Het hebben van een (Nederlands) BTW nummer door een bedrijf, zegt volgens mij niet of dat bedrijf gebruik maakt van de invoerregeling waar newmikey naar linkt bij de belastingdienst, en of die de benodigde wederzijdse data correct uitwisselen met de betrokken bedrijven in de keten.
Wij zien het in onze branche met chemische analyses. Die wissel je oa uit in sikb formaat xml, maar bepaalde custom software bij klanten vult bepaalde analyseparameters doodleuk in het "opmerkingen" veld. De diverse validatietools vinden dat prima, want lege analyseparameters bij een monster kunnen prima, je analyseert nooit een monster op álles, en op de inhoud van een opmerkingen veld zit verder geen validatie, want dat is een vrij tekstveld. Verderop in de keten, als een 3e partij die gegevens moet importeren, gaat mis. En tenzij iemand alle opmerkingenvelden scant via een custom validatie, soms nog onopgemerkt ook.
Zoiets is hier zo te lezen aan de hand, ze bieden de data wel aan in het juiste formaat aan de API/webservice in kwestie, maar niet alle velden zijn (juist) gevuld, en dan struikelt later het systeem van PostNL ergens over, waar de systemen van die andere vervoerders dat niet doen.
Dát boven water krijgen, is er erg tijdrovend, en werk voor een team IT-dataspecialisten en -architecten, niet de callcentermedewerkers die jij te spreken krijgt met je, overigens terechte, klachten.