Nou, dat was inderdaad wel héél lastig te begrijpen…

LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
Er is ook nog colportage en colportage kan ook buiten de verkoopruimte worden gesloten. Colportage wordt tegenwoordig aangeduid met de term "overeenkomst buiten de verkoopruimte".NeoDutchio schreef: ↑06 jan 2022 19:32Gelukkig maar dat ik de voorgaande reacties wel lees. Tip voor u: doe het ook eens, het zal helpen. Er is daadwerkelijk geschreven dat het in feite een koop op afstand betreft omdat de koop op afstand is gesloten.Moneyman schreef: ↑06 jan 2022 19:20Niemand zegt wat jij hier schrijft.NeoDutchio schreef: ↑06 jan 2022 18:55Was het maar zo simpel dat alles buiten de verkoopruimte koop op afstand is. Vandaar dat ik een slag om de arm hou.
Juist, een showroommodel komt natuurlijk niet uit een fysieke winkel. Dit is een winkel in Rotterdam zelf, maar ze hebben ook een volledig ingerichte webshop. De vraag is nu of die Facebook-pagina van de winkel is of van de webshop. Als die winkel namelijk nu ivm de lockdown foto's plaatst met prijzen op Facebook, dan is dat natuurlijk geen volledig ingericht systeem. Dan is het ook vreemd dat de TS niet gewoon via de website had besteld.
*typefoutje weggehaald.De communicatie over een (potentiële) koop, maakt nog geen koop op afstand.
Maar een volledig ingericht systeem is geen voorwaarde voor een verkoop op afstand, het gaat om een georganiseerd systeem. En georganiseerd is bijvoorbeeld afbeeldingen op Facebook voor de verkoop, reageren op de berichten en de verkoop rondmaken en dit georganiseerd uitvoeren en niet eenmalig.Nijogeth schreef: ↑07 jan 2022 00:55Juist, een showroommodel komt natuurlijk niet uit een fysieke winkel. Dit is een winkel in Rotterdam zelf, maar ze hebben ook een volledig ingerichte webshop. De vraag is nu of die Facebook-pagina van de winkel is of van de webshop. Als die winkel namelijk nu ivm de lockdown foto's plaatst met prijzen op Facebook, dan is dat natuurlijk geen volledig ingericht systeem. Dan is het ook vreemd dat de TS niet gewoon via de website had besteld.
De bank is nooit bezorgd, retourkosten zijn er dan ook niet. En mocht de afspraak al wel ingepland zijn en al wel kosten gemaakt zijn door de verkoper, bij een herroeping moeten de eerste bezorgkosten ook terug betaald worden.
en
De keus is aan TS: blaffen of bijten.Moneyman schreef: ↑06 jan 2022 15:01Gezien de winkel is de kans groot dat het uitbrengen van een dagvaarding genoeg is om hen eieren voor het geld te laten kiezen. Het is geen vage webshop zonder enig verhaal. Natuurlijk is het altijd een risico, maar in dit geval zou ik zelf gewoon doorrammen. Eerst een stevige ingebrekestelling, dan direct een dagvaarding. De kosten zijn wel te overzien.
Je bent veel te stellig en geeft geen onderbouwing. Bovendien heeft dit geen betrekking op deze casus.NeoDutchio schreef: ↑07 jan 2022 09:16Ondanks dat beide bestellingen vanuit mijn luie stoel gedaan zijn valt optie 1 niet onder koop op afstand en optie 2 wel.
En dat hoeft ook niet.
Beter lezen dan. Ik heb mijn op ervaring gebaseerde inschatting al lang gegeven én onderbouwd. Als je de argumenten niet snapt (wat gezien jouw conclusie dat er "0,0 onderbouwing" is het geval is), mag je er natuurlijk altijd vragen over stellen.NeoDutchio schreef: ↑07 jan 2022 10:540,0 onderbouwing dat een dagvaarding genoeg is om het geld terug te krijgen. Het is een gedachte waarbij er geen zekerheid is. Het zijn extra kosten zonder garantie en zonder uitleg wat er daarna nog zal moeten gaan gebeuren.
En of het risico nu ligt of het wel of niet onder een koop op afstand zou vallen en of het risico is dat de dagvaarding niet zal helpen, er is altijd een risico. Maar ja, als je een TS daarvoor wilt waarschuwen dan werkt dat als een rode lap op een stier voor bepaalde personen.Het zal een afweging zijn tussen wat de annuleringskosten zijn en de kosten die gemaakt moeten worden om misschien te winnen.