binnen een zekere marge correct moet zijn of kan een advocaat in tegenstellening tot iemand die zijn geld met zijn handen verdiend zijn uiteindelijke tarief ongebreideld opschroeven? En had de advocaat of wat daar voor door mag gaan niet van te voren moeten waarschuwen zo in de trant van ik wil er wel een beginnen maar het kost je meer dan het oplevert.
Wie weet hier iets van?
Wie wil weten wie het waren stuurt mij maar een mail dan kan ik daar op reageren.

gosewijn
Berichten: 2893
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00
Beste antwoord
Gekozen door Aukema

Re: Advocaattarieven. Wie weet hier wat van?

door gosewijn » 24 dec 2021 15:32

Klacht indienen bij de Deken . Laat je niet afschepen door hem ,laat hem een klacht indienen over de betreffende advocaat.
Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Advocaattarieven. Wie weet hier wat van?

Ongelezen bericht door Lady1234 »


Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Advocaattarieven. Wie weet hier wat van?

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Zie m.n. de laatste alinea van deze post: aannemers-installateurs-en-glazenwasser ... l#p2668638 eveneens betreffende de keuze van een juridisch adviseur.

HandigeHarrie
Berichten: 1400
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Advocaattarieven. Wie weet hier wat van?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Pfff wat een verhaal, zo te zien bent u van de regen in de druk terecht gekomen...
Veel hangt af van de vraag of u steeds opdracht heeft gegeven aan de advocaat, om een vervolgstap te zetten. Als hij in fase 1 (met schatting 10 - 20 uur) inmiddels zoveel uur heeft besteed dat tot een factuur van 35.000,-- euro leidt, dan klopt het niet met de opdracht / het akkoord dat u hebt gegeven (dat was met max 20 uur). Dan zou u tussentijds toestemming moeten hebben gegeven om meer tijd te investeren lijkt mij; om met een ruwe schatting zonder nader overleg twee keer zo veel tijd dat de ruwe schatting te gaan doen lijkt me niet in orde (of is die ruwe schatting alleen mondeling gegaan en heeft u een opdracht met carte blanche gegeven?).
Zo ook met fase 2, met de schatting van max. 40 uur. Ik vind het uurtarief ook hoog maar dat wist u van tevoren.
Wat betreft de aannemer: hopelijk heeft u een mailwisseling waarin u aangeeft dat u niet tevreden bent over zijn werk en dat u het meerwerk bestrijdt ?

Seinhuis
Berichten: 2386
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Advocaattarieven. Wie weet hier wat van?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Elk advocaat bepaald zijn eigen tarief.

Ik ga vanuit dat je geen rechtsbijstandverzekering hebt, anders had je met hun contact opgenomen. Soms is advies van www.juridischloket.nl voldoende. Ook is niet altijd een advocaat nodig (maar wel handig).

Op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-advocaat staat hoe je extern klacht tegen een advocaat kan indienen.

gosewijn
Berichten: 2893
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Advocaattarieven. Wie weet hier wat van?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Klacht indienen bij de Deken . Laat je niet afschepen door hem ,laat hem een klacht indienen over de betreffende advocaat.

Moneyman
Berichten: 30273
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Advocaattarieven. Wie weet hier wat van?

Ongelezen bericht door Moneyman »

De vraag is wat er precies is afgesproken. Alleen op basis daarvan is immers te beoordelen of er binnen of buiten de afspraken is gewerkt.

In ieder geval kan je hier in de Verordening op de Advocatuur terugvinden wat de wettelijke kaders zijn. Op deze pagina van de Nova is de informatie te vinden over gebruikelijke manieren van declareren. En hier vind je alles over klachten tegen een advocaat.

De meeste logische weg is uiteraard eerst een goed gesprek met je advocaat hierover. Helpt dat niet, kan je een klacht indienen bij de advocaat. Als dat overeengekomen is, kan je daarna een klacht indienen bij de Geschillencommissie Advocatuur. Daarna of daarnaast kan je de Deken vragen te bemiddelen of, als het echt de spuigaten uitloopt, een tuchtklacht indienen door middel van het door laten sturen van je Dekenklacht naar de Raad van Discipline.

Succes!

Aukema
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 feb 2021 12:24

Re: Advocaattarieven. Wie weet hier wat van?

Ongelezen bericht door Aukema »

Hallo allemaal,

Ik dank jullie voor zover voor de hulp. Nu schrijven jullie dat er geen advocaat nodig zou zijn. Echter de advocatuur wist te vertellen dat er in het geval van de slecht presterende aannemer die zijn werk niet doet en een vordering instelt voor de verdedigende partij zeker wel een advocaat nodig is. Ik kan het wel opzoeken maar dat schiet nu toch niet op. deze advocaat heeft een kostenraming gemaakt en wel onder het motto ik heb dat vaker bij de hand gehad.
Vervolgens heeft de rechter, die er bij is geroepen door de aannemer, een onderzoek gelast die wij als verdediger zouden moeten betalen. Tot een poosje geleden wist de, in mijn ogen slecht presterende, advocaat die waarschijnlijk het vak nog moet leren, te vertellen dat de kosten worden verhaalt op de eiser. Nu het zover is dat de " deskundige " eindelijk zijn stukken heeft ingeleverd blijkt dat er slechts een paar duizend euro op de eiser is te verhalen.
De advocaat had dat vooraf moeten zeggen want de kosten zijn onderhand hoger dan de vordering van de aannemer en ook de schade door het slechte werk van de aannemer die wij weer willen ontvangen.
Wij zijn dus dubbel genaaid. eerst door de aannemer en daarna door de advocaat.
Oh ja, volgens de deskundige is het enige dat goed is gegaan, het afvoeren van de afval. Dus zo goed is de deskundige dan ook weer. in feite heeft hij alle werkzaamheden geheel of gedeeltelijk afgekeurd.
Ik ga hier volgende week verder mee.

criticus2
Berichten: 1106
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Advocaattarieven. Wie weet hier wat van?

Ongelezen bericht door criticus2 »

ik zie een verhaal waar heel veel is misgegaan, ook in het voortraject:

geen lid van VEH? hebben wij ooit heel veel aan gehad in een discussie met een aannemer. ook tussentijds bouwkundige erbij gehad toen we het probleem zagen aankomen. Rechtsbijstandverzekering?
Ook altijd zorgen dat discussie met aannemer onder raad van arbitrage voor de bouw kan vallen . In ieder geval langer geleden waren die echt kritisch naar hun leden toe. Niet alleen hebben wij in de discussie volledig gelijk gekregen, (ging deels om slecht werk, en deels om overschrijding oplevertermijn waar boeteclausule aan hing) de behandelaars namens de arbitrageraad vonden is alle aannemersstukken ook diverse zaken die dubbel gerekend waren (door aannemer zelf, en ook door onderaannemers..). wij kregen dus nog meer (terug) dan gevorderd.
mbt advokaat: die zijn geen bouwdeskundigen, kunnen dus slecht inschatten of het verhaal waarmee een (potentieel) cliënt komt ook klopt en volledig is.
een inschatting van kans op succes (nooit te garanderen, gelijk hebben en gelijk krijgen is ook in NL nog wel iets anders, er wordt soms toch nog naar meer en andere dingen gekeken dan je ahv het echte probleem zou verwachten..) gebeurt op basis van wat er aangeleverd wordt. Is dat onvolledig of een door eigen perceptie gekleurde variant dan kan het scheef lopen ja, niet per se de advokaat verwijtbaar. idem met voortgang procedure, en kosten daarvan.
De meesten willen bij langere procedures toch wel ook tussentijds betaald worden. Zij hebben ook rekeningen en personeel te betalen.

Gesloten