scharrelschipper schreef: ↑27 dec 2021 21:06
Jablan,je zegt dikwijls wijze woorden.
Maar nu wil ik dat toch wat nuanceren.
En zijn inderdaad een aantal mensen die bij voorbaat alles wantrouwen wat vanuit de overheid komt.
Er zijn echter ook een aantal mensen die bij voorbaat alles als complot theorie,wappie denken en trollen bestempelen wat afwijkt van hun denkwijze/idee en alles wat afwijkt van de door de overheid gemelde zaken.
Dus het werkt naar twee kanten,en is naar mijn idee allebei fout. [...] En jullie maken je druk of iemand zijn of haar stelling wel onderbouwd of de juiste link geeft?????
De roep om onderbouwing komt momenteel sterker terug vanwege een forummer, die in één en hetzelfde bericht de officiële informatie wantrouwt en tegelijk linkt naar opiniesites. Iemand had het creatief opgelost door de ontbrekende links te posten, dat scheelt gelijk een pagina ruis. Volgende keer graag weer op die manier ermee omgaan
Met je omdraaiing ga ik niet mee. Het gaat niet om een andere manier van denken, maar hoe je alle informatie verwerkt en feiten een plek geeft.
Als voorbeeld de mensen, die bijna 2 jaar geleden er heilig van overtuigd waren, dat het virus uit een laboratorium was 'ontsnapt'. Pas na drie grote varianten worden deze stemmen stiller, omdat de ontsnappings-theorie niet de dominante varianten verklaart. Hier haalt de natuur zelf elk bewijs voor de andere theorie onderuit.
Voorbeeld andersom: op het einde van deel 3 of als eerste bericht in deel 4 van dit topic heeft Sjohie een gesprek van De Correspondent met een VWS-ambtenaar verlinkt. Mooi artikel, maar het laat ook zien, dat de overheid zelf aanleiding geeft tot wantrouwen door (heel aanmatigend) zelf te bepalen welke informatie openbaar mag worden. De grondhouding klopt niet - overheid is openbaar bestuur en in deze tijden krijg je iedereen mee, door alles in het openbaar te doen. Met volledige openheid win je vertrouwen.
Overigens valt het op deze site nog mee. In mijn werk kom ik erger tegen. Zoals een dame, die nog geen vaccin heeft gehaald en haar mening laat afhangen van een gepensioneerde medicus, van wie YouTube de videos heeft verwijderd. Waarom? Uiteindelijk omdat overheid en mainstream media niet haar taal spreken, geen heldere antwoorden op haar vragen geven en omdat ze op andere gebieden als tweederangs inwoner wordt behandeld door diezelfde overheid.
Deze vrouw heeft meer aan droge feiten dan aan verhalend nieuws om de wereld om haar heen te begrijpen.