Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Jablan
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Terug naar het vuurwerk
Lisa29 schreef:
01 jan 2022 17:49
Hier is het dus al maanden zo, zowel overdag als 's avonds. Maar met name 's nachts tussen half 1 en 2 die superharde knallen waar de ruiten van trillen zorgen niet bepaald voor een goede nachtrust. Het is nu al een paar uur rustig, hopelijk krijgen we nog een paar uurtjes rust erbij vandaag.
Bij ons is het in normale jaren elk weekend raak plus bij allerlei evenementen, die perse met een vuurwerkshow moeten worden afgesloten.

In jouw geval zou ik een keer stevig aan de bel trekken bij je gemeente en verhuurder. Juist de rammelende vaat op het aanrecht, de trillende ramen, eerdere schades ... daar mag je rustig provoceren en afsluiten met de vraag wat men komende jaarwisseling denkt te doen en wat tijdens de rest van het jaar om een einde aan de kleine aardbevingen te maken.

Na het nieuws van vandaag begrijpen we in elk geval waarom het vuurwerkverbod niet werkte. Als de politie bij voorbaat al aankondigt niet te handhaven ...
Daarmee hebben we een nieuwe criminele organisatie gevonden: de politie. Want met dit soort uitspraken vooraf wordt de staat ondermijnd. In elk ander land had de aankondiging minstens geleid tot het aftreden van het hoofd van de politie en/of de verantwoordelijke minister.

Gelukkig zijn er leukere dingen zoals stinkende was. Heerlijk verfrissend tussen de andere onderwerpen hier.

Lisa29

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Jablan schreef:
04 jan 2022 19:55
Terug naar het vuurwerk
Lisa29 schreef:
01 jan 2022 17:49
Hier is het dus al maanden zo, zowel overdag als 's avonds. Maar met name 's nachts tussen half 1 en 2 die superharde knallen waar de ruiten van trillen zorgen niet bepaald voor een goede nachtrust. Het is nu al een paar uur rustig, hopelijk krijgen we nog een paar uurtjes rust erbij vandaag.
Bij ons is het in normale jaren elk weekend raak plus bij allerlei evenementen, die perse met een vuurwerkshow moeten worden afgesloten.

In jouw geval zou ik een keer stevig aan de bel trekken bij je gemeente en verhuurder. Juist de rammelende vaat op het aanrecht, de trillende ramen, eerdere schades ... daar mag je rustig provoceren en afsluiten met de vraag wat men komende jaarwisseling denkt te doen en wat tijdens de rest van het jaar om een einde aan de kleine aardbevingen te maken.

Na het nieuws van vandaag begrijpen we in elk geval waarom het vuurwerkverbod niet werkte. Als de politie bij voorbaat al aankondigt niet te handhaven ...
Daarmee hebben we een nieuwe criminele organisatie gevonden: de politie. Want met dit soort uitspraken vooraf wordt de staat ondermijnd. In elk ander land had de aankondiging minstens geleid tot het aftreden van het hoofd van de politie en/of de verantwoordelijke minister.

Gelukkig zijn er leukere dingen zoals stinkende was. Heerlijk verfrissend tussen de andere onderwerpen hier.
Momenteel zijn het alleen nog de "normale" knallen. Die zowat het hele jaar doorgaan. Ben eerlijk gezegd allang blij dat mijn brievenbus en deurbel gespaard bleven dit keer. Er is al van alles gebeurd en gedaan, politie heeft afgelopen jaar over bepaald gedeelte van de stad al toegegeven de situatie niet meer onder controle te hebben, met name wbt criminaliteit. Ik ben nu vooral blij dat de megaknallen even klaar lijken te zijn, scheelt toch wat hartkloppingen. Zo kan ik mijn beetje energie hopelijk inzetten voor afspraken met uwv en ggz en woonbegeleiding etc.
Probeer de moed erin te houden door filmpjes te kijken van het geweldige duo Niels van der Laan en Jeroen Woe (o.a. Even tot hier). Dit filmpje is een leuke muzikale samenvatting van rijdende rechterhttps://youtu.be/Vz8fKi3wbLU
En zo'n topic over stinkende was is idd leuker dan die "oplichting, list, bedrog" topics die weinig toevoegen🙈

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Wat een gepiep weer over het vuurwerk.
Het was stukken minder dan voorgaande jaren.
Mensen en dieren die er voordien last van hadden hebben er uiteraard ook dit jaar last van gehad,dat lijkt me duidelijk.
Het begon inderdaad dit jaar wel veel vroeger dan anders.
Vorm van protest?
Het ging in onze gemeente door tot een uur of twee in het nieuwe jaar,en nog een paar knallen op nieuwjaarsdag.
Verder veel minder troep op straat dan andere jaren,dus verbetering naar mijn idee.
Ik ben er geen fan van,en ik steek hooguit een sterretje af,maar een totaal verbod?
Is gebleken dat zoiets niet haalbaar is.
Dus ga over tot de orde van de dag en hoop dat er volgend jaar weer geen gewonden en doden vallen.
Want als we dat uitgebannen hebben door een echt vuurwerk verbod,gebeurd dat erg genoeg wel weer door carbid schieten,klaphamers,straatraces, enz.
Zo dom of avontuurlijk is de mens nu eenmaal.
Waarmee ik dus wil zeggen:maak je niet druk over die paar weken vuurwerk,er zijn veel ergere en langduriger slechte zaken.

Lisa29

scharrelschipper schreef:
04 jan 2022 21:42
7
Mensen en dieren die er voordien last van hadden hebben er uiteraard ook dit jaar last van gehad,dat lijkt me duidelijk.
Vorm van protest?
Het ging in onze gemeente door tot een uur of twee in het nieuwe jaar,en nog een paar knallen op nieuwjaarsdag.
Verder veel minder troep op straat dan andere jaren,dus verbetering naar mijn idee.
Ik ben er geen fan van,en ik steek hooguit een sterretje af,maar een totaal verbod?
Dus ga over tot de orde van de dag en hoop dat er volgend jaar weer geen gewonden en doden vallen.
Want als we dat uitgebannen hebben door een echt vuurwerk verbod,gebeurd dat erg genoeg wel weer door carbid schieten,klaphamers,straatraces, enz.
Waarmee ik dus wil zeggen:maak je niet druk over die paar weken vuurwerk,er zijn veel ergere en langduriger slechte zaken.
Ik word nu wel een beetje getriggerd, hier is het zoals eerder geschreven niet iets van een paar dagen of weken maar maanden. Eigenlijk het hele jaar door knallen, vuurwerk op straat en rotzooi. Met name snachts tussen half 1 en 2. Je bent van harte welkom om hier een tijdje te verblijven om mee te maken hoe het in de praktijk is. Als het echt maar een paar weken zou zijn was dat nog te overzien, maar nu is het dusdanig dat er eigenlijk wel iets moet gebeuren. Dat het bij jullie minder was is fijn, denk alleen niet dat dit veral zo is. Hier was het iig beduidend erger dan vorig jaar, ook de straat en de winkels/huizen in mijn straat zien er beschadigder uit dan vorig jaar.

Ben het wel met je eens dat een verbod op vuurwerk waarschijnlijk niet de oplossing is, de meeste knallen klonken eerder als carbid of iets nog heftigers. De straat achter mijn huis ligt wekelijks bezaaid met kindervuurwerk, wat ook echt door kinderen van een jaar of 9,10 wordt afgestoken. Maar goed dat vind ik niet echt een groot probleem, de megaknallen die vooral snachts zorgen voor slaapgebrek zou ik wel graag voorgoed stoppen. Zodat het ook gewoon veilig is om naar buiten te gaan. Alleen weet ik dus niet hoe dat zou kunnen. Je zou de mensen op heterdaad moeten betrappen en zorgen dat ze het niet meer doen. Maar dan doet iemand anders het weer. En dat idee geeft een beetje een machteloos gevoel. En als dan iemand zegt dat je piept komt dat wel even binnen, ook al weet ik dat mijn situatie hopelijk echt een uitzondering is.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Persoonlijk ben ik een groot voorstander van een vuurwerkverbod.

En dat slechts vanuit de gemeente of de overheid, doet er niet toe, op oudejaarsavond, na twaalven, een algemeen vuurwerk door professionals wordt afgestoken. De rest compleet verboden. Waanzin al die gewonden en schade.

scharrelschipper

Lisa29 schreef:
04 jan 2022 23:25
7
Vorm van protest?
Ik word nu wel een beetje getriggerd, hier is het zoals eerder geschreven niet iets van een paar dagen of weken maar maanden. Eigenlijk het hele jaar door knallen, vuurwerk op straat en rotzooi. Met name snachts tussen half 1 en 2. Je bent van harte welkom om hier een tijdje te verblijven om mee te maken hoe het in de praktijk is. Als het echt maar een paar weken zou zijn was dat nog te overzien, maar nu is het dusdanig dat er eigenlijk wel iets moet gebeuren. Dat het bij jullie minder was is fijn, denk alleen niet dat dit veral zo is. Hier was het iig beduidend erger dan vorig jaar, ook de straat en de winkels/huizen in mijn straat zien er beschadigder uit dan vorig jaar.
Het was zeker niet mijn bedoeling jou problemen af te doen als "gepiep"
ik bedoelde het in het algemeen,en ik had het ook alleen over mijn gemeente.
Wat ik zie is:in Belgie geen vuurwerk.
In frankrijk alleen gereguleerd door de gemeente,en dan nog vanaf de zomer tot eind december.
In nederland zoals altijd.
En ik meld ook alleen maar wat ik zie en hoor in mijn gemeente,het kan elders natuurlijk erger zijn.
Verder blijf ik bij mjn verhaal: hier was het minder dan in voorgaande jaren.

Ben het wel met je eens dat een verbod op vuurwerk waarschijnlijk niet de oplossing is, de meeste knallen klonken eerder als carbid of iets nog heftigers. De straat achter mijn huis ligt wekelijks bezaaid met kindervuurwerk, wat ook echt door kinderen van een jaar of 9,10 wordt afgestoken. Maar goed dat vind ik niet echt een groot probleem, de megaknallen die vooral snachts zorgen voor slaapgebrek zou ik wel graag voorgoed stoppen. Zodat het ook gewoon veilig is om naar buiten te gaan. Alleen weet ik dus niet hoe dat zou kunnen. Je zou de mensen op heterdaad moeten betrappen en zorgen dat ze het niet meer doen. Maar dan doet iemand anders het weer. En dat idee geeft een beetje een machteloos gevoel. En als dan iemand zegt dat je piept komt dat wel even binnen, ook al weet ik dat mijn situatie hopelijk echt een uitzondering is.

scharrelschipper

Mijn reactie ziet er wat "onleesbaar" uit,mijn excuses daarvoor.

Jablan
Contacteer:

Dit stukje is de reactie van ScharrelSchipper: Het was zeker niet mijn bedoeling jou problemen af te doen als "gepiep"
ik bedoelde het in het algemeen,en ik had het ook alleen over mijn gemeente.
Wat ik zie is:in Belgie geen vuurwerk.
In frankrijk alleen gereguleerd door de gemeente,en dan nog vanaf de zomer tot eind december.
In nederland zoals altijd.
En ik meld ook alleen maar wat ik zie en hoor in mijn gemeente,het kan elders natuurlijk erger zijn.
Verder blijf ik bij mjn verhaal: hier was het minder dan in voorgaande jaren.

*

Op de een of andere manier is deze blijven hangen:
moederslink schreef:
25 aug 2021 22:53
Ik vind het op zich helemaal niet gek dat je als wijk/buur bewoner je ietwat bekommert over een sneu kind.
Ook wij hadden ooit een klein buurmeisje dat altijd bij ons kwam, altijd honger had en aandacht te kort kwam. Ook waren haar kleertjes en snoetje en handen en haren altijd vies.
Ze kon lekker spelen met de katten, kreeg wat boterhammen en wat te drinken.
En ik kom er op terug, omdat we maanden verder zijn en hij een goed voorbeeld is wat een lockdown en schoolsluiting doet met de kinderen. Oh ja, en hier want in de opening van Corona-4 vraagt de moderatie om het persoonlijke in de huiskamer te droppen.

Ons jochie is meer een ongeleid projectiel dan sneu. We zijn er wel achter, wat er bij hem thuis aan de hand is. Financieel krap, tegelijk ligt veel druk op hem.

Bovendien zijn er andere jongens, die hem graag pest(t)en. De ergste van dat soort is sinds het begin van de zomervakantie 'aan de ketting' gelegd. Basisschool had de moeder opgetrommeld, omdat het gedrag zo bijzonder was, dat speciaal onderwijs of uithuisplaatsing een serieuze optie was. De moeder is overgeschakeld op een hele strakke opvoeding, inclusief naar school brengen en halen, en elke keer een grote mond betekent iets niet meer mogen. Terug naar ons jochie.

Nieuwe schooljaar was begonnen en hij had een grote tas van een sportschool als schooltas. Want er was geen andere tas. Wij hebben een kleinere schooltas gekocht en bij hem thuis afgeleverd. Moeder schoot vol, maar nam het graag aan als verjaardagscadeautje.

Daarna tot aan de herfstvakantie kwam hij vlak voor school even langs. De buit: twee boterhammen in een plastic zakje plus een appel of banaan.

Sinds de herfstvakantie heeft hij in totaal twee weken normaal les gehad. De eerste week thuis was, omdat het hem niet lukte in zijn ellenboog te hoesten en hij naar huis werd gestuurd. Eigenlijk moet je dan thuis blijven, maar probeer dat eens met een jongen, die gewend is elke dag een paar uur buiten te zijn...
Daarna kwam een week met mondkapjes (vanaf groep 4 al) en vervolgens ging de school dicht wegens te veel besmettingen. Bovendien had de school alle ouders aangeraden hun kinderen na schooltijd binnen te houden en vooral niet met elkaar te laten spelen. Jammer, want hij is heel goed met andere kinderen, zolang ze kleiner/jonger zijn of juist minstens twee jaar ouder en een kop groter of een meisje zijn en van zijn eigen lengte/leeftijd.
De juffen, hij heeft er drie, hebben geen opdrachten meer voor hem om thuis te doen, want rond de herfstvakantie had hij al bijna alles van het hele schooljaar afgewerkt.

De laatste maand hebben we hem vrijwel elke dag gezien. Want niemand om mee te spelen, niet altijd lekker weer om buiten te zijn, dan is het leuker om verderop twee uur op bezoek te zijn. Niet erg, want hij is heel gemakkelijk en vaak vrolijk. Geen protesten als je 'nee' zegt (goed, wij vertellen er altijd een waarom bij). Wel fantasieverhalen en dat is momenteel goed, zijn geest blijft zo in beweging. Spelletje, eten en drinken zijn inbegrepen. Veiligheid sowieso, want hij is heel erg bang voor papa - geen mishandeling, de vader is in orde, maar ze hebben geen klik met elkaar. Perfecte kinderen bestaan niet, perfecte ouders ook niet. Bij ons laat hij ander gedrag zien: als er ander bezoek is, dan zit hij het liefste direct voor één van ons of anders tegen ons aan. Met een hand op je knie of bovenbeen, terwijl hij op de tablet een spelletje doet of meekijkt / meespeelt.

Maar ergens ... als we periode voor de herfstvakantie vergelijken met de periode erna, dan zeggen we: scholen open, geen beperkingen voor kinderen in de basisschoolleeftijd en alsjeblieft alle kinderen een vaccin aanbieden. Tenslotte zijn wij niet de kinderoppascentrale of buitenschoolse opvang en met nog meer lesuitval, wordt de schade alleen groter.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Iedereen staat te steigeren als blijkt dat TataSteel allerlei fijnstof en zware metalen uitstoot, maar met al dat vuurwerk, stoten we tónnen ervan uit in een zeer korte tijd, met grote gevolgen voor de luchtkwaliteit.

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

"Weer" geen gewonden gevallen de afgelopen jaarwisseling ? :wink: :oops:

Lady1234

En vergeet de doden niet.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Er zijn toch geen doden door vuurwerk?

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

En de 10 miljoen euro schade.

Lady1234

Die kerel met zijn klaphamer, waardoor dat passerende knulletje gedood werd.

Geen vuurwerk, maar dan maar andere herrie.

En de amputaties door plastisch chirurgen zijn ook niet feestelijk.

Lisa29

Dank voor je reactie scharrelschipper en voor de verduidelijking Jablan. Ben blij dat je niet vindt dat ik piep. Dat doe ik soms wel maar dan heb ik een astma aanval 🙈
Zag vanochtend dat de deur van ons complex lichte schade heeft opgelopen door het vuurwerk. Geen idee in hoeverre de schade kwaad kan, zal straks wel even foto sturen naar de woningbouw. Complex naast ons heeft glasschade, een beetje waar carglass reclames voor waarschuwen zeg maar...
Of het alleen door vuurwerk komt weet ik niet, carbid en dergelijke kunnen vast ook voor problemen zorgen. Dat ongeluk met zo'n klaphamer vind ik wel vrij heftig, het zal je kind maar zijn.
@Jablan: herkenbaar wat je zegt over effecten van schoolsluiting op kinderen.
Ik merk bij de taalles voor volwassenen ook aan de verhalen of aan de kinderen die papa of mama komen begroeten dat de effecten best groot zijn. Achterstanden die er al waren worden nog groter, ouders willen wel helpen maar kunnen dat vanwege beperkte taalkennis niet. Vanwege de corona waren de buitenschoolse bijspijkerklasjes en huiswerkbegeleiding al stopgezet omdat kinderen uit verschillende leerjaren bij elkaar zaten. De kinderen hebben het juist heel hard nodig, sommigen verliezen een beetje de moed omdat het ook al zo lang duurt nu.
Ik hoop dat we vanaf maandag weer een beetje de goede kant op kunnen sturen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
05 jan 2022 00:03
Dit stukje is de reactie van ScharrelSchipper:
Huh? Sinds wanneer (en waarom) spreek jij namens Scharrelschipper?
scontra schreef:
05 jan 2022 11:22
Wat een gepiep weer over het vuurwerk. Het was stukken minder dan voorgaande jaren.

En dan verschijnt net dit artikel.
Het aantal vuurwerkslachtoffers tijdens de jaarwisseling is verdubbeld ten opzichte van de vorige jaarwisseling, meldt VeiligheidNL, het kenniscentrum voor letselpreventie.
Misschien tijd om je onjuiste statements te herzien, @Scharrelschipper...?

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Tja, hier zijn ook wat vernielingen geweest aan gemeente eigendommen, maar zoals de gemeente al heeft aangegeven is dat ingecalculeerd.

Persoonlijk zou ik het jammer vinden als de gewone mens weer eens gestraft gaat worden voor het gedrag van idioten. Bij 99+% van de mensen gaat het gewoon goed, maar toch zwichten we dadelijk voor dat kleine groepje. En dat terwijl illegaal maken er niet voor zorgt dat er geen vuurwerk wordt afgestoken, dat zagen we wel afgelopen jaar.

Jablan
Contacteer:

Moneyman schreef:
05 jan 2022 16:35
Zijn reactie was middenin een quote terechtgekomen, hij verontschuldigt zich ervoor en om verdere ruis te voorkomen, heb ik zijn reactie eruit gevist en apart herhaald. Service van de zaak ;)

scharrelschipper

Moneyman schreef:
05 jan 2022 16:35
Jablan schreef:
05 jan 2022 00:03
Dit stukje is de reactie van ScharrelSchipper:
scontra schreef:
05 jan 2022 11:22
Wat een gepiep weer over het vuurwerk. Het was stukken minder dan voorgaande jaren.

En dan verschijnt net dit artikel.
Het aantal vuurwerkslachtoffers tijdens de jaarwisseling is verdubbeld ten opzichte van de vorige jaarwisseling, meldt VeiligheidNL, het kenniscentrum voor letselpreventie.
Misschien tijd om je onjuiste statements te herzien, @Scharrelschipper...?
MM,ik was wat slordig geweest met quoten en Jablan corrigeerde dat even,waarvoor dank.
En ik had geen statements hoor .
gaf een verslag van wat ik in mijn gemeente zag,dat was alles.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Nijogeth schreef:
05 jan 2022 18:17
Tja, hier zijn ook wat vernielingen geweest aan gemeente eigendommen, maar zoals de gemeente al heeft aangegeven is dat ingecalculeerd.
Diep treurig eigenlijk dat 10 miljoen schade al is ' ingecalculeerd ' :( .
En dat jaar na jaar na jaar.........
( het mag wat kosten blijkbaar , zo.n feessie :evil: . )
En opvallend veel jonge kinderen onder de 12 jaar zijn slachtoffer geworden.

Plaats reactie