Dit stukje is de reactie van ScharrelSchipper:
Het was zeker niet mijn bedoeling jou problemen af te doen als "gepiep"
ik bedoelde het in het algemeen,en ik had het ook alleen over mijn gemeente.
Wat ik zie is:in Belgie geen vuurwerk.
In frankrijk alleen gereguleerd door de gemeente,en dan nog vanaf de zomer tot eind december.
In nederland zoals altijd.
En ik meld ook alleen maar wat ik zie en hoor in mijn gemeente,het kan elders natuurlijk erger zijn.
Verder blijf ik bij mjn verhaal: hier was het minder dan in voorgaande jaren.
*
Op de een of andere manier is deze blijven hangen:
moederslink schreef: ↑25 aug 2021 22:53
Ik vind het op zich helemaal niet gek dat je als wijk/buur bewoner je ietwat bekommert over een sneu kind.
Ook wij hadden ooit een klein buurmeisje dat altijd bij ons kwam, altijd honger had en aandacht te kort kwam. Ook waren haar kleertjes en snoetje en handen en haren altijd vies.
Ze kon lekker spelen met de katten, kreeg wat boterhammen en wat te drinken.
En ik kom er op terug, omdat we maanden verder zijn en hij een goed voorbeeld is wat een lockdown en schoolsluiting doet met de kinderen. Oh ja, en hier want in de opening van Corona-4 vraagt de moderatie om het persoonlijke in de huiskamer te droppen.
Ons jochie is meer een ongeleid projectiel dan sneu. We zijn er wel achter, wat er bij hem thuis aan de hand is. Financieel krap, tegelijk ligt veel druk op hem.
Bovendien zijn er andere jongens, die hem graag pest(t)en. De ergste van dat soort is sinds het begin van de zomervakantie 'aan de ketting' gelegd. Basisschool had de moeder opgetrommeld, omdat het gedrag zo bijzonder was, dat speciaal onderwijs of uithuisplaatsing een serieuze optie was. De moeder is overgeschakeld op een hele strakke opvoeding, inclusief naar school brengen en halen, en elke keer een grote mond betekent iets niet meer mogen. Terug naar ons jochie.
Nieuwe schooljaar was begonnen en hij had een grote tas van een sportschool als schooltas. Want er was geen andere tas. Wij hebben een kleinere schooltas gekocht en bij hem thuis afgeleverd. Moeder schoot vol, maar nam het graag aan als verjaardagscadeautje.
Daarna tot aan de herfstvakantie kwam hij vlak voor school even langs. De buit: twee boterhammen in een plastic zakje plus een appel of banaan.
Sinds de herfstvakantie heeft hij in totaal twee weken normaal les gehad. De eerste week thuis was, omdat het hem niet lukte in zijn ellenboog te hoesten en hij naar huis werd gestuurd. Eigenlijk moet je dan thuis blijven, maar probeer dat eens met een jongen, die gewend is elke dag een paar uur buiten te zijn...
Daarna kwam een week met mondkapjes (vanaf groep 4 al) en vervolgens ging de school dicht wegens te veel besmettingen. Bovendien had de school alle ouders aangeraden hun kinderen na schooltijd binnen te houden en vooral niet met elkaar te laten spelen. Jammer, want hij is heel goed met andere kinderen, zolang ze kleiner/jonger zijn of juist minstens twee jaar ouder en een kop groter of een meisje zijn en van zijn eigen lengte/leeftijd.
De juffen, hij heeft er drie, hebben geen opdrachten meer voor hem om thuis te doen, want rond de herfstvakantie had hij al bijna alles van het hele schooljaar afgewerkt.
De laatste maand hebben we hem vrijwel elke dag gezien. Want niemand om mee te spelen, niet altijd lekker weer om buiten te zijn, dan is het leuker om verderop twee uur op bezoek te zijn. Niet erg, want hij is heel gemakkelijk en vaak vrolijk. Geen protesten als je 'nee' zegt (goed, wij vertellen er altijd een waarom bij). Wel fantasieverhalen en dat is momenteel goed, zijn geest blijft zo in beweging. Spelletje, eten en drinken zijn inbegrepen. Veiligheid sowieso, want hij is heel erg bang voor papa - geen mishandeling, de vader is in orde, maar ze hebben geen klik met elkaar. Perfecte kinderen bestaan niet, perfecte ouders ook niet. Bij ons laat hij ander gedrag zien: als er ander bezoek is, dan zit hij het liefste direct voor één van ons of anders tegen ons aan. Met een hand op je knie of bovenbeen, terwijl hij op de tablet een spelletje doet of meekijkt / meespeelt.
Maar ergens ... als we periode voor de herfstvakantie vergelijken met de periode erna, dan zeggen we: scholen open, geen beperkingen voor kinderen in de basisschoolleeftijd en alsjeblieft alle kinderen een vaccin aanbieden. Tenslotte zijn wij niet de kinderoppascentrale of buitenschoolse opvang en met nog meer lesuitval, wordt de schade alleen groter.