Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Limlander40
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 sep 2010 09:55

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door Limlander40 »

Har45 schreef:
31 dec 2021 12:51
Volgens de BOVAG .......

Een defecte richtingaanwijzerschakelaar moet ook worden vervangen, als één van de andere ingebouwde functies het niet meer doet. Hiervoor moet het stuurwiel worden gedemonteerd. Als deze schakelaar defect is, dan kunnen ook andere daarin geïntegreerde functies uitvallen. Een defecte schakelaar kortsluiting veroorzaken.

Link: https://www.bovag.nl/techneutentaal/ter ... gaanwijzer
Dank, de schakelaar is reeds vervangen. Het probleem is software matig gekomen na een update. Diverse Fiat 500e eigenaars klagen hierover, lease rijders niet die boeit het niet.

Limlander40
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 sep 2010 09:55

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door Limlander40 »

marnix schreef:
31 dec 2021 13:33
Ik lees in de openingspost helemaal niet dat de handel niet terug komt, maar dat op 0 stand hij doorknippert,
Goed opgelet, chapeau !

Hommer
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door Hommer »

Limlander40 schreef:
01 jan 2022 10:50
scontra schreef:
31 dec 2021 10:24
Limlander40 schreef:
31 dec 2021 09:38
Staat er in de wegen verkeers wet geregeld dat een richtingaanwijzer uit moet gaan als de hendel in de 0 positie komt ?
Nee, daarin staat alleen wanneer het veranderen van richting moet worden aangegeven.

Als de richtingwijzer niet uitgaat als de bocht is genomen en het stuurwiel weer in de rechtuit positie staat, dan is er sprake van een technisch mankement en zult u het e.e.a. handmatig moeten doen.
Laten repareren, mogelijk onder garantie, is ook een optie. :wink:
Dat is nu juist het probleem, dealer wilt het (nog) niet oplossen in garantie tijd. Maar inmiddels is bij de RDW een dossier geopend. Het licht moet meteen uitgaan zo gauw de hendel in de 0 positie komt. Bij het laten aanstaan van je knipperlicht kun je namelijk beboet worden volgens artikel 5 van de wegenverkeers wet.
Is er een casus in Nederland geweest waarbij iemand beboet is vanwege het automatisch 3, 4 of 5 keer knipperen bij het eenmalig bedienen? Dat lijkt me namelijk nogal sterk en daarmee is uw angst ongegrond.

cherokee
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door cherokee »

Dan hier ook nog maar een keer: Het 4 of 5 keer "naknipperen" van de richtingaanwijzer is volkomen normaal en af fabriek zo ingeprogrammeerd. Dit is tegenwoordig bij veel nieuwe auto's zo, als je bijvoorbeeld een tikje op de hendel geeft om van rijbaan te verwisselen dan doet dat ding dat, dit is gedaan voor de duidelijkheid en veiligheid. Dat is dus inderdaad een produkteigenschap en daar hoef je bij de RDW niet mee aan te komen, Het maakt ook gewoon deel uit van de typegoedkeuring.

Limlander40
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 sep 2010 09:55

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door Limlander40 »

cherokee schreef:
01 jan 2022 13:01
Dan hier ook nog maar een keer: Het 4 of 5 keer "naknipperen" van de richtingaanwijzer is volkomen normaal en af fabriek zo ingeprogrammeerd. Dit is tegenwoordig bij veel nieuwe auto's zo, als je bijvoorbeeld een tikje op de hendel geeft om van rijbaan te verwisselen dan doet dat ding dat, dit is gedaan voor de duidelijkheid en veiligheid. Dat is dus inderdaad een produkteigenschap en daar hoef je bij de RDW niet mee aan te komen, Het maakt ook gewoon deel uit van de typegoedkeuring.
Je moet eens beter lezen, er is geen 1 auto ter wereld waar een knipperlicht doorknippert als de hendel terug komt in de 0 positie. Wel als je hem 1x aanraakt.

riddert
Berichten: 2143
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door riddert »

Limlander40 schreef:
01 jan 2022 13:09
cherokee schreef:
01 jan 2022 13:01
Dan hier ook nog maar een keer: Het 4 of 5 keer "naknipperen" van de richtingaanwijzer is volkomen normaal en af fabriek zo ingeprogrammeerd. Dit is tegenwoordig bij veel nieuwe auto's zo, als je bijvoorbeeld een tikje op de hendel geeft om van rijbaan te verwisselen dan doet dat ding dat, dit is gedaan voor de duidelijkheid en veiligheid. Dat is dus inderdaad een produkteigenschap en daar hoef je bij de RDW niet mee aan te komen, Het maakt ook gewoon deel uit van de typegoedkeuring.
Je moet eens beter lezen, er is geen 1 auto ter wereld waar een knipperlicht doorknippert als de hendel terug komt in de 0 positie. Wel als je hem 1x aanraakt.
Ik ken hetgeen u beschrijft als een eigenschap van de Fiat 500. Het komt nog wel eens voor zeg maar.

cherokee
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door cherokee »

Limlander40 schreef:
01 jan 2022 13:09
cherokee schreef:
01 jan 2022 13:01
Dan hier ook nog maar een keer: Het 4 of 5 keer "naknipperen" van de richtingaanwijzer is volkomen normaal en af fabriek zo ingeprogrammeerd. Dit is tegenwoordig bij veel nieuwe auto's zo, als je bijvoorbeeld een tikje op de hendel geeft om van rijbaan te verwisselen dan doet dat ding dat, dit is gedaan voor de duidelijkheid en veiligheid. Dat is dus inderdaad een produkteigenschap en daar hoef je bij de RDW niet mee aan te komen, Het maakt ook gewoon deel uit van de typegoedkeuring.
Je moet eens beter lezen, er is geen 1 auto ter wereld waar een knipperlicht doorknippert als de hendel terug komt in de 0 positie. Wel als je hem 1x aanraakt.
Zo wat een vriendelijkheid. Als ik je nu vertel dat auto's mijn dagelijkse bezigheid is en dat wat jij hier vertelt niet klopt, dan zal daar ook wel weer zo'n vriendelijke reactie op komen. Ik begin begrip te krijgen voor die dealer......die zal ook blij zijn met zo'n klant. Ik ben er in ieder geval wel klaar mee. Succes.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door marnix »

cherokee schreef:
01 jan 2022 14:27
Limlander40 schreef:
01 jan 2022 13:09
cherokee schreef:
01 jan 2022 13:01
Dan hier ook nog maar een keer: Het 4 of 5 keer "naknipperen" van de richtingaanwijzer is volkomen normaal en af fabriek zo ingeprogrammeerd. Dit is tegenwoordig bij veel nieuwe auto's zo, als je bijvoorbeeld een tikje op de hendel geeft om van rijbaan te verwisselen dan doet dat ding dat, dit is gedaan voor de duidelijkheid en veiligheid. Dat is dus inderdaad een produkteigenschap en daar hoef je bij de RDW niet mee aan te komen, Het maakt ook gewoon deel uit van de typegoedkeuring.
Je moet eens beter lezen, er is geen 1 auto ter wereld waar een knipperlicht doorknippert als de hendel terug komt in de 0 positie. Wel als je hem 1x aanraakt.
Zo wat een vriendelijkheid. Als ik je nu vertel dat auto's mijn dagelijkse bezigheid is en dat wat jij hier vertelt niet klopt, dan zal daar ook wel weer zo'n vriendelijke reactie op komen. Ik begin begrip te krijgen voor die dealer......die zal ook blij zijn met zo'n klant. Ik ben er in ieder geval wel klaar mee. Succes.
"Dan hier ook nog maar een keer" nee, dat is aardig!

Kokka1
Berichten: 414
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Ik kan me best voorstellen dat het iets is waar je je aan ergert. In mijn ogen kan je twee dingen doen.
Accepteer dat het is wat het is en geniet verder van je auto of doe hem weg en koop een ander leuk klein autootje

Cro
Berichten: 2093
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door Cro »

Ik denk dat Kokka's 2de oplossing voor TS nog niet eens zo slecht zal zijn, hij lijkt zwaar on tevreden met zijn auto wat voor veel frustratie en mogelijk stress lijkt te zorgen en ik betwijfel eigenlijk of dat nog wel goed komt.

Limlander40
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 sep 2010 09:55

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door Limlander40 »

snuffel1 schreef:
02 jan 2022 09:26
Voor de volledigheid artikel 5 van de wegenverkeerswet is het zo genoemde kapstok artikel waar alle verkeersgevaarlijke delicten die niet in de wet beschreven staan aan gehangen kunnen worden. Het zou wel heel erg dramatisch zijn als een richtingaanwijzer die na het nemen van een bocht niet direct afschakelt en nog een aantal keren door knippert verkeersgevaarlijke situaties op gaat leveren. U vindt het irritant dat na het in de nulstand brengen van de hendel de richtingaanwijzers nog 4 a' 5 keer na knipperen maar ik zie dat als mede weggebruiker toch anders want u geeft nog aan welke richting u op gaat. U maakt van iets kleins iets heel groots omdat de richtingaanwijzers vertraagt uitschakelen maar wel binnen de tijd die er voor staat.
Er zijn irritatie’s van andere weg gebruikers. Namelijk ik kom een bocht om op een weg van 70km/h en circa 35 meter verder is er een oprit en afrit van een tankstation. Weggebruikers denken dan dat ik het tankstation op wilt rijden en geven dan de internationale groet.

witte angora
Berichten: 30973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door witte angora »

Verschrikkelijk, je zou je afvragen waarom mensen überhaupt nog auto willen rijden. Al vraag ik me af of die internationale groet wel komt door dat knipperlicht. Kan het ook door wat anders komen? Maar dat terzijde.

Limlander40
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 sep 2010 09:55

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door Limlander40 »

witte angora schreef:
02 jan 2022 11:21
Verschrikkelijk, je zou je afvragen waarom mensen überhaupt nog auto willen rijden. Al vraag ik me af of die internationale groet wel komt door dat knipperlicht. Kan het ook door wat anders komen? Maar dat terzijde.
Konijn te zuur geweest ?

witte angora
Berichten: 30973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch is het frappant dat ik die internationale groet nou nooit meemaak, ook al vergeet ik nogal eens dat linker-knipperlicht bijtijds uit te zetten.

Dat heeft toch echt niks met zure konijnen te maken.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door marnix »

witte angora schreef:
02 jan 2022 12:15
Toch is het frappant dat ik die internationale groet nou nooit meemaak, ook al vergeet ik nogal eens dat linker-knipperlicht bijtijds uit te zetten.

Dat heeft toch echt niks met zure konijnen te maken.
Wat bedoel je eigenlijk als je "wel klaar bent met een topic"?

jonis
Berichten: 2769
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door jonis »

Limlander40 schreef:
02 jan 2022 11:16

Er zijn irritatie’s van andere weg gebruikers. Namelijk ik kom een bocht om op een weg van 70km/h en circa 35 meter verder is er een oprit en afrit van een tankstation. Weggebruikers denken dan dat ik het tankstation op wilt rijden en geven dan de internationale groet.
Goh....bij mijn lokale winkelcentra van hetzelfde maar dan met 50km/h.
Rotonde, weg erna rechtse kromming ca xx meter verderop in- uitrit (uitrit moet voorrang verlenen)
"Probleem" is 2-ledig.
-Mensen hebben vanaf verlaten rotonde nog richting aan staan en vlak voor inrit gaat dat uit maar gaan dan net parkeerplaats op zonder richting aangeven. Dan had je in pricipe bij duidelijkheid eerder de parkeerplaats kunnen verlaten.
-Mensen accelereren iets harder en hebben richting aanstaan en gaat pas bij inrit uit en geven verkeerd signaal naar diegene die parkeerplaats willen verlaten.

Wat opvalt is dat ze echt niet allemaal een Fiat 500e hebben.
Het gaat 99% van de tijd goed omdat mensen toch rekening ermee weten te houden.
1% niet goed betekent niet meteen een deuk maar dat mensen voorrang pakken of op de rem moeten trappen om deuk te vermijden.
Cijfers zijn fictief....behalve dat ze echt niet allemaal een Fiat 500e hebben.

Overigens; normaal gebruik bij een internationale groet is dat je netjes teruggroet. :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door kweenie »

Limlander40 schreef:
01 jan 2022 10:50
Dat is nu juist het probleem, dealer wilt het (nog) niet oplossen in garantie tijd. Maar inmiddels is bij de RDW een dossier geopend. Het licht moet meteen uitgaan zo gauw de hendel in de 0 positie komt. Bij het laten aanstaan van je knipperlicht kun je namelijk beboet worden volgens artikel 5 van de wegenverkeers wet.
Je probleem heeft dus niet zozeer te maken met de wetgeving, maar met de garantie afhandeling door de dealer. Dat staat volgens mij los van wettelijke regels. Je hebt een auto gekocht met producteigenschap X en die werkt niet meer. Dat moet de dealer oplossen. Ook al gaat het om iets wat niet wettelijk verplicht is.

riddert
Berichten: 2143
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door riddert »

kweenie schreef:
02 jan 2022 12:40
Limlander40 schreef:
01 jan 2022 10:50
Dat is nu juist het probleem, dealer wilt het (nog) niet oplossen in garantie tijd. Maar inmiddels is bij de RDW een dossier geopend. Het licht moet meteen uitgaan zo gauw de hendel in de 0 positie komt. Bij het laten aanstaan van je knipperlicht kun je namelijk beboet worden volgens artikel 5 van de wegenverkeers wet.
Je probleem heeft dus niet zozeer te maken met de wetgeving, maar met de garantie afhandeling door de dealer. Dat staat volgens mij los van wettelijke regels. Je hebt een auto gekocht met producteigenschap X en die werkt niet meer. Dat moet de dealer oplossen. Ook al gaat het om iets wat niet wettelijk verplicht is.
Het probleem van de Ts is juist dat de richtingaanwijzer functioneert zoals Fiat dat bedoeld heeft. De Ts vind dat niet prettig. Maar defect is het geenszins.

Moneyman
Berichten: 30291
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door Moneyman »

marnix schreef:
02 jan 2022 10:11
cherokee schreef:
01 jan 2022 14:27
Limlander40 schreef:
01 jan 2022 13:09


Je moet eens beter lezen, er is geen 1 auto ter wereld waar een knipperlicht doorknippert als de hendel terug komt in de 0 positie. Wel als je hem 1x aanraakt.
Zo wat een vriendelijkheid. Als ik je nu vertel dat auto's mijn dagelijkse bezigheid is en dat wat jij hier vertelt niet klopt, dan zal daar ook wel weer zo'n vriendelijke reactie op komen. Ik begin begrip te krijgen voor die dealer......die zal ook blij zijn met zo'n klant. Ik ben er in ieder geval wel klaar mee. Succes.
"Dan hier ook nog maar een keer" nee, dat is aardig!
Het is een logische reactie, als je ziet dat er in twee topics tegelijk over hetzelfde issue wordt gediscussieerd.

k2p
Berichten: 1193
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Wegenverkeerswet richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door k2p »

Krijg je het knipperen ook niet uit door de hendel de andere kant op aan te tikken?

Plaats reactie